10 film, amit látnod kellett volna 2015-ben (moziban)
2016. január 08. írta: danialves

10 film, amit látnod kellett volna 2015-ben (moziban)

2015 sem volt mentes olyan filmektől, amelyeknek sokkal kevesebb figyelem jutott, mint amennyi minőségük alapján kijárt volna nekik. Jó néhányról megemlékeztünk már toplistáinkban, de ahogyan arra eddig is ügyeltem, ezúttal sem szeretnék elmenni azok mellett az alkotások mellett, amelyeket ilyen formában nem tudok kiemelni. Idén is összeszedtük tehát az év keveset emlegetett és még kevesebbet nézett darabjait, méghozzá összesen 25-öt, két listában közreadva: most először 10 darab, mozikban is vetített produkciót ajánlok a figyelmetekbe, hamarosan pedig 15, még csak hazai premiert sem kapott alkotás csatlakozik hozzájuk egy további összeállítás keretében. Ismét felhívnám rá a figyelmet, hogy azok a produkciók, amelyek Werewolfrulez horroros toplistájában, Power legjobbjai vagy az enyémek között helyet kaptak, már nem fognak itt még egyszer szerepelni, de azért így is voltak bőven olyan produkciók a hazai filmszínházakban, amelyek érdemtelenül sikkadtak el:

Parkoló

(Kritika)latnod_1.jpg

A magyar film finoman szólva is felemás éven van túl, akár a minőséget, akár a nézettséget veszem alapul, a Parkoló azonban azon kevés hazai darabok közé tartozott, amelyek esetében ez a kettő nem vágott egybe. Miklauzic Bence műve egyszerre egy profi thriller és hatásos karakterdráma, a felütése viszont sajnos erősebb, mint a lezárása - talán ezért is maradt el az a szájreklám, amely Lizát vagy Sault százezer nézőig repítette. Viszont legalább feleekkora közönséget a Parkoló is megérdemelt volna.

The Duke of Burgundy

(Kritika)latnod1_1.jpg

Hiába próbálta boldog-boldogtalan A szürke 50 árnyalata hype-jának maradékán felvezetni Peter Strickland hazánkban forgatott alkotását, a kendőzetlen szexualitás a Duke of Burgundyt már nem adta el. Ami valamilyen szinten végül is nem kár, hiszen nem is egy plázaprolikra belőtt sexpolitationről van szó, hanem egy meglehetősen érdekes és értékes gondolatokat megfogalmazó párkapcsolati drámáról - de még rétegfilm létére is nagyon elsikkadt ez a mű.

Taxi Teherán

(Kritika)latnod2_1.jpg

A filmezéstől eltiltott iráni rendező, Jafar Panahi gerillamozija Berlinale-győzelmével a Titanic fesztiválozóinak fantáziáját annyira megmozgatta, hogy az Uránia nagyterme teljesen megtelt a vetítésén, hónapokkal később esedékes nyári premierjét viszont már korántsem övezte ekkora siker (bár talán eleve nem túl helyes egy darab moziterem megtöltését komoly eredményként beállítanom). A Taxi Teherán kissé egyenetlen produkció, de a filmezés határait feszegető megoldásai miatt az év legérdekesebb filmélményei között a helye, és éppen ezért vétek lenne kihagyni.

Mocsárvidék

(Kritika)latnod3_1.jpg

A mindenki által csak a spanyol True Detective-ként emlegetett krimi ugyan minőségével nem egészen érdemelte ki ezt a párhuzamot (bár ez attól függ, az első, vagy a második évadhoz hasonlítom), de igényes atmoszférateremtésével és a Franco-diktatúra fojtogatásának vizuális megjelenítésével kétségkívül egy hatásos krimiről van szó. Lévén, hogy a műfaj jelenleg erősen haldoklik mozgóképes téren (az angolszászoknál pedig különösen is), a zsáner rajongói számára mindenképpen egy ajánlott darab.

