5 ok, amiért leáldozott a young adult-filmeknek
2018. augusztus 05. írta: danialves

5 ok, amiért leáldozott a young adult-filmeknek

2012 tájékán a young adult, azaz a hivatalosan fiatal felnőtteknek, valójában gyakorlatilag tiniknek szóló filmek (regényadaptációk) virágkorukat élték. Nem sokkal korábban fejeződött be hatalmas csinnadrattával, rekordokat döntögetve a Harry Potter-széria, ekkor ért véget szintén óriási felhajtás mellett a Twilight története, miközben Az éhezők viadala képében már meg is jött a trónkövetelő. De mire Katniss Everdeen küzdelmének végére értünk, valami végérvényesen megváltozott: noha tökéletes receptnek tűntek a tinifilmek, Az éhezők viadala mellé egy franchise sem tudott felnőni. ya.jpg

Amelyik nem hasalt el már a startvonalnál (Lenyűgöző teremtmények, Végjáték, Az ötödik hullám), az 1-2 résszel később ért csúfos véget (ld. a végül elméletileg a tévék képernyőjére száműzött, gyakorlatilag soha be nem fejezett Beavatott-széria, vagy legfrissebb példaként a trilógia legrosszabb eredményét hozó Az útvesztő: Halálkúra). Miközben évekig heti szinten olvastuk egy-egy újabb YA-adaptáció bejelentését, ma már szinte nagyítóval sem találunk ilyet a stúdiók készülő projektjei között, és a frissen érkező Sötét elmék esetében is borítékolható a bukás, vagy legalábbis a marginális popkulturális szerep. De mi változott meg? Hiszen a fiatal felnőttek továbbra is rengeteget járnak moziba, sőt minden korcsoportot nézve jellemzően ők járnak a legtöbbet. Hogyan szűnt meg mégis pár év alatt teljesen az igény a tiniknek szóló történetekre a filmvásznon? Erre keresem alább a válaszokat.

DISCLAIMER: Természetesen léteznek ifjúsági művek a fantasyken, sci-fiken és disztópiákon kívül is, azonban egyrészt ezek bevétele és jelentősége kevés kivétellel eltörpül a felsorolt (al)műfajok popkulturális szerepe mellett, másrészt például a Csillagainkban a hiba és utánzói kapcsán gyakorlatilag ugyanez a folyamat játszódott le.

Elég volt a trilógiákból?

Hollywoodban évtizedek óta divat, hogy minden sikeres filmet háromrészessé bővítenek, de ez jellemzően azzal jár, hogy a második epizódok időhúzó, összekötő történetekké válnak - a nézők tudatában is. Ezt még az olyan franchise-ok is megszenvedték, mint a Star Wars, amely esetében mindkét trilógiának a második része teljesített a leggyengébben a kasszáknál (és Az utolsó Jedik is alulmúlta Az ébredő Erő eredményét). Ráadásul a a legtöbb young adult-franchise esetében kevésszer beszélhetünk valódi trilógiákról: az első részek jellemzően többé-kevésbé kompakt történetek, amelyek a folytatásokra új helyszínekkel vagy új kihívások kialakításával bővülnének. Azaz a néző számára megvan a lezártság élménye, a sztori továbbfűzése pedig legtöbbször csak erőltetetten valósítható meg. Márpedig  kevésszer sikerült valóban indokolttá tenni a három (négy) filmnyi terjedelmet: Az útvesztő nem tudott egy elég érdekes alapkonfliktust felvázolni, ami az Útvesztő rejtélyének megoldásán túl is életben tartotta volna, Az éhezők viadala is ugyanígy járt a második viadal lezárultával (de eleve kissé megúszós már a viadal megismétlése is narratívaként), ráadásul alaposan el is játszotta a nézők bizalmát a rettentő unalmas 3/1. résszel. Valódi konfliktusok híján többnyire súlytalan cliffhangerekkel próbálták megtartani  nézőket - nem csoda, ha a közönséget már szinte egyáltalán nem is érdekelte például A beavatott kettébontott fináléja. A trilógia leginkább az alibizéshez nyújt keretet, hiszen kis szerencsével a nézők pont addigra szeretnek ki a kamu-fordulatokból és az időhúzásból, mire már vége is a történetnek. De erre az utóbbi időben mintha ők is rájöttek volna.thegiver.jpg

