Mielőtt éjfélt üt az óra / Before Midnight (2013)
2013. október 14. írta: danialves

Mielőtt éjfélt üt az óra / Before Midnight (2013)

before-midnight_1.jpgRichard Linklater-re nem lehet azt mondani, hogy elaprózná a karrierjét, 2015-ben érkező legújabb filmjét állítólag több, mint egy évtizedig forgatta, csak hogy hitelesen tudja ábrázolni a szereplők öregedését. Ennek fényében talán nem különlegesség, hogy legfiatalabb olvasóim valószínűleg még meg sem születtek, amikor rendezőnk már megfestette Celine (Julie Delpy) és Jesse (Ethan Hawke) románcának első felvonását a filmvásznon. 9 évvel később jött a második rész, most pedig újabb 9 esztendővel később Linklater úgy döntött, hogy egy trilógiává kerekíti (?) ezt a történetet.

Természetesen az idő múlása a sztoriban is megjelenik, az első képeken azt láthatjuk, hogy Jesse serdülő fiát, Hank-et (aki említés szintjén már szerepelt az előző filmben) kíséri ki a reptérre, az épület előtt pedig Celine várja őt két ikerlányukkal. Egyértelmű tehát, hogy a Mielőtt lemegy a nap befejezése után minden remekül alakult, főhőseink egy boldog családdá váltak, akik most éppen görögországi nyaralásukon töltik utolsó napjukat. Illetve egész pontosan egy valami nem alakult jól: Jesse szenved attól, hogy ex-felesége haragja (és a köztük lévő kontinensnyi távolság) miatt alig látja Hank-et, ezen pedig valahogy változtatni szeretne.

before-midnight-image03.jpgA legnagyobb kérdés előzetesen egyértelműen az volt, hogy a nagyjából egy kaptafára felhúzott első két felvonás után mihez tudnak kezdeni ebben a harmadikban? Van-e értelme egyáltalán ennek a történetnek így, hogy főszereplőink nem hosszú távollét után futnak össze, hanem már 9 éve együtt élnek? Azt kell, hogy mondjam nagyon is van, sőt, talán még több is, mint az előző kettőnek. Természetesen a hangulat egészen más, és ennek köszönhetően kicsit szokatlan is. Most nincs európai nagyváros, bő fél óráig egy relatíve nagy létszámú összejövetelnek lehetünk részesei (hozzáteszem, a játékidő 110 perc a szokásos 80 helyett). Valószínűleg egy ponton ezért is térnek vissza a jól bevált párbeszédek a karakterek álmairól, gyerekkori élményeiről. Ez viszont ebből a filmből lógott ki számomra teljesen, tekintve, hogy szereplőink itt elvileg már nem ismerkednek, hanem 9 év párkapcsolat van a hátuk mögött.

Viszont ami mégis hatalmas piros pont a szememben, az az alkotás utolsó harmada. Nyilván nem fogok spoileresen belemenni, de azt hiszem az egyértelmű, hogy ebben a szituációban azért már nem csak móka és kacagás egy kapcsolat, és az első két résszel szemben itt már nem a romantika dominál. Azonban éppen ezzel válik ez a produkció a "trilógia" legjobbjává, hiszen azon kevés filmek közé tartozik, amelyek felvállalják, hogy a "boldogan éltek, amíg meg nem haltak" hangzatos kifejezést egy kicsit jobban kifejtik, azt is beleértve, hogy esetleg az az élés-halás nem is lesz olyan boldog, mint a mesékben (és a szirupos hollywoodi romantikus filmekben). Linklater pedig ezt talán minden korábbi munkájánál pontosabban és érzékletesebben ábrázolja, megtámogatva ezt két színésze munkájával.

Hiába viseli tehát magán az elődök sok karakterisztikusságát (kétszereplős dialógusok, hosszú snittek séta közben), ez a mű mindenképpen egy egyedi alkotás lett, amely szakít a sorozat hagyományaival. Viszont ebből kifolyólag talán nem csak arról fogjuk majd megjegyezni, hogy "Hé, itt van ez a film, amiben egy férfi és egy nő másfél órán keresztül csak beszélget", hanem egy sokkal tartalmasabb és elgondolkodtatóbb filmet is sikerült hátrahagyni az utókornak.

