Akik méltatlanul kimaradtak az Oscar-jelölésekből
2013. január 12. írta: danialves

Akik méltatlanul kimaradtak az Oscar-jelölésekből

Lassan már kezdem túltenni magam azon a síkideg állapoton, ami az Oscar-jelölések kihirdetése kapcsán fogott el. Az egy dolog, hogy a 62 éves átlagéletkorú (következtetéseket mindenki vonja le magának) Filmakadémia megint úgy viselkedik, mint aki 5 filmet látott tavaly (abból is csak az előzetest), de számomra (és szerintem sokak számára is) teljesen egyértelmű alakítások, rendezések és forgatókönyvek maradtak ki a jelöltek közül. Elég sokkoló belegondolni, hogy a Messzi dél vadjainak nominációját már gyakorlatilag különlegességként értelmezhetjük, pedig szerintem egyértelmű a helye a többi alkotás között. Sok Oscar-jelölt filmet még nem láttam, de meg merem kockáztatni, hogy az alább felsorolt személyek és munkájuk bármilyen versenyben megállnák a helyüket. Természetesen a józan ész keretein belül válogattam, tehát a január-februári filmekkel nem is próbálkozom, itt például egy egészen jó lista található arról, hogy milyen filmek jutottak el egyáltalán a zsűrihez, és hogy honnan kerültek ki az én jelöltjeim is.

Legjobb rendező


Ben Affleck (Az Argo-akció) - Annál, hogy Az Argo-akció a "Legjobb rendező"-n kívül bármilyen kategóriában képviselteti magát, csak egy felháborítóbb dolog van, nevezetesen, hogy pont Ben Afflecket hagyták ki a sorból. Pedig ha valami megmenti ezt a művet a tökéletes középszerűségbe való süllyedéstől, az a gyenge színészből remek direktorrá váló Affleck munkája.

Juan Antonio Bayona (A lehetetlen- Szemmel láthatólag évente csak egy külföldi filmet húznak ki a kalapból, hogy aztán azt minden útba eső kategóriába benevezzék, de A lehetetlen direktora teljes mértékben megérdemli, hogy még odaférjen a többiek közé. És készüljetek fel, ezt a művet még jó néhány kategóriában szerepeltetni fogom.

Quentin Tarantino (Django elszabadul) - Szerintem csak puszta elírás lehet, hogy Tarantino közepes forgatókönyvéből és a remek rendezéséből az előbbit sikerült nominálni, és az utóbbit nem. (Bár Ben Affleck után nem kéne, hogy meglepjen.) Én biztos vagyok benne, hogy a rendező nevét ide akarták írni, csak aztán valaki elrontott valamit.

David Ayer (Az utolsó műszak) - Ayer olyan remek hangulatot generált, és olyan zseniálisan adta át az érzelmeket, hogy azt tanítani kellene a filmes iskolákban. Más kérdés, hogy ez valószínűleg inkább olyan tehetség, amit nem lehet tanítani.

Legjobb férfi főszereplő


Tom Hanks (Felhőatlasz) - Természetesen a Felhőatlaszt is elkerülte a díjeső, pedig ezt a filmet is lehetne jó pár szoborért versenyeztetni. Kezdeném egyből azzal a Tom Hanks-szel, aki a kőbunkó brit gengsztertől a gyáva, de jólelkű vademberig több szerepben is megmutathatta, hogy milyen remek színész.

Tom Holland (A lehetetlen) Bár gyerekszínészeket ritkán jelölnek (Quvenzhané Wallis az élő példa idén ennek cáfolatára), A lehetetlen ifjú főszereplője bármilyen körülmények között odaférne nálam az Oscar-ra váró színészek közé. Legalábbis jobban, mint az édesanyját alakító Naomi Watts.

Legjobb férfi mellékszereplő


Tom Hardy (A sötét lovag: Felemelkedés, Fékezhetetlen) - Nem hiszem, hogy sok indoklásra szükség lenne vele kapcsolatban, azt hittem az ő neve kapcsán a legnagyobb vita azon lesz, hogy két filmje közül melyikkel érdemelte ki a jelölést. De mégsem így történt, a tavalyi év egyik legnagyobb áttörését produkáló brit srácot egyelőre csak a stúdiók és a producerek fedezték fel maguknak.

