50 posztapokaliptikus film, amit látnod kell #1: A 10 legkreatívabb posztapokaliptikus film
2015. június 10. írta: danialves

50 posztapokaliptikus film, amit látnod kell #1: A 10 legkreatívabb posztapokaliptikus film

Nehezen tudnám megfogalmazni, mi olyan magával ragadó bennük, de mindig is vonzottak a posztapokaliptikus filmek. Úgyhogy arra jutottam, ha már összeállítást készítek belőlük (és ha már mindenféle hulladékot is hajlandó vagyok végignézni belőlük), nem érem be kevesebbel, mint az 50 legjobbal - vagyis helyesebben fogalmazva, 50 olyan darabbal, amelyet különböző okokból, de érdemes megnézni.

Mielőtt kiadnám a kezemből a listát, szükségszerű tisztáznom, mi alapján válogattam. Igyekeztem egy éles határt húzni a katasztrófafilmek és posztapokaliptikus filmek között, így elsősorban azokat a műveket tekintettem posztapokaliptikusnak, amelyekben nem a világvégével kell megküzdeni, hanem az azt követő állapotokkal. Így maradhatott ki például Edgar Wrighték zombivígjátéka, a Shaun of The Dead, vagy akár a remek The Crazies. Bár hangulatilag nagyon is hasonlók, a disztopikus alkotások (pl. Az ember gyermeke) is kiestek ebből a szórásból, annak ellenére, hogy nagyon sok esetben nehéz ezt a határt meghúzni, és éppen ezért rendre keverik is a két stílust. Így ahol nem azonosítható egy egyértelmű katasztrófa, az a film nem kvalifikálhatta magát. Néhányan pedig azért nem mentek át a rostán, mert egyszerűen nem voltak elég minőségiek (például The Quiet Earth), vagy elég érdekesek (Majd újra lesz nyár, Open Grave).

Éppen ezért olyan szempontból unortodox toplista lesz ez, hogy egy rossz, de érdekes mű bekerülhetett egy jó, de kevésbé izgalmas darabbal szemben. Természetesen lehetséges, hogy a kedvencetek pont azért nem került be ebbe a válogatásba, mert egy hozzá nem értő balfasz vagyok, de (ezt a lehetőséget sem zárva ki) valószínűbb az, hogy egyszerűen nem volt elég minőségi vagy különleges. Mindenesetre a kommentek között azért szabad próbálkozni és ajánlani filmeket, főleg azért is, mert saját számításaim szerint minden arra érdemes darabot kivégeztem a műfajból, szóval jól jönnek az új ötletek.

Az 50 címmet 5 különböző tematikával foglalkozó listába rendeztem, amelyeket heti rendszerességgel jelentetek majd meg. Egyelőre nem lőném le egyiket sem, leszámítva természetesen a most következő összeállításét: avagy jöjjenek a minden sorból kilógók, a legkreatívabb posztapokaliptikus filmek!

2020: A tűz birodalma (2002)

(Kritika)posztapok.jpg

Zombik? Atomháború? Ugyan már! Sárkányok! A film képlete nagyjából össze is foglalható ezzel az egy szóval. Már csak azért is, mert sok energiát a nagy költségvetés ellenére nem fordítottak rá, de a sárkányokkal küzdő McConaughey-Bale páros bőven szállítja azt a cool-faktort, ami el tudja vinni a hátán a produkciót. Szóval ha világvége utáni érfelvágás helyett sárkányölésre vágysz, ez a te filmed!

Los últimos dias (2013)

(Kritika)posztapok1.jpg

A posztapokaliptikus filmek mindig is a társadalom félelmeinek leképeződései voltak, a spanyol Pastor-testvérek pedig egy klinikailag is ismert rettegést ragadtak meg: az agorafóbiát. Művükben mindenki meghal, ha nyílt térre lép, ami persze rengeteg ötletes megoldáshoz ad teret, de ezen felül a kihalt Barcelona által nyújtott gyönyörű háttér, illetve a tehetséges rendezői megoldások is erősségei a produkciónak.

