A 10 legtúlértékeltebb rendező
2014. július 12. írta: danialves

A 10 legtúlértékeltebb rendező

A filmgyártásnak megvannak azok a jellegzetes alakjai, akiknek kapcsán sokunk számára megmagyarázhatatlan, hogyan nem tűntek még el a süllyesztőben. Egyiknek a hatalmas blöffjeit méltatják, a másik csak saját maga halvány utánzatát adja elő, a harmadik pedig igazából semmit nem is csinál. De természetesen azokról se feledkezzünk meg, akik csak simán szar filmeket készítenek. Úgyhogy elérkezett az idő, hogy kaviárban és homárban turkáló bloggerekként eltartott kisujjal, a maradék ujjakat felhasználva hangosan kifújjuk az orrunkból a felesleges nedveket, azaz megemlékezzünk ezekről az emberekről egy szokás szerint objektív toplista keretében. Alább következzen tehát a hosszas szerkesztőségi vita után kialakult összeállítás, amely nem feltétlenül tükröz sorrendiséget, sem a kollektív véleményünket (elhatárolódások majd kommentben):

Nicolas Winding Refntulertekelt.jpg

Refn megmaradt világundorban szenvedő filmfőiskolásnak egész karrierje alatt, akinek derogál olyan filmet csinálni, amit rajta kívül más is ért. Ez nem azt jelenti, hogy filmjei mélyek vagy bonyolultak lennének, egyszerűen csak zavarosak és céltalanok, mélység helyett a mélység érzetét kommunikálják. Ez nagyjából a komplett európai művészfilmes mezőnyre igaz, de Refn-ben az a különleges, hogy klasszikus műfajrendezőket nyúl (Michael Mann, Mario Bava, stb.) interjúkban és a filmek körüli promócióban mégis megállás nélkül Alejandro Jodorowsky vagy Gaspar Noé nevével takaródzik. Ezzel a kommunikációval a filmjeit olyan kontextusba helyezi (vagy szeretné helyezni), ahová a filmek sajét jogukon nem kerülnének.  Mondjuk képzeljük el, hogy a Drive Cannes-ban nyit, de hiányzik a főcímről a külön köszönet Jodorowsky-nak, Refn pedig nem kukorékolja tele az interjúkat azzal, hogy ő csakis Jodorwsky filmeket nézett, és személyesen a Gaspar Noéval konzultált, mert az igazi művészek csak így felhívják egymást, és beszélgetnek Nagyon Komoly és Fontos Dolgokról. Ehelyett Refn elmondta volna, hogy kurvára imádja a 80-as évek akciófilmjeit, főleg a Michael Mann-től Az erőszak utcáit, és akart egy ilyen homage-flmet csinálni. Kapott volna díjat? Érdekelt volna bárkit a filmje? Ugyanúgy nem, ahogy mondjuk a zsigerien förtelmes Valhalla Rising sem érdekelt senkit. Refn nem csak túlértékelt, de idegesítően rossz rendező is, aki talán jobb filmeket csinálna, ha kihúzná a fejét a seggéből. (mocsariszorny)

James Wantulertekelt1.jpg

James Wan a horrorvilág bazári mutatványosa. Ezt nem csupán a cirkuszi hasbeszélő babák iránti fétise miatt mondom (Na, mi a közös a Fűrészben, a Halálos hallgatásban, és a Démonok közöttben? Pontosan, a baba!), hanem amiatt is, amit általánosan képvisel a műfajban. Filmjei szépen fényképezettek, vágásai pontosak, történetei csavarosak, zenéi hatásosak, tehát alkotásai első pillantásra a tökéletesség határát súrolják. Azonban, ha jobban belegondolunk a műveibe, rá kell jöjjünk: James Wan vagy ordas kliséket ismételget (lsd. Démonok között, Insidious 2), vagy ha valami eredetibb történettel áll elő, abból emlékezetes, de a józan észnek totálisan ellentmondó csavar sül ki (lsd. Fűrész, Halálos hallgatás). A rendező munkái külcsín és ijedős leányokon lemérhető hatás szempontjából kiválóak, ám „beltartalmuk” vagy lejárt szavatosságú, vagy erősen megkérdőjelezhető minőségű. Wan nem tudja megújítani a zsánert, csak - képletesen szólva - a fényezését polírozza, hogy szépen csillogjon. Igazából a mai horrorfilmes érát minősíti az a tény, hogy ilyen „parasztvakító” alkotásokkal valaki ennyire sikeressé válhat. Szomorú tendencia. (Werewolfrulez)