Ha valami nem népszerű, akkor nem népszerű

Triviális, de ha nem bestsellereket adaptálunk, akkor jó eséllyel a filmváltozat sem fog kasszát robbantani. Nemcsak azért, mert nincs milliós rajongótábor, amely beülne a moziba, hanem mert ha a történet papíron sem fogott meg elég embert, akkor hiába visszük vászonra, akkor sem fog. Hányan olvastátok a Harry Potter és hányan Az útvesztőt? De nézzünk inkább konkrét számokat: Az emlékek őre könyvváltozatából 20 év alatt adtak el 10 millió példányt, a Harry Potter és a félvér hercegből egyetlen nap alatt. A beavatott széria 3 részéből pedig összesen sem értékesítettek 7 milliót – nem kell tehát meglepődni, hogy a filmváltozatok eredményei is hasonlóan viszonyultak egymáshoz. (7 millió eladott mozijegy egyébként csak 70 millió dollár bevételt jelentene az Egyesült Államokban, tehát ezek még csak nem is annyira nagy számok.) Mint mindent, Hollywood a YA-lázt is elkezdte receptként felfogni, és azt hinni, ha valami ebben a műfajban készült, az automatikusan sikeres lesz. Nem lett, viszont legalább pillanatok alatt telítődött a piac többtucatnyi középszerű és gyenge alkotással, ezzel még rontva is a műfaj imázsát.

A blockbusterek elszipkázták a nézőket

Bizonyos csoportok előszeretettel hangoztatják, hogy a "képregény-adaptációk gyerekeknek szólnak", de valljuk be, ezeket a történeteket úgy alakították ki, hogy 10 éves kortól felfelé bárki számára élvezhetők legyenek. Sőt, az utóbbi évek során egyre inkább így alakították ki, értelmetlenné téve a "fiatal felnőtt" distinkciót. Az elmúlt 5 évben a blockbusterek minden erejükkel azon voltak, hogy eltüntessenek minden akadályt, ami éket verne egy 10 és egy 30 éves néző közé, ezt pedig egy változásban érhető igazán látványosan tetten. Összehasonlítva a 15 évvel ezelőtti látványfilmekkel, a kortárs szuperprodukciókat már egyértelműen úgy formálják meg, hogy ne felnőtt hősökkel és ne felnőtt témákat megközelítve szóljanak. Csak nézzétek meg a 2000-es X-Men, az X-Men: Apokalipszis és az Új mutánsok szereplőinek átlagéletkorát, ahogyan a Transformers a tini Sam Witwickyt hátrahagyva leszállóágba került, vagy hogy a tavalyi legnépszerűbb Marvel-film a tini Pókember felnövéstörténete volt.ya4.jpg

De az sem kizárt, hogy szereplőik történetesen harminc felettiek, de kihívásaik sokkal kevésbé az érett, felnőtt léthez kapcsolhatók. A (felnőtt) párkapcsolatok helyét a legtöbb helyen átvették a családról, barátságról folytatott elmélkedések – ha belegondolunk, A galaxis őrzői mindkét része tökéletesen értelmezhető egy kamasz érzelemvilágának szintjén is. A gordiuszi csomót tehát azzal vágták át a szuperprodukciók, hogy nemes egyszerűséggel nem szólnak olyan témákról, amelyek nehezen átélhetők volnának a fiatalok számára. Ilyen értelemben ma már egy Terminátor is életképtelen lenne - és végül is, ha megnézzük a franchise sorsát, erősen életképtelen is, a Szárnyas fejvadász 2049-ről nem is beszélve. A szuperprodukciók a Szárnyas fejvadászok terepéről szépen elkezdtek Az útvesztő territóriuma felé mozogni, majd jóformán elfoglalták azt. (És akkor még arról nem is esett szó, hogy a sorozatok, a Netflixszel az élen jelentkező új platformok is mind elsősorban a fiatal nézőkre vadásznak, ami kiválóan fonódik össze például a Stranger Thingsben.)

Tegyük hozzá, hogy ezek a produkciók már csak azért is helyzeti előnyből indulnak, mert a YA-filmgyártás valójában már régóta egyenértékű a nőknek/lányoknak szóló alkotásokkal. Ennek számos oka lehet a fiúk kisebb olvasási hajlandóságától (=eleve nincsenek népszerű fiú YA-könyvek) addig, hogy a képregények (és adaptációk) váltották ki a fiúknak szóló műveket, de a 21. századból nagyjából Az útvesztő-trilógia mondható egy elsősorban fiúkra pozicionált szériának. Márpedig egyetlen szegmensre alapozva még nehezebb sikert elérni.

De mi a helyzet a nőkkel?