A jel (2007)

(Kritika)posztapok2.png

Ez a film nemcsak témaválasztásában (egy adás vérszomjas fenevadakká változtatja az embereket) különleges, hanem történetmesélésében is: három teljesen más stílusú szakaszból áll. Ez amennyire gyengíti az élmény teljességét, annyira szórakoztatóvá is tudja tenni, elvégre nem mindennap látunk egy zombifilmes áthallásokkal rendelkező thrillert átcsapni egy fekete komédiába.

Nauszika - A szél harcosai (1984)

(Kritika és kritika)posztapok4.jpg

Miyazaki a világvégét egy mai napig is működőképes metaforába fűzte bele: a film nem is annyira az apokalipszisről, mint ember és természet örök és látszólag feloldhatatlan küzdelméről szól. A rendező pedig szokása szerint ezt egy kreatív és lenyűgöző látásmódon keresztül szűrte át, ezzel téve az egyébként még relatíve kiforratlan művet emlékezetessé.

Vakság (2008)

(Kritika)posztapok3.jpg

Sokféle katasztrófa érheti a világot, de egy biztos: egyik sem személyes. Kivéve ebben a filmben, ahol mindannyiunk egyik legrosszabb rémálmát, a látás elvesztését tették meg ellenségnek. (Hasonlóan a zseniális Perfect Sense-hez - amely éppen csak azért maradt le, mert nem gondolnám posztapokaliptikusnak.) Még ha nem is sikerült maximálisan kiaknázni az ebben rejlő lehetőségeket, egy stílusos és hátborzongató alkotásról beszélhetünk.

9 (2009)posztapok5.jpg

Egy steampunk posztapokaliptikus animáció, amelynek főszereplője egy rongybaba. Ha ezt feldolgoztuk, igazából már nincs is mivel foglalkozni a film kapcsán, már csak azért is, mert ezen lista többi szereplőjéhez hasonlatosan itt is a vízió a lényeg elsődlegesen, a megvalósítás már korántsem annyira eredeti - igaz, színvonaltalannak sem mondható.

A majmok bolygója (1968) & A majmok bolygója - Forradalom (2014)

(Kritika és kritika)posztapok6.jpg

Az 1968-as sci-fi klasszikust gondolom senkinek nem kell bemutatnom, de talán a tavalyi előzményfilmje is élénk él még mindenkiben. Ami pedig rengeteg évtized távlata ellenére is közös bennük, hogy a majmok által előidézett világvégét mindkét mű erősen szimbolikusan használja, remekül mesélve el egy-egy talán nem éppen újszerű, de mindenképpen örökérvényű történetet.

Országúti bosszú

(Kritika)posztapok7.jpg

David Michod tavalyi művében annyira nem a világvége van a középpontban, hogy néhány homályos szóval le is van tudva. Stílusa alapján is sokkal inkább be lehetne tudni egy (nem túl) futurisztikus westernnek, mégis annyira pazar történet egy mindenét elvesztett ember hánykolódásáról, hogy egyértelműen a posztapokalipszis nihilista szüleményei között kér helyet magának.

Amikor a szél fúj

(Kritika)posztapok8.jpg

A 80-as években számtalan nem kis részben oktató és elrettentő jellegű mű született egy atomtámadás lehetséges hatásairól, olyan szellemesen és cinikusan viszont egy film sem tudta megragadni a témát, mint ez a darab. Avagy egy zseniális mese arról, két egyszerű, világháborús nosztalgiában élő nyugdíjas hogyan küzd meg a nukleáris holokauszttal. SPOILER: nem ők nyernek.

Erre a hétre tehát ezzel készültem volna, jövő héten pedig egy kicsivel horrorisztikusabb vizekre evezünk a következő tematikus összeállítással, úgyhogy maradjatok velem akkor is!

