Az unalomig ismétlés izgalma
2015. november 09. írta: danialves

Az unalomig ismétlés izgalma

Avagy miért sikeres egy franchise, ha a többség utálja?

"Már megint ugyanazt a kiszámítható, futószalagon gyártott középszert kaptunk" - hány filmkritika és filmrajongó visszatérő mondata ez, miután lelkesen beültek az éppen 7-8-9. részét taposó franchise aktuális darabjára - és természetesen be fognak ülni a következőre is. 2015-ben ugyanis Hollywood legnagyobb paradoxona pont az, hogy bár milliók ostorozzák sablonosságát és biztonsági játékait, korábban soha nem látott bevételeket produkálnak az ebben a szellemben készülő darabok. (Persze ha nem a dollárokat, hanem az emberfőket számoljuk, egy Jurassic World sehol sincs az Elfújta a szélhez képest, de nem tartanám korrektnek azt a kort, ahol a mozi volt az egyetlen újranézési lehetőség, azzal, amikor egy film már akár a premier után 2 hónappal is letölthető korrekt minőségben az internetről.)franchise.jpg

A paradoxont leginkább azzal szeretjük lesöpörni, hogy az alantas, popcornzabáló néptömegeket, esetleg a kínaiakat hibáztatjuk ezekért a számokért, és nem elvitatva ennek igazságtartalmát, melyikünk az, aki következetesen képes megtartóztatni magát, és nem jegyet váltani ezekre a produkciókra? (És most nem a blog.hu-n honos sznob ncore-huszárokat szólítanám elő, akik moziban is utoljára 2007-ben jártak, hanem azokat, akik egy blockbusterre sem vettek jegyet, ellenben ott ültek például a 45 év vagy A kígyó ölelése vetítésein.) Azt hiszem, nehéz lenne elvitatni, hogy egy nagyon jelentéktelen kisebbségen kívül egytől-egyig bűnösök vagyunk, és ezzel a kérdés nem is az, hogy mitől sikeresek ezek a darabok, hanem, hogy mi vonz minket személy szerint ezekhez a franchise-okhoz?

A pszichológia erre azt a kényelmes választ adja, hogy az ember alapvetően kiszámítható környezetben képes működni, és ez a vonása kerül elő akkor is, ha filmet kell választania. Biztosan mindannyiunk gyerekkorában volt egy mese, amelyet 326-szor is végighallgattunk, mindenkinek van olyan kedvenc mozgóképe, amelyet legalább 10-szer megnézett már, és sokkal inkább választaná egy megosztó kritikákat felvonultató ismeretlen alkotás rovására az esti filmezéshez. Nehéz lenne ennek az érvnek az igazságtartalmát vitatni, arról nem is beszélve, hogy ahogy lassan az előzetesek gyártása egyenesen az átverés művészetévé válik, mindannyian sokkal kellemesebben érezzük magunkat, ha egy 2 perces, csili-vili kamuzás helyett rendelkezésünkre áll egy korábbi tapasztalat a döntéshez. Ugyanakkor mégis azt látom, hogy amennyiben egy franchise túl szolgaian másolja magát, a nézősereg könyörtelenül megbosszulja (Másnaposok, Expendables), és a híres szériák nagy közönségkedvencei jellemzően azok a darabok, amelyek egyben a legjobban kilógnak a sorból. (Aliens, Die Hard 3, Fast Five, Casino Royale)franchise2.png

Az már a klasszikus tyúk vagy a tojás kérdése, hogy ezeket a filmeket a szériák eredeti rajongói szeretik ennyire, vagy pont azért arattak ilyen osztatlan sikert, mert azokat is képesek voltak megszólítani, akik azt sem tudták eredetileg, milyen filmre ülnek be, de az látszik kirajzolódni ebből, hogy a nézők szeretik a járt utat, de azért nem bánják, ha van lehetőségük meglepődni. Nyilván senki nem ülne be szívesen a következő Star Warsra úgy, hogy tudja előre az összes fordulatot - noha valószínűleg ugyanabban az élményben szeretne részesülni tökéletesen kimérve, mint amit az eredeti trilógia nyújtott. A kérdés csak az, a kettő közül melyik kap nagyobb hangsúlyt, a stúdióknál ugyanis látványosan utóbbi. Ahogy korábban már írtam, már az eredeti alkotásokat is csak úgy merik megalkotni, hogy minél szélesebb rétegeket elégítsenek ki, a meglepetéseket pedig minimális mértékűre korlátozni, hiszen a meglepetés lehet kellemetlen meglepetés is. Egy Fury Road szélsőséges reakciói között ugyanúgy ott van a "zseniális", mint a "nézhetetlen fos", míg egy Marvel-filmet mindkettő elkerül - és ebben a langyos vízben sokkal könnyebb milliárdokat összehalászni. Nem vitatom el, hogy lennének ilyen irányú próbálkozások (az említett Marveltől például a Vasember 3 egy igen merész vállalkozás volt a marketing fényében), de a lehetetlennel határos rátalálni arra a pontra, ahol egy mű nem riaszt el senkit, ugyanakkor nem is bevett kliséket ismételget.