Úgyhogy a női nézők vállán nyugszik már évtizedek óta a YA sikere. Hiszen elvitathatatlan, hogy a Twilight elsősorban a női nem tagjai közül gyűjtötte nézőit, és vele egyetemben számos YA-adaptáció vívott ki magának figyelmet azzal, hogy női főhőssel, női szemszögből íródott. Csakhogy a blockbusterek gyártói időben kapcsoltak, és gondoskodtak arról, hogy ma már ez egyáltalán ne legyen kuriózum. Ahogyan arra a nőmentes verziókat készítő, bojkottot és bosszúhadjáratokat szervező rajongók kiválóan rámutattak, a legutóbbi három Star Wars főhőse egyaránt nő, a Wonder Woman sikerét nem kell ecsetelnem, és bár ez nem sok büszkeségre ad okot, de a férfiak tárgyiasítása is nagyot lépett előre az elmúlt évek során. Chris Evans alaposan bemutatott bicepsze, Chris Hemsworth hasizma elmaradhatatlan elemei mára egy Marvel-mozinak, így gondoskodva arról, hogy ma már a nők is megtalálják a számításukat ezekben a darabokban. Azonban amíg a Star Wars és a Marvel elképesztő mértékben tudja megszólítani a férfiakat, addig A beavatott-szériáról ugyanez már alig mondható el. A YA-filmek lehet, hogy sokat tettek a nők egyenlőségéért, de mára ez inkább már hátrányként, mint privilégiumként jelentkezik.ya3.png

Már nem tudnak szólni a fiatalokhoz

Közhely, hogy minden generáció más problémákkal szembesül, így az is nyilvánvaló, hogy ezeknek a műveknek a szavatossága egészen rövid. Persze bizonyos témák kortalanok, de a kihívások egészen más formában jelentkeznek a 90-es és a 2010-es évek tinédzserei számára. Márpedig ha 2-3 év, mire ezekre reakcióként születik egy regény(trilógia), még legalább 2-3, mire az befut és filmváltozat készül belőle, addigra szinte már el is veszti a relevanciáját. (És ez még óvatos becslés volt, hiszen Az emlékek őre könyv- és filmváltozata között 21 év telt el.)

A legtöbb kortárs regény/film koncepciója például azon alapul, hogy adott egy elnyomó rezsim, ami egy vállalhatatlan elvrendszert, életpályamodellt kényszerít a fiatalokra, akik ez ellen fellázadnak. Vagy éppen egy új, ismeretlen világban kell helytállniuk hőseinknek, és szembenézni a képességeik révén rájuk osztott szerepekkel. Sztereotípiák, kasztok, skatulyák, elvárások, előítéletek - a mai fiatalokat azonban már nem ezek a jelenségek fenyegetik és tarják lázban, hanem éppen, hogy a kijelölt életút teljes hiánya. A beavatott 5 db élethosszig tartó kasztja nevetségesen irreális egy mai Z-generációs számára, aki minden jel szerint pályafutása során 2 évente nem hogy munkahelyet, de akár teljes karriert is vált, és pályaválasztási, kapunyitási válságát éppen az okozza, hogy nem tudja, hogyan ragadja meg az előtte álló lehetőségeket.ya2.jpg

2010-11 környékén persze még jogos lehetett, hogy minden az identitás fojtogató, nyomasztó öleléséből történő menekülésről szólt, hiszen a közbeszédet is ez dominálta a tinédzserek világán kívül is. A faji, nemi és egyéb identitások középpontba egyszerre volt felszabadító, ugyanakkor hordozta magában azt a szorongást, amit a születésük okán kasztokba vagy körzetekbe sorolt tinik és fiatal felnőttek is megéltek Az éhezők viadalában és A beavatottban.  Így amolyan ellenreakcióként megszületett az alt-right a cinikus, nihilista szemlélete amelyről éppen az mondható el, hogy már csak valamivel szemben tudja meghatározni magát, közösen vallott értékek nincsenek, csak közös ellenfelek, és tulajdonképpen ezt használja identitásképző erőként. (Ezt jól mutatja, hogy az Egyesült Államokban, de éppenséggel Magyarországon is a jobboldali szélsőségesek minden további nélkül megférnek egy platformon Milo Yiannopoulos homoszexuális botrányhőssel.) Azaz napjaink kihívásává éppen az vált, hogy milyen identitást keressünk magunknak a genetikánkban meghatározotton túl. Ironikus módon e tekintetben rengeteg közös van a xenofóbiához forduló rétegekben és a radikalizálódó második-harmadik generációs bevándorlókban. Utóbbiak ugyanis éppen attól szenvednek, hogy sem szüleik, sem új hazájuk kultúráját nem tudják magukévá tenni, az iszlám fundamentalizmus pedig erre kínál rendkívül határozott választ. (Akár európai származású fiatalok számára is, jól mutatva, hogy az ideológiákból eredő identitás képes felülírni a genetikából eredeztetettet.)