Az Ő nevében

(Kritika)latnod4_1.jpg

A lengyelek évről-évre megörvendeztetnek minket egy-egy kiváló alkotással, az pedig különösen is pikáns, hogy az az ország készítette el ezt a szexuális és egyházi tabukat feszegető produkciót, ahol a katolikus hagyomány Európában az egyik legerősebb. De Az Ő nevében nemcsak a tabudöntögetésről szól, hanem egy kiváló karakterdráma is, amely talán mindenki segíthet elgondolkodni az őt gúzsba kötő társadalmi normákon.

Phoenix bár

(Kritika)latnod5_1.jpg

Sok helyen az év legjobbjai között tartják számon, és bár ebben jelentős mértékű sznobizmust is fel lehet fedezni sokszor, a Phoenix-bár értékeit én sem tudom vitatni. Christian Petzold az év egyik legerősebb drámáját hozta össze, igaz, ezt pont annyira kidolgozatlanul és egy helyben járva, hogy a legjobbak közé már ne férjen be. Ettől függetlenül műve hálás darab azok számára, akik nem könnyed szórakozásra vágynak.


45 év

(Kritika)latnod6_1.jpg

Andrew Haigh drámája egy házasság szétszakadásáról nem éppen a legkönnyebb filmélmény stílusának köszönhetően, de a figyelmes néző észreveheti azokat az apróságokat, amelyek naggyá teszik. Visszafogott (néha már talán túlságosan is), csendes darab, amely azonban éppen ezért lehet egy szokatlan kihívás és egy érdekfeszítő mozi az erre fogékonyak számára.


Aferim!

(Kritika)latnod7_1.jpg

Egy egészen formabontó alkotás Romániából, amely szórakoztató cinizmussal ragadja meg a 200 évvel ezelőtti Balkán középkorias viszonyait. Az Aferim! egy szokatlan, ugyanakkor veszettül izgalmas tragikomédia, amely egyszerre ábrázol hihetetlen alapossággal egy letűnt kort, és ragad meg ezen keresztül egészen a mai napig létező jellegzetességeket.


A kígyó ölelése

(Kritika)latnod8.png

A film, amely közel sem annyira bizarr, mint amilyennek kinéz - nagyjából így foglalhatnám össze Cirro Guerra spirituális kalandfilmjét. Amely azért így is elég messzire evez a mainstreamtől, de a gyarmatosítás okozta sebeit bemutató tragédiaként, és az amazóniai indián kultúra gondolkodásának bemutatásaként is megállja a helyét - igaz, a kettő keverékeként már egy fokkal kevésbé.

A Beliér-család

(Kritika)latnod9_1.jpg

Idén a francia filmművészet meglepően értelmes alkotások sorát szállította, többek között a Beliér-család bájos és szívhez szóló történetét. A film elsőre talán a fogyatékosságról szóló tanmesének tűnik, de valójában sokkal inkább egy klasszikus felnövéstörténet, egy új, és egyben az üzenetét jelentősen felerősítő köntösbe csomagolva. Egy nagyon kellemes és érzelmes mozi.

Számos olyan produkció volt még, amelynek kapcsán úgy éreztem, nem kapták meg a nekik kijáró figyelmet, de mivel nézőszámuk akár egyenként is több volt, mint a fentebb felsorolt daraboknak összesen, ezért csak említés szintjén venném elő őket: az Életrevalók rendezőpárosának új filmje, a Samba messze nem tudta megközelíteni előző sikerüket, de az európai vígjátékok átlagos mutatóit nem múlta alul. A Víkend nagyjából hasonló eredménye nagy bukásként ragadt meg a köztudatban, azonban az év utolsó harmadának filmalapos produkcióinak még csúfosabb teljesítménye mellett csak azt sajnálhatjuk, hogy a közönség nem volt vevő egy jó hazai műfaji filmre. Russell Crowe rendezői bemutatkozása, az Akihez beszél a föld (The Water Diviner) sem mozgatott meg sokakat, ugyanakkor ebben valószínűleg közrejátszott az is, hogy hozzám hasonlóan már akkor letöltötték, amikor a magyar premierről még csak hallani sem lehetett. 

De ennyit a magyar mozik legalulértékeltebb attrakcióiról, és most a torrenteket izzítva vessük tekintetünket azokra a darabokra, amelyek idáig sem jutottak el - nemsokára jön 15 figyelemre méltó darab a mozibemutatók világán kívülről.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr48250798

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A nép fia 2016.01.08. 10:31:33

Egyikkel sem jártam volna jobban, mint a Star Wars 7-tel.

