Villámkritikák: FPS: First Person Shooter (2014), Extinction (2015), A piramis / The Pyramid (2014), Náci zombik / Død snø (2009)
2015. szeptember 09. írta: Werewolfrulez

Villámkritikák: FPS: First Person Shooter (2014), Extinction (2015), A piramis / The Pyramid (2014), Náci zombik / Død snø (2009)

Legutóbbi villámkritikáimban kicsit túlléptem azt a lélektani határt, ami a ténylegesen "villámgyorsan elolvasható" kategóriát jellemzi, úgyhogy ezúttal igyekszem jobban tartani magam a játékszabályokhoz, és tömören, szabatosan fogalmazni a vizsgált filmek kapcsán. Mint általában, most is egy csokor viszonylag friss horrorfilmet hoztam, plusz rendhagyó módon egy lengyel fekete-fehér bábszexfilmről egy nem annyira frissről is írok, mellyel egyik régi adósságomat szándékozom törleszteni.

FPS: First Person Shooter (2014)

fps.jpgDanialves főnök kolléga nemrégiben egy forgatókönyv kapcsán értekezett egy érdekes filmes alapötletről. Mi lenne, ha egy filmet teljes egészében a főszereplő szemén keresztül látnánk? A 2013-as Hotel Inferno c. B-horror ezzel az ötlettel játszott el, megfejelve a dolgot azzal, hogy finoman megidézte a számítógépes belső nézetű lövöldözős játékok világát is. Na, az FPS című német low budget horrorfilm is ugyanezt teszi, csak éppen a "finoman" kitétel nélkül. Ebben az alkotásban maximumra van járatva a játékszerű megközelítés, és a készítők - valószínűleg bárgyú vigyorral az arcukon - folyamatosan újra meg újra bele is tolják a képünkbe ezt a gimmicket. Az elején még aranyos is a dolog, van pixeles intro, meg menü a nehézségi fokozat kiválasztásához, stb. aztán a felétől rohadtul unalmassá és fárasztóvá válik az egész. A film Kung Fury módra működőképes lehetne maximum fél órában, de a 80 perc már túl sok ehhez az egy szál ötlethez. A tempó folyton belassul, a soványka akció iszonyatosan repetitív és fantáziátlan (gondolom ez fricska lenne a régimódi FPS-ek játékmenete felé), a színészi játék borzalmas, a gore nevetséges, a főszereplő kikacsintásokkal teli monologizálása hamar idegőrlővé válik, a történet még alibinek is nehezen nevezhető, feszültség meg abszolút nincs (miért izguljunk, ez csak egy játék, nem?). Ezt az alkotást csak az nézze meg, aki NAGYON szerette a 90-es évek FPS lövöldéit (Wolfenstein, Doom, Duke Nukem, stb.), de az is jókora adag türelemmel álljon neki.

3,5/10

A film történetét és alkotógárdáját szerencsére nem kell részletesen leírnom, hiszen a produkció teljes adatlapja megtalálható a Magyar Filmes Adatbázis (Mafab) oldalán.

Extinction (2015)

extinction.jpgA sok rohadt alma között azért néha lehet találni egy-egy szebben csillogót is. Az Extinction című spanyol-francia-amerikai-magyar produkció - akármit is írjanak a külföldi kritikusok - egy egész jól sikerült alkotás lett, amely némileg kiemelkedik az imdb-n általában 5 pont körül tanyázó középszar horrorfilmek forgatagából. Egy olyan, tehetséges színészekkel leforgatott (Matthew Fox, Jeffrey Donovan), viszonylag tisztességesen elkészített, valamelyest újító szándékú poszt-apokaliptikus zombiprodukcióról beszélünk, amelyet kisebb tökéletlenségei és az alkotói bátorság hiánya nem engednek igazán maradandó élménnyé válni. A történet ígéretesen indul, a felvezető zombitámadás után kialakuló, mélyen emberi alaphelyzet igencsak felcsigázta a fantáziámat. Két férfi él egymás közvetlen szomszédságában a hóval borított, zombik által lepusztított, kihalt városka közepén. Az egyikük egy kislányt nevel, akinek megtiltja, hogy a másik férfi közelébe menjen, és maga sem keresi a kapcsolatot a szomszéddal... valami miatt azonban mégsem költöznek el a közeléből. Súlyos titkok lappanganak a háttérben, amelyek éket vernek ezek közé a túlélők közé... Élőholtak már régóta nem tűntek fel a közelben, de ez persze nem jelenti azt, hogy nem is fognak. Sajnos ebből a nagyszerű alapvetésből néhány izgalmas és drámai kitérő után sablonos és kissé lapos vég kerekedik, megbocsátással, önfeláldozó hőssel, potenciális anyafiguraként belépő szereplővel, stb. (vesd össze ezzel: Legenda vagyok). Szomorú, hogy ha a forgatókönyvírók kicsivel bátrabban állnak neki a témának, egy fájdalmasan emberi horrortörténet is kerekedhetett volna a sztoriból. A film némileg a zombimitológiát is igyekszik megreformálni - ugyanis az évekig tartó hideg hatására az élőholtakból A barlang szörnyeit idéző lények lesznek -, de ezt sem gondolja tovább olyan bátran, hogy jelentősnek lehessen nevezni. A mozi alapján képező Juan de Dios Garduño regényt nem ismerem, szóval nem tudom, hogy az irodalmi alapot, vagy a rendezői koncepciót hibáztassam, de ez így csak félsiker lett.

7/10

A film történetét és alkotógárdáját szerencsére nem kell részletesen leírnom, hiszen a produkció teljes adatlapja megtalálható a Magyar Filmes Adatbázis (Mafab) oldalán.

