Hamarosan kiosztásra kerülnek az idei Oscar-díjak, és miután lassacskán már mindenki csak ezzel foglalkozik, itt az ideje, hogy mi is megtegyük ezt. Ebben a posztban összegyűjtöttük, hogy mi volt a véleményünk a fontosabb jelöltekről, illetve részben talán valami áttekintést is tudunk nyújtani, hogy melyek is ezek a fontosabb jelöltek. (Természetesen az idézetek csak részletek a kritikákból, amelyeket a linkek alatt találtok mindig.)
Gravitáció / Gravity
(Legjobb film, legjobb rendező, legjobb női főszereplő, legjobb filmzene, legjobb hangvágás, legjobb hangkeverés, legjobb látvány, legjobb fényképezés, legjobb vágás, legjobb vizuális effektek)
Annyira tökéletes, lenyűgöző, izgalmas, látványos, sok helyen megható elegyet alkot, hogy nem lehet mást tenni, mint hátradőlni és gyönyörködni ebben a műalkotásban. (danialves kritikája)
Amerikai botrány / American Hustle
(Legjobb film, legjobb rendező, legjobb férfi főszereplő, legjobb női főszereplő, legjobb férfi mellékszereplő, legjobb női mellékszereplő, legjobb eredeti forgatókönyv, legjobb látvány, legjobb kösztüm, legjobb vágás)
David O. Russell talán még egy fokkal jobb filmet készített nekünk, mint előző évben. Az ilyen alkotásokat látva pedig még az olyan ballépéseket is meg tudom bocsátani, hogy ebben egyre inkább a díjszezonos tarolás a fő szempont számára. (danialves kritikája)
12 év rabszolgaság / 12 Years A Slave
(Legjobb film, legjobb rendező, legjobb férfi főszereplő, legjobb férfi mellékszereplő, legjobb női mellékszereplő, legjobb adaptált forgatókönyv, legjobb látvány, legjobb kösztüm, legjobb vágás)
A film nagy részében döbbenten ültem, teljesen letaglózott a film, idejét sem tudom, mikor láttam utoljára ilyen erős drámát. Azt kell mondanom, hogy a súlyos mondanivaló kifejtéséhez minden tekintetben profi filmszakmai trükk bevetésre került, rendkívül magas színvonalon. (Filmbaráth kritikája)
Steve McQueentől mindent vár az ember, csak nem azt, hogy egy provokatív és gondolatébresztő film helyett valami semmiről nem szóló, átlagos sztorit forgat le. (danialves kritikája)
Phillips kapitány / Captin Phillips
(Legjobb film, legjobb férfi mellékszereplő, legjobb adaptált forgatókönyv, legjobb hangkeverés, legjobb hangvágás, legjobb vágás)
Nem tettem volna nagyobb összeget arra, hogy egy ilyen egyszerű túszdrámából sikerül egy több, mint két órán kersztül izgalmakkal szolgáló thrillert alkotni, de Greengrassnek még ez is sikerült. (danialves kritikája)
Mielőtt meghaltam / Dallas Buyers Club
(Legjobb film, legjobb férfi főszereplő, legjobb férfi mellékszereplő, legjobb eredeti forgatókönyv, legjobb smink/maszk, legjobb vágás)
Egy kifejezetten színvonalas filmről beszélhetünk tehát, azonban úgy érzem, nehéz lenne benne bármi különlegeset találni. Valószínűleg a megnézése után is mindenki úgy fogja megjegyezni, mint ahogy eddig is: "az a film, amiben Matthew McConaughey nagyon lefogyott, Jared Leto meg transzvesztitát játszott". (danialves kritikája)
Nebraska
(Legjobb film, legjobb rendező, legjobb férfi főszereplő, legjobb női mellékszereplő, legjobb eredeti forgatókönyv, legjobb fényképezés)
