Demokráciát a filmkészítésbe? Inkább a Halál!
2017. május 22. írta: danialves

Demokráciát a filmkészítésbe? Inkább a Halál!

Szeretjük azt hinni, hogy a legtöbb filmes öntörvényű sznob, akik inkább a halált választanák, mint hogy hallgassanak nézőikre. A fesztiválkedvencek egyenesen büszkék arra, ha a pórnép utálja műveiket, a mainstream iparosokat pedig egyszerűen csak nem érdekli, amíg szépen csorog a pénz a kasszába. Így egyenesen ünneplés tárgya, amikor egy rendező egy interjúban beismeri tévedéseit, az pedig még inkább, ha történetesen következő filmjében képes közönsége kívánalmaira reagálni. Most éppen Ridley Scott és az Alien: Covenant kapcsán robbant fel az internet, amely a Prometheus óta és Blomkamp ötletei által tüzelve eleve folyamatosan méricskélte az Alien-univerzum alakulását, de most már egyenesen "mítoszrombolásról" és a széria tönkretételéről beszél, legfőképp pedig arról, hogy a rendező mennyiben hallgatott vagy sem az elmúlt 5 év során mindenhonnan érkező hangokra.starwars.png

Azt viszont már szinte természetesnek vesszük, hogy ezek a visszajelzések, kívánalmak léteznek, sőt, elsőbbséget élveznek minden mással szemben. Persze amióta a filmek jó része fogyasztási cikké és tömegtermékké vált, egyértelmű, hogy a cél a legtöbb alkotó számára is az osztatlan siker (aki pedig nem a dollármilliókon, az a fesztiválgyőzelmeken méretik meg), de nem is olyan régen a nézők még csak a pénztáraknál, lábbal szavaztak, és amíg nem állt rá Hollywood a folytatásokra, addig ennek is minimális relevanciája volt a stúdiók magatartása szempontjából. Viszont az internet, de elsősorban a közösségi hálózatok elterjedésével már nem hagyható figyelmen kívül, hogy mennyire és mit szeretnek a nézők egy adott filmben. Miközben mindenki a kritikusokra mutogat és nekik tudja be egy-egy mű sikerét vagy megbuktatását, a realitás az, hogy a szájreklám (WoM) átvette az elsődleges szerepet. A nézők többsége nem patinás vagy kevésbé patinás portálok (nyomtatott lapokról már ne is beszéljünk...) írásaiból tájékozódik, hanem ismerősök Facebook posztjaiból, ez pedig a legújabb eszközökkel már nemcsak mennyiségileg, de minőségileg is mérhető, és big data eszközökkel egészen korrekt előrejelzések adhatók.

Egyszóval üzleti szempontból abszolút érdemes meghallani a nép hangját, a kérdés csak az, hogy van-e jogalapja ezen kívül is a népuralomnak? Azt ugyanis mondani sem kell, a filmgyártás demokratizálódásának éppen olyan válságtünetei vannak, mint a politikáénak: a bárdolatlanság, ösztönökre hatás kerekedik felül a kifinomultsággal és az igényességgel szemben, és az még a jobbik eset, amikor ez a bevételi listák élére táncoló Halálos iramban- és Transformers-filmekben jelentkezik csak. De egyre gyakoribb jelenség, hogy internethuszárok tömegei kezdenek el stúdiókat és alkotókat leckéztetni, lassan havi szinten érkezik felhívás egy újabb bojkottra, és úgy néz ki, egyre gyakoribb, hogy az alkotók ezt komolyan is veszik. Persze ez a szándék nem mindig rosszindulatú, a Batman v Supermannek például kifejezetten szimpatikus vonása volt, hogy igyekezett reagálni Az acélembert ért vádakra - csakhogy éppen ez a film a bizonyíték rá, hogy önmagában a szándék még nem jelent semmit, sőt, egyenesen visszafelé sülhet el, ha görcsös megfelelni vágyássá alakul.

Ugyanakkor nyilván mindenki ezrével tudná sorolni azokat a filmeseket, akik jobban tennék, ha valaki másra is hallgatnának magukon kívül, a filmgyártás mennyiségi outputjának 70-80%-át jelentő trasht nehezen lehetne a kompromisszummentes művészi ambíciók diadalaként megélni. Nehéz elvi szinten dűlőre jutni ebben a kérdésben, hiszen egyrészt számos maradandó alkotás született kortársai utálata vagy érdektelensége mellett (Tarantino, Nolan és még rengeteg, ma már közönségkedvenc rendező unalomig emlegetett első próbálkozásai igencsak szerény eredményekkel zártak annak idején, de a Taxisofőrt például ki is fütyülték cannes-i bemutatójakor), másrészt szinte biztos, hogy az általunk nagyra tartott produkciók többsége átesett egy vagy több tesztvetítésen, ahol lelkes önkéntesek (akár a rendező akarata ellenére is) kiszavazták belőlük azokat a megoldásokat, amelyeken mi is kiakadhattunk volna. Nehéz meghúzni a határvonalat, hogy meddig számítson az, hogy valami mennyire népszerű és milyen tetszési indexet tud felmutatni. Hiszen nem akarunk a következő Mementoról lemaradni, de néha jó egy-egy elszállt rendezőt visszarángatni a földre. Miközben azért a filmvilág szegényebb lenne, ha nem készülnének el azok az alkotások, amelyeket rendezőiken kívül senki sem néz meg és senki sem szeret. Mint minden demokráciában, itt sem lehet megtagadni a kisebbségek védelmét. purists.PNG

Nem lehet tehát egyértelmű verdiktet mondani, hogy egy filmnek jót tesz vagy sem, ha alkotói hallgatnak közönségükre, mint ahogy természetesen a "közönség" sem egy homogén entitás, amely mindig azonos irányba húz. Éppen ez utóbbi adja a dilemma pragmatikus oldalát. Vegyük azt, hogy legtöbbször a panaszkodás egy feldolgozás eredetije vagy akár csak egy műfaj esszenciális mibenlétével foglalkozik. Miért nem ijesztő a horror, miért nem vicces a vígjáték, miért nincs Darth Vader a Star Warsban, vagy ha van, akkor miért nem darthvaderes - a támadási pontok tárháza kimeríthetetlen. Leginkább azért, mert ennek az esszenciának a mibenlétéről maguk a rajongók sem képesek megegyezni. Mert mi az esszencia? Hogy 60 évig ugyanaz a színész alakítja a főszerepet? Hogy milyen színű a szuperhős ruhája, hogy ugyanaz a bőrszíne / neme / külseje, mint a könyvben / képregényben / első részben? Mennyiben más, ha valaki a lézerkardok fénykardok hiánya miatt ekézi a Rogue One-t, mintha a multikulturális szereplőgárda miatt tenné ugyanezt? Imádni valóan ördögi kérdés, hogy a rajongói értékvédelembe beletartozik-e évtizedek progressziójának tagadása, hiszen egy mű elidegeníthetetlen vonásai a rajongók szemében piaci igényektől és korszellemtől mentesen jöttek létre. 

De alkotható-e egy általános szabály, hogy mitől lesz valami esszenciális része egy univerzumnak, filmnek - vagy egyáltalán a monitor mögött ülők tiszte-e ezt eldönteni? Ha ebbe jobban belegondolunk, az vehetjük észre, hogy a közönség egy vizsgabizottsággá kente fel magát, aki saját műveikből oktatja ki az alkotókat, akiknek az ő percepciójukban már fogalmuk sincs arról, hogy hogyan kell igazi Alient, Star Warst meg Terminátort készíteni. Csakhogy ki határozza meg, hogy mi az az igazi Alien, az igazi Star Wars vagy Terminátor, amihez már Lucas, Scott és Cameron sem lehet méltó a mindenható és mindentudó rajongók szemében? Talán nem éppen ők hárman? Hiszen ha Cameron rózsaszín unikornisokkal tölti meg a Terminátort annak idején, akkor ma a rózsaszín unikornisok meglétét vagy hiányát kérné számon mindenki a folytatásokon. Ha az előzménytrilógia annak idején megvalósítható lett volna, akkor lehet, hogy Az új reményt szidná mindenki, hogy mennyire nem volt képes visszaadni a Baljós árnyak élményét.

És nem arról van szó, hogy George Lucas ne értené, mit jelent és miből áll a Star Wars. George Lucas azt nem érti, hogy mit jelent rajongói számára, hiszen ő mindig is alkotói szemmel tekintett rá - ezzel párhuzamosan a rajongók pedig soha nem fogják megérteni, George Lucas szerint miből áll a Star Wars. Könnyen lehet, hogy miközben jediket és fénykardokat és Ezeréves Sólymokat szeretnének viszontlátni benne, Lucas számára sosem ezek adták azt a bizonyos esszenciát. Viszont egy J. J. Abrams, Gareth Edwards, Rian Johson, Colin Trevorrow nézőként váltak az univerzum részévé, így pontosan tudják, mi kell a nézőknek. Vagy legalábbis azt, hogy mi az, ami a nézők szerint kell nekik. Hiszen látens igényekre nehéz úgy reagálni, hogy mindig létező elemekre, struktúrákra mutogatunk vissza. Közhely, hogy a filmművészet így egy helyben járva önmagát ismétli, folyamatosan gyomlálva ki magából az előremutató próbálkozásokat, de a helyzet iróniája, hogy valószínűleg valójában az asztalt verő, vérszomjas internethuszárok sem ezt szeretnék.

Henry Ford elhíresült bölcsessége volt, hogy "ha megkérdeztem volna az embereket, mit akarnak, azt válaszolták volna: gyorsabb lovakat". Ha megkérdeztük volna 1993-ban, mit akarnak a nézők, valószínűleg egy Willis-Schwarzenegger párossal forgatott Shane Black-mozi nyert volna a szavazáson, nem egy félig-meddig B-kategóriás sci-fi horror adaptációja, amelyben egy szigetnyi klónozott dinó szabadul el. 1979-ben vagy egy újabb Keresztapa vagy egy Star Wars lett volna a menő, de viszonylag kevesek követeltek volna egy elborult svájci művész rémálmaiba oltott űrhorrort. A helyzet pedig ma sem más, csak valamiért azt hisszük, egyenesen büszkeségre ad okot, ha el sem tudunk képzelni mást a bevált recepthez képest - és sajnos úgy tűnik, egyre inkább a mi kezünkbe kerül erről a döntés.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr6612528939

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2017.05.22. 19:16:28

félelmetes látni ahogy a sátánmikiegér bezabálja az emberiséget... és közben a csorda lucason gúnyolódik...

Father Merrin 2017.05.25. 22:51:52

Akkor előbb az A:C-hoz írtakra.