A piramis / The Pyramid (2014)

pyramid.jpgRitkán írok kétmondatos kritikát, de most ez az lesz: a The Pyramid az az X+1-edik talált kamerás horrorfilm, amelyet ugyan az egyiptomi piramisos környezet, néhány ügyes sztorielem, és az átgondolt dramaturgia némileg feldob, de sajnos az ezerszer látott found footage hülyeségek és a sztori közepe-vége felé megjelenő, kifejezetten béna CGI azonnal vissza is nyom a középszerű alkotások közé, a "felejthető" kategória kézikamerás alkotásokkal már eleve túlzsúfolt dagonyájába. Személy szerint, ha egyiptomi hatású horrort akarok, inkább meghallgatom sötétben az új Nile albumot...

5/10

A film történetét és alkotógárdáját szerencsére nem kell részletesen leírnom, hiszen a produkció teljes adatlapja megtalálható a Magyar Filmes Adatbázis (Mafab) oldalán.

Náci zombik / Død snø (2009)

dead_snow_1.jpgMég a Náci Zombik második részéről írt tavalyi kritikámban megígértem, hogy meg fogok emlékezni néhány szóban a horogkeresztes élőholtak első eljöveteléről, ennek megfelelően újra is néztem az alkotást, de aztán a cikkírást végül mindig elhalasztottam. Egy esős szombaton aztán arra az elhatározásra jutottam, hogy egy gyűjtő jellegű posztban fogom letudni a kötelességemet, egy velős villámkritika formájában. Íme:

Az a szomorú, hogy a norvég gyártmányú Náci zombikban benne van egy kiváló horrorparódia ígérete, de sajnos a készítők dilettáns módon nem tudják ezt az ígéretet valóra váltani. A néző a film megtekintése után hiányérzettel áll fel a képernyő elől, két sajnálatos tény miatt. Egyrészt az alkotógárda szinte egyáltalán nem használja ki a horogkeresztesekben rejlő igazi lehetőségeket (kb. mutánsokkal is elő lehetett volna adni ugyanezt), másrészt a produkció első fele egy sima tucathorror, tucatmegoldásokkal, csak a második fele (annak is inkább csak a vége) adja meg azt a komolytalan gore faktort, ami miatt már viccesnek és emlékezetesnek tekinthető. Igazából ha lehagynánk a mozi vérbő utolsó fél óráját, egy szinte teljesen átlagos horrort kapnánk, nagyon minimális poénkodással, klisé karakterekkel, akik elmennek a vadonba (itt most: a havas hegyekbe), hogy lemészárolódjanak XY akármilyen tré módon megvalósított rém(ek) által. Itt jön a képbe még egy apróság: a Náci zombik nem tekinthető egy különösebben igényesen megvalósított filmnek. Mind a színészi játékot, mind a trükkmesterek munkáját, mind az operatőri és rendezői teljesítményt tekintve találkozhatunk kisebb-nagyobb hiányosságokkal. Mindezek alapján  megállapítható, hogy vicces alapfelvetése és néhány eltúlzott belezős motívuma miatt lehet ezt a filmet szeretni, de azért nem hinném, hogy bárkinek is az abszolút kedvencévé válna - ellentétben mondjuk a minden szempontból sokkal pöpecebb második epizóddal.

6/10

A film történetét és alkotógárdáját szerencsére nem kell részletesen leírnom, hiszen a produkció teljes adatlapja megtalálható a Magyar Filmes Adatbázis (Mafab) oldalán.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr67762736

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.09.09. 18:00:34

Hát ez az Extinction tényleg csak egy B-kat Legenda vagyok remake, és az a legnagyobb baj, hogy a "főszereplők között feszülő súlyos titok" egyrészt irtó gáz, másrészt legalább annyira kínos módon is van előadva. Már eleve ezt a részét nem sikerült értelmesre kihozni, az egész körítés meg néha nagyon át tud menni gagyiba. (A kedvencem a nyitójelenet, ahol 3 busznyi embert kinyírnak néma csöndben a zombik, "majd jön a futás és sikoltozás...") 5/10nél részemről nem érdemel többet.
Amúgy az kiderült, hogy miért lett hirtelen az egész világon ilyen baromi hideg? Vagy csak jól nézett ki a havas környezet?

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2015.09.09. 19:04:20

@danialves: Nem rémlik, mi okozta a jégkorszakot, de lehet, hogy csak nem figyeltem eléggé.

Én valahogy úgy vagyok ezzel a filmmel, hogy a nyitójelenet 5/10, az első fele 8/10, a vége megint csak 5/10... és még jóindulatú voltam a végső pontozásnál.

Bocsi akkor az ajánlásért :)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.09.09. 20:48:48

@Werewolfrulez: Ne viccelj már, teljesen autonóm döntésem volt, hogy megnézem. Nem szokásom anyázni senkit, csak mert ajánlani mert valamit. :)

Ja, a közepén volt egy rész, ahol úgy voltam vele, hogy ebből még valami jó is lehet, de látszólag nem igazán tudtak mit kezdeni az írók azzal a szituációval, ami előttük állt.

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2015.09.09. 21:00:13

@danialves:
ha én írom a filmet, akkor a közepétől ez a sztori: két fickó kinyírja egymást a nő miatt, aztán a gyereket felnevelik a zombik :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.09.09. 21:06:26

@Werewolfrulez: Látom, te is szereted az optimista befejezéseket. :D

De ja, mindenképpen az kellett volna, hogy mindkét fickó meghal (lehetőleg saját hülyeség okán), kiderül, hogy tényleg valami féltékenység dolog állt az összezördülésük mögött, és akkor legalább arra kijöhetett volna, hogy minden férfi balfasz és a nők öröklik a Földet. :D
süti beállítások módosítása