Terrence Malicktulertekelt2.jpg

Hollywood egyik nagy különce nem tett le egyetlen igazán zseniális filmet sem az asztalra, mégis amikor nagy ritkán rászánja magát egy újabb alkotásra, egész Hollywood a kamerája előtt nyüzsög, egy cameoért egymást ölik a sztárok, és ha sikerül, akkor sem biztos, hogy belekerül a filmbe, mert a rendező hobbija az, hogy a vágóasztalon rendre óriási vérengzést végez. Vajon mi lehet a titka annak, hogy mégis igazi mesterként tiszteli mindenki? Talán Antonio Banderas jár a legközelebb az igazsághoz, aki azt nyilatkozta, hogy fogalma nincs, miről fog szólni a film, amelyben benne van, de mégis óriási megtiszteltetésnek tartja, hogy a rendezővel forgathat. Vagyis egy Malick - filmben benne lenni jól mutat az önéletrajzban, a marketingérték többet nyom a latban, mint a művészet. Az egyébként rendkívül ritkán forgató rendező az idén megtáltosodott, az elmúlt 10 évben összesen nem került annyi filmje moziba, mint idén fog, így talán végre megtudjuk, hogy tényleg megérdemelt-e a rendező az évtizedek óta tartó őrületes hype-ot. (FilmBaráth)

 Ridley Scotttulertekelt3.jpg

A jó öreg Ridley Scott munkásságát kettő hasonlattal lehetne a leginkább leírni. Ebből az egyik egy kapkodó őrült lenne. Ő az, aki a tiszta időszakaiban, zseniként megrendezi minden idők legnagyobb alkotásait (A nyolcadik utas: a Halál, Szárnyas fejvadász, Thelma és Louise, A sólyom végveszélyben), amelyeket még évek múltán is csillogó szemekkel emlegetnek azok, akiknek részük volt ezen katartikus élmények bármelyikében. Ám kis idő múltán Scott elveszti kapcsolatát a külvilággal, és ekkor kerülnek ki kezei alól az olyan darabok, amik megnézésétől hányással és hasmenéssel kell orvoshoz fordulni (G.I.Jane, Gladiátor), vagy csak egyszerűen veszélyesen unalmasak (Mennyei királyság). A másik hasonlat azé, aki óriási tudással és tehetséggel van megáldva, ezt pedig hihetetlenül jó művein keresztül meg is mutatja a nézőknek, majd pedig Oscar-díjak és nagy bevételek reményében szörnyszülötteket hoz a világra. Az igazságra talán soha nem jöhetünk rá egészen, de remélem, hogy Ridley Scott életművét végignézve a kissé túlzó leírásom egy rövid bevezetőként szolgálhat életművéhez. Összességében tehát ő az, akinek soha nem bocsátjuk meg, hogy rendező lett belőle, de vissza sem akarunk menni az időben, hogy kitépjük a kicsi Scott kezéből a kamerát és két irgalmatlan nagy pofon után közöljük vele, hogy inkább legyen tűzoltó, hiszen akkor a legjobb filmek listája több filmmel lenne szegényebb. Egyébként egészen jó ellenpontot képez neki testvére, Tony Scott, aki egy-két nagyon erős próbálkozástól eltekintve (Tiszta románc) pontosan az a rendező, aki mindig a tisztes középszert hozza, és soha nem fogunk magunkban kárt tenni a filmjei alatt, de soha nem is fogunk évek múltán imákat zengeni róla (a Danger Zone poén szintjén azért szódával elmegy). (NY124)

