Másodvélemény: Sötétségben - Star Trek
2013. május 29. írta: danialves

Másodvélemény: Sötétségben - Star Trek

Star_Trek_Into_Darkness_32.jpgCsalódtam. Ez az egy gondolat fogalmazódott meg bennem a stáblista lepörgése után. Nem igazán tudtam megfogalmazni miért, mert alapvetően nem láttam rossz filmet. Lekötött, végignéztem, nem menekültem sikítva a moziból. Nem volt gagyi, hihetetlenül nagy retardáltságok sincsenek benne, szóval nagyon durván nem tudom lehúzni. De az a helyzet, hogy ez nekem egyre inkább nem elég, és belefáradtam, hogy az utóbbi időben túl sok ilyen "nem rossz" alkotást láttam, miközben semmi különlegeset nem mutatnak a mozivásznon. JJ Abrams legújabb műve pedig kétségkívül nem volt elég, legalábbis nekem semmiképpen nem. (Filmbaráthnak elég volt, az ő véleményét itt olvashatjátok)

A továbbiak nyomokban spoilereket tartalmazhatnak, olvasásuk csak a film ismeretében ajánlott!

Kezdem a "nem rossz" részével: Lindelof keze nyoma egyértelműen látszik a forgatókönyvön. Meggyőződésem, hogy Abrams vélt vagy valós középszerűsége abból ered, hogy képtelen jó forgatókönyvírókat összeválogatni (saját magát is beleértve), ennek tetejébe pedig egy olyan fogalmatlan párost erőltet Orci és Kurtzman személyében, akiket már a Transformers 2 után el kellett volna tiltani minden alkotó jellegű tevékenységtől. De szerencsére végre eszébe jutott a régi haver Damon Lindelof, aki az amőba egyszerűségével vetekedő történet helyett végre tudott rejtélyeket (Prometheus-fanok kedvéért: megválaszolt rejtélyeket) és valódi konfliktusokat hozni. Na meg látványos, pörgős akciójeleneteket. Ha már Prometheus: ami Ridley Scott filmje volt VFX szempontjából tavaly, az idén a Star Trek, azaz a legrealisztikusabb CGI-t felvonultató alkotás. Ráadásul nagy meglepetésemre még a 3D sem tudta megmutatni az effektek műviségét, úgyhogy ezért is jár a dicséret.

És most jöjjön a "nem elég" része, kezdve ezt is Lindeloffal: róla ugyanis azt kell tudni, hogy nem tud karaktereket írni. És nem úgy nem tud, hogy rossz karaktereket ír, hanem egyszerűen nincsenek karakterei. Pl. mit tudunk meg az Alice Eve által játszott szereplőről (a nevét már el is felejtettem) azon kívül, hogy az apja lánya, és jól néz ki fehérneműben? John Harrison miért akarja ilyen megszállottan elpusztítani a Föderációt? Gyakorlatilag szánkba rágják, hogy ő gonosz - mert gonosz, és mert el akarták pusztítani. Véletlenül sincs egy flashback-jelenet, vagy bármi, ami első kézből adná át az ő lényegét, motivációit. Szerencsére ami (aki) a Prometheusnak Fassbender volt, az itt Cumberbatch, és a brit színész kellően lenyűgöző ahhoz, hogy élettel töltsön meg (még a borzalmas szinkron ellenére is) egy ilyen semmilyen karaktert. (A harcát a klingonok ellen már most az év egyik legjobb jeleneteként tartom számon.) De sajnos meg sem adják neki a lehetőséget, hogy egy ütős főgonosz legyen, és a film második felére már csak erőtlenül kapálózik.

star_trek_into_darkness_by_greenteaduck-d5nx0wg.pngViszont az első részt újranézve kezdem belátni, hogy a szkript problémái talán az egész világ bajai is. Ez a naiv, pacifista, könnyed megközelítés még a 70-es években meg a 14 év alatti korosztályban talán működhetett, de én 2013-ban azért elvárnám egy ilyen sztoritól, hogy komolyságban és drámaiságban megugorja egy képregényfilm szintjét. Jogos lehetne a felvetés, hogy egy sci-fi mégis mennyire lehet/legyen hiteles, de ha mondjuk valaki elolvassa Scalzi-tól a Vének háborúját, rá fog jönni, hogy a legelvetemültebb ötletekben is meg lehet találni bőven a hitelességet és a komolyságot. Ezt viszont a Star Trek műanyagszerű és felszínes világa nyomokban sem tartalmazza. És a félreértések elkerülése végett itt most a komolyság nem a humortalanság értelemben szerepel, hanem abban az értelemben, hogy van súlyuk a vásznon történteknek. Ebből a szempontból például ki merem jelenteni, hogy a Vasember 3 egy komolyabb film volt, de még a Feledés enyhe hatásvadászata is jobban működött ennél. A leghatásosabb karakterdráma itt nagyjából a 15. percre le is zajlik a beteg kislánnyal és szüleivel,

