A 10 legjobb Ennio Morricone-film
2016. március 01. írta: FilmBaráth

A 10 legjobb Ennio Morricone-film

Régi adósságát törlesztette az Akadémia azzal, hogy Az aljas nyolcasért odaítélte Ennio Morricone-nak azt az Oscar-díjat, amit már nagyon régen meg kellett volna kapnia, csak nem éppen ezért a filmért, hanem ennél sokkal jobban sikerültekért. Tarantino legújabb opuszának a muzsikája ugyanis biztosan nem lesz olyan maradandó, mint a mester korábbi nagy sikerei (ennek legjobb bizonyítéka, hogy már most nem emlékszem rá, pedig nemrégiben láttam). Igaz, kapott már egy tiszteletbeli Oscart a nemrégiben nálunk koncertező idős zeneszerző (lemaradtam róla sajnos, aki ott volt, legyen szíves fájdítsa a szívemet az élménybeszámolóval kommentben), de azért ez még járt neki. Hihetetlen munkabírása van a komponistának, akinek műveiből nagyon sok máig a fülünkben cseng, több, mint 500! alkotás fűződik a nevéhez. Rengeteg műfajban alkotott, a westernfilmektől a drámákon át olyan trash (de megunhatatlan!) alkotásokhoz adta a nevét és tehetségét, mint pl. a Vörös Szonja. Magyar vonatkozású művekben is közreműködött, a Sorstalanság, a Maléna zenéjét is ő írta. Vég nélkül lehetne ódákat zengedezni a mesterről, és nem könnyű kiválasztani a 10 legjobbat a munkái közül. A lista abszolút szubjektív, ezek az én kedvenceim, kíváncsian várom a véleményeteket!

10. Maléna (2000)

malena.jpg

Legyünk nagyon büszkék rá, hogy Koltai Lajost ezért a filmért jelölték operatőri minőségében Oscar díjra és persze Morricone-t is, de egyikük sem kapta meg. Monica Bellucci élete szerepét játszotta el ebben az alkotásban, amelyben Guiseppe Tornatore már nem ért fel a Cinema Paradiso szintjéig, de még mindig kiemelkedőt tudott alkotni.

9. Huszadik század / Novecento (1976)

novecento_18.jpg

Nőiesen bevallom, nagyon ködösek már az emlékeim a filmről (nincs mese, újrázni kell!), de Morricone zenéje megmaradt belőle. A fiatal Depardieu, az legjobb korszakát élő Robert De Niro Bertolucci gigahosszú mozijában (több mint 5 óra a játékidő) kihagyhatatlan párost alkottak. Egyszer mindenképpen látni kell!

8. Őrült nők ketrece / La cage aux folles (1978)

view_13_la-cage-aux-folles_jpg.jpg

A színpadi változatot láttam először Haumann Péterrel és imádtam. Természetesen idővel megnéztem a filmet is, ami nagyon tetszett, de nekem közel sem annyira, mint az elsőként látott verzió. A zenében azonban természetesen nem volt hiba, a mozit is kár lenne kihagyni, Ugo Tognazzi és Michel Serrault remek párost alkottak, az amerikai remake (Madárfészek) a nyomába sem ért.

7. A Profi / Le professionel (1981)

a_profi.jpg

A kritika itt olvasható.

Jean - Paul Belmondo talán leghíresebb szerepe mára mára kultstátuszba lépett, Az isteni Bébel-ről elsőre nem egy agyas krimi jut az eszünkbe, mivel a népszerűségét elsősorban a látványos és szórakoztató kalandfilmeknek köszönheti, ezért jól meg tudja lepni a nézőt ezzel az alkotással. A laza szöveg természetesen maradt (abszolút kedvenc: Volfone úr? Fagylalt és üdítő? Igen! Joss Beaumont. Kémkedés és bunyó!), de ezúttal egy nagyon is izgalmas, fordulatos történetet kapunk, amelynek komoly mondanivalója van, a zárókép pedig zseniális.