"Válasszuk, de hol válasszuk el? Mitől lesz egy rajongás "egészséges"? Mi az az elvárás, ami megfogalmazható egy filmmel szemben?"
A fanboy az, aki teljes mértékben azonosul az imádata tárgyával, ergó, ha azt mondod, hogy az pocsék, akkor azt személyes sértésnek veszi. Az egészséges rajongó az, aki viszont attól, hogy szeret valamit, nem azonosul azzal, amit szeret, így képes látni annak az esetlegesen felmerülő hibáit is. Legjobb példa: Shop Stop 2. Gyűrűk ura vs Star Wars (biztos ismered, most nem linkelem)
Az esszencia szerintem azért nem fogható meg, mert azt nem csak a film adja, hanem maga a néző is: mikor nézi, milyen a világlátása, milyen a hangulata, milyen hatások érték előtte, hány évesen látta stb. - ergó az esszencia az maga a filmes élmény. Pont ezért képtelenek reprodukálni azt a hatást, amit az Alien, Aliens, Star Wars IV-V-VI stb. adtak a maguk idején, mert azok eleve az adott korban fejtettek ki olyan hatást, ami az emberekben azóta is továbbél. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a film, mint kerek egész, ne élhetne tovább, de más korban élő emberekre teljesen más hatást vált ki. És pont emiatt történhet meg az, hogy bizonyos filmeket, amiket a saját korukban kevéssé, vagy nem szerettek, 10-20 évvel később, akár egy teljesen új generáció rehabilitál. És természetesen ilyenkor azt is érdemes megnézni, hogy miért van az, hogy utóbb felfedezik az adott filmet, másképpen, jobban értékelik, mint a bemutatása idején, illetve mi mást ad egy későbbi generációnak az adott film, amit a saját korának nem adott meg?

Ha ezt speciálisan az A:C esetében nézzük, akkor viszont azt is figyelembe kell venni, hogy az adott film a sorozatban milyen pozíciót foglal el. Scott jelenleg valami teljesen mást ad el Alienként, mint amit vártak az emberek, de ami rosszabb, hogy ezt még ráadásul rosszul is csinálja - és utóbbi miatt kapja a legtöbb támadást a film. Lényegében az Alien esszenciájának filmes részét megkapták a nézők (hisz vannak facehugger-ök, háromféle születés, rengeteg vér stb.), csak éppen nem úgy, ahogy azt várták volna. A filmes élmény szubjektív része meg azért nem tud működni, mert ma már nem lehet olyan formában eladni egy ilyen filmet, mint 40 éve és eleve nem is lesz olyan a hatása (mondjuk ilyen szempontból a Prometheus hangulatában még közelebb állt az Alienhez, mint az A:C).
Te írod fent, hogy a saját alkotóik nem tudnak úgy nézni egy filmre, mint azok, akik először rajongóként látták, így ők rajongóként másképpen állnak hozzá. Ezért írtam, hogy 100 millából Blomkamp (egy normális forgatókönyvíróval, esetleg producerként Scottal az oldalán) simán össze tudott volna hozni egy Star Wars VII-hez hasonló Alien-filmet, pont azért mert ő rajongóként tudja, hogy amúgy a nézők mit várnak. Hogy sablonos lett volna? Persze. De attól lehetett volna még szórakoztató, avagy kérdés, hogy ha a JJ Abrams-féle totálisan újrahasznosított alapanyagokból készült SW 7 elkészülhetett, akkor egy ilyen Alien-film miért nem? És egy ilyen siker farvizén Scott már akár a nyomástól megszabadulva készíthetett volna egy filozofikusabb sci-fit, amit aztán lazán köt össze az Alien-univerzummal (és nem ilyen ostoba és erőltetett módon).

Filmes téren én is mindenevőnek tartom magam, bár tény, hogy vannak olyan filmes zsánerek, szubzsánerek (horror, poliziotteschi, exploitation stb.), amiket jobban kedvelek, mindent igyekszem objektíven nézni, és "értékelni", még azt is, ami amúgy sokkal közelebb áll a szívemhez.

"Az már más kérdés, hogy tisztában kell lenni azzal, hogy miért érez valaki úgy, ahogy, és ennek megfelelően meghozni a döntéseket." - De ha ezt összekötöd azzal, hogy bizonyos filmek ellen komplett bojkottot hirdetnek meg, mindjárt már lesz a leányzó fekvése. :) Itt arra próbáltam rávilágítani, hogy a te véleményedben is mintha egy fekete-fehér helyzet állna fel: adott a stúdió/rendező, aki újítani próbál, közben a közönség meg képtelen ezt megérteni és a hülyeségeit mantrázza. Erre próbáltam úgy reflektálni, hogy mi van akkor, ha amúgy a közönségnek van igaza, avagy ki dönti el, hogy kinek van igaza vagy egyáltalán igaza lehet-e bárkinek? Mi van akkor, ha csak 10 év múlva tudják értékelni az A:C-et (bár ezt megint kötve hiszem).

Lehet, hogy én vagyok olvastam keveset, de az Alien-széria 3. és 4. részével kapcsolatban túl sok felhördüléssel nem találkoztam (az AVP-t meg szerintem inkább tekintik "poénfilmeknek" [tekintve, hogy képregényből jött az ötlet, majd Stephen Hopkinsék poénból beraktak egy Alien-koponyát a Predator trófeái közé], mint a széria komoly tagjainak, bár tény, hogy vannak olyan fiatalok, akik egybemossák a kettőt). Mindamellett Scott állt neki a Prometheusnak úgy, hogy most az Alien előzményfilmjét készíti el, ergó nyilván a nézők is úgy álltak hozzá az egészhez, hogy akkor a szálakat oda fogja kötni az LV-426-hoz.
Folyt.

Father Merrin 2017.05.25. 22:52:43

A magyar filmkritikusok lemaradása ma már elég nehezen magyarázható, viszont ha hozzáveszed, hogy legálisan, viszonylag olcsón alig tudsz normális, új filmekhez jutni, az szerintem gyalázat. A Netflix és az Amazon kínálata – leszámítva a saját műsoraikat – botrányos, ezeken túl meg marad az „áradat”, de az meg nem a legtisztább megoldás. Amúgy ehhez az újságírói hozzáálláshoz számítsd hozzá azt is, hogy nincsenek rákényszerítve, hogy filmet nézzenek és minél szélesebb látókörrel rendelkezzenek, hisz amit eddig nyújtottak, az bőven elég ahhoz, hogy a „legsikeresebb hazai újságírók” legyenek. Nyilván egy nagyobb piacon és/vagy nagyobb versenyben ők is máshogy állnának az egészhez.

A Szent Grált csak azért dobtam be, mert te is így felhoztad, de amúgy nem gondolom, hogy itt teljesen helytálló – lásd még az említett Shop Stop 2. részletet – mivel a negatív vélemények nagy része pont nem erre futott ki, bár tény, hogy a misztikumot Scott fokozatosan eloszlatja.
„a filmművészetnek miért a megnyugtató érzelmi állapot kifejtése lenne a célja a gondolatébresztés és a nyitottság megteremtése ellenében” – akkor neked mi a véleményed, hogyan érdemes egy nem önálló filmet elkészíteni? Meddig lehet nyitott az író/rendező, mi az a keret, amiben dolgozhat, amit semmiképpen sem léphet át? Mikortól lesz újító? Ezt akár levihetjük az A:C szintjére is: Scott jól építi az eredetfilmet vagy sem? Egyáltalán volt értelme ebbe az irányba elindulni? A koncepció a hibás vagy a megvalósítás?

Akkor a fenti dolgokhoz is egy pár szót:
A WoM-re csak egy megoldás van: jó filmet kell csinálni, méghozzá a nézői elvárásoktól függetlenül – egy jó példa: Cloverfield Lane 10. – bemutató előtt 2-3 hónappal dobták be a köztudatba, fillérekből készült és pont az a része lett gyenge, ami a Cloverfield-hez csatlakozik, a nézők mégis imádták. Ahhoz viszont, hogy jó filmek készüljenek, másképpen fogalmazva, tudják, hogy mit akar a „nép”, ahhoz jó producerek kellenek, márpedig mostanság Hollywoodban borzasztó nagy hiány van jó producerekből. A régi motorosok még mindig ott mászkálnak, de ők mintha már nem értenék azt, hogy a mai közönségnek hogyan rakjanak össze egy filmet. Velük szemben vannak az olyanok, mint Jason Blum (kitűnő érzékkel válogat a forgatókönyvek között, szerintem bőven viszi még ennél többre is), JJ Abrams (lehet szidni, de remek érzéke van a mai blockbusterekhez, plusz az, amit a Cloverfielddel csinál, valami elképesztő), James Wan (tekintve, hogy csak újrahasznosít, engem annyira nem fog meg, plusz sikeresen elbillentette a komplett zsánert a szellemhorrorok irányába, de tény, hogy amit csinál, azt sikeresen teszi), Kevin Feige vagy Matthew Vaughn. Nem tudom, neked beugrik-e más, de jelen pillanatban ezek a nevek nagyjából lefedik a mai hollywoodi sikerfilmeket. Ha mellétesszük azt a filmmennyiséget, amit évente gyártanak az Egyesült Államokban, akkor ez a szám még borzasztóbb.
Másrészt le kellene szállni egy kicsit a földre és átértékelni néhány dolgot. Rengeteg film pont ott vérzik el, ahol még csak minimális befektetés történt: a forgatókönyvnél. Ma már tökélyre fejlesztették a forgatókönyvírás szabályait, csak éppen úgy tűnik, hogy vagy a kreativitás veszik a részletekben, vagy a biztonsági játék túlhangsúlyozása öli meg a történeteket.
Harmadrészt: a WoM-szal nem szabad vitába szállni, mert csak rajtaveszteni lehet. A Szellemirtók-remake véleményem szerint nem ott csúszott el, hogy a szereplőgárdát nőkre cserélték, hanem, hogy 1. Melissa McCarthy lett az egyik főszereplő, 2. Paul Feig rendezte a filmet 3. A kezdeti kisebb fokú elégedetlenséget felkorbácsolták azzal, hogy nekimentek az elégedetlenkedőknek. Csak a tények kedvéért: az eredeti Szellemirtókat nemrég láttam (nagy elmaradásom volt és bár összességében tetszett, annyira nem varázsolt el), a remake-et viszont elsősorban a fentebb említett első két ok, másodsorban a gyenge előzetes miatt nem láttam és egyelőre nem is tervezem. Melissa M. és Paul F. neve ma már összeforrt a gusztustalan, alpári humorra építő vígjátékokkal, így valahol érthető, hogy az eredeti rajongói erre már felhördültek. Aztán jött az első előzetes, ami rögtön egy hányós poénnal indított, aztán jön a végletekig sztereotip fekete karakter (nem mintha Ernie Hudson ’84-ben nem a „kötelező néger” lett volna, de még az ő karaktere is „PC-bb” volt, mint Leslie Jones), a gagyi humor meg a botrányos CGI. És mindezek tetejében Paul Feig ahelyett, hogy az elégedetlenkedők felé kellő alázattal annyit írna, hogy „srácok, nézzétek meg a filmet, aztán ha nem tetszik, nyugodtan leírhatjátok, csak légy szíves ne 2 perc alapján ítéljétek meg”, inkább nekik ront. Szerintem a film Paul Feig nyilatkozata előtt még menthető lett volna, de legalábbis nem lett volna olyan pofára esés, mint ami kisült belőle. A tanulság: a nézőnek/vevőnek mindig igaza van. Hollywoodnak csak arra kell ráéreznie, hogy mit akar a néző.
Ez így most rettentő csapongó lehet…igyekszem majd még reagálni, ahogy időm engedi, folyt köv!