Azonban nem a stúdiókat akarom mosdatni, hiszen ők jóformán azért készítenek csak új filmeket, mert az idei produkciókért nem tudják elkérni jövő nyáron is a pénzt, és sokkal érdekesebb ellentmondás még mindig, hogy bár a többség a lehető legritkábban elégedett a blockbusterekkel, mégis sikerre viszik azokat szinte kivétel nélkül. Úgy tűnik ugyanis, az internet gyilkosa helyett hatalmas áldás lett a filmvilágnak. Azt gondolnánk, hogy amikor a premier előtt két héttel 300 különböző weboldalt lehet találni, ahol megsemmisítő kritikákat közölnek a következő produkcióról, az sokkal nagyobb kárt tud okozni, mint amikor két ismerős szavában kellett megbízni ilyen téren. Ez nyilván így is van bizonyos esetekben (Fantasztikus Négyes), de egyes franchise-ok már túl nagyok ahhoz, hogy ki lehessen így nyírni őket. Mert amikor már a bemutató után egy héttel (vagy éppen nem az előzetest darabjaira szedve már egy hónappal előtte) minden híroldal és ismerősünk bőszen spoilerezi az aktuális darabot (és még büszkék is rá...), vagy egyáltalán bármilyen formában csak ez folyik a csapból is, beüt a fear of missing out, és muszáj lesz elmenni megnézni a Spectre-t - még akkor is, ha az egyetlen input, amit napi 20-szor kapunk róla, az az, hogy mennyire gyenge volt. Ami húsz éve a Barátok közt és a Dallas kapcsán működött (de a torrentezéssel és a Netflix-szel kihalt) a sorozatok terén, azt az internet most újraélesztette a filmvilágban.franchise3.jpg

És ezt nézve már akár fél évre előre is meg lehet mondani, melyik lesz az a darab, amelynek a hype-ja túl nagyra nőtt ahhoz, hogy végül elbukjon, csak meg kell nézni, mennyiszer kerül elő a hírekben, hányan tweetelik ki és így tovább. Mindenki a Batman v Superman előzetesén röhög? Persze, de ott fognak ülni a moziban, mert kíváncsiak, hogy tényleg olyan röhejes lett-e. 2015 nagy kérdése a marketing terén már nem is az, hogy sikerül-e szépnek mutatni az érkező filmet, hanem az, hogy képesek-e átvinni az emberek ingerküszöbét, hogy az alkotás végül már külső behatás nélkül is generálja a "kötelező darab"-érzetet. És ezért kötelező az összes hangzatos idegen szó, a franchise, a shared universe és az intellectual property: nincs az a marketingkampány, amely egy teljesen ismeretlen műből kihagyhatatlan darabot tudna faragni, de minél jobban bele van ágyazódva valami a köztudatba, annál kevesebb vele a munka. Ebből pedig egy nagyon tragikomikus gondolat következik: most van az a kor, amikor Hollywood eddig soha nem látott módon kísérletezgethetne, hiszen akármilyen felháborító és rétegfilmes húzásai is legyenek, úgyis túl kíváncsiak leszünk, hogy otthon maradjunk. Elvégre akik kijöttek a Fury Road felénél, azok is fizettek érte...