Eli Rothtulertekelt4.jpg

Eli Roth a kapcsolatok embere. Bele sem akarok gondolni, milyen lehet az, mikor valaki a hollywood-i kapcsolati és pénzügyi háló közepébe születik, mindenesetre Roth messzemenőleg kihasználja a lehetőségeit. Ezenkívül fantasztikus marketingkészséggel rendelkezik, így képes volt eladni magát, mint a horrorfilm új messiása, úgy, hogy összesen három filmet rendezett (most már négyet, de a The Green Inferno még nem elérhető). Három nem túl izmos filmet. A Kabinláz aranyos próbálkozás, mely lehetett volna igazán emlékezetes, nyomasztó horror, de Roth mindent bele akar zsúfolni a biohorrortól kezdve a főiskolás szexkomédián át a kung-fu paródiáig. A Hostel csak azt mutatja meg, hogy az amerikaiak mennyire félnek a világtól, ugyanakkor a film kizárólag a gusztustalan erőszak nyelvén képes megszólalni, utat engedve az évtizedet szennyező, totálisan unalmas torture porn műfajának (amit nem Roth talált fel, csak ő vezette be újra a mainstreambe). Szóval érthető, Roth miért túlértékelt: az önmaga által gerjesztett médiahiszti és személyi kultusz sajnos sokkal finomabban munkált és szórakoztatóbb, mint a filmjei. (mocsariszorny)

Tim Burtontulertekelt5.jpg

Mi felnőttünk, a csodagyerek viszont nem. Ugyanazt a nótát fújja sok éve már, és a legrosszabb, hogy már nem is fáj, csak vállat von az egykori rajongó az újabb film láttán, és már csak szíve legbelső odújában hiszi, hogy lesz még egy olyan csoda, mint a Batman - A denevérember (ami e sorok írójának véleménye szerint a legjobb darabja a bőregér-sorozatnak), vagy az igazi szakmai csúcs, a Nagy hal, amely egy zseniális látomás az életről, olyan filozófiai mélységgel, amelyről ma már el sem hisszük, hogy létezhet egy Burton-filmben. Anyagilag nincs probléma, a mozik hozzák a producerek elvárásait, megszokásból jelölgetik díjakra is az újabb alkotásokat, de az Éjsötét árnyék szánalmas középszere után nincs nagyon miről beszélni, Hollywood egy újabb zseniális tehetséget zárt iszonyat pénzzel és hatalmas, de üres hírnévvel járó ölelő karjai közé. Vérző szívvel bár, de azt kell mondanom, hogy az Ed Wood rendezője már csak a régi szép idők emlékéből él, és mivel nagyon jól, nem sok reményt látok arra, hogy még egyszer katarzis-közeli állapotba kerülök Burton legújabb munkájának láttán. Marad a régi kedvencek rongyosra nézése, és az életmű újabb, egyre gyengébb darabjainak száműzése az életünkből (FilmBaráth)

David O. Russelltulertekelt6.jpg

Sokféle mód van arra, hogyan készítsünk minimális erőfeszítéssel Oscar-győztes filmet, azonban David O. Russellnél tökéletesebben még senkinek nem sikerült elsajátítania ezt a mesterséget. Annál pedig jobb fokmérője nincs is a túlértékeltségnek, hogy valaki milyen magabiztossággal ugorja meg a világ legtúlértékeltebb díjának mércéjét. Russell igazából évek óta mást sem csinál, mint lefogyaszt/átalakít sztárokat, ír nekik egy őrült karaktert... bocsánat, nem is ír nekik, hiszen alkotásainak nagy része improvizációból áll, vagyis inkább abból, hogy produkáltatja a színészeket a kamera előtt. Ennek eredménye pedig szinte kivétel nélkül Oscar-jelölésekben/díjakban jelentkezik, szóval némiképp érthető is, miért választja rendre ezt a megoldást. Persze ez nem azt jelenti, hogy a Napos oldal vagy az Amerikai botrány ne lennének szórakoztató filmek, viszont ezzel még nagyjából annyi jogosultságuk van különböző díjakra, mint az Anchormannek vagy a Másnaposoknak. (danialves)

George Lucastulertekelt7.jpg

George Lucas az a forgatókönyvíró és producer, akire valamilyen apropó folytán mindenki elsősorban rendezőként hivatkozik. Ám ha a szemfüles filmfüggő utánajár a munkásságának, észreveheti azt, hogy a több mint húsz filmből amin dolgozott, mindössze hatot jegyez rendezőként. Ezekből az első két filmje, a THX 1138 és az American Graffit igencsak felejthető alkotások. A maradék négy pedig azok a Star Wars darabok, amiket ő vezényelt le. Ezek közül a három legújabbat inkább jobb elfelejteni, a régi trióból pedig a legelső, az Új remény fűzhető az ő nevéhez. Ez utóbbi rendezés szempontjából teljesen korrekt munka, ám a sorozatból nem a legjobb. Ugyanis véleményem szerint az azt követő két rész, amelyek forgatását nem George irányította, ilyen szempontból jobbnak bizonyultak. Tehát Lucas úr azon elhatározása, hogy rendezői székét átadja másoknak és inkább a háttérből dolgozik ötletgazdaként, legjobb döntéseinek egyike. Ám pont emiatt, mint a filmtörténet egyik legnagyobb rendezője, sajnos nem tarthatjuk nyilván. (Razzul)