Ebből a szempontból tehát Az emlékek őre, Az útvesztő, de akár még a Harry Potter is jórészt idejétmúlt történetek, a korszakváltást leképező művek megszületése pedig még várat magára. (Bár bizonyos nem YA-művekben már tetten érhető a váltás: például N.K. Jemisin A megtört Föld-trilógiája arról mesél egy tinédzser szemén keresztül is, hogy milyen, ha a mágia nem a Rowling-féle felszabadító szerepben, hanem az elnyomás és rengeteg kulturális feszültség forrásaként tűnik fel.)

+1. Minden divat véget ér egyszer

Ahogyan a westernnek, a "sword & sandal" megnevezéssel is emlegetett történelmi akciófilmeknek, az erotikus thrillereknek is leáldozott hosszabb-rövidebb fellángolás után (és bizonyos műfajok - ld. horror - esetében ez akár többször is megtörtént), úgy azon sem kell meglepődni, hogy a young adult-filmek szavatossága is korlátosnak bizonyult. Jön egy-két nagy siker, megjelennek a követők, telítődik a piac, majd a nézők ráunva a divatra a következő nagy attrakció felé fordulnak - ebben semmi szokatlan nincs, sokkal inkább ez az élet rendje a filmvilágban.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr214154041

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A nép fia 2018.08.05. 10:24:49

Ez egy nagyon érdekes és tartalmas írás! :) Köszi, szépen össze van szedve!

Mindig is YA-film ellenes voltam és amúgy örülök, hogy leáldozott nekik! :D

Azonban annyira nagy már a dömpint a blockbuster-ekben, hogy kezdek telítődni. Kb. az Ultron korától kezdődően egyre kevésbé érdekel már ez is, csak megszokásból megyek a moziba az aktuális filmre.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2018.08.05. 15:04:15

Szerintem a fő ok a képregényfilmek sikere, ha azt nézik a tinik, akkor nem kell újabb YA triológia.
Egyébként az Útvesztő esetében érdekes, hogy az eredeti könyv is triológia volt (+ előzménykönyvek), nem a filmet bővítették a siker miatt.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2018.08.06. 00:56:08

"Ennek számos oka lehet a fiúk kisebb olvasási hajlandóságától (=eleve nincsenek népszerű fiú YA-könyvek)"

Ez a kijelentés kissé erős. Először is az, hogy a YA-könyvek nem annyira népszerűek a fiúk körében, jelentheti azt, hogy nem felelnek meg a fiúk ízlésének. Főleg ha a már elég unalmas divat szerint állandóan önmegvalósító csajok a hősök. Másodszor: ha a YA-könyvek nem népszerűek a fiúk között, az nem jelzi automatikusan az olvasási hajlandóságot, mert lehetnek más könyvek közöttük népszerűek. Harmadszor: ha a YA-könyvek a fiúk között lennének népszerűbbek, akkor azt mondanánk, hogy a lányok olvasási hajlandósága kisebb? Mert az egyik mindig kisebb lesz.

@Online Távmunkás: "az eredeti könyv is triológia volt"

Na, nekem ebből lett nagyon elegem vagy húsz éve. Már meg sem nézek egy olyan könyvet, amelyen az áll, hogy egy trilógia része. Főleg ha készülő trilógiáról van szó. Pláne rögtön egy franchise-ról. Kösz, nekem bőven elég egy kötet, csak írják meg jól. Ahogy a poszt is megfogalmazta, a lezártság élménye hiányzik a nézőnek, olvasónak. Bár a sok "univerzum-könyv" termelése, mint ahogy a szuperhősös filmek már erőlködő témakeresése is, mégiscsak hozza a pénzt, látszólag, szóval a közönség még nem unt rá általánosságban a termérdek folytatásba.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2018.08.06. 07:56:56

@Androsz: Azért ez előtt emelem a kalapom, hogy egy félmondatból sikerült konkrétan az összes szót kiforgatnod, hogy jól kioktathass és megvédhesd a férfiak becsületét. :D

De oké, szóval azért nincs népszerű FIÚ YA (még egyszer, FIÚ YA), mert nem felel meg a fiúk ízlésének, mert csajok a hősei. :D Tehát még egyszer: a fiúknak szóló young adultról van szó, aminek nem nők a hősei, nem nőknek szól, hanem a fiúknak.
"ha a YA-könyvek nem népszerűek a fiúk között, az nem jelzi automatikusan az olvasási hajlandóságot" Ez pontosan így van, mint hogy az implikáció az volt, hogy az alacsony olvasási hajlandóság miatt nincs népszerű fiú YA-irodalom (számos egyéb ok mellett, még ezt a részét is sikerült beidézned annak a félmondatnak, amit megtaláltál az 1600 szavas írásomból ;) ), és nem az, hogy a fiú YA-irodalom népszerűtlenségéből következik az alacsonyabb olvasási hajlandóság.
"ha a YA-könyvek a fiúk között lennének népszerűbbek, akkor azt mondanánk, hogy a lányok olvasási hajlandósága kisebb?"
Nem, mert még mindig nem ez az implikáció, ld. fent.

