Godzilla - a fel nem ismert stílusbravúr?
2014. augusztus 24. írta: danialves

Godzilla - a fel nem ismert stílusbravúr?

Nem akarom elsütni azt a közhelyet, hogy manapság minden látványfilm ugyanazt nyújtja, de valahol mélyen valójában ezt a helyzet. Hiába tesz valaki kitérőt az übercool akciófilmek, az időutazós sci-fik, a cinikus legendarombolás felé, vagy éppen csak egyszerűen humorba öltözteti az egészet, a körítés nagyjából mindenhol ugyanúgy néz ki. Különösen utóbbinál látszott, hogy hiába igyekszik feltűnően megkülönböztetni magát, valójában nagyjából az utolsó verekedésig bezárólag képtelen valami elemien eredetit mutatni. És ha lefejtjük a körítést társairól, ugyanezt a képet kapjuk: ha véletlenül valami szörny/robot/szuperhős nem rombol porig szükségszerűen egy nagyvárost, akkor nagyszabású csaták, esetleg katasztrófák szolgáltatják a muníciót. Persze ahhoz, hogy változtasson egy alkotó ezen a paradigmán, valami nagyon zseniális koncepcióra van szükség (ld. Gravitáció), de Christopher Nolan példája is jól mutatja ennek nehézségét: két egészen úttörő próbálkozás (TDK, Inception) után a TDKR-rel visszatért a kitaposott, biztonságos útra. Persze ez nem azt jelenti, hogy feltétlenül rossz vagy fantáziátlan darabokat látnánk, hiszen az általam felsoroltak között is volt jó néhány igen erős produkció, de valahol mélyen egyre inkább kezdek megcsömörleni a régi recept ledarálásától. Ugyanakkor Gareth Edwards idén azt mutatta meg, hogy magukon az elveken nem kell sokat változtatni ahhoz, hogy valami egészen újszerű és remek dolog süljön ki végül egy próbálkozásból.vlcsnap-2014-08-23-21h58m12s28.jpg

Már a Monsters kapcsán is lehetett látni, hogy Edwards nem egészen úgy képzeli el a szörnyfilmeket, mint a nagy többség, a Godzilla pedig egyenesen szembemegy ezekkel a trendekkel. Jól azonosítható a különbség, ha megnézzük például a tavalyi év kaiju-produkcióját, a Pacific Rimet, amely leplezetlenül az óriások minél nagyobb, hangosabb és látványosabb csatájára ment rá. A Godzilla ezzel szemben a tévés bejátszásokba, a ködben úszó háttérbe, vagy éppen látványos CGI-pornók helyett inkább klasszikus horrorokra emlékeztető szituációkba száműzi címszereplőjét. Persze ettől a rajongók vagy az agyatlan popcornmozira számítók rögtön szívrohamot kaptak, de valójában Gareth Edwards nagyon tudatosan építi fel koncepcióját, ugyanúgy, mint a Monstersben tette.

Bár ezúttal nem a természetre való rácsodálkozás képezi ennek fő gerincét, a békaperspektíva ugyanúgy megmarad. Ugyan a fináléban végül behódol a látványfilm-kliséknek, érdemes figyelni, hogy egészen addig a szörnyeknek sokszor csak a lábaikat látni, és jellemzően a kamerával csak egészen nehézkesen sikerül felsvenkelni a fejükig. (A trailerben 1:55-től tessék figyelni ezt a zseniálisan hátborzongató beállítást.) És amíg Bay robotjai vagy del Toro kaijui szinte lépten-nyomon farkasszemen néznek hőseinkkel, a MUTO-k egyszerűen csak végigtaposnak mindenen és sokszor nem, hogy nem foglalkoznak velük, de észre sem veszik a lábuk alatt futkosó embereket. Vagy vegyük például azt, hogy néz ki egy átlagos ejtőernyőzés/wingsuitozás rendezőnknél, és a sokak által blockbuster császárnak tartott Baynél: előbbi a szuperközeliket helyezi középpontba, hogy aztán (szó szerint) a főszereplő szemüvegén keresztül mutassa nekünk a szörnyet, míg utóbbinál a porig rombolt Chicago nagytotáljai dominálnak, némiképp arra bazírozva, hogy egy ilyen valami már önmagában is menő. Persze mondanom sem kell, hogy melyik élmény érződik hihetetlenül intenzívnek és hangulatosnak, és melyik néz ki úgy, mint egy légibemutató.vlcsnap-2014-08-23-21h55m03s141.jpg