Aigi 2016.01.08. 10:40:51

Jó kis lista. A taxi teherán és a Beliér-család nálam is az év 10 legjobbja között vannak, ha nem is első helyeken. És találtam kettőt, amit pótolni fogok. A Star Wars pedig nemhogy a tízben nincs, de ha sosem láttam volna akkor sem hiányozna. :)

Filmflash. 2016.01.09. 13:46:47

Micsoda fantasztikus, csodálatos, jobbnál jobb filmek! :-) Nézze csak akinek ez a vágya! Mindent bele! :-)

Bergyilkos Bohoc 2016.01.09. 14:08:13

@Korifeus: Láttad is őket és tudod, hogy szar mind vagy pusztán előre eldöntötted, csak mert nem amerikai blockbusterek?

Vetési Dániel 2016.01.09. 14:10:02

Nekem a Straigh Outta Compton is bejött, bár azért ahoz nem feltétlen van itthon célközönség

Filmflash. 2016.01.09. 14:39:14

@Bergyilkos Bohoc: MONDTAM ÉN OLYAT, HOGY MIND SZAR? Biztos kivállóak :-)) Nézze csak, aki ilyenekre vágyik. Biztos nagy lesz a tülekedés! :-)))))))))))DDD

Filmflash. 2016.01.09. 14:41:15

... bocs, "kiválóak" egy "l" -el! Szóval mind nagy szórakozást ígér!

midnight coder 2016.01.09. 14:54:31

A leírások alapján valahogy egyiket sem nézném meg még akkor sem, ha a youtube-on lennének. Az meg, hogy moziba menjek bármelyikért is... ne vicceljünk.

Burgermeister 2016.01.09. 15:20:08

Parkolo: 10/1
Mocsárvidék: 10/10

dr. mesterséges színezék 2016.01.09. 16:50:44

@Burgermeister: Csak a Mocsárvidéket láttam, de a tényleg megéri a rászánt időt.
Azt nem állítom, hogy mindenkinek megérné, és aki szerint az SW7 a húbazzegnincsföljebb, annak biztosan nem.

Kővári György Márió · http://filmkockasag.blog.hu/ 2016.01.09. 20:58:18

Többet is láttam közülük, és valóban megérte a rászánt időt. Sajnos, a magyar közönség zöme annyira igénytelen, hogy az ehhez hasonló filmek eladhatatlanok a számukra, a mozik sem vennék meg.
Amíg valakinek a Jurassic World meg A galaxis őrzői a non plus ultra, addig nincs miről beszélni. Jó, nyilván az ilyen hulladékokra is szükség van, de azért szerencsére nem ez minden.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.01.09. 22:20:23

@Korifeus: Csak nem ez is B-kategória mind? ;)

@Vetési Dániel: Straight Outta Comptont még csak most fogom megnézni, eddig a feliratra vártam (meg most már kijött egy rendezői is, úgyhogy akkor már ha lúd, legyen kövér), de már nagyon kíváncsi vagyok rá.
Viszont ugye itt most elsősorban azokról a filmekről lett volna szó, amelyek mozis bemutatót kaptak volna itthon. A torrent legjobbjairól majd jövő héten.

Gringo 2016.01.09. 22:47:39

Én is csak a Mocsárvidéket láttam, az kitűnő film!

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2016.01.10. 00:01:13

A Lizát és a Sault nem a szájreklám, hanem az újságírók futatták. Mindenhol ezekről lehetett olvasni, miközben az ismerősöktől alig hallottam róluk...

David Bowman 2016.01.10. 00:04:43

@Korifeus: Most néztem meg egyet. Qúúrwayó volt.

David Bowman 2016.01.10. 00:11:41

@Kővári György Márió: Én önszántamból csak ilyeneket nézek. Keresni kell ugyan, de minden napra jut három-négy film.
forum.index.hu/Article/showArticle?t=9231104

David Bowman 2016.01.10. 00:13:20

@Gringo: Végre visszaloptak valamit a spanyolok az amiktól. Amúgy a posztolóval nem értek egyet. Ez sokkal jobb, mint a True Detectiv.