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr868059416

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cszn · http://cszn83.blogspot.com/ 2015.11.09. 14:20:59

Én is imádva utálom ezt az egész újkori hollywoodot, de mára inkább csak simán semlegesen viszonyulok hozzá. (Öregszem.) Amíg mellékvágányokon bemutatásra kerülnek Fury Road-ok meg Cop Car-ok, addig szerintem nincs nagyon miért panaszkodni. Az alulról induló, személyes filmek anyagilag úgyis buktára kárhoztatottak, mert mindenképpen rétegfilmek maradnak. Sundance-en is mindig összejön egy valag érdekes film, európából is jönnek rendíthetetlenül, pedig mindenki tisztában van vele, hogy nem fogják behozni a pénzüket. Csak ennél rosszabb helyzet ne legyen, én azt mondom.

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2015.11.10. 08:38:56

Hát nem t'om. Én a Harry Potter 7. része óta nem voltam moziban.
És nem, torrentezni sem szoktam. Egyszerűen undorodom az amcsi filmektől. Olyan mértékű butaság árad a legtöbből, amit már képtelen vagyok tolerálni. Sajnos ez legalább tíz év tapasztalata. :(

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2015.11.10. 08:41:03

@cszn: igen, a Sundance nekem is feltűnt már. Tényleg van rajta pár olyan film, amiből nem az amcsi fasság árad. Meg ha van hbo, akkor a két cinemax csatornán is ki lehet fogni jobb filmeket, főleg franciákat.

Etilcsoport 2015.11.10. 09:26:15

Mekkora szakdolgozat tema lehetne a hollywoodi filmekt bevetel-kiadas trendjeinek elemzese. Ott tartunk, hogy nekik (altalaban beszelek) mar nem nagyon eri meg lehajolni par rongyos 10 millio dollaros profitert. Pusztan a gazdasagi logika alapjan ketlem, hogy ez a trend sokaig folytatodni tud.

Zsalugater 2015.11.10. 10:10:00

És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy pl. egy animációs vagy tini film esetében a jegybevétel csupán az összbevétel kb 10%-át adja, a többi a mekis menük meg a füzetborítók franchise jogaiból jön össze. Tehát elég, ha kevés ember megy el megnézni a mozit, viszont azok lelkesek, és megvesznek minden szemetet, ami a filmmel kapcsolatos. Az ilyenre tökéletesen alkalmasak a 87. folytatások meg prequelek

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.11.10. 11:07:47

@Hóhér az utolsó barátod: Jó, de akkor te filmet sem nézel, max. hébe-hóba az HBO-n. Pont arra akartam rámutatni, hogy kb. nincs olyan, aki teljesen tudatosan mozizna, és nem támogatja pénzzel a blockbustereket, de bezzeg más (arra szerinte érdemesebb) filmeket igen.

@Etilcsoport: Mármint mire gondolsz, hogy nem működne tovább? Jelen állás szerint úgy tűnik, hogy soha nem látott mértékekben működik ez a módszer. (Éppen tegnap jött ki a hír, hogy 225 milliós nyitóhétvégét jósolnak a Star Warsnak.) De egyébként igazad van, ha nem filléres horrorról van szó, kb. bele sem fognak egy 100 milliónál kevesebbe kerülő filmbe.

Etilcsoport 2015.11.10. 11:33:27

@danialves:
Nem mondom, hogy holnap osszeomlik az egesz. Eszmeletlen hatekony a marketingjuk, jo esellyel kevesen ertenek jobban a big data elemzesekhez, mint Hollywood, es itt relative anonim fogyasztokrol van szo.
De szerintem egyszeruen tul nagyra nottek a studiok, tul koncentraltak es ezert tul lassan fognak reagalni a valtozasokra. Hatalmasak a fix koltsegeik. Mar most evekre elore tudjuk elore a menetrendet, hogy melyik folytatas mikor jon. Nem tudom, mikor, de ha egy ilyen szituaciokban beut valami, az mindig alapvetoen felrazza a piacot. Ott vannak a repedesek, lasd Sony botrany, szineszi fizetesek, stb.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.11.10. 12:00:30

@Etilcsoport: Ebben igazad van, csak én meg el sem tudom képzelni, mi lehet az, ami egyáltalán megingathatná ezt. (Persze ha előre lehetne látni, akkor nyilván nem tudná megingatni sem.) Pl. a Sony botrány sem volt képes kinyírni a Spectre-t, ha nem is a következő egymilliárd, de egy 7-800 millió simán meglesz neki. Egyszerűen azt érzem, amit a posztban is írtam, hogy bizonyos filmek gyakorlatilag már túl nagyok ahhoz, hogy megbukjanak. Hiába derülne ki, hogy a stábból mindenki pedofil és különben is gyerekmunkásokkal dolgoztattak, az emberek akkor is elmennének megnézni, mert látnod kell a James Bondot meg a Star Warst stb.