De menjünk tovább: katasztrófafilmekben nem újdonság némiképp jelentéktelen főszereplőket mondvacsinált okokkal dobálni egyik rombolás helyéről a másikra, azonban Edwards ezt is jól bele tudja építeni elképzelésébe. Ez leginkább annak köszönhető, hogy Aaron Taylor-Johnson vagy Elizabeth Olsen perspektívája pont akkor hangsúlyt kap, mint egy repülőtér váróterméé (ld. fent a képet), egy különleges egység katonáié, vagy egy autó szélvédője mögött ülőké (ld. lent a képet). (Egyedül Ken Watanabe állandóan távolba révedő karaktere marad parlagon.) Amit pedig ezzel művel, az ráadásul egyáltalán nem új: 2008-ban a Cloverfield már megmutatta, hogy kiválóan működik az is, ha csak az ablakra tapadó bámészkodók mögül, másodvonalból csak egy pillanatra tudjuk elkapni a kép sarkába a szörnyet. Edwards azonban ezeket az elemeket képes idegesítő kamerarángatás és fókusz-állítgatás nélkül beleépíteni a történetmesélésébe, egyfajta keverékét létrehozva a rémisztően hiperrealisztikus élményt nyújtani kívánó found footage-nek és a minél nagyobb zúzásra apelláló látványfilmeknek. vlcsnap-2014-08-23-21h57m09s211.jpg

Sajnos azonban ahhoz, hogy a Godzilla nagy felhajtás közepette vonulhasson be a kultfilmek sorába, még hiányzott egy értékelhető forgatókönyv. Max Borenstein ökörségei, még sablonok mentén is nehézkesen felépülő sztorija lehetetlenné teszik, hogy a sablonosság és más bevett kritikák felhánytorgatása helyett valóban odafigyelhessünk a stílusbravúrra. De még ha ezek meg is tagadták a klasszikussá váláshoz szükséges kritikai sikert a műtől, legalább a pénzügyi eredmények létjogosultságot adtak a folytatásnak. És ha ott Gareth Edwards kap maga mellé egy normális forgatókönyvírót, végre teljesen kibontakozhat.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr76629801

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lauro 2014.08.25. 21:45:20

Egyetértek! Nekem is annyira tetszett, hogy meg is írtam! :-)

Két dolgot képtelen vagyok elviselni a vásznon: az erőltetett és fölösleges jófejkedést, poénkodást, valamint azt a fajta komolykodást, ami valamilyen elképesztően nagy kreténséget övez. E kettő tökéletes egyvelege gyakorlatilag Roland Emmerich (Godzilla, A függetlenség napja, Holnapután) teljes életműve. Azé a Roland Emmeriché, akinek a Godzilla-filmjének kábé annyi köze van az eredeti óriászszörny-trashmítosz szellemiségéhez, mint egy mekdonáldsz-fröccsöntött karibtengerkalózai krakenviziszörny-figurának a mitológiai leviatánhoz. Hogy ennek ellenére mégis miért döntöttem úgy, hogy megnézem Godzilla 2014-es interpretációját a lehető legnagyobb vásznon, annak oka egyszerűen a trailer számomra zseniális atmoszférájában rejlik.
Valljuk be, Godzillánál egyszerűbb „hatalmas marhaság” nem keletkezett a filmművészet jó százéves fennállása óta. Ám ennek a „hatalmas marhaságnak” zsenialitása éppen egyszerűségében rejlik: nincs szánalomra méltóbb dolog a jól megszerkesztett és bonyolult „hatalmas marhaságoknál”. Én nem hiszek abban, hogy a Godzilla-filmekbe beleolvasható bármiféle zsigeri félelem akár atomtámadástól, sugárzástól vagy a természet hatalmasságától: szerintem ez a történet pont annyiról szól, amennyit láttatni enged. Ennyiben azonban következetes és komoly.
Hogy miért tetszik a 2014-es Godzilla?
Mert bravúrosan bánik a sejtetéssel. Hihetetlen ez a fajta tiszteletadás a Godzilla-univerzum előtt: hatvan éve nem volt meg a megfelelő technika ahhoz, hogy realisztikusan ábrázolni lehessen egy gigaszörny nagyvárosi randalírozását, mégis vászonra vitték; ma a vizuális technika mindenre képes, mégsem tocsog a film két órán át erőltetett és zavaros CGI-lekvárban.
A szörnyek eredetéről és létezésük lehetségességéről szóló magyarázatok kerek egészet alkotnak, ám számomra mindezek marginális információk: amikor Godzilla a hatlábú motógigaszörny szétfeszített álkapcsai közé beleultraviolaelekromágnesesgammasugárzásokádott, enyhén bólogatva elégedetten pislogtam egyet, és pusztán a tekintetemmel megjegyeztem a mellettem ülő feleségemnek, hogy "igen, így kell méltóképpen tisztelegni a trash-mítosz előtt". Ha ez nem történik meg, úgy rombolta volna le a szörnyfilmekbe vetett hitem a film, mint ahogyan a Nolan demisztifikálta Batman törte ripityára gyermekkorom mitikus szuperhősét.
Persze az amerikai haditengerészet – a maga szigorú tekintetű és a tudósok véleményét tiszteletben tartó, ám mániásan biztonságpolitikai gondolkodású tisztjeivel egyetemben – bármilyen típusú megjelenése a legminimálisabb képkocka-mennyiségben is már kóros hunyorgás- és fészkelődési reakciókat vált ki belőlem; ám hála a szuperszörnyek elektromágnesesblokkolóhullám-kibocsátásainak e filmben e dicső katonák labdába sem rúghatnak.
Mindez azonban nem lenne elég a minőségi szórakoztatáshoz. Mindez lelketlen, rideg kőszobor lenne, ha nem Alexandre Desplat – korunk egyik legnagyobb, ha nem a legnagyobb filmzene-komponálója – szolgáltatná az akusztikus Kánaánt minden pillanatban. Zseniális a zene, miként a film minden hangeffektusa.
Bármennyire is nehezemre esik, fejet kell hajtanom Godzilla hatalmassága előtt. Akkor is, ha végső soron egy „hatalmas marhaság” az egész.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.08.26. 10:38:13