Hugo Weaving (Felhőatlasz) - Kevés ember mondhatja el magáról, hogy 6 negatív karaktert alakított élete során zseniálisan, ő most mindezt egy műben megtette. Számomra az ebben a cikkben felsorolt össze személy közül a legegyértelműbb jelölés. Szegény Smith ügynököt azonban mindig is elkerülték a díjak, a legtöbb ilyen jellegű elismerést A gyűrűk ura szereplőgárdájával közösen gyűjtötte be.

Legjobb adaptált forgatókönyv

Felhőatlasz (Andy Wachowski, Lana Wachowski, Tom Tykwer) - A megfilmesíthetetlen Pi élete mellől nem maradhat el egy másik hasonlóan nehezen vászonra vihető könyv. Aki csak minimálisan is belelapozott David Mitchell regényébe, az tisztában van vele, mekkora munkát vitt véghez a fenti 3 személy. Ennek ellenére a zsűri elegánsan figyelmen kívül hagyta őket.

Legjobb operatőr


Frank Griebe & John Toll (Felhőatlasz) - Azt hiszem elég végignézni Halle Berry balesetét vagy a sci-fi üldözési jelenetet ebből a műből, hogy egyértelműen méltónak tartsuk ezt a párost erre a díjra. Ráadásul külön kiemelendő, hogy külön-külön dolgoztak, két teljesen eltérő stábbal, mégis vizuálisan egy nagyon egységes produkciót hoztak össze.

Óscar Faura (A lehetetlen) - A cunami pusztítását bemutató nagytotálok, a vízben úszó túlélőket követő képsorok egyáltalán nem egy tapasztalatlan operatőrről árulkodnak. Talán sok különleges megoldást tőle nem láthattunk, de ettől függetlenül kiváló munkát végzett, és szerencsére a Filmakadémia a Skyfall jelölésével megmutatta, hogy a mérce különösebben nem volt magas idén.

Legjobb maszk

Felhőatlasz - Ok, tudjuk, senki nem hitte el, hogy Jim Sturgess meg Hugo Weaving tényleg kínai, de azt hiszem a különböző rasszok és nemek közötti transzformációban így is elég jó eredményeket értek el ennek a műnek a sminkesei és maszkmesterei. Erre pedig jobb bizonyítékunk nem is lehetne, mint hogy néhány átalakítást csak a stáblista során ismertünk fel.

LooperÉs Joseph Gordon-Levitt tényleg úgy néz ki, mint Bruce Willis! Legalábbis így gondoltam egy ideig, majd leesett a tantusz, hogy a kisfiús arcú srácnak hogyan lett hirtelen kőkemény bérgyilkos megjelenése. Hát úgy, hogy tehetséges emberek John McClane képéhez hasonlatosra formálták.

Legjobb vágás


Alexander Berner (Felhőatlasz) - A lineárisan haladó szálak összemixelése már eleve nagy eredmény volt a forgatókönyv részéről, azonban az egyes jelenetek összekapcsolása még ennél is jobb lett. De korszakalkotó dolgok helyett inkább ragadjunk le Az Argo-akció középszerű vágásánál, teljesen logikus....

Legjobb eredeti dal

Howard Shore - Misty Mountains (A hobbit: Váratlan utazás- Azt hiszem sokak számára jelentett hatalmas élmény, amikor az első előzetesben meghallottuk ezt a dalt. Ugyan a stáblista alatt elhangzik egy erősen gitárpop-os Neil Finn-verzió is belőle (amely semennyivel sem rosszabb), én mégis a gregorián dallamokat idéző, igazi fantasy-hangulatú változatot neveztem volna a versenybe.

Legjobb eredeti filmzene

Benh Zeitlin & Dan Romer (A messzi dél vadjai) - Ha bizonyítékot kell keresnünk a zsűri teljes dilettantizmusára és véletlenszerű válogatására, akkor nincs is jobb példa ennél a remek soundtrack-nél, amely sokkal jogosabban lehetne jelölt, mint a mű bármelyik másik eleme egy másik kategóriában, mégis rengeteg szavazó figyelmét elkerülte.