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2016.01.10. 00:32:13

van egy bepótolni való listám

végre

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.01.10. 00:41:43

@Online Távmunkás: Én meg már akkor hallottam ismerőstől a Saulról, amikor még be sem mutatták Cannes-ban. Nem lehet, hogy nem egészen ugyanazokban a körökben mozgunk? ;)

Kővári György Márió · http://filmkockasag.blog.hu/ 2016.01.10. 09:16:51

@David Bowman: Én is, ha lehet így fogalmazni. Igyekszem a kommersz hollywoodiak mellett ilyeneket is közbeiktatni. :)

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2016.01.10. 11:39:06

@danialves: Viszont én olyan körökben mozgok, ahol a hollywoodi képregényfilmeket nem igazán értékelik...

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.01.10. 12:14:44

@Online Távmunkás: És a Saul fia pontosan milyen képregény alapján készült melyik hollywoodi stúdiónál? :D

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2016.01.10. 22:58:53

@danialves: Pont azt mondom, hogy nem blockbustereket imádó körökben mozgok, de így se sokat hallottam a Saulról. Persze a filmesek és a családilag érintettek megnézték az ismerősök közül, de maguktól ők se említették, csak rákérdezésre mondták, hogy igen, látták, jó a film első része.

A Liza számomra teljes rejtély, nem tudok még egy olyan filmről az utóbbi évtizedekből, amit minimum 50 ezren megnéztek és semelyik ismerősöm se válaszolt, mikor megkérdeztem, hogy milyen...

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.01.11. 00:05:47

@Online Távmunkás: Én pedig továbbra is mondom, hogy nem ugyanazokban a körökben mozgunk, mert pl. nekem a baráti társaságomban pont ez a két film került elő rendre, hogy láttuk-e már és milyen jó. ;)

De csak, hogy kiszakadjunk az anekdotikus érvelésekből, itt egy interjú a Mozinet vezetőjével, ahol elmondja, hogy hogyan építették fel a Saul marketingjét:
cineuropa.org/it.aspx?t=interview&l=en&did=302262

(Hosszú, úgyhogy kimásolom a vonatkozó részt:)
Son of Saul was a completely different story. Being in the production's home country, we decided to release it just after Cannes. We’d been wondering a lot before the release how to brand it as something accessible to the public, how to make the film work outside of festivals as well. During Cannes, we started to promote a series of 35 mm pre-screenings, in the presence of the director. But we announced only one screening at a time, to generate a higher level of demand than supply. We announced the first screening a week before it took place – the cinema was sold out in an hour. For the second and the third venue, it took only a few hours to sell all of the tickets. By the next day, the national media were talking about a huge commercial hit and about the fact that it was impossible to get a ticket to the film. Altogether, we sold 5,000 tickets before the national release, and it was obvious to everyone that this film was a must-see. Of course, this also meant that we had 5,000 people spreading the word before the release, and these people had seen the movie in the presence of the director, in an exclusive environment, making them even more eager to talk about their experience.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2016.01.13. 22:09:22

@danialves: Pont erről beszélek, hogy az újságírókat és bloggereket beetették az elérhetetlen teltházas vetítésekkel, ők ezt szépen megírták és ez terjedt, nem a szájhagyomány, mint sok másik filmnél.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.01.13. 22:33:21

@Online Távmunkás: Nem, te nem pont erről beszélsz, hanem az általam linkelt szövegbe is azt látod bele, ami a te hülyeségedet igazolja. Most komolyan kezdjem el magyarázni, hogy csinálhatsz akármekkora médiahype-ot egy filmnek, az nem fog 10 ezres nyitóhétvégével 100 ezerig menni, ha nincs mögötte a szájreklám? Ráadásul ez esetben még külön öngyilkosság is mutogatni premier előtt még embereknek... De nem, mindenki hülye, mindenki át lett verve, mert a te 10 haverod nem volt elájulva tőle...

Azért ezt majd tanulmányozd egy kicsit, ha ráérsz:
a.te.ervelesi.hibad.hu/anekdotikus-bizonyitas
süti beállítások módosítása