a médiaviagrás srácoknak nagyon nem tetszett a film. :D

tjunior 2014.08.26. 10:54:25

Mindez szép és jó, kár hogy a film embertelenül unalmas.

EGYIKRESEM 2014.08.26. 12:06:54

@Attila1234:
Én is mindig ezen röhögök. Ha látom a magyar feliratot valamelyik siteon, akkor tudom, hogy másnap valahol megjelenik a filmkritika :D

Egyébként nekem nem tetszett a film, unalmas volt, és eröltetett. A látvány okés, de a humanoid szereplők pl nagyon gázak.

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.08.26. 12:15:03

@EGYIKRESEM: Az egyikőtöket se zavarja, hogy a "filmkritika" már május elején kint volt a filmről. :)
( smokingbarrels.blog.hu/2014/05/15/godzilla_143 )

NY124 · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.08.26. 12:41:37

@Attila1234: @FroG: Akkor már ő is kapjon értesítőt róla. :)

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.08.26. 13:39:10

@FroG: De nem válaszoltál a kérdésre. Lejött a torrent, avagy sem? :( Mik vannak :D De gondolom Attila mindent moziban néz, illetve a TV-ben. xD

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.08.26. 13:50:02

@FroG: Miket el nem vársz olyan emberektől, akik még ezt a posztot sem olvasták el. :D

@REMY: Amióta a piratebay átállt magnetlinkre, azóta már egy torrent sem jön le. :(

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.08.26. 13:51:56

@doggfather: commentphotos.com/gallery/CommentPhotos.com_1405448655.jpg

@REMY: Amúgy közben rájöttem, hogy a Yify oldaláról kaptam le, ahol még a régi rendszer van, szóval tényleg lejött.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.08.26. 14:10:03

@danialves: Akkor minden oké.

Amúgy arra leszek kíváncsi, hogy Edwards vajon a folytatásnál is megtartja a saját stílusát, vagy a stúdió már többet akar majd, és ezáltal neki is bele kell esnie a folytatások csapdájába. Nagyobbat, jobbat, de a végén semmi nem jön össze dolog...

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.08.26. 14:18:18

@REMY: Pont az a lényeg, hogy mivel ez a film sem úgy működött, mint az átlag blockbuster, nem is eshet azokba a hibákba a 2. résszel.
Igazából egy folytatás is azért lesz fásult, mert már nincs hova fokozni azt, hogy premier plánban porig rombolsz egy várost. De attól ugye nem lesz kreatívabb valami, hogy több vagy nagyobb. Edwardsnál viszont ilyenről nincs értelme beszélni, mert ő max. csak történeti szinten húzta meg ezt, nem látványelemként. Ebben a stílusban meg lehet csinálni látványosabbra a folytatást akkor is, ha Godzilla csak egy MUTOval nyomja a semmi közepén. (És akkor is, ha 4-gyel Shanghaiban)
süti beállítások módosítása