Potyka Kálmán 2018.08.06. 09:00:24

Látom már elkezdődött a magyarázkodás. Úgylátszik író "nem akar tisztában lenni" azzal a ténnyel, hogy az amerikai filmpiac dugig van tiniknek szóló __sorozatokkal__. Mindíg is dugig volt.

A mozikfilmek esetén viszont a kifejezetten gyerek főszereplőkkel rendezett film mindíg is elenyészően ritka volt.

Ellenben az elmúlt években tendenciózusan ment a feministra ihletésű népnevelési szándék. Az olyan film kassza-tragédiák, mint az őjraforgatott Ghost Busters, a Star Wars sorozat legyilkolása (ami mostanra érett be, eddíg még reménykedtek a kitartó nézők), vagy a Star Trek sorozat kivégzése ennek a folyamatnak a része. Egyáltalán nem a "tini filmek" elszeparált jelenségéről van szó.

Mégis melyik fiú szeretne tülörbe nézni, és ott egy hablatyoló idiótát látni? Melyik lány akar robbanó autók között futkározni?

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2018.08.06. 10:00:33

bár így lenne, mert marha unalmas, hogy tizenévesek mentik meg a világot.
azért még vissza vissza köszön. a ready player one szereplői is tinédzserek...

Rákóczis first foot 2018.08.06. 10:16:52

Tök jó kis írás volt, de azért azt itt leszögezném, hogy
a) nem minden YA, aminek van tini főszereplője és
b) nem minden YA-nek tini a főszereplője.
Csak azért mondom, mert Jemisin nagyon határozottan a legkevésbé sem YA.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2018.08.06. 10:39:51

@Potyka Kálmán: Valóban, nem akarok tisztában lenni, mert veled ellentétben tudom, mi a különbség film és sorozat között. ;) De az biztos, hogy elkezdődött a magyarázkodás, még várok 3-4 arcok, aki megmondja, hogy a gonosz feministák miatt omlott össze a kultúra és a világ, és a bevételi rekorder Star Wars is igazából egy "kasszatragédia" volt. :D

@doggfather: Az amerikai piacon elég nagy pofára esés is lett a Ready Player One, Kínának köszönhetik, hogy nem lett deficites. (Ami főleg annak fényében durva, hogy milyen népszerű könyvről van szó.) Persze, a stúdiók még próbálkoznak, mint most a Sötét elmékkel, ami hozott egy kőkemény 5,8 milliós nyitóhétvégét (meg jön is még pár hasonló a következő néhány évben), de ettől még az nehezen vitatható, hogy amit kihoznak ebben a műfajban, az bukta lesz.

@Rákóczis first foot: Ha most konkrétan Jemisinről van szó, akkor ott félreérthető voltam (egyértelműsítem is a posztot), mert nem YA-ként akartam emlegetni a könyveit, csak azért pont ő lett a példa, mert eddig egyedül nála olvastam ezekről az új tini-problémákról egy tini szemén keresztül.

Paracord 2018.08.06. 11:03:41

Nem hiszem, hogy a sok száz (vagy inkább ezer) tiniknek készült alkotás és filmsorozat közül, négynek - ötnek (vagy akár 10-nek) a bukása esetleges félbemaradása alapján azt a merész következtetést lehetne levonni, hogy leáldozott a young-adoult filmeknek.

Pan Modry 2018.08.06. 11:35:23

Nagyon jo post volt, szepen mutatta be hogyan lesz a slagertermekbol tulkinalat eseten a szuksegszeru erdektelenbe valo atforudulas.

En viszont latok egy masik okot is, ez pedig a sorozatok minosegenek javulasa, regebben eleg gyakran jartam moziba, es tegyuk fel evente van X oram azal amit film es sorozatnezessel toltok, etekintetben a sorozatok minosegi javulasa szamomra a mozit tette kisse versenykeptelenne, hacsak nem akarok IMAX elmenyt (nem nagyon erdekel mar), akkor a karakterfelepitesek, maga a sztori egyszeruen elvezhetobb a sorozatokban.
Ami a minoseget (az en szubjektiv meglatasomban) illeti egy True detective, Counterpart szinthez nem nagyon tudod mozifilm feljonni az utobbi evekben.
Ami a YA filmeket illeti, ott is peldaul sorozat tekinteteben a Stranger Things valahol odatartozik, ami azert nagyon nepszeru, de unalmas oraimban megneztem a Beyond eddigi ket evadat, ami elegge limonade volt nekem, de erdekesebb volt egy atlag Avengers filmnel.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2018.08.06. 12:51:54

