Lassan én is eljutok oda, hogy azt mondogassam, amit a szüleimtől, nagyszüleimtől hallottam anno több százszor. Megint eltelt egy év és egyre gyorsabban peregnek előttem. Viszont így legalább megint elérkezett az idő, hogy a köpönyegforgató bértollnokok összeszedjék a kedvenc filmjeiket az adott esztendőből. Körülbelül 130-140 idei alkotást láttam, így a mintám elég nagy. Mielőtt elkezdeném mindenképpen szeretném megemlíteni A fegyvertelen katonát, ami ugyan tavaly év végén érkezett meg a hazai mozikban, de csak januárban volt lehetőségem megtekinteni. Ha sikerült volna premier napon megnéznem, simán első helyet kapott volna az akkori toplistámban. Viszont idén nagy elmaradásom nincsen, szóval itt is lenne a 16(+1) kedvencem az idei felhozatalból:
+1. Alien: Covenant
Sokáig gondolkodtam, hogy mi is kerüljön ide, a rettentően pörgős Arthur király, a rendkívül stílusos Free Fire, az év meglepetését okozó Kong vagy A legújabb Alien. Végül is azért döntöttem emellett, mert a szórakoztatási faktor mellett még el is tudott gondolkodtatni (még ha kicsit felszínes is volt ebből a szempontból) Ridley Scott idei produkciója. Nem fulladt bele a nosztalgiasznobizmus feneketlen mocsarába, de mégis kiválóan idézte meg elődei hangulatát.
16. Ez csak a világ vége
Xavier Dolan csakúgy önti magából a filmeket. 7 év alatt ez volt a 6. rendezés, és ahogy látszik nem áll le, ugyanis jövőre érkezik Jessica Chastain főszereplésével a The Death and Life of John F Donovan. Az Ez csak a világ vége eddigi pályája talán legegyedibb produktuma, amit a sok közeli és kevés vágás miatt szinte kínszenvedés nézni. A családhoz visszataláló, tékozló fiú toposzát pedig egészen új köntösben tárja elénk.
15. It Comes at Night
És ha már toposzoknál tartunk, talán egy film sem volt idén, ami egy bizonyos műfaj bevett paneleit (jelenesetben a posztapokaliptikus szubzsánerről van szó) olyan ügyesen pakolgatta volna egymásra, mint Trey Edward Shults második műve. Kietlen, kiábrándító és a tudatos, feszes rendezés miatt újszerűnek hat. Joel Edgertont pedig ideje lesz elismernie (és ismernie) szélesebb köröknek is.
14. Last Flag Flying
Ugyan rettentően szentimentális és patrióta, de ez a fajta hazafiasság gyönyörűen belesimul a karakterdinamikába és a kicsit keserű, ugyanakkor mégis felemelő történetbe. Ráadásul a képsorok közül finoman szivárog ki Linklater mélabús életszeretete. Steve Carrellnek pedig a hanghordozásában ott van egy egész élet minden fájdalma.
13. Columbus
Kogonada debütáló alkotása, mintha csak Jim Jarmusch és Kar-Wai Wong szerelemgyereke lenne. Higgadt, nyugodt, egyszerű és nem utolsó sorban lírai felnövéstörténet ez, amiben még azt is élvezet hallgatni, ahogy két teljesen eltérő személyiségű fiatal az építészetről beszélget. A maga visszafogottságában mesél éveken átívelő és életeket megváltoztató tragédiákról és az elengedésről.
12. Hjartasteinn
Örülök, hogy Guðmundsson filmjét elhozta nekünk idén a Titanic, mert történetét látva azt hittem, hogy egy új Brokeback Mountain van születőben, és egy vállrángatással tovább álltam volna. Azonban ez az izlandi gyöngyszem a maga visszafogottságával, gyönyörű tájaival, szerethető karaktereivel és megkapó történetével teljesen elvarázsolt. Egy olyan lírai mű, amin az ember nem teszi túl magát egyhamar.
11. Birdshot
A lista talán legkevésbé ismert tagját az idei Titanic Filmfesztiválon volt lehetőségem megtekinteni. Mikhail Red filmje egyfajta brutális visszatükröződése az autoriter rezsimeknek, ahol az ember nem bízhat másban, csak magában és a családjában. A majomevősas lelövése körülötti kálvária egy olyan bűnspirálhoz vezet el bennünket, ami után élni sem sok kedvünk lesz.
10. The Lost City of Z
Charlie Hunnam nagyot megy mostanság. Úgy néz ki, a Sons of Anarchy végeztével sikerült magát feltennie a térképre. Az Eldorádó utáni hajszája pedig megidézi a régi vágású európai kalandfilmek szellemiségét, amik nem pörgősségükkel vívták ki maguknak az elismerést, sokkal inkább komótosságukkal és kimértségükkel hívták fel magukra a figyelmet.