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr337521208

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

G_B_ 2015.06.10. 09:18:39

Szia,

Lehet olyat kérni, hogy a kritika pontszámát tedd be ide a rövid összefoglalóba. Az olyan lusta olvasónak, mint én nagyon jó lenne.

Köszi!

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2015.06.10. 12:42:39

A 2020-nak nagyon örülök, jó kis film, de valamiért nem szereti a nép/kritikusok.

@kicsipedro: pedig a bloggernek kell a kattintás. ;)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.06.10. 15:15:09

@kicsipedro: Bizony, @doggfather: jól mondja, az ilyen toplistáknak a lényege a kattintások boostolása, úh legalább azt a 2 másodpercet szánd rá, amíg megnyitod a kritikát és legörgetsz az aljára és akkor én meg jó gazdag leszek. :)

hátsó szándék 2015.06.10. 17:05:05

Ugye benne lesz az"O-bi o-ba, avagy a civilizáció vége" c. lengyel film? Kölyökkoromban hetekig nem tudtam aludni tőle.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.06.10. 17:28:47

@hátsó szándék: Perpill nem, de akkor most majd meg fogom nézni. ;)

Zombi elvtárs · http://www.zombielvtars.blog.hu 2015.06.10. 19:10:48

Nagyon sokat nem láttam erről a listáról. A tűz birodalmát nagyon régen láttam, tetszett. Nem ismertem fel a kopasz fasziban Matthew McConaughey-t. Azért fura, hogy ezután évekig milyen ratyibbnál ratyibb filmekben szerepelt. Szerencsére megjött az esze.
A majmok bolygója klasszikus, csak második részt nem kellett volna csinálni.
A Mad Max miért nincs itt? Abban is valami háborúban ment gallyra a világ.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.06.10. 19:19:38

@Zombi elvtárs: "A Mad Max miért nincs itt?"
Mert még 40 film hátravan? ;)

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2015.06.10. 21:31:38

Ezt az anyagot milyen iszonyú régen érleled már... :) De jó listák lesznek :D
Én még persze ide beraktam volna a Six String Samurai-t is XD

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.06.10. 21:55:48

@Werewolfrulez: Az majd egy másik összeállítás lesz. ;) Mondjuk úgy, hogy inspirált, milyen hulladékokat néztem meg neked köszönhetően. :P

Dr_utcai_arcos 2015.06.11. 13:08:39

@Werewolfrulez: Egyike azon kevés filmeknek, amit még nem mertem ajánlani senkinek :). Ez azért a tág ismeretségi körömben elég durva! Még én sem döntöttem el, hogy 1 pont e vagy 10.

safranek 2015.06.11. 14:49:38

Úton
Élethalálharc

xhalapex 2015.06.11. 15:43:24

Aki nem látta még Luc Besson első filmjét, az bele se kezdjen, egy ilyen toplista írásába.

aegithalos 2015.06.11. 15:46:45

Nausica... 10 eves kolyok voltam, moziban lattam, a falu kulturhazaban. Meghatarozo.

xhalapex 2015.06.11. 15:47:08

@safranek: Nem Az út? Az Úton az valami egészen más

shred 2015.06.11. 17:19:56

A tűz birodalma óta elhiszem, hogy létezhetnek tűzokádó sárkányok:)

Tiszteltetem Brüsszelet 2015.06.11. 18:09:18

A poszt apokaliptika eleve nem kreatív müfaj. Már a Bibliában is benne van, ezek se jobbak.

nagy.tibor 2015.06.11. 19:35:09

még azt se tudom mi a film címe de úgy gondolom hogy mindenképpen helye van az listán.
egy film amely ausztráliában játszódik közvetlenül az atomháború után egy amerikai tengeralattjáró legénysége megtagadja rakéta indítás parancsot. mindeközben az egész világ atomtámadás áldozatává válik. ausztrália kikerül a szórás ball de szél szép lassan oda is elviszi azok a sugárzó anyagot elkezdenek hullani az emberek....
Ez a film rendkívűli módon megérintett. Mindenképpen helye van a listán.