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.05.26. 00:00:36

@Father Merrin: "Az egészséges rajongó az, aki viszont attól, hogy szeret valamit, nem azonosul azzal, amit szeret, így képes látni annak az esetlegesen felmerülő hibáit is."
Igazából nekem az utolsó kérdésre lenne a legfontosabb a válasz, milyen az egészséges rajongói elvárás? Pl. ha már Star Wars, vegyük az egyik neuralgikus pontot: milyen esszenciális jellemzőt tagadott meg a midikloriánok jelenléte? A Star Warsnak esszenciális jellemzője, hogy az Erő nincs megmagyarázva, olyannyira, hogy ezt még George Lucasnál is jobban tudjuk? Vagy éppen az az elmebeteg rajongó, akinek a prequelek is tetszenek, mert Star Wars-címke van rajtuk? Mert nekem ez így egy elég nagyvonalú meghatározás, hogy "látja a hibáit", mert ez kicsit feltételez egy objektív hiba-checklistet, ami a rajongó fel tud ismerni, máskülönben viszont a kritikus hozzáállás kimerülhet abban, hogy Christensen játékán poénkodik, mint Kevin Smith.

"Itt arra próbáltam rávilágítani, hogy a te véleményedben is mintha egy fekete-fehér helyzet állna fel: adott a stúdió/rendező, aki újítani próbál, közben a közönség meg képtelen ezt megérteni és a hülyeségeit mantrázza. Erre próbáltam úgy reflektálni, hogy mi van akkor, ha amúgy a közönségnek van igaza, avagy ki dönti el, hogy kinek van igaza vagy egyáltalán igaza lehet-e bárkinek?"
Erre írtam azt a posztban, hogy a filmvilágban még amúgy a saját seggükből soha ki nem bújó művészfilmeseknek is van létjogosultsága, ergo egy bojkottnak soha nem lesz igaza, akkor sem, ha amúgy tényleg felesleges egy reboot és különben is lőjünk le mindenkit, aki női főszereplővel mer filmet forgatni... Ezt kívántam hangsúlyozni a végén is, hogy lehet, hogy ezek a próbálkozások sokszor félremennek, sokkal inkább, mint az Abrams-féle biztonsági játékok, viszont a remekművek előbbiekből születnek csak, szóval bármilyen alapon bojkottálni szvsz hülyeség.

Az Alien kapcsán igazad van, ilyen szempontból rossz példa, de akkor mondhatnám mondjuk a Hegylakó rebootot, ami szintén nagy sikoltozást váltott ki, mintha a saját folytatásai már nem húzták volna le így is eléggé (azt már hagyjuk, hogy szerintem az első rész is hatalmas trash). De kontinuitás megint az első rész - friss feldolgozás között húzódik.

"Amúgy ehhez az újságírói hozzáálláshoz számítsd hozzá azt is, hogy nincsenek rákényszerítve, hogy filmet nézzenek és minél szélesebb látókörrel rendelkezzenek, hisz amit eddig nyújtottak, az bőven elég ahhoz, hogy a „legsikeresebb hazai újságírók” legyenek."
Azért nem ilyen súlyos a helyzet és mondjuk a Vox szerkesztőit nem kell "rákényszeríteni", hogy filmet nézzenek, sőt, pont az a helyzet, hogy még a legutolsó szar vígjátékról is beszámolnak (nyilván, hiszen mindent le akarnak fedni), de közben meg ilyenekre nem marad energia. A legális - nem legálist meg hagyjuk, innen-onnan tudom jól, hogy töltik ők is ugyanúgy a screenereket, csak valamiért az itthon bemutatásra nem kerülő alkotásokból sosem. De amióta elkezdtem csinálni ezt a "látnod kellett volna" listát, azóta az Index is lelkesen lekopizza, viszont év közben ki nem hoznának kritikát róluk (sőt, én arra sem emlékszem, hogy egyáltalán a Netflix filmekről születne írás - de persze öles betűkkel beszámolnak arról, hogy mekkora szar lett a Bye Bye Man). De nem az újságírókat akartam fikázni, ez csak egy megállapítás volt, hogy szerintem ezért nincs kellő rálátás, és mivel ők hozzák be ezeket a köztudatba, ezért a közönségnek sincs. Gondolj bele csak abba, hogy mivel az európai film kap forgalmazási támogatást, amerikai indie-t nem is éri meg behozni, és a magyar ember gyakorlatilag évek óta nem is hall amerikai indie filmről. Ezek után ha szembejön egy, azt hogy fogja majd bárki is a helyén kezelni? (Btw ha már CL10, az tipikus esete ennek a rövidlátásnak: szerintem itthon jóval forradalmibbként csapódott le, mint kellett volna és mint odakint, ahol azért látni más low budget thrillert / horrort is)

Folytatom innen :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.05.26. 00:45:18

@Father Merrin: "Meddig lehet nyitott az író/rendező, mi az a keret, amiben dolgozhat, amit semmiképpen sem léphet át? Mikortól lesz újító? Ezt akár levihetjük az A:C szintjére is: Scott jól építi az eredetfilmet vagy sem? Egyáltalán volt értelme ebbe az irányba elindulni? A koncepció a hibás vagy a megvalósítás? "

Ezzel igazából ugyanarra kérdezel rá, amiről eddig is beszélgettünk. Mi az esszencia, minek kell szerepelnie, mi támasztható elvárásként - ahogy már írtam, én nem tudnék semmi ilyen konkrétumot megfogalmazni. Láttam már olyan franchise-t, amit a bátortalanság nyírt ki, olyat is, amit a bátorság. Őszintén szólva én nagyon sokféle Alien-filmet el tudnék képzelni, nekem a Prometheus is tetszett a 0 db alienjével, de akár egy kicsi, CL10-féle darabot, egy Colonial Marines kaszabolást vagy egy olyat, ami a Teremtőkkel együtt szerepelteti őket... Az A:C kapcsán nekem egyenként egyik koncepcióval sem volt bajom, azzal volt, hogy erre két film kellett volna és nem egy, mert így nem jutott egyikre sem idő. Szerintem valamennyire ez a film is bizonyíték arra, hogy kategorikusan kijelenteni semmiről nem lehet, hogy jó lenne, papíron ez is jó lett volna, csak a megvalósítás után derült ki, hogy ez így nem működik. Lehet, hogy Blomkamp filmje meg még szarabbul sült volna el.
Ami szerintem alapvetően szükséges lenne (és ami talán Scottból is hiányzik), hogy az alkotó lássa, hogy mi az, ami hasznára válik a franchise-elemekből és mi az, ami nem. Mi válik unalmassá és mit kell felfrissíteni, hogyan lehetne továbbfejleszteni. Erre egy tökéletes példa van, a Mad Max 1-2-Fury Road progresszió, ezek gyakorlatilag totál újraírták egymást és csak a címük közös, de mindig óriási szintlépés következett belőlük. Ilyen szempontból a Prometheus is jó kezdeményezés volt, kicsit hagyni lehetett volna pihenni a xenomorfokat, de közben az Alien hangulatát is remekül hozta (bár mondjuk néhány motívumában talán még az is túlságosan az eredetit idézte). Franchise-ban még jó példa számomra a Mission Impossible, egyik rész sem egy olyan eget rengető sem színvonalban, sem újításokban, de nagyon jól tartják életben úgy, hogy változatos is legyen, de közben hű maradjon a gyökereihez. (És akkor ott van másik végletként a Bond szenvedése, amely már 30-40 éve is kínos dolgokat erőltet, miközben a Bourne másolásával próbál up-to-date lenni...) Szóval szerintem több jó út is adódhat, ez mindig attól függ, hogy az alapanyag mit enged és mit tesz lehetővé.

WoM: a Cloverfield Lane 10 inkább arra lehet példa, hogy azért csodák nincsenek, mert konkrétan rosszabbul teljesített, mint az első rész. ;) Erre szerintem nehéz modellt építeni, várjuk még meg, hogy mi lesz ősszel a 3. filmmel. Persze ha azt nézzük, hogy egy random low-budget thrillert futtattak meg így, akkor szép teljesítmény.

Egyébként az igaz, hogy hozzáértő producerekből egyre kevesebb van, talán a Warner mélyrepülését magyarázzák azzal, hogy marketinges a CEO és semmit sem ért a filmekhez (plusz sikerült egy-két producert elhajtani - pl. Robinov - akik meg értettek), de hozzáteszem, hogy mondjuk Disney sikere is rettenetesen megijeszt, mert amit az előszereplősítéssel vagy a Marvel-univerzummal nyomnak, az a kreativitás kiteljesedésének szöges ellentéte. (Még ha el is ismerem, hogy ilyen kiegyensúlyozottan és magas színvonalon teljesíteni emberfeletti dolog.) És igen, nem 6 hét alatt kéne forgatókönyvet íratni, mint a Suicide Squadnál, csak már mindenki 10 évre előre be van táblázva, mert különben lopja a premierdátumot valamelyik képregényfilm...

Szellemirtók: abból kiindulva, hogy hogyan teljesítettek a rebootok / folytatások / nosztalgiafilmek tavaly nyáron, szerintem túl sok jelentőséget tulajdonítasz ezeknek. Bourne-t vagy az Alíz 2-t sem bojkottálta senki, aztán mégis messze alulteljesítettek. És ha már "Hollywoodnak rá kell éreznie, mit akar a néző": most ha a nosztalgiára építő Szenilla nyomában kirobbanó siker, egy héttel később meg a nosztalgiára építő ID2 bukta, abból mi a tanulság? Vagy 2012-ben megőrültek a YA-filmekért, 3-4 évvel később orbitális bukta volt mind, akkor mit akar a néző? Ezért kérdeztem most az Alien kapcsán is, ha a nem-fanservice Prometheus sem jó és a fanservice Covenant sem jó, akkor mihez kezd a Fox? Ez a baj, hogy mindenből le lehet vonni valamit és éppen az ellenkezőjét is, legjobb esetben is csak találgatva az okokat, és ezért is gondolom veszélyesnek ezt az ész nélküli sipítozást, mert teljesen kiszámíthatatlan, hogyan csapódik le a stúdióknál. És mindennek van minimum két éves átfutási ideje, csak hogy még kaotikusabb legyen.