9. Tűnj el!
A toronymagasra srófolt elvárások után egy kicsit csalódásként éltem meg a filmet, ugyanis mint horror nem igazán működött, nem úgy szatíraként. Nem csodálkozom, hogy a Golden Globe-on vígjátékként jelölték. Kevés film volt, ami abszurditásával és eltúlzott szituációival jobban megmozgatta volna a rekeszizmaimat ebben az évben. Kaluuya ormótlan túljátszása mögött pedig egyre inkább vélem felfedezni a tudatosságot. Őszintén szurkolok neki, hogy legalább egy jelölést kapjon az Akadémiától.
8. A Ghost Story
Ronney Mara alszik, sétál, pitét eszik, éli mindennapi életét és én ettől valahogy nagyon szomorú voltam. Elképesztően lassú, helyenként idegőrlő mű volt az A Ghost Story, de ha valaki fogékony az ilyen agymenésekre, akkor egy egészen lírai és katartikus élményben lehet része.
7. Happy End
Hiába mondják azt, hogy az ember folyamatosan változik, van egy olyan érzésem, hogy Haneke már soha sem fog. Még mindig ugyanolyan kiábrándultsággal viseltet az emberi faj iránt, ahogy karrierjének kezdetekor. Idei filmjei Európa felső- és középosztálya elé tart görbetükröt, amibe beleszövi az elmúláshoz való viszonyát is.
6. Jólét
A Safdie tesók filmje elsőre annyira megvett extravagáns megvalósításával, hogy egyből az év filmjének neveztem. Újranézésre eloroztam tőle ezt a mesés titulust, de ez nem azt jelenti, hogy a Jólét kevésbé lenne kiváló. Pattison acidban úszó éjszakájának elmesélése teljesen felrúgja a filmek alapvető struktúráját. Ha nem is a 2017-es esztendő legkiválóbb, de biztosan a legstílusosabb filmje.
5. Manchester by the Sea
Kenneth Lonergan 3. nagyjátékfilmjével már Oscar közelébe jutott, és nem is érdemtelenül. Manchester utcáinak képe és Barber zenéje kiválóan alapozzák meg a film hangulatát, hogy aztán Lee tragédiájának kibontakozása az utóbbi évek legnagyobb katarzisában részesítsen minket. Gyönyörű műalkotás lett a Manchester by the Sea, aminek nézése közben sokszor olyan érzés kapott el, mintha egy életre kelt festményt néznék.
4. Kojot
Kostyál Márk első rendezésében a magyarországi oligarchákat kritizálja, miközben erőteljes és maszkulin módon mesél a nagyvárosi Misi férfivá válásról. A Kojotban megelevenednek a kis falusi társadalmi viszonyok és hagyományok, ezzel pedig fanyar humort csempész az amúgy kissé lesújtó történetbe. Az újévezred legjobb magyar filmje.
3. A négyzet
Az idei év legrétegeltebb filmjét a skandináv Ruben Östlund szállította, aki már a Lavinával is meglehetősen magasra helyezte a lécet, de A négyzet minden elvárásomat felülmúlta. Ötödik nagyjátékfilmje éles kritikával illeti a politikai korrektséget, a modernizációt, a kortárs művészetet, az európai felsőosztályt és közben azt is körbejárja, mennyire nem figyelünk oda egymásra. Ezeket a témákat pedig úgy tudja nagyszerűen prezentálni egy nagy egészként, hogy nem is igazán törekszik arra, hogy koherens legyen.
2. Arrhythmia
Borisz Hlebnikov idei műve egy olyan gyönyörű és páratlan történet, ami egyszerre vágja az embert a padlóhoz és emeli fel onnét. Olyan erős érzelmi húrokat pendít meg, amilyenhez foghatót idén egy produkció sem tudott. Remélem valamilyen formában még eljut Magyarországra, mert ez az élmény megfizethetetlen.
1. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Martin McDonagh jött, látott és győzött. Harmadik nagyjátékfilmje ismét a tőle jól megszokott fekete humorral operál, de talán még sosem volt ennyire szomorú egyik alkotása sem. Az egyik percben még a hasamat fogtam a nevetéstől, a másikban pedig a könnyeimmel küszködtem. Mély, drámai, katartikus és szórakoztató egyben.
Színészek:
legjobb férfi főszereplők: Steve Carell (Last Flag Flying), Aleksandr Yatsenko (Arrhythmia), Claes Bang (A négyzet)
legjobb női főszereplők: Garance Marillier (Raw), Mary Joy Apostol (Birdshot), Haley Lu Richardson (Columbus)
legjobb férfi mellékszereplők: Sam Rockwell (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri), Barry Keoghan (Egy szent szarvas meggyilkolása), Mathieu Kassovitz (Happy End)
legjobb női mellékszereplők: Mckenna Grace (Gifted), Carey Mulligan (Mudbound), Dobra Mara (Kojot)
A 15 legrosszabb film:
15. Song to Song
14. Dupla szerető
13. Menedék
12. Az
11. A hetedik alabárdos
10. Aurora Borealis
9. A szépség és a szörnyeteg
8. Élesítve
7. Power Rangers
6. Tulipánláz
5. Suburbicon
4. A fehér király
3. Purgatórium
2. Az éjszaka gyermekei
1. Védelmezők