Összességében nem tud igazán nagy tanulságokkal vagy hatalmas katarzissal szolgálni. Könnyen lehet, hogy ha nem Alexander Payne rendezi, még a létezéséről sem tudnánk ennek a produkciónak. (danialves kritikája)
A nő / Her
(Legjobb film, legjobb eredeti forgatókönyv, legjobb filmzene, legjobb betétdal, legjobb látvány)
Ez az alkotás már egészen az a kaliber, hogy tulajdonképpen sajnálom, hogy nem jutott neki több nomináció. De a legfontosabb az, hogy Spike Jonze művét még sokáig fogjuk emlegetni. (danialves kritikája)
A Wall Street farkasa / The Wolf of Wall Street
(Legjobb film, legjobb rendező, legjobb férfi főszereplő, legjobb férfi mellékszereplő, legjobb adaptált forgatókönyv)
Nem egy szirupos tanmese, hanem a modern ember pénzéhes, materialista személetéből való tökös felrázás, ami nem fél a kíméletlen elemeket is beemelni céljának eléréséhez. Szórakoztató, ütős, és a lehető legjobb helyen talál be. (NY124 (Darvas Tamás) kritikája)
Philomena - Határtalan szeretet / Philomena
(Legjobb film, legjobb női főszereplő, legjobb adaptált forgatókönyv, legjobb filmzene)
Judi Dench jutalomjátéka egy jó filmben - ennyi és nem több, de ez nem kevés. (Filmbaráth kritikája)
Blue Jasmine
(Legjobb női főszereplő, legjobb női mellékszereplő, legjobb eredeti forgatókönyv)
Woody Allen legújabb filmjével egy sokkal komolyabb és tartalmasabb oldalát mutatta meg, és ez kifejezetten jól áll neki. (danialves kritikája)
A hobbit: Smaug pusztasága / The Hobbit: The Desolation of Smaug
(Legjobb hangvágás, legjobb hangkeverés, legjobb vizuális effektek)
Pillanatok alatt elszállt a három óra, megbabonázva néztem a filmvásznat, Peter Jackson végre újra varázsolt! Nem, nem, érte el a film a Gyűrűk ura szintjét, de fényévekkel jobb lett, mint az előző rész. (Filmbaráth kritikája)
Augusztus Oklahomában / August: Osage County
(Legjobb női főszereplő, legjobb női mellékszereplő)
Nem kicsit vagyok csalódott, sajnos. Nem, nem a színészekkel volt a gond, hanem azzal, hogy ezúttal nem sikerült az a bravúr, hogy egy jó színdarabot ültessenek át jól filmre. (Filmbaráth kritikája)
A film nem áll másból, mint hogy a szereplők 2 órán keresztül veszekednek és sötét titkokat fedeznek fel egymás múltjában, de ha efölött hajlandók vagyunk elsiklani, akkor a végeredmény tulajdonképpen nagyon is szórakoztató. (danialves kritkája)
Gru 2 / Despicable Me 2
(Legjobb animációs film, legjobb betétdal)
A Gru 2 tipikusan az a darab, aminek még azt is meg lehet bocsátani, hogy Pitbull van a soundtrackjén. Mert egyszerűen annyira zseniális és önfeledt szórakozást nyújt, ami a mai vígjátékokból és animációs filmekből már nagyon hiányzik. (danialves kritikája)
Hiába válik néha unalomig önismétlővé, hiába építkezik cukiságra, ordas filmbeli klisékre és sztereotípiákra ezeket még az elfogadható határon belül kezeli, szebb tálalásban, megfontolt írással pozitív összképet festve. (NY124 (Darvas Tamás) kritikája)
Jégvarázs / Frozen
(Legjobb animációs film, legjobb betétdal)
Az atmoszféra szó szerint el tudja varázsolni a nézőt, és a felnőttek számára is remek élménnyel tud szolgálni, még ha összességében a film nem is lép túl a "szeressétek egymást - fogadd el önmagad" típusú üzeneteken. (danialves kritikája)
A nagymester / The Grandmaster
(Legjobb fényképezés, legjobb kösztüm)