Robert Rodrigueztulertekelt8.jpg

Rodriguez tipikusan az a rendező, akinek ha volt is valami egyedisége – megjegyzem, szerintem nem – akkor azt is aprópénzre váltotta az utóbbi években. Bár van egy-két valóban erős darabja (pl. Sin City, Desperado), filmjeinek többségét vagy összecsapott próbálkozások, vagy a gyerekeinek készített szánalomtengerek „ékesítik”, a Machete-„szériában” pedig az emésztőgödör széléről összekapart elemekkel próbált házalni, mérsékelt sikerekkel. Rodriguez egy olyan direktor, aki próbálja azt a látszatot kelteni, hogy mindig valami nagyon egyedi filmmel készült, azonban a képsorok lepörgése közben ezek a „művek” – tisztelet a kivételnek – csak erőltetett műviséget, összetákolt dramaturgiát és irritáló poénokat tárnak a nézők elé. A jobb filmjeiben pedig még ennyi tartalom sincs. (FroG)

Judd Apatowtulertekelt9.jpg

Apatow filmjeivel nem is igazán az a baj, hogy rosszak vagy kínosak lennének, hanem hogy fárasztóan hosszúak és humortalanok, ez pedig nagyjából a két legnagyobb bűn, amit egy vígjáték elkövethet. De amivel igazán kiérdemelte a szereplést ezen a listán, hogy nem elégedett meg annyival, hogy rendez 2-3 középszerű komédiát, hanem mintha osztódással szaporodna, kinevelte saját kis másolatait Evan Goldberg vagy éppen David Gordon Green képében. Így még más túlértékelt rendezőkből jó esetben két év alatt kapunk egy adagot, Apatow szelleme akár évi 2-3 alkotásban is továbbél. Így aztán szinte lélegzetvételhez sem jutunk az olyan apatowizmusoktól, mint a Rogen-Hill-Franco trió erőltetése (ugyanabban a szerepben), az évekkel ezelőtt lejárt füvezős poénok és a magát intelligensnek gondoló történet miatt két órásra nyújtott játékidő. Az emberiség egyetlen reménye, hogy tanítványai előbb nőnek túl rajta, mint hogy utánpótlást tudjon számukra gyártani, Green például már a Joe-hoz hasonló filmeket rendez, Nicholas Stoller pedig idén egy igazán humoros vígjátékkal rukkolt elő a Rossz szomszédság képében. (danialves)

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr726434147

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.12. 12:15:30

Nem tudom ki ez a Darvas Tamás gyerek, de attól, hogy egy pöcs sznob bölcsész vagy, még nem Ridley Scott vesztette el a kapcsolatát a külvilággal. A külvilág köszöni szépen, és kiválóan szórakozik a Gladiátoron, és az kurvára nem reprezentatív, hogy a belpesti romkocsmában merengő munkanélküli álértelmiségieknek hányniuk kell tőle. Sőt, annál jobb.

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.07.12. 12:22:03

Személyszerint én kedvelem Refn munkáit, Malickot meg kifejezetten mesterinek tartom, szóval a róluk alkotott véleménytől elhatárolódnék. :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.12. 12:25:53

Malickhoz, ezt Joel Edgerton mesélte:
"I shot one day on KNIGHT OF CUPS, and I had a 17-page monologue. Christian Bale, who I was playing opposite who had a lot of lines that would lead me into the next three pages, he hadn't seen his pages. So when we started shooting, he'd just walk off, and I'd be chasing him saying all this stuff, when he was actually the one who was supposed to be interested, and that's the reason that I was talking.

And then into page nine of my monologue, I'd turn around and see Terry like a 150 yards away shooting some pink dog running around. It was indeed a very interesting experience. I have no idea what that film is." (Szerintem Malicknak sincs fogalma.) De hát vannak akkora művészek, akiket mi nem érthetünk meg.