@Paracord: Na, akkor melyik az a 90 vagy 990, amelyik siker lett? :)

@Pan Modry: Ez abszolút igaz (bele is kellett volna írnom a posztba), csak a YA még ehhez képest is vesztes. Mondjuk az tény, hogy leginkább tényleg a fiatalok maradnak el a moziból.

prim 2018.08.06. 13:42:05

Igazából Hollywood a saját sírját ássa ezzel a sok szar trilógiával....Ki a bánat kiváncsi rá amikor olyanok vannak mint a Trónok harca meg Breaking bad, és szerintem nagyon sokáig folytathatnám a sort...Egyszerűen tudomásul kell venni hogy ha nem változtatnak valamit végleg a filmgyártáson , akkor végleg lehúzhatják a rolót. Senki nem kiváncsi ezekre a szarokra. Ennyi!

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2018.08.06. 14:48:01

@danialves: ahogy írtam is, remélem, hogy így lesz.

Kong.Kinga 2018.08.06. 16:36:52

Nickelodeon sorozatok még megvannak. TV, nem mozifilm. Megfelelő csatornán a megfelelő célcsoportnak.

Ready Player One-t sajnálom, többet vártam tőle; 1-2 nagy jelenet, pl autóverseny, nagy csata a végén, meg persze a doboz világ, amiben valójában élnek azért odabasz, vagy legalábbis kúl volt.

Kong.Kinga 2018.08.06. 16:37:42

na várjunk csak ... New Hopeban nem egy young adult robbantja fel a Halál csillagot?

ArriMedes 2018.08.06. 17:12:31

"Az utolsó téma a YA elavulása volt. Ezek a könyvek mindig a jelen problémaira reflektálnak, tehát elképzelhető, hogy ami most YA, az ötven év múlva már nem lesz az. Mészáros szerint a legnagyobb visszásság, hogy a YA főleg külföldről jön be hozzánk, ezáltal az amerikai világot gondoljuk univerzálisnak, de az ottani problémák nem azonosak az itthoniakkal. A hazánkban születő regények a nyugat majmolásával szerzik témáikat. Rettentően nagy hiány, hogy nincsenek hazai YA könyvek, amelyek például a cigányság, a szegénység vagy a kivándorlás kérdéseivel foglalkoznának."

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2018.08.06. 17:35:33

@Kong.Kinga: De, de nem is véletlenül a SW teremtette meg a blockbuster fogalmát. Tulajdonképpen az a logika él tovább azokban a blockbusterekben is, amelyek kifogták a YA vitorlájából a szelet.

@ArriMedes: Ebben van ráció (főleg az elavulásában), de azért elég komoly szűklátókörűség, hogy az USA-ban (de akár Ny-Euban) eszkalálódó faji feszültségek tükrében a cigányság, vagy a volt iparterületek lepusztulását látva a szegénység kérdése olyan speciálisan magyar probléma lenne. (A kivándorlás tényleg az.) De az az ironikus, hogy pl. Totth Benedektől a Holtverseny tulajdonképpen megfelel ezeknek a kívánalmaknak, de biztosan nem adnám senki kezébe 18 év alatt.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2018.08.06. 23:14:26

@danialves: "Azért ez előtt emelem a kalapom, hogy egy félmondatból sikerült konkrétan az összes szót kiforgatnod"

Köszönöm az elismerést. Eredetileg csillagász szerettem volna lenni, ott szakmai követelmény egy komplett elmélet kidolgozása egy megfigyelésből. :-)) De tartozom a csillagászoknak azzal, hogy ha a következő megfigyelés nem illik a munkahipotézisbe, akkor ők hajlandók a munkahipotézist újraépíteni. A filozófusokról ez utóbbi már nem mondható el.

Kioktatásról szó sem volt. De az utóbbi évek széles frontvonalú küzdelme a nők tárgyiasítása ellen kissé kidörzsölte a halántéklebenyemet.

Mellesleg egy film tele van "tárgyiasított" szereplőkkel. Csak kissé bosszantó, amikor egy tűsarkú kis nőci a puszta kis öklöcskéjével rendezi le a hegyomlásnyi tengerészgyalogos-különítményt. Ami egyrészt fizikailag lesz megoldhatatlan, másrészt pedig azért, mert nő, még ne legyen kötelező eltűrni, ha erősködik. De persze ha egy erősködő nőcit egy süvöltő pofonnal beküld valaki a szekrény alá, akkor ott verik a nőket, ami Hollywoodban ma már nagyobb bűn, mint az antiszemitizmus és az állatidomítás együttvéve. Minden korszaknak megvan a saját hülyesége, csak aki már a többedik korszakot nyűvi, az kicsit unja már a dolgot.