6. A misszió / The Mission (1986)

a_misszio.jpg

 

Egy újabb bizonyíték arra, hogy De Niro milyen remek filmekben játszott, mielőtt mindent elvállalt volna. Stílszerűen az operatőr kapott Oscart ezért a drámáért, amelyben valóban gyönyörű képekben tobzódhatunk, és természetesen a zene is felejthetetlen. Jeremy Irons és De Niro elvitte a hátán a történtet, amelyből Roland Joffé maradandó filmélményt rendezett nekünk.

5. Az óceánjáró zongorista legendája / La legenda del pianista sull'oceano (1998)

20141003235222_la_leggenda_del_pianista_sull_oceano_018.jpg

Méltatlanul kevés szó szokott esni erről a varázslatosan szép filmről, amelyben Ennio Morricone felelt a zenéért, Koltai Lajos pedig a kamerát kezelte, Guiseppe Tornatore pedig a rendezői székben tett meg mindent azért, hogy odaszögezzen bennünket a székhez. Tim Roth fantasztikusan játssza a főszerepet, a történet magával ragadó, mégsem lett olyan világsiker, mint ami a minősége alapján kijárt volna neki.

4. Volt egyszer egy Amerika / Once Upon a Time in America (1984)

volt_egyszer_egy_amerika.jpg

Sergio Leone nem csak a western műfajában alkotott klasszikusokat, ezzel az alkotással megmutatta, hogy a gengszterfilmek műfajában is otthon van. Robert De Niro és James Woods kettőse felejthetetlen, nem tudom elégszer elmondani, hány értékes alkotásban alakított zseniálisat De Niro, mielőtt legjobb szívvel is közepes vígjátékokra pazarolta volna a tehetségét.

3. Cinema Paradiso (1988)

cinema_paradiso.jpg

Guiseppe Tornatore legjobb filmje az olasz mozi egyik legjobb darabja, minden képkockája ajándék a filmek szerelmeseinek. 1990-ben elvitte a legjobb külföldi film Oscar-díját, abszolút megérdemelten, nem véletlenül nemesedett mára klasszikussá ez a szép, megrázó dráma. Morricone zenéje tökéletes, mint mindig, Philippe Noiret zseniális, kötelező darab!

2. A jó, a rossz és a csúf / Il buono, il brutto, il cattivo (1966)

wallach.jpg

 

A kritika itt olvasható.

Kétféle ember van a Földön: az egyik, aki már látta Sergio Leone mesterművét, a másik, aki meg fogja nézni.Sergio Leone a spagettiwestern királya, ez a film pedig a legendás Dollár-trilógia befejező része. Az első kettő sem rossz, de ez a mestermű. Csúcsra járatta benne a rendező a rá jellemző stílust, a Volt egyszer egy Vadnyugat csak hajszálnyival marad el ettől a szinttől.

1. Volt egyszer egy Vadnyugat/ C'era una volta il West (1968)

volt-egyszer-egy-vadnyugat--34335.jpg

A kritika itt olvasható.

Nem volt igazi hős. Ennio Morricone gyönyörű zenéjének magyar szövege zseniálisan leírja a film lényegét, Vámosi János hangjával az igazi, mindenkinek azt ajánlom, hogy az ő eladásában hallgassa meg ezt a klasszikust. Habár a western műfajának alapvető vonásaitól nem tér el, mégis teljesen új, friss, egyedi stílusban meséli el nekünk egy vadnyugati bosszúállás történetét Sergio Leone. Örök darab!