Father Merrin 2017.05.27. 17:58:57

@danialves: Ha analógiában gondolkodunk, akkor a SW midikloriános húzása kb. annyit jelent, mint az, hogy az Alien idegen űrhajójában levő holttest nem egy furcsa idegen lény úgy önmagában, hanem egy nagyon is emberszerű idegen(?) lény egy speciális ruhában. Teljesen tárgyilagosan nézve nagy kárt nem okoz, hisz se a pilóta se az Erő háttere nem volt még kibontva, gyakorlatilag azonban mindkét húzás valahol a titkot világította meg és mutatott rá, hogy semmi különös nincs mögötte. Ez pedig valakinek piszkosul fáj, valaki elfogadja, valaki meg egy vállrándítással elintézi. Én a SW kapcsán a középső kategóriába tartozom, az Alien kapcsán meg az első kettő között: nem fáj, elfogadható, de szerintem szükségtelen megoldás volt.
Ez a prequel-rendes trilógia kérdés elég bonyolult, lévén a régi tri-/tetralógia fektette le a történet alapjait, így kb. a közönség nagy része azt tekinti alapnak, illetve úgy is lehetne mondani, hogy azok a filmek szabták meg a széria alapszabályait. És ha ott pl. nem volt szó midikloriánokról akkor talán óvatosan kellene ilyenekkel dobálózni az előzményfilmekben is.

A "látja a hibáit" alatt én speciel azt értem, hogy attól, hogy nekem majdnem feltétel nélkül tetszik valami, még nem jelenti azt, hogy azt egy hibátlan egésznek látom, csak könnyebben átsiklok a hibái felett. Példa: az Evil Dead első része tele van amatőr hibákkal, megoldásokkal, pocsék színészi játékkal, mégis az egyik leghangulatosabb, legjobb horror a 80-as évekből, de említhetném akár Fulci horrorjait is.
Szerintem egyébként ez az "objektív hiba checklist" ott van minden olyan ember fejében, aki nem tisztán kikapcsolódásból néz filmet, hanem mert érdekli a filmművészet, egy adott műfaj vagy korszak és nézi is a filmeket, nem csak látja őket.

"bármilyen alapon bojkottálni szvsz hülyeség" - ezzel egyet is értek, de mintha amúgy a mainstream film ennek ellenére se akarná vagy tudná az ilyen megmozdulásokból a jó konzekvenciákat levonni. Lásd: most mutatták be a Baywatchot, amit a jelek szerint a kritika utál, a nézők nem kifejezetten kedvelik, erre bejelentik a folytatást - wut? Pedig a Baywatch ha már R-kategóriába lőtték be, mondjuk Joe Carnahan rendezésében lehetett volna egy Bad Boys-szerű akciófilm is, de helyette nyert az olcsó infantilizmus. Ez az, amit soha a büdös életben nem értek meg (ahogy azt se, hogy a Zucker-Abrahams-féle többrétegű humor hova a francba tűnt az amerikai filmekből?).

Valószínűleg lemaradtam a Hegylakó-reboot körüli cirkuszról, vagy szimplán nem érte el az ingerküszöbömet a dolog. :) Amúgy is csak a rommá játszott Adrian Paul-féle sorozatból láttam pár részt és az elég is volt (inkább Sliders-fan voltam:D). Egyébként igazad van, a Hegylakónak eddig se volt valami nagy reputációja, az a maréknyi rajongó meg akár örülhetne is, mivel jó eséllyel egy hard R akciófilmnek indul, egy egész jó rendezővel.

Igazából a papír alapú sajtónak már reszeltek, nem tudom, hogy a Vox hogyan boldogulhat, mikor gyakorlatilag két kattintás után bárki millió filmkritikát olvashat bárhol és azonnal.

"az európai film kap forgalmazási támogatást" - annyira támogatják, hogy a Raw-t bármennyire is akartam (egy filmért nem tudok Budapestre felutazni), nem tudtam megnézni moziban. Ellenben mondjuk a Bye bye man-nel, amit meg nem akartam megnézni, de megnézhettem volna. Amúgy én az amerikai indie filmektől nem vagyok olyan mértékben hasra esve. Tény, hogy évente akad pár jobb, de ezek se feltétlenül azok, amiket mindenáron moziban akarnék látni.

Szerintem a CL10 nem azért csapódott le olyan pozitívan, hanem mert kvázi az utolsó pillanatban szóltak róla, és mert egy olyan filmhez kapcsolódik, ami sikeres volt és aktívan él még mindig, ráadásul nem is sikerült rosszul.

"papíron ez is jó lett volna, csak a megvalósítás után derült ki, hogy ez így nem működik." - pont ezért írtam a hozzáértő producerek hiányát, illetve ami számomra érthetetlen, hogy egy Walter Hill vagy akár Ridley Scott hogyan követhetett el ilyen hibákat.

Azért valljuk be: a Mad Max: Fury Road egy bújtatott reboot/remake, nem pedig folytatás, annak viszont abszolúte zseniális. Azon én is elgondolkodtam már, hogy Miller hogy tudta ezt nyolcanakárhány évesen így tető alá hozni.

"Lehet, hogy Blomkamp filmje meg még szarabbul sült volna el." - Blomkampot én nem tartom kiemelkedő rendezőnek, de valljuk be: 100 millából meg egy normális forgatókönyvből (az alapötletét inkább hagyjuk, hülyeség negligálni a 3-4. részt) tudott volna csinálni egy hagyományos, pörgős folytatást/mellékszálat. Az A:C ismeretében ki merem jelenteni, hogy ilyen lehetőségekkel lehet, hogy önismétlő, de szórakoztatóbb filmet tudott volna csinálni, mint most Scott.

Az M:I akár jó példa is lehetne, de annak a részei is max. a szereplőkben kapcsolódnak egymáshoz, történetben nem. A Bond is hasonló volt addig, míg Mendes nem kezdte el erőltetni az új vonalat és részről részre bontogatni Bond hátterét.

Father Merrin 2017.05.27. 18:05:32

CL10: valóban rosszabbul teljesített, de bár nem tisztem védeni, azért tegyük hozzá, hogy elvileg kevesebbe került, mint az első rész cirka 10 éve és ezt minimális promóval érték el. Nem hiszem, hogy JJ Abrams a jövőben erre a modellre akar építeni, de egy kísérletnek megtette és ahhoz képest még bőven sikeres is volt.

Ha már Disney: a SW: Rogue One után bennem sok minden más mellett egy dolog merült fel: szívesen megnézném Gareth Edwards eredeti elképzelését, mert abban a filmben mintha több is lett volna annál a zűrzavarnál, ami aztán bemutatásra került.
Ezzel együtt kíváncsi leszek, hogy a Disney-szárnyalás meddig tart. A TFA-t se szerette mindenki, a RO már "csak feleannyit" hozott, mint a TFA és erős a gyanúm, hogy a tendencia idén folytatódik.

A Szellemirtók-reboot buktáját csak azért dobtam be, mert te is említetted. Persze, vizsgálható a bukás egy nagyobb folyamat részeként is, de véleményem szerint a Szellemirtók bukása elsősorban az elhibázott megoldások miatt és nem az általános vélekedés miatt következett be (de idevehetnénk az ID2-t, ami olyan mértékű és mennyiségű baromsággal van tele, mintha egy zakkant Emmerich rendezett volna).

Az ész nélküli sipítozásra van valami "ellenszered"? Esetleg az IMDb korlátozza a kritikákat (mondjuk minimum egy éves akítv tagság és minimum 12 db különböző filmekhez, sorozatokhoz írt vélemény megírása esetén jelenítené csak meg az illető összes véleményét?) vagy ez is az internetes kultúra rákfenéje, amit sose lehet érdemlegesen helyrerakni? Vagy szimplán a véleménynyilvánítás formájával van a baj? Mert ha nem mondunk véleményt, akkor mégis mi alapján döntsön a stúdió? Csak a bevétel alapján - tetszett, nem tetszett? Per pillanat én nem látok megnyugtató választ a felvetésedre.

Egyébként nem tudom figyelted-e, de elkezdték "visszalapátolni a szart a lóba":). Hamarosan megjelenik a A:C könyvváltozata (természetesen AD Foster, meg a forgatókönyvírók tollából, ergó most is az eredeti könyv alapján dolgozott), amiben elkezdik kipótolni a film réseit. Lényegében ugyanazt játszák, mint a Prometheus esetében, ahol ha a film mellett elolvastál 2 könyvet, megnézted a 3,5 órás Making of-ot, meg meghallgattál 5 interjút, akkor minden a helyére került, ami a filmben furcsa volt, érthetetlen vagy szimplán ostoba.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.05.27. 18:49:40

@Father Merrin: "illetve úgy is lehetne mondani, hogy azok a filmek szabták meg a széria alapszabályait"
De effektíve egyrészt szerintem az nem fektethető le szabályként, hogy amiről nem volt szó, arról nem is lehet (ennyi erővel egy prequel már önmagában felesleges), másrészt meg ugye megint arról beszélünk, hogy mégis csak George Lucas a széria atyja, szóval attól, hogy valamiről nem beszélt, az nem jelenti azt, hogy később ne vehetné elő, ezt próbáltam már a posztban is pedzegetni. (Persze az megint csak más kérdés, hogy abból kiindulva, hogy az összképhez nem tett hozzá, csak elvett, jogosan kérdőjelezhető meg, de erre szabály megintcsak nem alkotható pl. lehet, hogy A majmok bolygója eredetének felvázolása is szükségtelen koncepcionálisan, de mondanivaló szempontjából azért elég jó kis filmek kerekedtek ebből.)

Oké, lássa a hibáit, de akkor ebből kiindulva milyen az egészséges elvárás? Mi lenne az elvárásod mondjuk egy Evil Dead filmmel szemben?

Bojkott: én nem attól félek, hogy emiatt konkrét filmek nem készülnek el, de azért ennek van egy olyan kumulálódó hatása, ami szerintem abszolút jelen van, hogy a fanservice mindenek felett és csak a rajongókat ne háborítsuk fel. Szóval nem az a lényeg, hogy lesz-e Szellemirtók 2, hanem hogy ez a Star Warsban vagy éppen az Alienben is megjelenik (nem lesz női főszereplős Alien... na jó, nem :D ) Baywatch esetében meg várjuk meg azért az első hétvégét, láttunk már olyat, hogy bejelentett folytatást elkaszáltak a lagymatag eredmények láttán (Fantastic Four 2 pl.) - és szerintem ott eleve csak ennyit fognak nézni, ha nyereséges, jöhet a következő, ha nem, akkor hagyják.
Egyébként a Szellemirtók kapcsán csak azt akartam mondani, hogy tavaly a hisztitől függetlenül volt egy olyan trend, hogy buktak az ilyen jellegű filmek, magam sem tudom miért. De ha érdekelnek a fejtegetéseim, akkor itt ez a két poszt:
smokingbarrels.blog.hu/2016/07/26/megsem_kellenek_a_folytatasok_rebootok_es_a_nosztalgia
smokingbarrels.blog.hu/2016/08/29/megsem_kellenek_a_folytatasok_rebootok_es_a_nosztalgia_2_resz
Rogue One-nál egyébként becsapós lehet, hogy ez egy spin-off volt, szerintem egy film az "eredeti" szereplőkkel lényegesen többet fog már hozni. (Meg hát az 500+500 milliónak még van hova csökkennie.)