Reinhold Heil, Johnny Klimek & Tom Tykwer (Felhőatlasz) - Nehéz egy olyan klasszikus zeneművet kreálni, amelyről maguk a szereplők is túlzás nélkül állíthatják, hogy zseniális, de azt hiszem a Cloud Atlas Sextet nem áll messze attól, hogy méltó legyen ezekre a szavakra, a filmzene többi részéről már nem is beszélve. És azt hiszem a tavalyi év egyik legjobb visszatérő témáját is ezen a soundtrack-en hallgathattuk.

Hans Zimmer (A sötét lovag: Felemelkedés) - Nem tudjuk mi a baja a zsűrinek a német zeneszerzővel, lehet hogy az Oroszlánkirály-ra kiosztott Oscar-ja után már nem kaphat többet, mindenesetre azóta szinte évente érdemes lett volna a szoborra, a jelölésnél tovább azonban nem jutott. Most pedig még idáig sem, pedig ennél a műnél a többnyire újrahasznosított saját dallamokat olyan remekül dobta fel egy-két új témával, hogy bennem ismét maradandó élményt hagyott. Nem úgy, mint mondjuk Az Argo-akció vagy a Lincoln aláfestő zenéje, de ezzel úgy néz ki, csak én vagyok így.

(Itt még a Django elszabadul-t is nevezném valahova, csak hát "Legjobb nem eredeti filmzene" kategória nincs...)

Nos, ők lettek volna az én érveim arra, hogy miért röhögteti ki magát évről-évre az Oscar-gála zsűrije. Bár nem tagadom, hogy sok értékes alkotás van most is a nevezettek között, és jó helyre is kerülhetnek majd a díjak, talán ideje lenne úgy viselkedniük, mint akik az utolsó kis költségvetésű független filmet is betéve tudják, és nem csak a túlhype-olt darabokból tudnak válogatni (ráadásul még ott is ésszerűtlenül). És akkor a kérdés, Ti kit hiányoltok legjobban a jelöltek közül? Esetleg ki az a fentiek közül, akiket érdemtelenül szavaztam volna be?

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr535012211

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2013.01.12. 00:12:54

Remek lista, és akik tényleg odakerülhettek volna szerintem is. Az ismereteim alapján.

Howard Shore - Misty Mountains
Hans Zimmer (A sötét lovag: Felemelkedés)
Tom Hardy (A sötét lovag: Felemelkedés, Fékezhetetlen)
Quentin Tarantino (Django elszabadul)

Sokan leszólják a Hobbitot, de a Misty ... zene egyszerűen elképesztő.

kis_kiraly · http://kiskiraly.blog.hu 2013.01.12. 11:46:10

Hiányzik az The Intouchables a legjobb külföldi film kategóriában, Pedig a még a bővebb Oscar-listában még benne volt.

kis_kiraly · http://kiskiraly.blog.hu 2013.01.12. 11:58:53

Hogy a Cloud Atlast elkerülték a jelölések az betudható annak, hogy az amerikai filmstúdió nem nagyon fordított nagy pénzt a marketingre ?

Mert a CA lényegében európai produkció volt (németek adták bele a nagy zsét), egyik amerikai studió pedig csak megvette a forgalmazási jogokat, ami nyilván olcsóbb, mint legyártani egy 100m USD-s filmet.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.01.12. 12:10:44

@kis_kiraly: Intouchables nekem is megfordult a fejemben, de az a film gyakorlatilag tavaly ilyenkor jelent meg (még nálunk is 2011 decemberben mutatták be - más kérdés, hogy USAban jóval később), szóval reálisan sztem most már nem jöhetett szóba. Ennyire régi filmeket nem szoktak beszavazni. De abszolút ott lenne a helye, csak hát most az Amour-ral megvolt a napi betevő francia film (még ha az Amour hivatalosan osztrák is)

Cloud Atlas kapcsán teljesen jogos minden, amit leírsz, USA-ban amit produkált, az még egy low-budget filmnek is gáz lenne, de pont arra ment ki ez az egész poszt, hogy a nem agyonhype-olt filmeket is be lehetne szavazni normális esetben. Ha egyszer a postás kiviszi neki a screenert, akkor nézze meg és szavazzon rá, ha tetszik. Meglepődnék, ha a szavazók akár csak a nekik küldött filmek felé látták volna.
(Amúgy nagyon sajnálom, h pénzügyileg ekkora bukta lett, mert az európai filmgyártásnak kellett volna a pozitív megerősítés, de most itt van A lehetetlen és az hoz elég szép mutatókat.)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.01.12. 12:35:48

egyszerre 2 index címlap is, gratula!