nagy.tibor 2015.06.11. 19:39:07

Veszélyes jövő On the beach 2000

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.06.11. 19:40:44

@nagy.tibor: On the Beach, van belőle kettő is, ha fekete-fehérben emlékszel rá, akkor a régit láttad, ha nem, akkor az újat. :D

Mindenesetre szerintem mindkettő borzalmasan fárasztó szenvelgés, a réginek legalább annyi előnye van, hogy egy órával rövidebb, mindenesetre abban is kegyetlenül vártam, hogy történjen végre valami. Ha ugyanezt szeretnéd látni, csak sokkal húsba vágóbb feldolgozásban, akkor ajánlom inkább a Testament-et, de majd lesz a listán is.

DirtyHarry 2015.06.12. 13:29:06

Eredeti címet is írhatnál...

quetzcotla 2015.06.12. 16:09:34

Blindness (Vaksag) mennyire jo, es milyen keveset lehet rola hallani.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.06.12. 17:34:32

@DirtyHarry: Rákattintasz a kritikára, abban mindig ott van. ;)

Igaz, a 9-nél nincs kritika, de ott remélem evidens. :D

borosnyuszi 2015.06.12. 19:32:40

Helyes dolog, hogy a 9 bekerült. Szerintem nagyon rendben volt. Viszont talán megérdemelne egy külön rovatot a posztapokaliptikus anime, mert azokból rengeteg létezik.
Várom a folytatást kíváncsi vagyok mi jön még. Apokalipszis most?:)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.06.12. 19:39:22

@borosnyuszi: Írsz egy párat? Animéket annyira nem bánom, de szívesen nézegetek azok közül is a témában.

Dr_utcai_arcos 2015.06.13. 00:44:55

@xhalapex: én láttam, de eszemben sincs toplistát írni :P. Én vagyok a fekete bárány.

Dr_utcai_arcos 2015.06.13. 00:46:27

Viszont ha nem lesz benne a "Kampfansage - Der letzte Schüler" akkor el se kezdd :P.

borosnyuszi 2015.06.13. 09:10:32

@danialves: Ghost on the shell, Final fantasy, Animatrix ( bár az utóbbi kettőben nem vagyok 100%-ban biztos, hogy idevaló.) Mivel 3 animációs filmet is betettél a sorozat első részébe, azért gondoltam talán az anime megér egy külön részt. Magát a műfajt annyira sajnos nem ismerem de, gondolom majd írtok róla

xhalapex 2015.06.13. 09:16:51

Mezítlábas Gen ? Nem láttam,de az anime műfajt gazdagítja és mellé talán ez is posztapok.

xhalapex 2015.06.13. 09:19:03

Meg ott van a fostos Hasadás című förtelem is. Ha lesz egy top 10 "meg ne nézd" különítmény.

xhalapex 2015.06.13. 09:24:44

@Dr_utcai_arcos: Nem is kértem. :) Csak próbáltam rávilágítani, hogy kevesen látták és a tematikában, - ha mást nem is -, de érdemes megemlíteni.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.06.13. 09:26:50

@borosnyuszi: Egyiket sem láttam, de amennyire ismerem a sztorijukat, ezek közül szerintem csak az Animatrix mondható igazán posztapokaliptikusnak.
Amúgy teljesen véletlen, hogy így jött ki ez a három animáció (valószínűleg azzal lehet összefüggésben, hogy ezen a technikán keresztül könnyebb kreatívnak lenni), és ahogy végiggondolom, a maradék 40-ben már csak 1 db fog előkerülni.