"annyira támogatják, hogy a Raw-t bármennyire is akartam (egy filmért nem tudok Budapestre felutazni), nem tudtam megnézni moziban. Ellenben mondjuk a Bye bye man-nel, amit meg nem akartam megnézni, de megnézhettem volna."
Oké, most ki lehet ragadni példákat, de ettől még tény, hogy az utolsó francia hulladék is bejön, meg lengyel, román, finn film is van egy pár, de mondjuk a szintén Titanicosok közül a Free Fire (ami azért jóval piacképesebb a Raw-nál) már nem. És akkor Ázsiába már bele sem mentem, a Handmaiden óriásit bukott és az volt kb. az egyetlen ázsiai film tavaly (oké, Az ügyfél a másik, legalább akkora bukással). De amúgy indie alatt ne csak a műfaji indie-t értsd, mint a Captain Fantastic, hanem indie horrort (Autopsy of Jane Doe, Witch), indie vígjátékot (Popstar, Swiss Army Man), indie thrillert (Green Room), Straight Outta Comptont, Everybody Wants Some-ot, ez máris nem egy pár film, és szerintem a Witchet vagy a Green Roomot azért te is moziban nézted volna. És ezeket nem látta a magyar közönség, ezekről a magyar kritika 90%-a nem írt.

Walter Hill egyébként lehet, hogy veterán, de ahogy nézem, neki kb. szerencséje volt az Aliennel, aztán ott ragadt a franchise-ban, azon kívül nem tett le semmi az asztalra. (Vagyis pont ez az, hogy egy ezen kívül producerként zéró teljesítményt felmutató valaki benne maradhatott.) Blomkamp kapcsán meg azért már ott feltenném a kérdést, hogy a 60 évesen ugrándozó Ripley meg Hicks nem nézett volna ki hülyén? Meg ez az egész görcsös megfelelni vágyás? (Oké, a rajongóknak nem, de Miller is okkal cserélte le Gibsont.) Mindenesetre én két moodboard alapján nem tudnám kijelenteni egy filmről, hogy jó lett volna vagy sem, moodboard alapján az Elysium is zseniális lehetett volna.

"Az M:I akár jó példa is lehetne, de annak a részei is max. a szereplőkben kapcsolódnak egymáshoz, történetben nem."
Annyiban valóban nem, hogy narratív szempontból kompakt egész minden rész, na de ez amúgy nem jellemző a franchiseok túlnyomó részére? (Jurassic, F&F, Terminátor, Marvelek)

"Az ész nélküli sipítozásra van valami "ellenszered"?"
Észhez kéne térniük az embereknek. A stúdióknak meg leszarni, mert úgysem tudnak mindenkinek a kedvére tenni. Még a Fury Road kapcsán is óriási utálkozást lehetett olvasni és pénzügyileg az sem volt egy nagy siker. Csak Hollywood imád mindent receptszerűen felfogni, és ha a Star Warsnak bejött, akkor minden fanservice siker kell legyen, a nosztalgia siker kell legyen (apropó Baywatch: abba bele sem gondolnak, hogy egy trash-széria, amit akkoriban is kínjában a csöcsökért nézett mindenki, a netes pornó korában miért érdekelne ma bárkit is?).

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.05.27. 18:53:13

@Father Merrin: Bocs, szóval még a végére annyit, hogy ez igazából nem is annyira a hülye internethuszárok, hanem az ő együttállásuk a stúdiók biztonsági mániájával, mert ha valami azt ígéri nekik, hogy akár 1%-kal kisebb lesz a bukás esélye, akkor rögtön lecsapnak rá. És mindkettő azt eredményezi, hogy nem készülnek már bevállalós filmek - illetve készülnek mondjuk az A24 vagy az Annapurna kötelékében, csak ugye azok néhány amerikai moziban mennek csak egy kört, mint azt már fentebb is ecseteltem a Green Room vagy a Witch kapcsán.

Btw nem lehet, hogy ez tulajdonképpen egy óriási marketinges húzás volt a Covenant kapcsán? Így hatszor annyi kapcsolódó terméket lehet eladni. :D (Persze komolyan végiggondolva, a Star Warsnál is lehetett.)

Father Merrin 2017.05.29. 19:52:15

@danialves: "az nem fektethető le szabályként, hogy amiről nem volt szó, arról nem is lehet" - valóban nem, az viszont megszabható, hogy miről lehet/érdemes, illetve miről nem érdemes és nem szabad beszélni. De úgyis mondhatnám (ahogy te is írod), hogy mérlegelni kell, hogy amit újként beemel a "kánonba", az szembemegy-e az addigiakkal, illetve árt-e az egésznek vagy sem. Piszok nehéz dolog ez, mert ha objektíve illeszkedik is az újdonság az egészhez, de a közönség nem szereti, akkor lehet, hogy művészeti szempontból kerek egész lesz a kép, de üzleti szempontból bukta.

A majmok bolygója ebből a szempontból szerintem megint nem a legjobb példa, mert egy teljesen rebootolt széria, amihez folytatásokat készítenek, így azok teljesen illeszkednek egymáshoz.

Az Evil Dead-sorozat bebizonyította, hogy maga a film, csak az első két rész adta kereteken belül működött igazán (a harmadik rész nekem valahogy mindig kilógott a sorból, és sose volt akkora kedvencem, mint az első vagy a második). Nem véletlen, hogy a sorozat mind a két évadának vége ugyanabban a kunyhóban fejeződött be, ahol a trilógia első két része játszódott. Mi az elvárásom? Fede Alvarez maximálisan teljesítette az elvárásaimat azzal, hogy a slapstick humort kivette (tehát visszatért az első részhez) és csinált egy modern horrort 2013-ban. Az ED-ben ennél többet jelenleg nem látok, még akkor sem, ha a sorozat amúgy tetszett.

Most kifejezetten azt érzem, hogy a fanservice-t valami mágikus dologként kezelik, pedig annyira azért nem rossz a helyzet. Most komolyan: egy JJ Abrams csinál egy full fanservice filmet és "elájulunk tőle". Jön Ridley Scott, összetákol egy félig-meddig fanservice filmet, ami tele van hülyeségekkel, erre kijelentjük, hogy a fanservice mint filmkészítési felfogás hülyeség. Nem lehet, hogy amúgy nem a felfogással van a baj, hanem a megvalósítással? Még akkor is, hogy ha kreatív szempontból a fanservice egy zsákutca, ez nekem a "gyereket a fürdővízzel" tipikus esete. Ne érts félre: nem támogatom, hogy a rendezők csak az elődöket kopizzák, de jelen esetben egy Blomkamp-féle fanservice, meg egy Scott-féle hagyományosabb, akár filozofikusabb sci-fi egymáshoz képest megcsúsztatva sokkal jobb lett volna. Arról nem is beszélve, hogy a két film válthatta volna egymást, egyik évben az egyik, másik évben a másik vonalat vihették volna, akár mellékszálakkal - Hollywood mostanság úgyis odavan a frenchiseokért - de ezt nekem kell így kitalálni?

A két linkelt cikket köszi, később elolvasom őket! Aztán majd kiderül, melyikünknek volt igaza a SW-tendenciákat illetően. :)

Walter Hill tényleg eléggé belekényelmesedett a székébe, mondjuk őt nem is a produceri munkái, hanem a korai rendezései miatt emlegettem inkább - Gengszterek sofőrje (ha még kimaradt, mindenképpen pótold, főleg ha a Refn-féle Drive tetszett), Lápvidék harcosai, vagy a 80-as évek, már inkább B-ízű akciófilmjei (48 óra, Vörös Zsaru) stb. Nem filmtörténeti mérföldkövek, de stílusos, jó filmek, nagyjából hasonló tematikát körbejárva.

A Blomkamp-tervre írtam, hogy az eredeti elképzelés zsákutca és hülyeség, de simán lehetett volna lehetőség arra, hogy a 2. és 3. rész közötti eseményeket más helyszínen folytassák - Ripley és Hicks nélkül.

"Hollywood imád mindent receptszerűen felfogni, és ha a Star Warsnak bejött, akkor minden fanservice siker kell legyen" - erre írtam, hogy oké, de nem mindegy, hogy milyen fanservice. Szerintem inkább azt kellene helyretenni, hogy az A:C-ben látható fanservice ugyan mennyivel másabb, mint mondjuk a SW TFA-féle fanservice?

Ahogy írtam, a Baywatch nekem egy kihagyott ziccer, így némileg sajnálom is.

A stúdiók egy ponton tudják befolyásolni a rendszert: a filmkészítés oldalán. Sose értettem a "tesztvetítés" intézményét, hisz ez azt feltételezi, hogy a film maga egy termék, amit az alapján formálnak át, ahogy az az X mennyiségű ember fogadja és nem pedig egy/több művész terméke. De oké, Hollywood más igények mentén működik - de miért nem lehet ezt még a forgatás előtt lerendezni? Nem azt mondom, hogy olvastassák el a forgatókönyvet 200 emberrel, akik véleményezik, hanem mondjuk a kész könyvet odanyomják egy vagy több, a munkát nem, de mondjuk a szériát ismerő, kellő tapasztalattal rendelkező forgatókönyvírónak, akik véleményezik azt. Ez lenne amúgy a producer egyik feladata, de jó producer hiányában ugye...

Hogy marketingfogás-e? Részben igen, csakhogy jelen esetben más dolog is közrejátszik. Az Alien óta minden rész kijött könyvalakban, méghozzá mind AD Foster tollából. De míg mondjuk korábban fel se merült, hogy a film billegő narratívájára a választ a könyvekben találjuk (inkább jellemzően olyan jelenetek is helyet kaptak bennük, amik aztán vagy a vágóasztal padlóján végezték vagy szimplán törlésre kerültek és a DC-ben vagy SE-ben kaptak helyet), a Prometheus óta az a megoldás, hogy a hiányosságok meg ostobaságok miatt dünnyögő közönséget ezzel próbálják lenyugtatni. Szerintem ebben a formában ez inkább kínos.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.05.31. 10:13:26

@Father Merrin: Sok mindenhez nem tudok már hozzászólni, röviden szerintem a TFA és a Covenant fanservice-e között annyi a különbség, hogy nincs kontinuitás. A TFA-t sem azért szerették, mert "olyan", hanem mert benne van Leia, Han, a Millenium Falcon stb., ugyanez Vaderrel a Rogue One-ban, szóval ha bejön Ripley meg Hicks itt is, akkor mindenki elájult volna (ld. Blomkamp terve). Persze a Covenant annyiban más, hogy nem mindent ennek a fanservice-nek rendel alá, és lehet, hogy ennyi elég is volt. (Meg igazad van, a receptszerűséget én is valahogy így értem, hogy "fürdővízzel a gyereket", ha óriási siker lesz egy film, akkor bejelentenek 30 hasonlót a következő 20 évre.)