Hatvan éve az volt a divat, hogy egy nagy dudájú nőci egy könnyű slafrokban az őt megmentő hős nyakába omlik. Ma az a divat, hogy ugyanő ugyanabban az öltözetben megveri a férfit. merthogy a nők valósítsák meg önmagukat. Kösz, ha ez az önmaguk, akkor inkább megyek sörözni.

@Kong.Kinga: "New Hopeban nem egy young adult robbantja fel a Halál csillagot?"

Azért talán ne alkossunk külön kategóriát arra, hogy a főszereplő 25 év alatt vagy fölött jár-e. Ha egy főszereplő csak 20 éves, attól az még nem lesz "young adult"-film, hanem csak egy film, amelynek a főszereplője történetesen 20 éves. Ha pedig a tinikről van szó, akkor hívjuk őket tiniknek, mert az "adult"-ságtól ők még igencsak messze járnak. De én tini koromban, bár akkor rám még nem épült külön ipar, szívesen néztem meg filmeket bármilyen korú főhőssel. Lehet, hogy most is kicsit túl van komplikálva ez a besorolósdi. Már csak az hiányzik, hogy ráírják a plakátra, hogy 25 éven aluliaknak ajánlott. Így is épp elég undorítóan pénzgyártó nyálgép az amerikai filmipar.

Ursus Arctus 2018.08.07. 00:22:13

Szerintem meg továbbra is virágkorukat élik a tiniknek szóló filmek. Az amerikai TV csatornák ontják magukból ezeket a vackokat és a "zs" kategória is hemzseg tőlük. Idehaza is vannak csatornák, ahol null 24-ben tolják a tinis szarságokat. Az egész estés moziknál valóban egy kicsit alábbhagyott a tinis sikerfilmek dömpingje, de ez átmenetinek tűnik. Minden műfajban vannak hullámvölgyek. A sci-fit is temettük, aztán jött Villeneuve és Garland az Érkezéssel meg az Expedícióval.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2018.08.07. 09:02:33

@Androsz: Igen, ez elég világossá tetted előzőleg is, de akkor sem, és most már végképp nem értem, hogy ez hogy jön az én írásomhoz. :D

@WAR10CK.: A sci-fit miért kellett volna temetni? Az Érkezés előtt 3 évvel októberi bevételi rekordot döntött a Gravitáció, előtte 4 évvel minden idők legnézettebb filmje lett az Avatar, és közben volt egy Mentőexpedíció, egy Csillagok között, azért ez elég messze van attól, hogy gyakorlatilag már nem tudnak 50 millió fölé küzdeni egy YA-filmet az USA-ban. (És hát nem az Expedíció, amit félig eladtak a Netflixnek, csak hogy kisebbet bukjon, tette helyre a sci-fit.)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2018.08.07. 11:46:08

@Kong.Kinga: a new hopeban olyan robbant aki már egyetemre akarna menni.
a hp középiskolát kezd...

azért van különbség.

Ursus Arctus 2018.08.07. 12:30:46

@danialves: Az Avatár és az Érkezés közti 7 évben 3 sikerfilm, de tegyük hozzá: az Avatár nem igazán sci-fi (inkább szimpla kalandfilm). A sci-fi műfaj nem hasított túlzottan maradjunk annyiban. Ugyanez van most a tini-filmekkel is: kevés siker, visszaesés, aztán majd jön egy új brand, amiből franchise lesz és újra beindul a műfaj.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2018.08.07. 13:36:28

@WAR10CK.: Mármint 3 sikerfilm, ami az én kommentemben szerepel, nyilvánvalóan egy ilyen tájékozott ember, mint te, nem feledkezik meg a Star Trek- vagy a Majmok bolygója-frachise-okról, a District 9-ról stb. ;)
A műfajiság meg nem egészen úgy működik, hogy szerinted mi számít annak vagy hogy milyen műfaj inkább, az Avatar bizony sci-fi, függetlenül attól, hogy vannak benne bőven kalandfilmes vonások.
Szóval engem nem győztél meg csalhatatlan jóstehetségedről, már csak azért sem, mert még mindig nem értem, hogy a fentiekhez képest miért pont a 100 milliót épp, hogy elért Érkezés és a bukott Annihilation jelenti a feltámadást.