@xhalapex: Belenéztem tegnap ebbe a Besson-filmbe, de azt kell mondanom, hogy sokkal jobb lett volna, ha olyan sztorit keres, ami működik is így, ahelyett, hogy csak simán leforgat egy filmet szavak nélkül. Szóval elég vékonyka volt a sztori, még egy rövidfilmben elment volna kísérletezgetésnek, de így nézhetetlenül unalmas lett.
(Amúgy imádom ezt a divatot, hogy minden rendezőnek az első filmje valami irgalmatlan nagy művészet kell, hogy legyen. Besson világéletében nem rendezett mást kőbuta akciófilmeken kívül, de erről a debütáló darabjáról mást sem lehet olvasni, mint hogy milyen művészi és mély. :D )

@Dr_utcai_arcos: @xhalapex: Nagyon fos filmet csak akkor nézek a témában, ha legalább valami kultja van. ;) (Bár a Tank Girl-t így is kinyomtam a francba.)

Dr_utcai_arcos 2015.06.13. 14:07:48

@danialves: A Hadüzenet egy nagyon igényesen elkészített film, zseniális harc és kaszkadőrmunkával. A sztori röviden a magányos hős vs gonosz lovag párhuzama a közeli (?) jövőbe helyezve helyenként már kizártnak tűnő verekedésekkel (amíg az ember nem olvassa el a főszereplő elég "ütős" (háhá) életrajzát. A Besson film tényleg elég bizarr ;).

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.06.13. 14:22:55

@Dr_utcai_arcos: Akkor miért 5.1 Imdb-n? :P
Én elhiszem, h az emberek menjenek Transformerst nézni (elvégre a Doomsday is csak 6.0), de azért ennyire nem. :D

Mindegy, valamikor lehet belenézek, elvégre az ingyen van.

Postnomad · http://postmode.blog.hu 2015.06.13. 22:21:15

@danialves: A Tank Girl-t kinyomni nagy hiba volt, hiszen nem csak megkerülhetetlen a témában, de szubkulturálisan is mérföldkő. De tudom, egy ilyen lista összeállítása nem épp a 'nézz szép képeket boraboráról' kategória, tehát sok sikert, nagyon várjuk mind az 50-et! (szakértő szemekkel :)

Dr_utcai_arcos 2015.06.13. 23:16:01

@danialves: Miért 5.1? Nem tudom, lehet, kellene csinálni egy szavazógombot, hogy pl: Én egy tornából már az oviban is felmentett puhapöcs vagyok, de akkor is szavazok, meg egy Igen, valamicskét értek a harcművészetekhez, és ennek megfelelően szavazok. De amíg a pöcsök rohannak gombot nyomni, addig a hozzá értők megnézik, kinyomják a tv-t és elmennek edzeni...

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.06.14. 00:22:18

@Postnomad: Ezt írtam én is, de mit csináljak, ha egyszer nézhetetlenül rossz volt? :D

@Dr_utcai_arcos: Az a baj, h én már doggfathertől tudom, h hülye vagyok a harcművészetekhez, úgyhogy eszerint már eleve esélytelen, h értsem a filmet :(
Inkább elmegyek helyette edzeni ;)

xhalapex 2015.06.15. 21:21:33

@danialves: Amikor ezt olvastam: "Besson világéletében nem rendezett mást kőbuta akciófilmeken kívül" akkor elbújtam a szekrényben mint Tom Cruise és Travolta. ÚrISTEN! Hány filmjét láttad, hogy ilyet merészelsz állítani? :D Szerintem tök zsír képet adott a pusztuló bolygóról és a visszafejlődött társadalomról. Jó persze tényleg nem forradalmi munka és elég ingerszegény, vagy szikár ahogy tetszik, de gondolom, ez sajnos részben az első filmes budget oka is egyben.
Mondjuk elég ellentmondásos a csávó, mert a produceri munkája alapján kb Uwe Bollal is vállalhatna egy szellemi közösséget és az utóbbi idők kulturális kataklizmái amiket a világra szart megérnek egy kiadós faszkorbácsos kezelést is.
Az itt a probéma, hogy túl mainstream, mi? :D Bezzeg senki által nem látott független amcsi produkciót, romantikus műfajban 7 egész alatti IMDB átlaggal, az menő? :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.06.15. 21:48:24