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr468430256

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gringo 2016.03.01. 07:27:40

Belehallgattam ebbe a Vámosi féle vadnyugatba. Hááát..... Szerintem borzasztó.

borosnyuszi 2016.03.01. 10:06:54

Teljesen korekt a lista. Morriconeval kapcsolatban 10-ből kilenc embernek a Volt egyszer egy Vadnyugat ugrik bem minden szereplőnek saját belépő zenéje van ami végig kiséri a filmet. Talán ennél a filmnél működik a legjobban a zene és film közti szimbiózis egymás nélkül nem működik igazán egyik sem. Egyik kedvenc filmem az Óceánjáró zongorista legendája. Arra kíváncsi lennék vajon a betét zongora darabokat is a mester szerezte mert akkor bizony a legnagyobb respect az öregnek mert ami ott szól jóval tovább mutat a komerszebb fülbemászó filmzenéinél.

Zelig 2010 2016.03.01. 12:50:27

@borosnyuszi: Nem ő írta, de ez publikus információ, miért nem nézel utána az ilyesminek?

borosnyuszi 2016.03.01. 13:33:25

@Zelig 2010: Mert a Smokingon úgyis megírja valaki

Levente B. · combatant.blog.hu 2016.03.01. 16:06:23

Én A betörés (1971) és a Szicíliaiak klánja (1969) zenéjét is betenném egy ilyen listába...de ugye szubjektív mint minden ilyen :)

saci02 2016.03.01. 16:53:07

Nevem senki?!?!?!?!?!?!?!?!?!?

Intimitás Gourmet · http://intimitasgourmet.blog.hu/ 2016.03.01. 17:05:41

@Levente B.: A betörés az egyik kedvencem, pedig annyira egyszerű dallam az is. Persze az autósüldözés külön megér egy misét.

tnsnames.ora 2016.03.01. 17:13:51

- Kiváló téma, rengeteget lehet beszélni róla, sok aspektusból. :)
- Nem világos, hogy a sorrendet mi befolyásolta inkább a film egésze avagy csak a zene. Nem mindegy és nem feltétlen korrelálnak egymással sem (lehet jobb egy zene, mint a film maga és fordítva).
- Vámosi cuccról de nem tudtam, de gazdagabb voltam, mint így, hogy megsasoltam. ;) Szörnyű......
- Eleve kérdés számomra, hogy az utánajátszások tudnak-e elég erősek lenni az eredeti OST-hez képest, akár Morricone dirigálásával.
Egy kivétel biztos van (szvsz). A Cseh Rádió vette ezt fel (Pár dollárral többért), ez szerintem nagyon üt:
drive.google.com/file/d/0B7pMmdFXVpI5NEsybHQyVWFPbjQ/view
- Nálam a Profi a második a Volt egyszer egy vadnyugat után, mert OST-album szinten brutálisan erős a zenei anyag, kvázi minden másodpercében, megcsillantva valamit Morricone igazi, eredeti szomorúzenészi tudását is. Invenciózusságban, frisseségben azért egy paraszt hajszállal lemarad (nálam).

Pár érdekes adat:
Bach teljes életműve: 160 CD
Vivaldi teljes életműve számolásaim szerint: 40 CD instrumentális, 30 CD egyházi zene+opera=70 CD
Domenico Scarlatti összes csembalószonátája (555 db): 34 CD
Handel életművéneknagysága összemérhető Bach-hal, azaz 160 CD. Egy másik számolás szerint a Chrysandel kotta kiadás 3.44GB, és kb. 25 MB-nyi kotta 1 CD -> 140 CD
Telemann: Bach + Handel (3.000 máről számol be a zenetudomány, de sok elveszett) -> 300-320 CD
Haydn: 15 CD zongoraszonáta, 9 CD zongorahármas, 21 CD vonósnégyes, 33 CD szimfónia, 15 cd egyházi művek -> legyen 100 CD.
Mozart: 180 CD (Több mint Haydné!)
Beethoven 85-100 CD (kétféle complete edition is megjelent).
Liszt: teljes zongorás életmű 100 CD

Hány track, hány album, mennyi játékidejű filmzenét komponált Ennio Morricone? Csak filmzene (szomorúzene nem), csak releváns azaz CD-n megjelent, csak sorlemez, azaz válogatás, gyűjtemény kizárva.
A releváns életmű minden sallang nélkül : 331 db CD, 7.108 db track, 348+ óra játékidővel.
Extended version-ökkel, Collaboration-ökkel, Kislemezekkel, Koncertekkel etc.: 8278 db track 420+ óra
A szomorú zenét ami pluszba jöhet, azt nem tudom (merthogy eredendően hivatásosan rendes zeneszerző volt, a filmzeneszerzés csak eztán jött).
Azaz Telemannál is több.

