
Ridley Scott 1937-ben született South Shields-ben, katonacsaládban. Édesapját szerette volna követni a pályán, ugyanúgy, mint a bátyja, Frank, de mindannyiunk szerencséjére a bölcs apa a művészetek felé terelgette tehetséges gyermekét, aki grafikai tervezőként szerzett diplomát. Az igazi szerelme azonban a film volt (a legnagyobb kedvencei az Arábiai Lawrence, az Aranypolgár és A hét szamuráj voltak), és volt olyan mázlija, hogy designer-i minőségben a BBC-hez került, így nem volt olyan nehéz megvalósítania rendezői álmait. A 60-as években rövidfilmekkel és tévéműsorok rendezésével múlatta az idejét, miközben 1968-ban saját filmgyártó és produkciós céget alapított testvérével, melyet végtelen szerénységgel Ridley Scott Associates-nek nevezett el.
1977-ben hozta össze első játékfilmjét, a Párbajhősöket, amely annyira jól sikerült, hogy mindjárt hozzávágták egy cannes-i fesztiváldíjat (nem, nem a legjobb filmjét, hanem a legjobb első filmét, de ez semmit sem von le a szakmai díj jelentőségéből). Ezzel át is ugrotta a felesleges köröket, nem kellett hosszú évekig gályáznia, hogy egy normális filmet rendezhessen, megnyíltak előtte Hollywood kapui, ő pedig nem volt szívbajos, élt is a lehetőségekkel. 1979-ben ennek köszönhetően klasszikus született, megjelent az első női akcióhős a filmvásznon Sigourney Weaver személyében, Ripley hadnagy és a Nostromo vontatóhajó szerencsétlen személyzete mára már filmtörténelem, akárcsak A nyolcadik utas: a Halál, melynek köszönhetően máig az alien szót használjuk a rusnya földönkívüliekre, akik vannak olyan mocskok, hogy az emberek életére törnek. Ki nem állhatom a horror műfaját, ezért nem tartozom a film rajongói közé, még egyszer sem sikerült egyszerre végignéznem, de a többség szerencsére nem ilyen érzéseket táplál az alkotás iránt, így gigasiker lett belőle, időt álló klasszikus. Scott a mennybe ment, jöhetett a következő nagy dobás.

A nem éppen fényes sikert aratott film után némi szünet következett, hogy aztán egy mára már sajnos elfeledett mozival jelentkezzen a rendező, aki ezúttal a könnyedebb műfaj (és a biztosabb bevétel) felé mozdult el, melynek köszönhetően egy minőségi fantasy-nak örülhettünk 1985-ben. A Legenda egy nem hétköznapi látványvilágú alkotás, rá kell hangolódni, de hamar bele lehet szeretni, nekem gyerekkoromban nagy kedvencem volt, rongyosra néztem egykoron. Soha nem voltam Tom Cruise-fan, de ebben a filmben nagyon jól játszott, amire szüksége is volt, mert még erősen a fogszabályozás és kigyúrás előtti állapotban leledzett. Imádtam az unikornist, az ártatlanság és a sötétség harcát, Tim Curry teljesen elborult külsejét, az egész látványos álomvilágot, akinek kimaradt volna az életéből, nagyon sürgősen pótolja, nem fogja megbánni! Siker, fény, csillogás, Oscar-jelölés a valóban kiváló make-up-ért, Scott újra a csúcson, ismét megnyílt a pénzeszsák, majd jött a törvényszerű középszer, a Testőrbőrben tökéletesen felejthetőre sikeredett.