Lucashoz meg azért tegyük hozzá, hogy nemrendezőként sem tett le semmi értékelhetőt az asztalra az elmúlt 25 évben, a két franchise-t, aminek egyáltalán a hírnevét köszönheti, gyakorlatilag tönkrevágta, aztán még mindig úgy tekintenek rá, mint valami mágusra, aki azzal tette a legnagyobb kárt a SW-ban, hogy eladta a Disneynek.

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2014.07.12. 12:28:50

Na aszittem ez egy olyan post lesz, ahol majd lehet jól anyázni, erre 90%-ban egyetértek Veletek. Szörnyű! Tim Burtont én nagyon szeretem, de az is tény, hogy már 10 éve nem csinált igazán jó filmet, az azt megelőző 15 év viszont nem volt akármi. Amúgy nagy lájk, és igen, azért, mert egyetértek :)

Boyzndahood 2014.07.12. 12:30:11

@danialves: Not sure if serious....or just trolling.

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2014.07.12. 12:33:44

Wan és Scott szerintem nem való ide, találni bőven helyettük túlértékeltebbeket. Russellt lecserélném Tom Hooperre, szerintem ő még Davidnél is rosszabb Oscar-vadász.

Rodriguez és Burton még so-so, ők azért néha villantanak.

mocsariszornnyel pedig maximálisan egyetértek :)

Boyzndahood 2014.07.12. 12:37:43

@Boyzndahood: Szerintem a listába még beférne James Cameron is, hasonló okok miatt mint Ridley Scott. Valamint még talán Christopher Nolan is, bár erről csak az Interstellar után döntenék. :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.12. 12:40:10

@Santino89: Hát mi is azt hittük, lesz majd anyázás, úgyhogy nagy csalódást okoztál nekünk. Amúgy persze, hogy egyetértesz, mert ez egy _objektív_ lista. ;)

@lisztes: Akkor továbbra is egyetérthetsz mocsariszornnyel, mert ő nevezte Hoopert, csak aztán leszavaztuk. (Nekem pl. a The Damned United egészen tetszett, és az még egyáltalán nem volt Oscar-szagú film. Mennyiségi alapon Russell nyerne szerintem.)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.12. 12:44:53

@FroG: De persze a szavazásnál behúztad füled-farkad és te is Refnre nyomtál. :P

@Boyzndahood: Ők is csak egy hajszállal maradtak le, Nolan tulajdonképpen FroG magánakciójának köszönhetően.

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.07.12. 12:48:42

@danialves: Az ott felsoroltak közül ő volt a legtúlértékeltebb, ettől függetlenül én kedvelem a filmjeit. :D

osvathzoltan 2014.07.12. 13:37:53

Malick az élet fája és a korai filmjei miatt nem kéne ide meg Rodriguez sem az el mariachi miatt de egyébként ok...bár azért a jó öreg Cameron még befért volna scheemän

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.07.12. 14:51:55

THX 1138 miért is felejthető?

Refn mint túlértékelt? Ki értékeli túl? Alapból kevesen rajonganak érte, mert elég sajátos stílusa van. De gondolom a Drive miatt van az egész...

Fura, hogy Nolan nincs itt :D 10-ből 9 ilyen listán tuti rajta lenne.

Bruse · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.07.12. 16:25:38

Refn stílusát imádom, még ha nagy vonalakban is jogosak az írottak, a Punisher és a Bleeder igencsak üde kivételek a "wannabe Jodorowsky" cuccai mellett. A Drive meg csak simán az egyik legjobb midcult film ever :D

"Hollywood egyik nagy különce nem tett le egyetlen igazán zseniális filmet sem az asztalra..." - Malicknál ezt így kijelenteni kicsit erős, nemdebár?! :)

Eli Roth szerintem nem való ide, csupán a trash-zabáló rétegeknél van kultstátusza, amúgy nem egy különösebben (el)ismert rendező.

Ahogy fentebb írták O. Russel helyett Hooper jobb lenne, elvégre szárazabbak a filmjei, ráadásul Oscar-díjas is.

Nolan merre van? :) Tehetséges a csávó, vannak kiválóan végigvitt koncepciói, de semmiképpen sem egy korszakos zseni, mint ahogyan a többség gondolatában él.