Kovácsné · http://kovacsne.blog.hu 2015.11.10. 12:05:45

Szerintem Magyarországon az is beleszámít(hat) a dologba, hogy pl. egy négytagú család (vagy egy kéttagú szerelmespár) nem csak az elpocsékolt idő miatt fog háborogni, ha beül egy pocsék filmre, hanem a nálunk jelentős összegnek számító kidobott pénz miatt is, emiatt az ember első lehetőséget hagyja a fenébe, és egyáltalán nem biztos, hogy képes lesz folyamatosan fejben tartani, mi mindent kéne letorrentezni meg megvárni a HBO-n (: Nagyon komoly marketing háttér kell ahhoz, hogy a nép úgy istenigazából elinduljon a moziba, akkor is, ha amúgy sejti, hogy baj lesz (: a most érkező Csillagok háborúja folytatáson kívül az egyetlen, amire hajlandó voltam pénzt áldozni mostanában, az a Hobbit volt (pedig TÉNYLEG tudtuk, hogy borzalmas lesz, na de akkor is (: )
Amúgy szerintem a stúdióknak van valami matematikai képletük, amivel nagyjából ki tudják számolni, hogy hány foskommersz de nagyjából tuti bevételt hozó filmre kell jutnia valami rizikós, de esetleg bombasikert jelentő újdonságnak (: (Nagyon bele tudják egyébként élni magukat abba, hogy mindent tudnak a közönségről, mostanában olvastam, hogy egy Lovecraft alapú forgatókönyvnek az istennek nem akarnak zöld utat adni, mert nem boldog a befejezése, és akkor mit fog szólni a nép... Hát gratulálok (: (: (: )

Szalay Miklós 2015.11.10. 12:32:06

Hogy miért nézik ezeket? Azért, mert a marketing bármit elad, mert könnyen emészthetőek, meg mert a látvány az mindig nagyon ott van. (Szoktak jönni a kritikákban, hogy az új x film mennyire szuperlátványos. Szoktam gondolni, hogy mi ebben a hír, majd akkor szóljanak, ha a története is legalább OK.) Ehhez persze kell az, hogy sok embernek erre legyen igénye - amihez sokat hozzátesz az, hogy a világ, a nevelés, az oktatás sem ösztönöz gondolkozásra, alkatrészeket gyárt, nem gondolkozó embereket.

Amúgy lesz egy könyv, ami nagyjából pont a fentiek antitézise, semmi látvány, annál több gondolat. Remélhetőleg olyan is lesz majd, aki olvassa:

egyvilag.hu

Etilcsoport 2015.11.10. 12:41:22

@danialves:
Teljesen jogos. Vegso soron megteremtik a piacukat es ahogy irtad, a szeker megy tovabb. A kerdes az, hogy a piacteremtes eleg hatekony marad e. Allitom, hogy a Facebook es a Twitter letezesenek legnagyobb nyertese Hollywood. Es ezert vannak benn a kozepsz.r filmek a koztudatban folyamatosan. Lehet, hogy egyszer innen fog jonni a valtozas. Vagy nem :)

PS. Olvastam valahol, hogyan tortenik a film varhato beveteleinek becslese a kozossegi mediaban megjeleno posztok, lajkok es emlitesek alapjan. Felelmetes. Dashboard az egesz vilag adatai alapjan.

Etilcsoport 2015.11.10. 12:47:44

Akit esetleg erdekel a bevetelbecsles:

Twitter aktivitasok alapjan:
arxiv.org/pdf/1003.5699.pdf

Wikipedia aktivitasok alapjan:
journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0071226

Dr. Fred Edison 2015.11.10. 14:46:06

Nem egészen értem miért olyan nagy meglepetés hogy szeretjük a franchise-okat. A TV-s sorozatokat épp emiatt nézzük, azoknál mégsem teszi fel senki a kérdést, hogy mi vesz rá a Trónok Harca 5. évadának megnézésére. Ott valamiért egyértelmű az, ami a filmeknél valamiért nem. Egyszerűen szívesen nézünk ismerős/kedvelt szereplőket új helyzetekben, és bízunk benne hogy amilyen történetben megszerettük őket, annál rosszabb minőséget később sem fogunk kapni. Persze ez sajnos sokszor nem jön be, de valamennyire kompenzál hogy legalább a keret ugyanaz mint volt, szóval ha nem tényleg nagyon szar a folytatás, akkor megbocsátóbbak is vagyunk vele.

