Lassan már kezdem túltenni magam azon a síkideg állapoton, ami az Oscar-jelölések kihirdetése kapcsán fogott el. Az egy dolog, hogy a 62 éves átlagéletkorú (következtetéseket mindenki vonja le magának) Filmakadémia megint úgy viselkedik, mint aki 5 filmet látott tavaly (abból is csak az előzetest), de számomra (és szerintem sokak számára is) teljesen egyértelmű alakítások, rendezések és forgatókönyvek maradtak ki a jelöltek közül. Elég sokkoló belegondolni, hogy a Messzi dél vadjainak nominációját már gyakorlatilag különlegességként értelmezhetjük, pedig szerintem egyértelmű a helye a többi alkotás között. Sok Oscar-jelölt filmet még nem láttam, de meg merem kockáztatni, hogy az alább felsorolt személyek és munkájuk bármilyen versenyben megállnák a helyüket. Természetesen a józan ész keretein belül válogattam, tehát a január-februári filmekkel nem is próbálkozom, itt például egy egészen jó lista található arról, hogy milyen filmek jutottak el egyáltalán a zsűrihez, és hogy honnan kerültek ki az én jelöltjeim is.
Legjobb rendező
Ben Affleck (Az Argo-akció) - Annál, hogy Az Argo-akció a "Legjobb rendező"-n kívül bármilyen kategóriában képviselteti magát, csak egy felháborítóbb dolog van, nevezetesen, hogy pont Ben Afflecket hagyták ki a sorból. Pedig ha valami megmenti ezt a művet a tökéletes középszerűségbe való süllyedéstől, az a gyenge színészből remek direktorrá váló Affleck munkája.
Juan Antonio Bayona (A lehetetlen) - Szemmel láthatólag évente csak egy külföldi filmet húznak ki a kalapból, hogy aztán azt minden útba eső kategóriába benevezzék, de A lehetetlen direktora teljes mértékben megérdemli, hogy még odaférjen a többiek közé. És készüljetek fel, ezt a művet még jó néhány kategóriában szerepeltetni fogom.
Quentin Tarantino (Django elszabadul) - Szerintem csak puszta elírás lehet, hogy Tarantino közepes forgatókönyvéből és a remek rendezéséből az előbbit sikerült nominálni, és az utóbbit nem. (Bár Ben Affleck után nem kéne, hogy meglepjen.) Én biztos vagyok benne, hogy a rendező nevét ide akarták írni, csak aztán valaki elrontott valamit.
David Ayer (Az utolsó műszak) - Ayer olyan remek hangulatot generált, és olyan zseniálisan adta át az érzelmeket, hogy azt tanítani kellene a filmes iskolákban. Más kérdés, hogy ez valószínűleg inkább olyan tehetség, amit nem lehet tanítani.
Legjobb férfi főszereplő
Tom Hanks (Felhőatlasz) - Természetesen a Felhőatlaszt is elkerülte a díjeső, pedig ezt a filmet is lehetne jó pár szoborért versenyeztetni. Kezdeném egyből azzal a Tom Hanks-szel, aki a kőbunkó brit gengsztertől a gyáva, de jólelkű vademberig több szerepben is megmutathatta, hogy milyen remek színész.
Tom Holland (A lehetetlen) - Bár gyerekszínészeket ritkán jelölnek (Quvenzhané Wallis az élő példa idén ennek cáfolatára), A lehetetlen ifjú főszereplője bármilyen körülmények között odaférne nálam az Oscar-ra váró színészek közé. Legalábbis jobban, mint az édesanyját alakító Naomi Watts.
Legjobb férfi mellékszereplő
Tom Hardy (A sötét lovag: Felemelkedés, Fékezhetetlen) - Nem hiszem, hogy sok indoklásra szükség lenne vele kapcsolatban, azt hittem az ő neve kapcsán a legnagyobb vita azon lesz, hogy két filmje közül melyikkel érdemelte ki a jelölést. De mégsem így történt, a tavalyi év egyik legnagyobb áttörését produkáló brit srácot egyelőre csak a stúdiók és a producerek fedezték fel maguknak.
Hugo Weaving (Felhőatlasz) - Kevés ember mondhatja el magáról, hogy 6 negatív karaktert alakított élete során zseniálisan, ő most mindezt egy műben megtette. Számomra az ebben a cikkben felsorolt össze személy közül a legegyértelműbb jelölés. Szegény Smith ügynököt azonban mindig is elkerülték a díjak, a legtöbb ilyen jellegű elismerést A gyűrűk ura szereplőgárdájával közösen gyűjtötte be.
Legjobb adaptált forgatókönyv
Felhőatlasz (Andy Wachowski, Lana Wachowski, Tom Tykwer) - A megfilmesíthetetlen Pi élete mellől nem maradhat el egy másik hasonlóan nehezen vászonra vihető könyv. Aki csak minimálisan is belelapozott David Mitchell regényébe, az tisztában van vele, mekkora munkát vitt véghez a fenti 3 személy. Ennek ellenére a zsűri elegánsan figyelmen kívül hagyta őket.