Érdekes kérdés, hogy vajon mennyi ebben az életműben érték?
Részint a "túltermelési válság" miatti ismétlések miatt...
Részint az kevéssé értékes (max. csak a filmben érdekes) "hangfestések" miatt. Ha az egyik legsikerültebb OST-jét vesszük ("Volt egyszer egy vadnyugat"), annak is csak kb.70% a releváns zenei anyaga.
Részint a "zenei onanizálás" miatt, amolyan kvázi űrtöltésként.
Merthogy az nem lehet kérdés, hogy tehetséges zeneszerző, invencióval, komoly megalapozott szakmai tudással no meg hosszú élettel megáldva.
Ahogy az sem lehet kérdés, hogy ezen életműben "zaj".

saci02 2016.03.01. 17:27:41

@aegithalos: je, olyan film is van????

Bobacska 2016.03.01. 18:44:05

@Levente B.: A szicíliaiak klánja nagyon jó film. És nekem ebben a filmben szól a kedvenc Morricone dallamom.

sutyerák 2016.03.01. 19:30:28

nincs olyan,hogy Ennio Morricone film.
de azért értem.
a telómon a Profi főcímzenéje a csengőhang:Chi Mai

youtu.be/DbHP9NtSnB0

youtu.be/1BK-X8tiGQs a Profi

Helmut von Offenburg 2016.03.01. 22:38:59

A volt egyszer.. nyitó jelenete a filmtörténet egyik legjobb snittje. Szerintem.
Belmondo Garas-szinkronnal nagyon adja az ívet, a második nem valami jól sikerült.
A lista többé-kevésbé megfelelően adja vissza Morricone legfontosabb állomásait.

Celtic 2016.03.02. 10:16:55

Valamiert a regiekhez nem tudok hozzaszolni. De itt jegyzem meg, Belmondonak van masik, hasonlo, de nemigazan ismert filmje is. Mondjuk, max. abban hasonlit, hoyg az is a 007-es kalandokat vette alapul, csak a parodia oldalarol (nem olyan eroltetett parodia, mint a Leslie Nielsen-fele filmek, de parodia)

www.port.hu/a_kaprazatos_le_magnifique/pls/w/films.film_page?i_film_id=5718

blacker24 2016.03.03. 11:17:02

@vektoroptika: A Polip zenéje igazi mestermű szerintem. Sajnos mindig elfelejtik megemlíteni amikor Morricone munkássága kerül szóba.

Pax Deorum 2016.03.04. 12:35:36

Nem akarom bántani a cikkírót, örülök, hogy szereti Morricone zenéit, de ezek a legismertebb, éppen ezért unásig ismételt és hivatkozott művei a zeneszerzőnek. Valójában több mint 500 filmhez írt zenét, és a filmek minősége nem mindig áll egyenes arányban a zenék minőségével. Magyarán gyakran nem annyira sikeres, sőt, esetenként kimondottan gyenge filmekhez is írt nagyon értékes zenéket. Ilyen például a Nostromo című – nálunk is vetített – sorozat, amelyhez több mit 80 percnyi nagyszerű zenét szerzett, dupla CD-n jelent meg a ’90-es években.

A TOP 10-es listára nálam feltétlenül felkerülne két másik – szerencsére filmalkotásnak is nagyon jó – sorozat: a már mások említett Polip (vsz. Morricone legkomplexebb műve), valamint a Marco Polo.
süti beállítások módosítása