Amúgy jó húzás volt ez a lista! :)

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.07.12. 16:35:21

@Bruse: Majd 20-30 év múlva visszatérhetünk erre a Nolan dologra. Minden arannyá válik, amihez hozzáért. az ilyen emberre mindig emlékezni fogunk. Divat lett amúgy fikázni őt, de igenis korszakos zseni, mert senki nem tud ilyen magas színvonalon filmeket rendezni. És nem 1 filmet nem 2 filmet.

Nyílméregbéka 2014.07.12. 18:07:13

Malickért jár a pacsi, lehet bevésni egy pirospontot. Régóta értetlenül állok az ő piedesztálja előtt...
Lucas szerintem nem túlértékel, mert nem értékeli őt sokra senki mint rendezőt.

FilmBaráth 2014.07.12. 18:10:59

@Nyílméregbéka: Bevéstem a piros pontot, jól jön a sok fekete mellé:-)

Razzul 2014.07.12. 19:20:57

@REMY: Miért lenne emlékezetes? Sehol sem láttam még, hogy hivatkozási alap lenne és Lucasra sem amiatt a film miatt emlékezhetünk.

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.07.12. 19:45:18

@Razzul: Meg egyébként is egy kiforratlan és eléggé unalmas film.

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.07.13. 01:43:39

Ridley Scott kapcsán a Prometheus, mint überszar alkotás kiemelését hiányolom, Refn-t én szeretem, már csak a Pusher-trilógiáért is. Tim Burtont meg imádom, mert mert szeretem a giccses gót horrort.
Ennyit a különvéleményemről. :)

Dr_utcai_arcos 2014.07.13. 12:22:59

Dzsáj... ti aszerint mentek moziba, hogy ki a rendező?? Akkor csak sajnálni tudlak tikteket. Én itt a lista legtöbbjéről -ha nem írtok film címet- azt se tudnám, hogy létezik.

Dr_utcai_arcos 2014.07.13. 12:24:16

Ja, és American GraffitI!

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.13. 12:27:58

@Dr_utcai_arcos: Én a női főszereplő kosármérete alapján szoktam, nem is értem ezeket a feltételezéseket.

Razzul 2014.07.13. 13:12:19

@danialves: Jaja, én is szeretem, ha bevásárlásnál minél több élelmiszert tudok a elhozni és a kosaramba pakolni.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.13. 13:45:25

@Razzul: Ezt szerintem vehetjük egy diszkrét comingoutnak is. (Bár a múltkoriak után nem tudom kit ér meglepetésként...)

2014.07.13. 20:29:34

Csodálkozom, hogy Tarantino és Spielberg kimaradtak.
Amúgy tényleg eléggé romkocsmás-munkanélkülibölcsészes.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.07.13. 20:34:05

@retrovírus: Azért meg kéne már azt is tanulni, hogy azért, mert valakinek nem a szíve csücske az adott rendező, azért még nem lesz túlértékelt. Aki Tarantinot túlértékeltnek tartja, azt nem lehet komolyan venni. Spielberg, illetve Nolan esetében is ez a helyzet. Nélkülük egyszerűen kevesebb lenne a filmtörténelem.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.07.13. 21:29:55

csak 10es a lista?! Mert azért páran még hiányoznak.

Bay pl?! Vagy ő már nem számít túlértékeltnek csak túlfizetettnek/túlfoglalkoztatottnak?!

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.07.13. 21:48:32

@retrovírus: "munkalinélkülibölcsés" - Mert van másmilyen is ? :D

doktor.dikhed 2014.07.13. 21:54:11

"Hollywood egyik nagy különce nem tett le egyetlen igazán zseniális filmet sem az asztalra... Vagyis egy Malick - filmben benne lenni jól mutat az önéletrajzban, a marketingérték többet nyom a latban, mint a művészet. "

Lol.

tjunior 2014.07.14. 00:18:22

Terrence "átszűrödikafényalombkoronán" Malick
Terrence "érdektelenunalmasbelsőmonológok" Malick

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.14. 00:49:39

@retrovírus: Nem sokkal maradtak le, de nem írhattunk fel mindenkit, aki az egykori hírnevéből él a mai napig.