Mert van súlya Kirk 8764. lefokozásának? Nem, mert úgyis tudjuk, hogy két percen belül újra az Enterprise élén lesz, mert anélkül nincs Star Trek-film. Kapitányunk könnyfakasztónak szánt halálát pedig egyből el is bagatellizálja gyors és kényelmes feltámadása. Ez talán a filmtörténelem egyik leggázabb ilyen húzása lehetne, de szerencsére Orci és Kurtzman önmagukat, azaz a Transformers 2 végkifejletét nem tudták alulmúlni. Ellenpélda: Nolannek ki az, aki nem hitte volna el maradéktalanul, hogy Bruce Wayne halott? Azt hiszem pont ez az apró különbség az, ami miatt A sötét lovag trilógiával ellentétben ez az újraélesztett Star Trek néhány év alatt teljesen el fog felejtődni. Sokkolt, de durván 3 év alatt az előző rész eseményei a fejemben annyira redukálódtak, hogy voltak a gonosz romulánok, valami jövőből jött Spock, meg hogy Zachary Quinto bemosott egyet Chris Pine-nak. Azonban gyakorlatilag a hihetetlenül ordenáré Nokia-termékelhelyezés maradt meg a legjobban. (Szegények akkor még nem is sejtették, hogy már 2013-ban sem fogja senki használni a telefonjaikat)

És végül a kegyelemdöfés: nézzetek meg az első trailert, és mondjátok azt, hogy azt kaptátok végeredményként, amit ezek a képsorok ígértek. Én sajnos nagyon nem tudom ezt mondani, ehhez az átveréshez képest a Vasember 3 a kanyarban sincs. Szóval jó volt? Igen, tulajdonképpen egy 7,5/10-et nyugodt szívvel meg is kap, mint egy élvezhető nyári blockbuster. De hogy én ilyen filmekből szeretnék minél többet látni? Egyáltalán nem.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr425320743

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Én is akarok kommentelni 2013.05.31. 11:41:34

No elsőre két megjegyzés:
1, Bruce Waynet TUDTAM, hogy pár pillanat múlva egy kávézóban fogom viszont látni, mert csak megjátszotta a halálát. Ha neked nem jött le azonnal, így jártál.

2, Tudom, lúzer vagyok, de Noka telefont használok 2013-ban. Jah nem, senki vagyok, nem lúzer.

3, Azt pedig tényleg el kellene fogadni végre, hogy a Star Trek univerzumban vannak "alapvetések". Nézd végig a DS9-től kezdve az összeset. Mindben visszaköszönnek ugyanazok a "védjegyek". Ez az ST univerzum részei. Ha elhagynánk, jobb film lenne, de már nem Star Trek.

vladimir964 2013.05.31. 11:44:33

Jó sztorit és sci fit csak az oroszok tudnak csinálni, méghozzá milliárdos animációs trükkök nélkül is.
Ide kívánkozik Frank Zappa örök érvényű mondása hülyeség elválasztani a komolyzenét, meg a könnyűzenét, egyszerűen van jó zene és van rossz zene.
Vagyis egy jó sztori elviszi a hátán a jóval kisebb költségvetésű filmet. Az utóbbi évek imbecilis amerikai sci filmdömpingjében üdítő kivétel volt a nemrégiben a youtubeon látott Hunter Prey c. film. Gyakorlatilag nulla animáció, pár szereplő, mégis végig feszült és érdekes történet, és az amerikaiakhoz képest még mondanivalót is hordoz.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.05.31. 12:00:24

@Én is akarok kommentelni: Elsőre két megjegyzés, lett is belőle 3 :D
1. Akkor idáig 1-1, várjuk a további jelentkezőket.
2. Látom érzékenyen érintett a dolog, őszintén sajnálom, h a lelkedbe gázoltam. Sajnos ettől még a Nokia még az xfaktoros S-Budget termékelhelyezéseket is elmúlta ezzel a húzással, és emiatt nem tudom nem kaján vigyorral értékelni az azóta elszenvedett buktáikat, annak ellenére, h nem egészen 1 éve még én is Nokiát használtam.
3. Azért ez vicces, mert JJ Abramset pont azzal támadják, h ez már nem is Star Trek. Legyen szó a klasszikus idővonal teljes átírásáról például, vagy ha elolvastad a linkelt kritikát, valaki még ki is ment a moziból Spock pofozkodásánál. Sajnos viszont egyik sem vált a történet előnyére, pedig sztem lehetett volna olyan változtatásokat eszközölni, amelyek igen, de akármennyire is igazat adok neked egyébként, h ha már Star Treknek hívjuk, legyen Star Trek, a forgatókönyv sok más problémájára ez sem ad választ.

@vladimir964: Ez a Hunter Prey felkeltette az érdeklődésem. Pandorumot egyébként láttad? Sztem egy nagyon jó német (!) sci-fi.