@xhalapex: Most remélem nem a Lucy mélységeiről akartál beszélgetni ezzel a felvezetéssel. :D
De tényleg, hallgatom, milyen filmjeit kéne megnéznem. ;) (És hozzáteszem, ettől még születtek a kezéből vagy a tollából nagyon jó kis akciófilmek, amiket imádok.)
Egyébként ez az ingerszegény jó szó, mert tényleg az volt a bajom vele, hogy akármennyire is voltak benne érdekes és szellemes dolgok, kb. arra a 45 percre, amit néztem belőle, jutott mondjuk 5 darab. Ezért mondtam a rövidfilmes dolgot, kicsit olyan, mintha egy 20 perces sztorit duzzasztottak volna fel egész estésre.

Amúgy meg mainstream? Pont ma dumáltunk arról, hogy a legnagyobb hipszterség a rendezők tök ismeretlen, fekete-fehér debütáló filmjeit imádni. ;)

xhalapex 2015.06.15. 23:14:43

@danialves: Nem, nem a Lucyra utaltam, azt nem is láttam.
Az élethalálharc, szerintem nem egy rossz próbálkozás. A második filmje a Metró már annyira nem tetszett, kb olyan univerzumot teremt, mint Antal Nimród, csak nincs afféle szimbolizmus a filmben. A nagy kékség szerintem remek rivalizálós sport film, a Nikitát is imádom, a Leon is kurva jó és én a Jeanne d'Arc-ot is csípem. Akármilyen furi de az Ötödik elemt nem láttam még.
Irományait nem nagyon láttam csak a Takent meg a Taxikat.

A mainstreamet, magára Luc Bessonra értettem és nem az első filmek méltatlan felmagasztalására. :) Amúgy sok rendező van aki a pályája elején ellőtte a puskapora jó részét, de olyan is van aki 2-3 film után jött bele, ez nálam tök véletlen, hogy melyiket szívlelem jobban.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.06.16. 07:19:06

@xhalapex: Na, nekem pont ezekből a korai filmjeiből van meg kevés, úgyhogy akkor majd errefelé nézelődöm.

Amúgy ja, Besson elég mainstream, már a Lucynél is hipszterkedni lehetett azzal, hogy nem egy zseniális akciómozi, hanem simán csak egy nagyon mesterkélt marhaság. Az ötödik elem a ripacskodó Chris Tuckerrel ugyanez. Szóval asszem vele kapcsolatban is van "személyes ellenszenvem" :D

Messzi Vetek 2015.06.25. 18:10:59

@Zombi elvtárs: gondolom azért nincs a Mad Max, amiért a Terminátor meg a Matrix sincs.

Gabe555 2017.10.13. 12:54:32

@danialves: Helló! Ha szépen megkérlek akkor kiírod ennek a bizonyos "Testament"- nek mi az eredeti címe??? Előre is köszi: Gábor

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.10.13. 13:08:38

@Gabe555: Ez az eredeti címe, amit írsz, Testament. :)
Itt van Imdb-n:
www.imdb.com/title/tt0086429/

Gabe555 2017.10.13. 13:58:00

@danialves: Nagyon szépen köszönöm!!! :-) Egyébként bocsi "csak" azt hittem, hogy a címnek ez csak egy része! Még egyszer köszönöm!!! Gábor :-)

Gabe555 2017.10.13. 16:04:46

Már meg is néztem ezt a "Testament" c. filmet!!! Ez m,ekkora FOS(!!!) volt!!! Te jó ég!!!!!! hello: G :-D :-D :-D
süti beállítások módosítása