És ebben én nem is látok különösebb problémát, sok példa van arra is, hogy simán tud pozitív értelemben újat mutatni egy sikeresebb film következő része is, mivel elvileg nem jelent jelentősebb kötöttséget a korábbi rész. Ha ezt pedig figyelembe is veszik a készítők, akkor simán létrehozhatnak egy önállóan is teljes értékű produktumot, és akkor kit érdekel hogy nem 100%-ig eredeti a mű?

Ami viszont inkább bosszantó az a remake áradat, főként olyan filmeknél ahol előre látszik hogy semmi újat nem fognak tudni hozzátenni az eredetihez. Persze az is igaz hogy nem kötelező megnézni őket, meg hogy mindenki arra költi a pénzét amire tetszik, de ez a fajta kockázat kerülés(i kísérlet) elég szomorú egy olyan műfajban amit legalább elvben művészetnek hívnak.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.11.10. 15:43:55

@Kovácsné: Na de nekem pont ez nem fér a fejembe, hogy ha ennyi pénzt beleöl valaki, akkor miért nem tudatosabb lesz tőle, és miért úgy reagál, hogy ha a Jurassic Park 3 nem tetszett neki, akkor majd beül a 4. részre?

@Etilcsoport: Wow, ezt köszi, ha lesz időm, meg is nézem.

@Dr. Fred Edison: Mert ott valamiért nem ülsz le úgy, hogy "mekkora szar volt a Trónok harca 4. évad, megyek és megnézem az 5.-et". (Kivéve Walking Dead, de általában a sorozatokat minden további nélkül elkaszáljuk.) Szóval nagyjából csak ez a fő paradoxon, amelyről a fentiek íródtak.

Etilcsoport 2015.11.10. 16:32:36

@danialves:
Csoportdinamika. Eleg, ha egy mozizo tarsasagban egy / nehany hangado nagyon meg akar nezni egy filmet. Pl en - shoot here - utalom az osszes szuperhosos kepregenyadaptaciot. De amikor sogoromekkal paran megneztuk a fene tudja melyik Batmant, szo nelkul beultem veluk, mert oket erdekelte. Nem volt rossz, de magamtol meg le sem toltenem.

K.Leslee 2015.11.10. 19:15:41

Szamomra az egyik legnagyobb talany az Divergent szeria. Nem talalkoztam meg olyannal akinek tetszett.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.11.10. 21:06:24

@Etilcsoport: Na, megnéztem őket, és érdekes, hogy a Wikis kutatás is azt mondja, hogy a népszerű filmeknél működik jól a predikció, a kisebbek meg teljesen kiszámíthatatlanok. Magyarul ebben is benne van az, hogy minél nagyobb a hype, annál kisebb az esélye egy drasztikus bukásnak. (Bár ahogy látom, inkább lefelé tévedett az előrejelezés, és jellemzően több pénzt csináltak a filmek, mint ahogy várták - igaz, az is érdekes kérdés, hogy ez miért van így.)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.11.10. 21:06:59

@K.Leslee: És mondd csak, hány 14-16 éves tinilány ismerősöd van? :P

K.Leslee 2015.11.10. 21:18:10

@danialves: hahaha...nem sok. Bar az az erzesem hogy sok otthonulo anyuka is megnezi/olvassa.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.11.10. 21:19:23

@K.Leslee: Az nem a 50 Shades of Grey, amire most gondolsz? :D

K.Leslee 2015.11.10. 21:28:21

@danialves: nem. Ez egy Young Adult 'sci-fi' konyvon alapszik ami alatt ertsd azt hogy lebutitott sci-fi alerzelmekkel ami mas, altalaban eretteb muvekbol lop otleteket es kihasznalja az olvaso/nezo feltetelezheto muveletlenseget a sci-fi vilagaban.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.11.10. 23:52:41

@K.Leslee: Vagy esetleg csak humorizálni akartam és nem egy kő alatt élek, hogy ne tudjam, miről van szó. ;)

K.Leslee 2015.11.10. 23:58:42

@danialves: tudhattam volna, mivel smiley-t tettel a mondat vegere :-)
süti beállítások módosítása