@FroG: Miért ne lenne, nem ismered a klasszikus viccet? Mit gondolsz, a mekiben meg a burgerkingben ki szolgál ki téged? ;)

@doggfather: Minőség a mennyiség felett. ;) De hallgatunk, hogy kiknek kellett volna még felkerülniük.

Bay amúgy szerintem messze nem túlértékelt. Díjat nem nyert, ráadásul ahogy én látom, a többség fejében ő A Szar Rendező, így, nagybetűkkel. De legyen bár túlértékelt, olyat én személy szerint biztos nem írnék fel egy ilyen listára, akit már lassan modorosabb utálni, mint imádni. (Cameron, Abrams stb.)

Boyzndahood 2014.07.14. 00:50:18

@REMY: Nolant Spielberggel és Tarantinoval egy lapon emlegetni, ugye viccelsz? :D

Ja mondtad, hogy nagy hódolója vagy..akkor nem szóltam.

paráznabillegető 2014.07.14. 06:14:48

tarantino?
ő netán alulértékelt, he?
lol.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.07.14. 08:33:18

@danialves: bay aki csak robbantani tud filmet max 5 évente készíteni, vagy spielberg aki csak mesét tud készíteni mást nem.

és ne gyertek a schindler listájával az is meseként van elmondva.
Így rögtön kettő.

A munka hőse, minden kommunista őse (törölt) 2014.07.14. 09:57:07

"vagy ha valami eredetibb történettel áll elő, abból emlékezetes, de a józan észnek totálisan ellentmondó csavar sül ki"... ezt most hogy?

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2014.07.14. 09:59:46

@Boyzndahood: Igen, kicsit sértő is Nolanre nézve, hogy egy giccsgyárossal, és egy piti tolvajjal emlegetik egy lapon.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.14. 11:35:26

@doggfather: Baynél azt ugye érted, hogy a túlértékelt még mindig nem a szar szinonimája? Lehet, hogy csak robbantani tud, de úgy is kezeli mindenki, mint aki csak robbantani tud, nem tudom miért lenne túlértékelt.

Nálad a mesének amúgy mi a definíciója? Mert úgy érzem, egyszerre akarsz degradáló lenni vele, ugyanakkor ilyen remekműveket belesorolva (mert gondolom akkor a Különvélemény, Ryan közlegény, Indiana Jones is mese) szerintem inkább az ellenkező hatást éred el vele.

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.07.14. 12:30:38

@A munka hőse, minden kommunista őse:
SPOILERES példák:

1. A Fűrészben az utolsó stádiumos rákos beteg "majdnemhalott" ember tizeniksz órát fekszik a fürdőszobacsempén, anélkül, hogy levegőt venne, majd a végén felpattan, és kiröhög mindenkit. Nanemá'

2. A Halálos hallgatásban a hasbeszélő csaj végig egy rúdon mozgatja a halott fater fejét+száját, mintha élne. It's a kind of magic :)

Ezek ellentmondanak a józan észnek.

A munka hőse, minden kommunista őse (törölt) 2014.07.14. 12:47:37

1. erőt gyűjtött :)
2. ilyet én is láttam a jútyúbon. meg képzeld, a birodalmiak elfoglalták a frankfurti repteret!!! :D

elnézést, hogy "szpoilereztettelek", de nem volt egészen érthető, hogy mire gondolsz. egyébiránt szinte bármelyik fűrészt lehetne ilyenért ekézni, már-már varázsos, hogy a "kirakós" és népi zenekara mennyire kiszámol minden egyes lépést...

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.07.14. 13:06:28

@danialves: dehogy is a mesében nincsen semmi degradáló (nálam), csak egy jelző. Azt szerettem volna vele érzékeltetni, hogy Spilbergnek annyira erős a kézjegye, hogy azonnal felismerhető, és ez az erős kézjegy egy több évtizedes karriernél már hátrány. Nincs benne semmi megújulási lehetőség, képesség. Ugye egy történetet nem csak egyféleképpen lehet elmesélni ez tény? Nah ő pont az ellenkezője: minden történetet csak egyféleképpen tud elmesélni.

A CSAK volt a fontosabb, nem a mese.