A tesztvetítés alapvetően azért jó intézmény, mert lehet, hogy csomó minden abból az indíttatásból kerül bele, hogy a nézőnek tetsszen, közben meg lehet, hogy csak a rendezőnek tetszik. És ha ezt megkapja visszajelzésként, akkor ő is belátja, hogy egy jelenetre még nincs szükség attól, hogy ő szerelmes belé. Azért amiatt, hogy a film kollaboratív művészet, ahol senkinek sincs egyértelműen igaza, szükséges, hogy legyen valamilyen eszköz, ahol ezek legalább statisztikai alapon számszerűsíthetők. A forgatókönyves dologgal meg annyi baj van csak, hogy egy laikusnak (de egy tapasztalatlan producernek sem) nincs annyi rálátása, hogy forgatókönyv alapján lásson. Én rengeteget olvastam a forgatókönyvírásról, tanultam is, de a Writers' Blockban így is sokszor a sötétben tapogatózom, mi működne, mi nem. Az első kettőnél (Morgan, Passengers) igazam lett, de most a The Wallt eléggé lehúzzák, pedig az szerintem egy baromi jó forgatákönyv. Vagy amikor a Rough Nightot olvastam, végig az járt a fejemben, hogy lehetetlen eldönteni, hogy filmen hogy fognak működni azok a poénok, amik ott le vannak írva, azokat tényleg csak a vágóasztal után lehet értékelni. (De pl. a War Machine-t nézd meg majd abból a szempontból, hogy papíron az szerintem egy nagyon vicces film lenne, de Michod képtelen volt úgy megrendezni, hogy ez a komikum kijöjjön belőle.)

Btw nemtom tegnap láttad-e az Oats Studios trailerét, én azt elnézve örülök, hogy Blomkamp nem állt be Alient gyártani. Több ilyenre lenne szükség.

Father Merrin 2017.06.03. 19:59:41

@danialves: valóban lehet abban is valami, hogy a TFA a szereplők miatt lett annyira felkapott, de véleményem szerint inkább az döntött, amit egyrészt fent te is leírtál, hogy Abrams tudta, mi kell és azt milyen formában kell tálalni. Hozzáteszem számomra ebből egy dolog volt értékelhető, a forma, mert külsőségeiben a TFA nagyon rendben volt (úgy nézett ki, ahogy egy SW-filmnek kinéznie kell), minden más újrahasznosítás.

A forgatókönyves előolvasást én alapvetően olyan emberekre bíznám, akik a szakmában mozognak, kellő tapasztalatuk van és ha mondjuk folytatásról van szó, jól ismerik a világot, amiben az új film játszódik. Viszont tény és ebben igazad van, hogy papíron azért nem ugyanaz egy film, mint leforgatva (legjobb példa Alien), így ott is lényeges dolgok veszhetnek el. Csak a másik oldal, hogy a tesztvetítés és így egy film sorsa is arra a párszáz emberre van bízva, akik látták. Megmondom őszintén nem tudom, hogy egy tesztvetítésre ki kap belépést? Válogatják az embereket vagy jelentkezni kell? Van valami szűrő (kor, nem, rassz stb.), ami alapján összeállítják a nézői listát?
Másrészt ha belegondolsz, valahogy ez is arról árulkodik, hogy Hollywood annyira a nézők pénzét akarja, hogy ilyen induktív módszerrel próbálja megtalálni a nagy tömegek pénzéhez vezető utat, közben meg nem is érdekli a film, mint (urambocsá' művészeti) érték. Mert oké, mi most optimistán abból indulunk ki, hogy a rendező nem látja a fától az erdőt, emiatt a film működhetne jobban is, ha itt-ott átszabnák (pl. lehet, hogy tényleg úgy volt jó a Hetedik fináléja, hogy nem láttuk Gwyneth Paltrow fejét a dobozban - bár azt már nem értem, hogy mint kivágott jelenet miért nem fért fel a 2 lemezes DVD-re, de ez mellékes). Csak maga a tesztvetítés intézménye számomra arról árulkodik, hogy a stúdió bizonytalan a sikerben (legjobb példa az A:C rendkívül agresszív marketingje, amiben pl. már tavaly ősszel 20 percet lenyomtak a filmből valamelyik fesztivál közönségének (WTF?)) emiatt azt puhatolja, hogyan javíthatná ki a hibáit, ergó a filmnek nincs rendes koncepciója vagy a megvalósítás nem úgy sikerült, ahogy várták (ezen a ponton is felmerül, hogy a rendező "értette félre" az anyagot vagy szimplán alkalmatlan volt azt levezényelni).

Láttam az Oats Studios trailert. Nem rossz, bizakodom, de ha visszagondolok arra, hogy az Elysium esetében sem a látvánnyal volt a baj, inkább az óvatos-optimista álláspontot képviselem. Amúgy az neked leesett, hogy Blomkampék lényegében "lenyúlták" a Xénia-láz drachwulf-dizánját? :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.06.04. 00:38:45

@Father Merrin: Nem konkrétan a szereplőkről van szó, hanem hogy Abrams mindent a folytonosság megteremtésére épített fel, kezdve azzal, hogy már hónapokkal előre az volt a film marketingje, hogy itt így meg úgy nem lesz CGI (persze egyébként annyi CGI-plate volt benne, mint a Transformers 4-ben...), mert azt utálták az előzménytrilógiában, visszajönnek a régi szereplők, hogy nehogy az előzménytrilógia jusson a nézők eszébe, már nagyjából csak az hiányzott, hogy Abrams nyilvánosan elégessen egy kópiát a Baljós árnyakból. A Rogue One-t előzményfilmként igyekeztek az eredeti trilógiához csatolni és biztos vagyok abban is, hogy a Han Solo film is csak arra fog utalgatni. Ezzel szemben Scott meg a szájbarágós párhuzamok ellenére inkább a Prometheus örökségével foglalkozott.

"A forgatókönyves előolvasást én alapvetően olyan emberekre bíznám, akik a szakmában mozognak, kellő tapasztalatuk van"
És őket hol találnád meg? Mert szerintem nem az intézménnyel, hanem a megfelelő emberek hiányával van a probléma. (A másik meg, hogy ha 6 hét van egy szkriptet megírni, mint a Suicide Squadnál, akkor nyilván arra sincs, hogy majd azt még x ember véleményezze). Pl. a Black List valamilyen szinten ezt a szerepet tölti be, na most ott olyan hulladék forgatókönyveket találni, hogy csak pislogok. Eleve a felét logline alapján kukázni szoktam, mert már bele sem kezdek a hatezredik tucat-életrajzi filmbe, de még az érdekesebb koncepciójúak között is ritkán akad igazán zseniális. Pont az említett Morgan és a Passengers is black list-es volt, utóbbiról 2007-ben 38 prominens hollywoodi figura nyilatkozott, hogy mekkora királyság. És oké, a régebbieket böngészve azért előkerülnek olyanok, mint a Prisoners, Social Network, de ugyanúgy black list-es volt mondjuk a Safe House vagy a Broken City is. Vagy 2011-ben gyakorlatilag egymás után szerepelt a Django, A könyvelő és a Dirty Grandpa. Na ezt rakd össze. :D

Szóval tartom, hogy ez bonyolultabb kérdés ennél. A tesztvetítés kapcsán meg jogos, amit felvetsz, csak szerintem ezt nem feltétlenül kell ilyen cinikusan értelmezni, hogy azért van, hogy minél kommerszebb legyen a film. (Egyébként elvileg tényleg próbálnak minél reprezentatívabb közönséget összerakni.) Alkotóként szerintem fontos lemérni külső szemlélőkön, hogy mi működik és mi nem, ha készítesz egy vígjátékot, amin nem röhögnek, akkor lehetsz te nagy művész, aki tesz a közönségre, de ha azt volt a célod, hogy nevessenek, akkor elbuktál. És nem arról van szó, hogy ilyenkor át kell vágni képregényfilmmé az egészet, mert az most eladható, hanem én filmesként tuti azt mérném le, hogy amit akartam, az mennyire jön át, nem azt, hogy tetszik-e vagy sem.

A részletek orrba-szájba nyomatása szerintem alapvetően nem erről szól, hanem arról, hogy most már a trailernek is van külön beharangozója, kb. trailerekben végig tudod nézni a filmet, nem tudják már mivel támadjanak, hogy elérjék a nézők ingerküszöbét. Azzal lehet még, ha 2 és fél perc helyett kapnak húszat (meg főleg az újságíróknak divat vetíteni ezeket, mert ők még írnak is róla, azt meg 20 perccel még pont el lehet hitetni bármilyen filmről, hogy mekkora jó - biztos vagyok benne, hogy a Covenantból is tudtak olyan 20 percet mutatni, ami mindenkit arról győzött meg, hogy rendben lesz).

"Amúgy az neked leesett, hogy Blomkampék lényegében "lenyúlták" a Xénia-láz drachwulf-dizánját? "
Fogalmam sincs, hogy mi az, úgyhogy sejtheted, hogy nem. :D

Father Merrin 2017.06.06. 21:39:05

@danialves: "szerintem nem az intézménnyel, hanem a megfelelő emberek hiányával van a probléma" - Hollywood az utóbbi évtizedekben iskolai szintre emelte a forgatókönyvírás oktatását, ugyanakkor ezzel kijelenthetjük, hogy az egész max. arra volt jó, hogy formalizálja az írók gondolkodását (és az írást), míg a kreativitást lecsavarja a stúdiók és/vagy a producerek igényeinek szintjére. A Suicide Squad szerintem az utóbbi évek egyik legnagyobb kihagyott ziccere, amire ha nem görcsöl rá a Warner és hagyja, hogy Ayer akár R-kategóriás akciófilmet csináljon belőle (és valljuk be, egy ilyen történethez bizony kellett volna a keményebb, sötétebb hangvétel), sokkal nagyobbat durranhatott volna. De ha " ha 6 hét van egy szkriptet megírni" akkor az nem film, hanem ipari termék lesz (tisztelet a kivételnek - lásd: Park Chan Wok)

Pedig él az a legenda, hogy Hollywoodban a producerek fiókjai tele vannak jobbnál jobb forgatókönyvekkel. Most képzeld el, hogy ha ez a felszín, akkor mi a lehet a mély! :D

"Alkotóként szerintem fontos lemérni külső szemlélőkön, hogy mi működik és mi nem" - most nem akarok sznobnak tűnni, de mi a helyzet egy Sergio Leone-val vagy egy Stanley Kubrickkal? Vagy ők inkább voltak alkotó művészek, mintsem olyan iparosok, akiknek történetesen rendező a szakmájuk? Számomra a tesztvetítés azt jelenti, hogy a rendező/producerek/stúdió nem rendelkezik határozott koncepcióval vagy szimplán "feszültség van" valamelyik főbb alkotó(k) között és így akarják eldönteni a kérdést.
"ha készítesz egy vígjátékot, amin nem röhögnek" - de érted: ott akkor valami nagyon félrement, ha közel sem azt a hatást éred el, amit vársz. Nem mellesleg visszautalnék az egyik korábbi hozzászólásra, ahol egyes filmek nem megfelelő fogadtatásáról és későbbi rehabilitálásáról váltottunk pár szót. :)
Ilyen alapon például el nem tudom képzelni, hogy a A:C a tesztvetítésein milyen visszajelzéseket kaphatott.