Legjobb operatőr
Frank Griebe & John Toll (Felhőatlasz) - Azt hiszem elég végignézni Halle Berry balesetét vagy a sci-fi üldözési jelenetet ebből a műből, hogy egyértelműen méltónak tartsuk ezt a párost erre a díjra. Ráadásul külön kiemelendő, hogy külön-külön dolgoztak, két teljesen eltérő stábbal, mégis vizuálisan egy nagyon egységes produkciót hoztak össze.
Óscar Faura (A lehetetlen) - A cunami pusztítását bemutató nagytotálok, a vízben úszó túlélőket követő képsorok egyáltalán nem egy tapasztalatlan operatőrről árulkodnak. Talán sok különleges megoldást tőle nem láthattunk, de ettől függetlenül kiváló munkát végzett, és szerencsére a Filmakadémia a Skyfall jelölésével megmutatta, hogy a mérce különösebben nem volt magas idén.
Legjobb maszk
Felhőatlasz - Ok, tudjuk, senki nem hitte el, hogy Jim Sturgess meg Hugo Weaving tényleg kínai, de azt hiszem a különböző rasszok és nemek közötti transzformációban így is elég jó eredményeket értek el ennek a műnek a sminkesei és maszkmesterei. Erre pedig jobb bizonyítékunk nem is lehetne, mint hogy néhány átalakítást csak a stáblista során ismertünk fel.
Looper - És Joseph Gordon-Levitt tényleg úgy néz ki, mint Bruce Willis! Legalábbis így gondoltam egy ideig, majd leesett a tantusz, hogy a kisfiús arcú srácnak hogyan lett hirtelen kőkemény bérgyilkos megjelenése. Hát úgy, hogy tehetséges emberek John McClane képéhez hasonlatosra formálták.
Legjobb vágás
Alexander Berner (Felhőatlasz) - A lineárisan haladó szálak összemixelése már eleve nagy eredmény volt a forgatókönyv részéről, azonban az egyes jelenetek összekapcsolása még ennél is jobb lett. De korszakalkotó dolgok helyett inkább ragadjunk le Az Argo-akció középszerű vágásánál, teljesen logikus....
Legjobb eredeti dal
Howard Shore - Misty Mountains (A hobbit: Váratlan utazás) - Azt hiszem sokak számára jelentett hatalmas élmény, amikor az első előzetesben meghallottuk ezt a dalt. Ugyan a stáblista alatt elhangzik egy erősen gitárpop-os Neil Finn-verzió is belőle (amely semennyivel sem rosszabb), én mégis a gregorián dallamokat idéző, igazi fantasy-hangulatú változatot neveztem volna a versenybe.
Legjobb eredeti filmzene
Benh Zeitlin & Dan Romer (A messzi dél vadjai) - Ha bizonyítékot kell keresnünk a zsűri teljes dilettantizmusára és véletlenszerű válogatására, akkor nincs is jobb példa ennél a remek soundtrack-nél, amely sokkal jogosabban lehetne jelölt, mint a mű bármelyik másik eleme egy másik kategóriában, mégis rengeteg szavazó figyelmét elkerülte.
Reinhold Heil, Johnny Klimek & Tom Tykwer (Felhőatlasz) - Nehéz egy olyan klasszikus zeneművet kreálni, amelyről maguk a szereplők is túlzás nélkül állíthatják, hogy zseniális, de azt hiszem a Cloud Atlas Sextet nem áll messze attól, hogy méltó legyen ezekre a szavakra, a filmzene többi részéről már nem is beszélve. És azt hiszem a tavalyi év egyik legjobb visszatérő témáját is ezen a soundtrack-en hallgathattuk.
Hans Zimmer (A sötét lovag: Felemelkedés) - Nem tudjuk mi a baja a zsűrinek a német zeneszerzővel, lehet hogy az Oroszlánkirály-ra kiosztott Oscar-ja után már nem kaphat többet, mindenesetre azóta szinte évente érdemes lett volna a szoborra, a jelölésnél tovább azonban nem jutott. Most pedig még idáig sem, pedig ennél a műnél a többnyire újrahasznosított saját dallamokat olyan remekül dobta fel egy-két új témával, hogy bennem ismét maradandó élményt hagyott. Nem úgy, mint mondjuk Az Argo-akció vagy a Lincoln aláfestő zenéje, de ezzel úgy néz ki, csak én vagyok így.
(Itt még a Django elszabadul-t is nevezném valahova, csak hát "Legjobb nem eredeti filmzene" kategória nincs...)
Nos, ők lettek volna az én érveim arra, hogy miért röhögteti ki magát évről-évre az Oscar-gála zsűrije. Bár nem tagadom, hogy sok értékes alkotás van most is a nevezettek között, és jó helyre is kerülhetnek majd a díjak, talán ideje lenne úgy viselkedniük, mint akik az utolsó kis költségvetésű független filmet is betéve tudják, és nem csak a túlhype-olt darabokból tudnak válogatni (ráadásul még ott is ésszerűtlenül). És akkor a kérdés, Ti kit hiányoltok legjobban a jelöltek közül? Esetleg ki az a fentiek közül, akiket érdemtelenül szavaztam volna be?