Véget értek a 80-as évek, változtak az idők, a nézők új dolgokra vágytak a filmvásznon, Ridley Scott pedig meg is adta nekik, egy újabb klasszikus következett. Az első női akcióhős után összehozta nekünk az első női road-movie-t (hát nem vicces, hogy mennyire feminista a rendező, aki filmjeinek többségében az egekbe szokott szökni a tesztoszteron?). Susan Sarandon és Geena Davis kiváló alakítást nyújtott ebben a remek moziban, de nézzék el nekem a férfiolvasók, hogy nem tudom nem megemlítenii, hogy ekkor szembesülhettünk először a filmvásznon Brad Pitt lenyűgöző kockahasával is. Oscar-jelölések sora, egy írói be is jött, amúgy pedig nagy közönségsiker, a mai napig tartó kultusz, ilyenek.
1992-ben az 500 éves évforduló miatt elárasztották a mozikat az Amerika felfedezéséről szóló filmek, Ridley Scott sem maradhatott ki a buliból, irdatlan mennyiségű pénzt, szabad kezet, és kiváló színészgárdát kapott, köszönhetően korábbi sikereinek. Az 1492 - A Paradicsom meghódítása az első volt a nagy történelmi tablók sorában, azonban finoman szólva sem sikerült túl jól. Dögunalmas lett a heroikus alkotás, amelynek azonban ennek ellenére máig bérelt helye van a legjobb filmzenei toplistákon, hiszen Vangelis zenéje felejthetetlenre sikeredett, amelyet az 1492-ről sajnos nem lehetett elmondani, egyszer bőven elég végigszenvednie mindenkinek.

A nagy siker után természetesen mindenki rohant a mozikba megnézi a Gladiátor rendezőjének új filmjét, amely elvileg sikerre volt ítélve, hiszen Hannibal Lecter kalandjainak következő felvonásáról volt szó, olyan színészekkel, mint Anthony Hopkins és Garry Oldman, mégsem sikerült megközelíteni sem az eredeti színvonalát, így lógó orral baktathattunk haza az előadás után. Szerencsére még ugyanabban az évben elkészült az a film, amelynek máig megérdemelten tanyázik a legjobb háborús filmek listáján, a Sólyom végveszélyben maga a nagybetűs MOZI, amit máig lélegzetvisszafojtva nézünk, nehogy lemaradjunk egyetlen értékes képkockáról sem. Oscar bácsi megint jött, karrier ismét szárnyalt, Hannibal fiaskó elfelejtve. Akkor még nem tudtuk, hogy a következő 15 évben megközelíteni sem fogja tudni ezt a sikert a rendező.
2003-ban meglepőt húzott a látványos filmek után Scott, egy tőle teljesen szokatlan műfajú alkotással jelentkezett, ami egyébként nagyon jó darab volt, de a Trükkös fiúk nem találta meg az utat a nézők szívéhez, dacára annak, hogy Nicolas Cage remek alakítást nyújt benne. Nos, ha a népnek történelmi tabló kell, akkor megkapja azt, és jött a Mennyei királyság, és a hajtépés, hogy ezt a történetet miért nem lehetett ütősebben elővezetni? Ez sem jött be igazán, akkor kicsit költséghatékonyabban, de elő Russell Crowe-val, és egy könyvsikerrel. A Bor, mámor, Provence nagy kedvencem volt írott formában, naná, hogy sprinteltem a moziba, de szomorúan kellett tapasztalnom, hogy a látványosabb filmekhez szokott rendező nem tudta igazán eltalálni a stílust, melynek eredménye a tömény unalom lett, tele romantikus klisékkel. Az Amerikai gengszter sem lett az igazi, a Denzel Washington-Russell Crowe kettős sem volt elég a sikerhez, hiányzott belőle az a bizonyos plusz, ami miatt valóban fontos és érdekes film született volna.

Mivel a rendezői székben az utóbbi időben elmaradtak a sikerek, Scott okosan átevezett a tévéhez és a produceri tevékenységhez, vagyis anyagi gondok nem igazán fenyegetik, de az alkotó elme nem nyugodhat addig, amíg nem hoz létre egy újabb igazán jó filmet, hiába van már túl a fénykorán. Klasszikust már nem igazán várhatunk véleményem szerint Ridley Scott-tól, a korrekt iparosmunka a realitás, de senki sem veszi el tőle a régi sikereket, volt néhány olyan alkotása, amellyel beírta magát a filmtörténelembe, és ennél többet biztosan nem remélhetett az élettől az az egykori kisfiú, aki rajongással telve falta a filmeket. Köszönjük a szép pillanatokat, és várjuk az újabb jó mozikat!