A Covenant-ből tavaly ősszel két jelenetet adtak be: a MediCab-es, meg a fürdős jelenetet (hogy lehessen cikkezni a filmben folyó vérről). Nem mellesleg ha belegondolok, hogy az Alien előzetesében villanások és sikolyeffektek váltották egymást...egy picit erős a kontraszt a mai előzetesekehez képest. Az A:C promója meg egyértelműen a túlkompenzálásra épült és kiváló példája annak, hogy mit nem szabad és lehet megtenni.
A trailer teaserét meg már felfogni se bírom, de ebből látszik, hogy öregszem. :D

Közben én is belekeveredtem a Xénia-lázba :D. Szóval a rendszerváltás utáni magyar mainstream kultúra egyik mélypontja volt az Űrgammák (a Xénia-láz a széria köré épített cirkusz volt). Ebben voltak a drachwulfok vagy drakvúfok - 10:30k láthatod:
www.youtube.com/watch?v=8oawDMztAOM

Amúgy hamár lopás: az Űrgammák intrója meg az Alien3 intróját koppintotta le, azt meg a videó elején láthatod, rögtön Kovács P József intrója után. :D

Ma amúgy láttam az Oats Studios új előzetesét is, de kb. ugyanazt érzem mint korábban: nem rossz, de majd meglátjuk egészében. Másrészt viszont felmerül az 5 forintos kérdés, hogy ha ennyire jó, akkor egy Netflixet mondjuk nem érdekelné dolog (urambocsá' nem érdekelte)?

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.06.07. 07:37:00

@Father Merrin: "Pedig él az a legenda, hogy Hollywoodban a producerek fiókjai tele vannak jobbnál jobb forgatókönyvekkel"
Ezt mondjuk nem tartom kizártnak, ha elfogadjuk azt a tételt, hogy a jelenlegi közeg pont nem a bátor és eredeti koncepciók megvalósulását támogatja. Szerintem mindannyian tudnánk olyan remeknek ígérkező projekteket mondani, amelyek már évek óta sínylődnek a development hellben vagy már az elején elkaszálták őket (csak hogy valami aktualitáshoz kössem: Gilliam 17 év után tudta befejezni a The Man Who Killed Don Quixote-t)

"most nem akarok sznobnak tűnni, de mi a helyzet egy Sergio Leone-val vagy egy Stanley Kubrickkal?"
Hát tegyük fel a kérdést, Kubrick akarta, hogy a nézők rettegjenek a Ragyogáson vagy Leone, hogy üssön a Volt egyszer egy Vadnyugat végső fordulata? Mert ha igen, akkor nekik is jól jöhettek ezek a visszajelzések. De egyébként még mindig tartom, hogy ez nem jelenti azt, hogy aszerint kell alakítani a filmet, ha az jön le, hogy 10-ből 10 ember nem érti és te baromi nagy művésznek érzed magad ettől, az is siker, nem? Másik oldalról meg ott van az, hogy ha megnézed mondjuk akárcsak a cannes-i felhozatalt, 10-ből 9 film valószínűleg olyan, hogy jobb lett volna, ha a rendező hallgat másra is saját magán kívül, 1 meg olyan, hogy semmiképpen nem kéne másra hallgatnia, de ezt meg hogyan lövöd be?

"ott akkor valami nagyon félrement, ha közel sem azt a hatást éred el, amit vársz"
Direkt sarkítottam, de akkor mondhatom úgy is, hogy x figurát tervezted a legviccesebbnek és közben meg y-on röhög mindenki, akiről nem is gondoltad, hogy ilyen vicces lesz. Azért ahhoz baromi nagy alkotónak kell lenni, hogy ilyen finomhangolások nélkül is tökéletesen megvalósuljon az, amit akarsz.

"Másrészt viszont felmerül az 5 forintos kérdés, hogy ha ennyire jó, akkor egy Netflixet mondjuk nem érdekelné dolog (urambocsá' nem érdekelte)?"
Blomkamp teljesen más üzleti modellt húzott fel rá, ami inkább a Steamen működik jól. Gyakorlatilag egy full közösségi cucc az egész, aminek a dizájnjait is ki fogja adni, a nézők is tervezhetnek meg ötletelhetnek bele és akár megfinanszírozhatják az egész estés verziókat, az az igazán jó kérdés, hogy a rövideket látva le fog-e csapni akármelyik stúdió vagy a Netflix (hiszen Blomkamp már két rövidjéből is készített így filmet).

Father Merrin 2017.06.11. 09:16:01

@danialves: Kubrickkal és Leonéval én is sarkosítottam. Kubrick soha az életben nem változtatott volna a filmjein csak azért, mert a közönségnek nem tetszik (erre ugye a Ragyogás a legjobb példa), másrészt Kubrick tudta, mit akar, plusz ő is és Leone is olyan rendezők voltak, akiknek ilyen megoldásokra "nem volt szüksége" (amúgy ha már Leone, az lett volna az igazi, ha Harmonicat az állomáson az eredeti terveknek megfelelően a Cleef-Eastwood-Wallach hármas fogadja, csak épp ők nem akarták "tönkretenni" a karaktereiket; ráadásul ha emellé még hozzáteszed, hogy Henry Fonda keresztüllő egy gyereket, az tényleg a vadnyugattal való leszámolás).
"10-ből 9 film valószínűleg olyan, hogy jobb lett volna, ha a rendező hallgat másra is saját magán kívül" - De mit lehet kezdeni egy olyan filmmel, ami már alapjaiban problémás? Most láttam A martfűi rémet, amit a többségében pozitív visszajelzések alapján (meg mert horror-thriller vonalon a magyar film sehol nincs) piszkosul vártam. Elkezdtem nézni, de 15 perc után már ott jártam, hogy kikapcsolom: helyenként bármiféle kohézió nélkül egymás után dobált jelenetek, tele ugyanazzal a maníros, mű színészi játékkal, ami miatt szinte minden magyar film totál hiteltelen (a többit majd a saját kritikája alatt). A martfűi rémen speciel nagyon látszódik, hogy Sopsits Árpád képtelen volt eldönteni, hogy mit akar kihozni a történetből, egyáltalán ki legyen a főszereplője és így mindenféle szempontból kudarcot vall. Ezt a filmet egy recut se tudná megmenteni.
Azt érzem egyébként, hogy lényegében egyetértünk, csak te más irányból közelítesz. Ha határozott alkotói koncepció van, ami a szükséges szakmai tudással párosul, akkor a film is egységet alkot és szükségtelen szondáztatni a közönséget.

"a jelenlegi közeg pont nem a bátor és eredeti koncepciók megvalósulását támogatja" - a Netflix vs filmstúdiók harctól pont azt várom, hogy ez némileg megváltozzon. De amíg Hollywood nem éri fel ésszel, hogy nem a "sikeresnek szánt, de elhasaló" nagyfilmekre kellene elszórnia több tízmillió dollárt, hanem mondjuk ugyanabból a pénzből 2-3-4 kisebb, esetleg bátrabb projektet kellene megfinanszírozni (adott költségvetésen belül szabad kezet adva az alkotóknak), addig maradnak a kisebb stúdiók filmjei.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.06.11. 12:07:21

@Father Merrin: A martfűi rémen tényleg nem segített volna (szvsz ott pont az volt az egyik baj, hogy ez a sztori nem két órás volt, hanem jóval több, szóval mindent kellett volna, csak vágni nem), de pl. a Lizát állítólag a tesztvetítések hatására vágták újra és lett jó. Mindenesetre ezzel csak azt akarom mondani, hogy ez nagyon egy idealista hozzáállás, hogy "ha egy rendező tudja mit akar, akkor tökéletes filmet csinál a néző nélkül is", ilyen egyszerűen nincs, (Pont a nemrég láttam egy videót, hogy pl. Villeneuve-ék hogyan formálgatták az Arrivalt a vágás során, mondanom sem kell, hogy ők is sokat módosítottak az eredeti koncepción utólag, pedig Villeneuve szvsz a kortárs rendezők közül simán ott van a top 5-ben.) Kubrick meg Leone esetében is ez már csak az utólag belemagyarázó szemlélet, hogy amikor elbasztak valamit, az is zsenialitásuk egy újabb megcsillantása volt, ők sem hoztak állandóan jó döntéseket. Olyan szerintem a világon nincs, hogy valaki szóról-szóra leforgatta volna a first draftjét és minden egyes döntése jónak bizonyult volna. Ami nyilván nem mond semmit a tesztvetítés intézményéről és nem jelenti azt, hogy mindenben a közönségre kell hallgatni, de szerintem igenis adott az alapvetés, hogy egy filmes minél több inputot, feedbacket kap, annál jobb lesz a végeredmény.

"Netflix vs filmstúdiók harctól pont azt várom, hogy ez némileg megváltozzon"
Én mostanra jutottam el oda, hogy a Netflix még olyan, mint az újgazdag hülyegyerek, aki túl sok zsebpénzt kapott az apjától, semmi, de semmi koncepciójuk nincs arra, hogy hogyan építsék fel a filmes portfoliójukat, látják, hogy Scorsese, Ayer, Brad Pitt, Will Smith és dobálják a százmilliókat, de egyelőre semmi fogalmuk nincs arról, hogy mi határozza meg a Netflix filmeket. Van náluk dögivel indie, próbálnak díjesélyes presztízsfilmeket is bevonzani, de nagyköltségvetésű közönségsikereket is kitermelni, és ez a konkrét produkciókon is meglátszik. A War Machine többek között azon csúszott el, hogy Michod nem tud vígjátékot rendezni, ahogy lehet olvasni, azért az Okja sem lett egy Snowpiercer, tavaly megvették a Spectralt, ami kb. egy B-kat blockbuster volt, ezek után félek, mi lesz a Brightból...

A mid-budgettel meg az a baj, hogy egy időben megnézegettem több évre visszamenőleg, hogy mennyit hoztak, és a top 10-nek sem voltak olyan döbbenetesen látványos számai, ráadásul minőségileg a jelenlegi felhozatal nem múlja felül a tentpole-oket. Vannak a horrorok, amelyek tuti nyereségesek, de kb. minden 5. ha jó, vígjátékok kapcsán nagyjából ugyanez, és ha megnézed, hogy mi volt tavaly, ami nem ebbe a kettőbe tartozik, akkor maradnak az Oscar-filmek, A könyvelő, A lány a vonaton és a Me Before You. Szerintem ha most hirtelen meghúznánk 60 millióban a felső határt, Hollywood akkor sem nyomna ki izgalmasabb projekteket, hanem akkor berendelnének még 5 Conjuringot meg Melissa McCarthy-komédiát és ennyi. Azt már nem is mondom, hogy szerintem a mid budgetnek is az ész nélküli költekezés a jelenlegi halála, 90-100 milliókat elköltenek olyan darabokra, ahol ez semennyire sem látszik meg (A hét mesterlövész, Inferno), vagy legalábbis úgysem tudnak versenybe szállni látványban a nagyokkal, ezek után persze, hogy az a konklúzió, hogy filléres horrorokat meg vígjátékokat érdemes csak gyártani más zsánerfilmek helyett. Szóval szvsz a jelenlegi szemléletben azzal sem járnánk jobban, ha 3-4 kisebb film készülne egy monstrum helyett. Számomra abban van a remény, hogy az A24, az Annapurna és a többi ilyen szép lassan kinövi magát, követőkre talál és talán a Netflix is észhez tér és elkezd tudatosan építkezni.