Pepinke 2013.05.31. 12:32:50

A Sötét lovag visszatér végén én is reméltem, hogy meghal, de a lezárás, azzal, hogy visszavonul, szerintem jó ér erőlködés mentes lett, azt sem bántam.

Számomra az egész Star Trek egy fröccsöntött műanyag dolog, legfőbbképpen a sorozatok.
Az első reboot film még elment, de annyira nem volt jó, hogy mégegyszer megnézzem, más címmel...

Csodálkozom egyébként, hogy a Star Wars folytatásokhoz pont Abrams-t szerezték meg. Az új részekkel valahogy szintet kellene lépni, hogy ne csak a Sztárvórsz-vallás hívői vegyék komolyan. Bár az már sok mindent eldöntött, hogy a Disney kapta/vette meg a jogokat.

szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2013.05.31. 12:35:50

hogy is van az a bizonyos ST-es alapszabály a páros és a páratlanokrúl???.......

Én is akarok kommentelni 2013.05.31. 13:01:23

Csak gyorsan két szerintem alapvető Star Trek motívum, amitől nem is akarnak szabadulni szerintem:
1, Red Shirt halálok :)
2, a kapitányok (nem csak Kirk) folyamatos lefokozása, majd hőstett utáni amnesztia

paroma 2013.05.31. 13:32:18

Ha valaki valami teljesen ujat akar latni akkor ne nezzen meg egy ~50 eve tarto film franchise legujabb termeket:)
Egyebkent ezt meg a felesegem is elvezte aki nem tudja a Start Trek / Star Wars es Battlestart Galactica-t megkulonboztetni, tehat elvezheto a nagy tomegek szamara.

szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2013.05.31. 14:04:02

JJ Abrams tehetséges iparos, nem fogja műfaját megújítani.

ld sorozatok:
Lost - ügyesen nyújtani a tésztát, húzni a népet, aztán valami ostoba befejezéstt odabiggyeszteni
Fringe - zseniálisan indul, alakul (benne volt/lehetett vón egy X-akták univerzum), aztán...

biododírium 2013.05.31. 14:06:11

Örülök, hogy végre vki osztja a nézetemet. Környezetem el volt ájulva a filmtől, én meg nem értettem, hogy mire föl?
A bájgúnár kapitány minden szempontból katasztrófa, a káposztafejű "kisgyerek" többször feltűnik, de az égvilágon semmi szerepe és a karakter és a maszkírozás is vérciki, stb.
A film legfőbb hibája, hogy egyszerűen unalmas. A "nagy" akciójelenetek sem izgalmasak.

biododírium 2013.05.31. 14:07:43

Egyedül Khan karaktere és az őt játszó színész érdemel valóban pozitív elismerést.

geri415 2013.05.31. 15:38:56

Szerintem a film méltó módon követte az elődöket. Számomra nagyon szép dolog volt, hogy számos jelenet (és persze a zene is) tiszteletadás volt az elődök előtt: a Wrath of Khan (ST II. mozifilm) jelenetei visszaköszöntek ebben a filmben, olykor fordított felállásban (lásd a sugárfertőzött Kirk vs. sugárfertőzött Spock a régi filmben). A szőke doktornő szerepére szintén választ ad az a film, tehát az, hogy ugyanazok a nevek feltűnnek és - alternatív univerzumban lévén - kicsit másképp haladnak, kikacsintásnak sem utolsó.
A Star Treket a BSG előtt a legmélyebb társadalomfilozófiával ellátott sci-fi franchise-nak tartottam. Az Elsődleges Irányelv tanítanivaló aspektus - évtizedekkel előzte meg a környezettudatos gondolkodást - , nem is beszélve azokról a technikai megoldásokról - érintőképernyő, globális adatbázisok -, melyeket ma mindennaposnak tekintünk.

vladimir964 2013.05.31. 16:36:33

@danialves: Nem láttam, mert a sci fi mellett oda van írva mellé hogy horror, azt meg nemigen szeretem (pontosabban a sci fi horrorok tapasztalataim szerint általában az Alien ilyen vagy olyan koppintványai) ettől függetlenül meg fogom nézni. Ha már német, nagyon tetszett a Cargo c. film. Meg a Moon c. is, mely unikum a maga nemében, ugyanis gyakorlatilag egyetlen (!!!) szereplője van, mégis baromi jó. Ja és David Bowie fia rendezte, ő is tehetséges. Most fedeztem fel, hogy ő rendezte a Source code (Forráskód) c. filmet is. Azt még nem láttam, de a trailere nagyon jó.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.05.31. 16:47:32

@vladimir964: Annyira nem horrorisztikus sztem, mondjuk valamennyire tényleg Alien-koppintvány (leginkább hangulatában, és nem jobban, mint az említett Cargo). Amúgy a Cargo a másik ilyen, amit mondtam volna. :D
A Forráskód meg talán a Moon után kissé csalódás lesz, de ettől függetlenül egy nagyon jó sci-fi.
süti beállítások módosítása