8,5/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr595566817

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mézescsók 2013.10.14. 13:22:52

Nagyon jó film, bár elfogulatlan nem vagyok, mert az első két rész is tetszett. A 3. film utolsó harmadában már-már a Jelenetek egy házasságból határait súrolták.
Bejön az is, hogy az egyes részek nem "tervezettek". Az első és a második film után szó nem volt róla,hogy esetleg folytatják, de a kapu nyitva maradt. Mint tkp. most is.
A "Mielőtt..." filmekben engem pont az ragad meg, hogy olyan piszok egyszerűek, bárkivel megtörténhet ugyanez. A sztoriban semmi rendkívüli, a látványban sem. És hát lehet érdekfeszítőbb két ember beszélgetésénél?

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.10.14. 18:39:09

@mézescsók: Számomra pont ezért nem volt érdekes, beszélgetni én is tudok, most ugyanezt nézzem meg filmen? Kicsit olyan, mintha utazás helyett Google Street View-n megnéznéd a különböző látványosságokat. :D
Szóval nekem ezért is nem jött be annyira az első, mert az tényleg annyi volt, hogy két ember beszélgetett, én meg nem szólhattam bele. :D
A másodiknál legalább volt valami tétje, súlya az egésznek, mint ahogy azt a végén is láttuk, ebből szempontból pedig számomra egyértelműen ez volt a legjobb. (És ettől még egyik sem rugaszkodott el jobban a valóságtól.)

mtomi · http://utolsoejjel.blog.hu 2014.04.20. 09:29:21

Nekem messze ez volt a leggyengébb. Lehet, hogy még egy megnézést megér, de éppen azért lógott ki a lóláb, amit írtál is, hogy "szereplőink itt elvileg már nem ismerkednek, hanem 9 év párkapcsolat van a hátuk mögött." Ezért az autós beszélgetős jelenet totál életszerűtlen, amikor olyan dolgokra csodálkoznak rá egymásban, ami 9 év kapcsolat után már evidencia volna két beszédkényszeres ember számára. Szóval nekem ez a folytatás elég gyenge volt az előző kettőhöz képest, minden erősségét abban láttam csupán, hogy a két színész jutalomjátékhoz juthatott kedvenc szerepében.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.04.20. 11:14:26

@mtomi: Sajna már kicsit régen láttam, úgyhogy nem igazán emlékszem az autós jelenetre, mindenesetre legyen akármennyire is életszerűtlen, engem elsősorban az fogott meg, ami már a Before Sunset végén is előjött, hogy végre magukról beszéltek, nem az élet értelméről és hasonlókról, tehát számítottak a karakterek is. Az első rész még olyan volt számomra, hogy igazából két arc nélküli ember is beszélhetett volna róla, annyira a szövegen volt a hangsúly, és nem azon, hogy ki mondja. És talán ezért is nézem el, ha az egymásra való rácsodálkozás fura, mert nekem nézőként még új ez a rácsodálkozás. (Viszont arra továbbra sem vagyok kíváncsi, hogy 9 év után előadják, hogy "ja nem is meséltem, hogy gyerekkkoromban stb.")

Egyébként amikor imdb-n lehet olvasni a felháborodott topikokat, hogy pl. Celine mekkora egy picsa, akkor szerintem ez nem abból fakad, hogy Linklater ennyire meredek fordulatot vett, hanem abból, hogy egyszerűen alig tudtunk meg valamit erről a szereplőről az első két filmben. (A tipikus randi dumákat kivéve.)

mtomi · http://utolsoejjel.blog.hu 2014.04.20. 11:29:05

@danialves: Szerintem Celine az első két filmben is hisztis picsa volt, ebben konzekvens a sztori :) Igen, én a "ja nem is meséltem, hogy gyerekkkoromban stb." dumákon akadtam ki az új filmben, az autós jelenet (ami kb. egy 10 perces vágatlan beszélgetés) kb. erről szólt, és onnantól nem igazán akartam elhinni az egészet. De lehet, hogy nem kellett volna ennyire fennakadnom ezen, majd megnézem még egyszer :)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.04.20. 11:35:30

@mtomi: Ja akkor ugyanarról beszélünk, bocs, ez elsőre nem volt nekem teljesen egyértelmű. :D
Viszont szerintem ezek a beszélgetések azért nem dominálták annyira a filmet, hogy az zavaró legyen, főleg, ha az utolsó harmadot nézem, ami azért szerintem szintekkel helyezi az első kettő fölé.
süti beállítások módosítása