Father Merrin 2017.06.14. 20:51:00

@danialves: Tudom, talán túlságosan is idealista a hozzáállásom a filmkészítéshez (ebből is látszik, hogy én inkább nézem a filmeket, nem készítem), viszont abban biztos vagyok, hogy ha tesztvetítések után koncepciót kell módosítani (vagy akár egy karaktert kell átalakítani), akkor vagy a rendező fogta meg rosszul az alapanyagot vagy maga az alapanyag nem jó (legalábbis a papír=>film konverzió nem működik), de ez korrigálható, viszont akkor a végeredmény már egy teljesen más művészeti termék lesz, mint ami papíron elindult. Tökéletes filmet szerintem nem lehet készíteni, mert ez egy teljesen szubjektív kategória, de közel tökéleteset igen (lásd pl. Keresztapa II.). Másrészt a tesztvetítéssel felmerül az a kérdés, hogy akkor a néző maga is részt vesz a film megalkotásában? Nem tudom hallottál-e róla, de pár éve felmerült ötletként egy olyan film-, illetve mozitípus, ahová a nézők bekapcsolt mobillal ülnek be, elkezdődik a film és bizonyos pontokon valamelyik néző megkapja a lehetőséget, hogy a film és a karakter történetét maga alakítsa. Ez bizonyos értelemben posztmodern moziélmény, másrészről viszont mivel a közönség, így az alkotók összetétele változik, így újabb és újabb változatok, de akár önálló filmek is készülnek. Ezzel összehasonlítva akkor meddig terjed a tesztközönség kompetenciája? Másrészt a tesztközönség így maga is alkotóvá válik?

Igen, a Netflix politikájával tényleg vannak problémák (ezek mostanság kezdenek látványosan megszaporodni, sőt ezeket a hibákat már a NF is érzékeli - lásd pl. Sense8 kasza), ugyanakkor a NF-nek főleg arra kellene csak figyelnie, hogy megfelelő projektekre bólintson rá, mert ezeken túlmenően, a megadott anyagi kereteken belüli szabad mozgástér nagyon vonzó. Én főleg erre gondoltam, amikor változást említettem.

Értem, hogy a mid-bugdet se igazán nyereséges, de ha ezt befektetői szemmel nézed és összekapcsolod mondjuk azzal, hogy egy rendező mondjuk a NF-nél kis költségvetés mellett tud bizonyítani, akkor ebben a költségkategóriában (ahol az esetleges veszteség mértéke is kisebb), talán könnyebben bólintanak rá a nagy stúdiók is egy bátrabb filmre. Ebben piszok sok a ha, de pont ezért mondtam, hogy remélem, hogy ebből a kis NF vs stúdiók szurkálódásból egyszer majd ebbe az irányba indulnak el (vagy legalábbis megpróbálnak elindulni). Hollywood ne harcoljon a közösségi médiával, hanem próbálja meg kihasználni azt, hogy a nézők szondáztathatók, a nézői igény felmérhető és próbálja a saját javára fordítani.

A cikket köszönöm; később elolvasom!

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.06.15. 13:01:50

@Father Merrin: Minden film más lesz végül, mint ami a papíron volt, pont ezt mondom. Keresd meg bármilyen általad zseniálisnak tartott film eredeti forgatókönyvét, garantálom, hogy nem szóról szóra az lesz benne, ami a vásznon.

Egyébként amit kérdezel, az megint egy kicsit idealista. Ha a rendező hazamegy, a feleségének elmeséli az ötletét, ő meg mond valamit, ami megtetszik neki, akkor a felesége is alkotó? Ha De Niro improvizál bele egy mondatot, akkor ő is? Nem erről szólna a film mint kollaboratív művészet? Persze értem, hogy konkrétan a közönségednek megmutatni kicsit más, de szerintem fundamentálisan nem különbözik attól, ami eleve a filmkészítés során zajlik. (És szerintem nagy jövőjük van ezeknek az interaktív filmeknek, jobban be tudják vonni a nézőt, persze végig kell gondolni, hogy ez hogyan működik, de pl. a videojátékokban jó pár példát láttunk már erre, nekem most a GTA 4 jut eszembe, aminek konkrétan különböző narratívái vannak annak fényében, hogy milyen döntéseket hozol. De szerintem a videojátékok is ezért tudnak ekkora hatással lenni, mert amit látsz, az veled történik, a saját döntéseid következménye.)

A többiben egyetértek.

007Lewis · http://lazarusblog.blog.hu/ 2017.12.19. 10:12:41

"Hiszen ha Cameron rózsaszín unikornisokkal tölti meg a Terminátort annak idején, akkor ma a rózsaszín unikornisok meglétét vagy hiányát kérné számon mindenki a folytatásokon." Ha ilyen hülyeségre vetemedik, akkor nem lettek volna folytatások :D Azért ez elég szélsőséges példa. De persze értem, mire gondolsz.

"Könnyen lehet, hogy miközben jediket és fénykardokat és Ezeréves Sólymokat szeretnének viszontlátni benne, Lucas számára sosem ezek adták azt a bizonyos esszenciát." Akkor neki mi az esszencia ? Lucas az előzménytrilógiát nagyban építette a politikára, ami egyáltalán nem volt a régi filmek sajátja (csak pár mondatot kapunk erre nézve, az Uralkodó feloszlatta a Szenátust stb.). Persze a politika előtérbe állítása a Köztársaság bukása miatt kellett (és így nézve még a filmek mesés fantasy-jellegét háttérbe szorító, sokak által utált midikloriános dolog is érthető: anno foglalkoztak így az Erővel, aztán a Birodalom idején elfelejtődött, vagy el akarták feledtetni, mint a Jediket.

Lucasnak talán a nagy pillanatok és motívumok képezhették az esszenciát, a felemelkedés (pásztorfiúk utnak indulnak, egy csempész megmenti a galaxist), a bukás (Anakin), a megdicsőülés, a pálfordulás (Vader). Más kérdés, hogy ezeket nem mindig tudta jól átadni. Azért nem biztos, hogy szidni kéne, mert újított, de ha maga a film nem jó, azért lehet.

Na de ez talán már kicsit off volt, bocs. Amúgy nagyrészt egyetértek, de azt hiszem, még írni fogok ide, méghozzá Scott kapcsán :).

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.12.19. 11:47:36

@007Lewis: Pont ez a lényeg, hogy nem tudom, mi volt Lucas számára az esszencia, te sem tudod, senki sem tudja, csak találgatni tudunk. Legalábbis nem az alapján, hogy megnéztünk (akár sokszor is) x filmet, ami az ő fejéből pattant ki. Ő volt az, aki ezen évekig, évtizedekig gondolkodott, aztán ez az egész átment 300 ember kezén, akik mind hozzátették a magukét. Erre mondta azt Fincher, hogy tök hülyeség szerzőiségről beszélni egy olyan kollaboratív művészetben, mint a film, mert amit látsz, az nem egy ember víziója, hanem háromszázé.
És nem feltétlenül ide tartozik, de pl. nézd meg az alábbi videót arról, hogyan mentette meg a felesége az első részt, ebben a tekintetben közelről sem azt láttuk, ami Lucas szerint az esszenciája volt, hanem amit Marcia Lucas ki tudott hozni abból, ami a férje szerint a Star Wars esszenciája volt. Mindenesetre ezért tartom komolytalannak, amikor valaki úgy állítja be ezeket a filmeket, hogy hű, de tökéletesek, és semmi nem érhet a nyomukba, miközben amit most mindenki a Star Wars esszenciájának gondol, az valójában az, amit ki tudtak ügyeskedni a vágás során, hogy egyáltalán nézhető legyen.
www.youtube.com/watch?v=GFMyMxMYDNk

Szóval amit ki akarok ebből hozni, hogy tökre el tudom képzelni, hogy mondjuk mindig is a prequelek voltak azok, amiket Lucas meg akart csinálni, az eredeti trilógia meg lett, ami lett. És akkor jönnek a rajongók, és elküldik a picsába, hogy miért azzal foglalkozik, amivel eleve foglalkozni szeretett volna, és miért nem azzal, amit annyira lehet, hogy nem is érez a saját gyermekének, mintha a rajongók hirtelen több jogot formálnának a Star Wars brandre, mint az, aki kitalálta.

007Lewis · http://lazarusblog.blog.hu/ 2017.12.19. 22:30:33

@danialves: jó kis videó, köszi! Nézd, én csak azért küldöm el a csába, mert a prequelek önmagukban véve nem lettek jók (kidolgozatlan karakterek, borzalom dialógusok stb.) De persze azok mögött sem csak Gyuri állt, de jóval nagyobb volt a szabadsága, mint régen (pl. ő írta-rendezte mindhármat).

Szóval Ridley Scott: nyilván a stúdió is benne volt a dologban, de én kicsit furcsálom, hogy az újító Prometheus után a rajongók (egy részének) fanyalgása miatt megváltoztatta az elképzeléseit... mondjuk se a Prometheus, se a Covenant nem nyerte el igazán a tetszésem, és nem azért, mert "há' hol az Alien-esszencia?!!", hanem mert mindent meg akarnak magyarázni, pl. A space jokey... most komolyan, én nem hiszem, hogy meg kellett válaszolni, honnan jött...így volt hátborzongató. De ma már az előzmények, spinoffok, belemagyarázások korát éljük...

...és ma is kreálnak rejtélyeket, lásd Abrams dolgait, és az Alien által elmondottak kapcsán persze ellentmondásba kerülhetnék, na de pl. A space jokey rejtélye a cselekmény és a karakterek megértése szempontjából nem volt releváns, de pl. az, hogy mi történt Kylo Rennel és Soloékkal az Ébredő erő előtt, a dráma átélése szempontjából nagyon is fontos.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.12.20. 07:26:50

@007Lewis: Persze, a cikk alapvetően nem is akarja azt állítani, hogy valami önmagában jó csak azért mert Lucas vagy Scott csinálja. De pont ez az, hogy lehet úgy is érvelni ellene, ahogy te teszed, és lehet úgy is, hogy "nehogy már egy Alien a space jockeyről szóljon, mert mit képzel Ridley Scott?". Vagy most a legújabb, hogy nehogy már ne legyen Alien az Alienekben.
Ami persze kicsit hülyén hangzik, de na, fogadjuk már el, hogy Scottot lehet, hogy pont az érdekli, hogy honnan jöttek a space jockeyk vagy ez a robotos szál, és nem az, hogy hogyan lehet az alieneket darálni.
süti beállítások módosítása