Meth, Not even once 2013.01.12. 19:08:32

Tarantino-t valószínűleg tényleg rossz helyre írták :D
Amúgy meg a Hobbit zenéje az utóbbi évek legzseniálisabb filmzenéje, ehhez nem kell Oscar, hogy tudjuk. De szerintem a Hobbit amúgy is méltatlanul van mellőzve, aki olvasta a könyvet, tudja hogy Peter Jackson kihozta a legtöbbet belőle.
Tom Hardy meg valószínűleg Heath Ledger miatt nem kapott jelölést sem, szerintem nem akartak egy új Batman gonoszt Ledger szintjére "koronázni" (és valljuk be, Joker azért jobb volt mint Bane). Mondjuk egy jelölést azért megérdemelt volna.

Jester 2013.01.12. 20:20:09

Zimmer, Hardy és különösen Shore mellőzése teljesen hiteltelenné teszi a dolgot. Ugyanakkor nálam a Bombák földjén (Hurt Locker) legjobb film díja óta 0 elvárásom van az Oscar-bizottsággal szemben.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2013.01.12. 20:21:05

@Meth: Nem feltétlenül Bane miatt kéne Hardy a jelöltek közé. Lawlessben is hatalmasat alakított.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.01.12. 23:33:11

@Meth: Van abban valami, amit Ledger kapcsán írsz, csak így meg erősen olyan érzete van a dolognak, hogy a halála kapcsán kialakult bulvár hírverés hozta meg neki a címet... (annak ellenére, hogy valamennyivel tényleg jobb volt, mint Hardy, de ekkora különbség nem volt)
Hobbit kapcsán meg úgy voltam, hogy azért nem az a korszakalkotó 12 Oscaros film már, mint A gyűrűk ura. Persze beírhattam volna teljesen jogosan 5. rendezőnek még Peter Jacksont, meg operatőrnek Andrew Lesnie-t, de igazából számomra annyira nem hiányoznak így sem.

Meth, Not even once 2013.01.12. 23:58:18

@REMY: Látod, a Lawless-t nem láttam, de akkor ezek szerint meg kéne néznem.
@danialves: Persze, nem azt mondom, hogy hatalmas volt a különbség kettejük közt, csak annyit jegyeztem meg, hogy ez lehet az oka. Mondjuk egy jelölést attól még mindig megérdemlne.
Amúgy jogos amit mondasz, a Hobbit nem korszakalkotó, azt már ellőtték egyszer a Gyűrűk Urával, nem is várnék 12 Oscart, csak egy-kettővel több jelölést. Mondjuk az is igaz, hogy nincs akkora hiányérzetem, igazából csak a kritikusok Hobbittal szembeni hozzáállása ami úgy fel tud bőszíteni néha.

trollhunter89 · http://trollhunter.blog.hu/ 2013.01.13. 09:02:19

Az Argo-akcióban az a legszebb, hogy egy büdös akciójelenet sincs a filmben, mégis végig görcsben van az ember gyomra - és pont ezt nem jelölik legjobb rendezésre. Senkiháziak kezében van a filmszakma:)

tjunior 2013.01.13. 11:10:58

a felhőatlaszt még a legjobb animációs film kategóriájában is jelölni kellett volna, de a legjobb idegen nyelvű film díját is megérdemelné

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2013.01.13. 16:12:43

@tjunior: azért arra kíváncsi vagyok, hogy hány filmet láttál az idegennyelvű kategóriából.

tjunior 2013.01.14. 08:53:06

@REMY: fejleszt ki az irónia érzékelése skillt
süti beállítások módosítása