Ursus Arctus 2018.08.07. 16:58:37

@danialves: A District 9 még elmegy sci-fi sikernek (bár 2009-es) de a Majmok bolygólya es a Star Trek nemigen növelték a műfaj sikerességét (legfeljebb a hard core rajongóknál)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2018.08.07. 17:45:05

@WAR10CK.: Oké, szóval a 250 milliót hozott Star Trek nem volt sikerfilm, bezzeg a 32 milliót hozott Annihilation, az aztán egyenesen feltámasztotta a sci-fit, és egyáltalán nem csak a hardcore rajongók nézték meg. :D

Ursus Arctus 2018.08.07. 23:46:42

@danialves: Star Trekisták nyomták fel a hype -ot. Mellesleg ez is 2009 -es film, mint District 9 és az Avatár is. Vagyis az az időhézag, amiről beszéltem 2009 és 2016 közt igenis a sci-fi "böjtös" időszaka volt. Afféle átmeneti hanyatlás. Ennek cáfolására akárhány 2009 -es filmet hozol fel, nem fogja "szűkíteni" az említett 7 éves időszak "uborkaszezonját". :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2018.08.08. 08:41:26

@WAR10CK.: Oké, tehát még egyszer: a 250 millió dollárt szigorúan trekkie-k adták össze, bezzeg az Annihilation 32 milliója, az aztán széleskörű siker volt. :D És akkor A majmok bolygója filmek 200 millióit is a Star Trek-rajongók adták össze, ugye? Ja és ugye a Star Treknek véletlenül sem volt két folytatása 2009 és 2016 között hasonló eredményekkel.

"Ennek cáfolására akárhány 2009 -es filmet hozol fel, nem fogja "szűkíteni" az említett 7 éves időszak "uborkaszezonját"."
Nem hát, ezt az uborkaszezont leginkább az szűkíti, hogy a nagy arcod ellenére láthatóan fingod nincs a témáról, de konkrétan annyira, hogy minden egyes kommentemből új filmek létezéséről szerzel tudomást. :D

Filmelemző 2018.08.08. 10:47:53

@danialves: Kurosawa filmjei mennyi milliót hoztak, kedves Dani(alves)? A minőség és siker fokmérői közül számodra csak a pénz létezik?

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2018.08.08. 20:49:06

@Filmelemző: Mikor használtam a pénzt a minőség fokmérőjeként?

Im just here for the comments 2018.08.11. 06:45:20

@Androsz: "Csak kissé bosszantó, amikor egy tűsarkú kis nőci a puszta kis öklöcskéjével rendezi le a hegyomlásnyi tengerészgyalogos-különítményt. Ami egyrészt fizikailag lesz megoldhatatlan" - ez egy férfi esetén ugyanúgy fizikailag lehetetlen, mégis rendszeresen látni ilyesmit (na jó, talán rajtuk ritkábban van tűsarkú).
Valóban vannak olyan filmek, amiben a nők úgy jelennek meg, mint akik fizikailag erősebbek a férfiaknál (mint mondjuk a Wonderwoman, bár talán ő sem teljesen, vagy a Fekete párduc), de vannak olyan női főszereplők, ahol a nők épphogy nő létükre képesek hozzátenni a sztorihoz és legyőzni másokat. Ott van pl. Katniss a Hunger Gamesből, aki nem a fizikai erejével múlja felül a férfiakat, vagy Hermione a HP-ból, aki szintén nem az erejével tűnik ki. Vannak olyan esetek, ahol a nő akár helyettesíthető lenne férfi szereplővel is, mert nagyjából semmi különbség a két nem között, de sok olyan eset van, ahol a női oldalukat erősítik és ezzel adnak a fiatal lányoknak példát arra, hogy nem kell feltétlenül a toronyban rekedt, tehetetlen, butácska hercegnőként várni a herceg megjelenésére fehér lovon. Előbbi szerintem sem szerencsés, de utóbbi feltűnésének személy szerint nagyon örülök.

ArriMedes 2018.08.11. 12:52:47

@Im just here for the comments:

Valóban vannak olyan filmek, amiben a nők úgy jelennek meg, mint akik fizikailag erősebbek a férfiaknál (mint mondjuk a Wonderwoman, bár talán ő sem teljesen, vagy a Fekete párduc),"

de wonder womannek emberfeletti ereje van.

itt inkább olyanokra gondolhatott, ahol a normál nő egy látványos horogütéssel megröpteti a férfi támadóját és hasonlók. nemrég néztem a régi tomb raidert, ahol jolie egy rúgással-ütéssel leterít nagydarab, sisakot viselő katonákat:)

Im just here for the comments 2018.08.14. 14:48:20

@ArriMedes: én is ezekre a 40 kilós női rambókra gondoltam. :)
süti beállítások módosítása