A nagymester igazán kétarcúra sikeredett. Egy eléggé gyenge forgatókönyvhöz és elfuserált történetmeséléshez asszisztálnak a szemet gyönyörködtető harcjelenetek és operatőri munka, a nagy színészek és a kellemes atmoszféra. (Razzul kritikája)
A nagy Gatsby / The Great Gatsby
(Legjobb látvány, legjobb kösztüm)
A történet magával ragadó, de nem sodró erejű, mivel a párbeszédek intenzitása erősen hullámzó, néhány jelenet katarktikus erejű, azonban összességében sajnos inkább a látvány lenyűgöző, nem a mondanivaló. (Filmbaráth kritikája)
Baz Luhrmann rendező sajnos mindenfajta ízlés hiányában áll neki ennek a történetnek. Így aztán a hangulat hol groteszk, hol melodramatikus, és a legundorítóbb hatásvadászattól kezdve a bizarr zeneválasztásokon át Tobey Maguire egész lényéig minden a jó érzék hiányáról tanúskodik ebben a produkcióban. (danialves kritikája)
Inside Llewyn Davis
(Legjobb fényképezés, legjobb hangkeverés)
Szerencsére mint annyiszor, Coenék most is értik a dolgukat, és rezzenéstelen kézzel vezetik Llewyn Davis szimbolikusan kiragadott , néhány napos életképét , mértékletesen, de kellő hozzáértéssel vegyítve a tragikumot és a komédia elemeit. (FroG kritikája)
A magányos lovas / The Lone Ranger
(Legjobb hangvágás, legjobb vizuális effektek)
Valószínűleg jövőre már emlékünk sem lesz A magányos lovasról (ha csak nem az óriási bukás ürügyén emlegetik majd), viszont abban a két és fél órában, amit előtte töltünk, nagyrészt szórakozni fogunk. (FroG kritikája)
A túlélő / Lone Survivor
(Legjobb hangkeverés, legjobb hangvágás)
Patetikus, de nem giccses, érzelmes, de nem hatásvadász. Nem próbálkozik nagy szavakkal, romantizált hőstettekkel, hanem egész egyszerűen objektíven és jó ízléssel mutat be egy heroikus küzdelmet. (danialves kritikája)
A nagy szépség / La grande bellezza
(Legjobb idegennyelvű film)
Lenyűgöző a film látványvilága, gyönyörűek a képek, és a legnagyobb erénye az, hogy bár az ürességről szól, mégis tartalmasan teszi. (Filmbaráth kritikája)
A nagy szépség pont olyan, mint egy egyszerű, de érthetetlen módon sokra tartott festmény: elsődleges jelentéstartalom hiányában annyira kétségbeesetten keresünk benne valami magasabb értelmet, hogy a végén még magunk is elhisszük, hogy szól valamiről. (danialves kritikája)
A vadászat / Jagten
(Legjobb idegennyelvű film)
A vadászat a skandináv filmművészet egyik mesterműve, és ha a jellegzetes vonásoktól el is tekintünk, akkor is megállja a helyét, elsősorban forgatókönyvének köszönhetően. (danialves kritikája)
Alabama és Monroe / The Broken Circle Breakdown
(Legjobb idegennyelvű film)
A végére egészen az lett az érzésem, hogy az egész produkcióra csak azért volt szükség, hogy Felix van Groeningen rendező, illetve az adaptált színdarab írói egyetlen gondolatot jól a szánkba rághassanak. (danialves kritikája)
Végül pedig az egy díjra jelölt alkotások ömlesztve, a teljesség igénye nélkül: Croodék (legjobb animációs film), Banks úr megmentése #1 #2 (legjobb filmzene), Mielőtt éjfélt üt az óra (legjobb adaptált forgatókönyv), Minden odavan (legjobb hangvágás), Fogságban (legjobb fényképezés), Rossz nagyapó (legjobb smink/maszk), Vasember 3 (legjobb vizuális effektek), Sötétségben - Star Trek #1, #2 (legjobb vizuális effektek)