És azért a mese a jelző, mert az ő filmjei olyan tipikusan a "jók győznek a rosszak elnyerik méltó büntetésüket", mint a mesékben.
(nehogy ideírj 2 ellenpéldát, mert megharaplak. :D A filmjei többségében ilyenek)

Ez nem baj, csak ahogy írtam egy karrierhez kevés. Illetve nem kevés, de ahhoz igen, hogy a legnagyobb jelzőket megkapja, mint rendező. Ám megkapja rendre, ezért lesz túlértékelt.

Így már érthető?!

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.14. 13:25:29

@doggfather: Az tiszta sor, hogy Spielberg már elég régóta nem képes megújulni, emiatt én abszolút helyet is adnék neki itt. Azzal már tudnék vitatkozni, hogy mindent csak egyféleképpen tud elmesélni. Azért megnézném, hogy látatlanban megmondanád-e, hogy a JP, a Schindler listája és mondjuk a Különvélemény egy ember munkája.

"És azért a mese a jelző, mert az ő filmjei olyan tipikusan a "jók győznek a rosszak elnyerik méltó büntetésüket", mint a mesékben."
Mivel nem ő írja a filmek forgatókönyveit, ezért ez inkább puszta preferencia, mint bármiféle történetmesélői hiányosság. Bár kétségkívül van egy ilyen problémája a filmjeinek, de nem lehet elküldeni mindenkit az anyjába, aki csak hepiendeket rendez. És valljuk be, ő azért elég jól megrendezi ezeket.

Mindenesetre azon nincs vita, hogy kb. abból él, hogy már egy jó 15 éve abból él, amit előtte csinált, azóta nem sok mindent készített, amivel indokolná, hogy ő a világlegjobbrendezője.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.07.14. 13:48:08

@lisztes: Az a piti tolvaj több filmtörténeti remekművet tett le az asztalra mint sok más kollégája. Lopott? KI nem lopott? A végeredmény számít, ami viszont túlugrott mind lopott alapanyagot, amiből építkezett.

Nyílméregbéka 2014.07.14. 13:59:48

@danialves: Miért kéne megújulnia, ha egyszerűen jól csinálja amit csinál. Nolan, Cuaron, Anderson, Tarantino, stb... Megújulnak? Nem, csinálják a filmjeiket a maguk stílusában és azok többnyire jók, nem kell túlmisztifikálni ezt a megújulás dolgot. Az emberek szeretik a filmjeiket, elmennek a moziba megnézni. Ennyi. Spielbernek a legkevésbé sem lenne itt a helye ezen a listán, mivel pont annyira értékelt rendező, mint amilyen értéket teremt. Mai napig bármikor várható tőle egy oscar szintű alkotás, bármilyen témába kezd bele, nehéz lenne túlértékelni a filmkészitői kvalitásait.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.14. 14:28:21

@Nyílméregbéka: Csak az a baj, hogy Spielberg az utóbbi időben már nem csinálja annyira jól, amit csinál. (Annál jobb érv pedig nem is kell a túlértékeltségére, hogy ezzel így is rendre Oscar-közelben van.)

Mint ahogy a Django nagy része is már csak a tarantinoi elemek megszürkült felmondása, de már a Grand Bp. Hotelen is éreztem egy kicsit, hogy hiába volt jó, sokáig Wes Anderson sem fogja tudni eladni ugyanazt.
Mellesleg Tarantino azért régebben meg tudott újulni, a Kill Bill pl. jó messze esett a Ponyvaregény által megkezdett úttól, attól függetlenül, hogy megvoltak benne Tarantino jellegzetességei.
Cuarónra is elég bátor rámondani, hogy ne újulna meg, miközben konkrétan tavaly csinált egy olyan filmet, amivel kb. mindenkit leelőzött.
Nolan jó kérdés, ő most tudta le a Batmaneket, szóval neki inkább pont most kéne majd nagyot robbantania az Interstellarral.

Szóval ja, azért érdemes ezt egy kicsit misztifikálni, mert azért senki nem azzal lett sztár, hogy évtizedekig ugyanazt a szintet adta le. Meg azért érdemes lenne olyan példákat is emlegetned, mint Guy Ritchie, aki aztán tényleg színtiszta önismétlés csinál, aztán nem is volt igazán jó filmje a Blöff óta.

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2014.07.14. 14:49:53

@REMY: Nyilván mindenki "lop" valamennyit, ha filmet csinál, hiszen ez egy olyan szakma, ahol mások inspirálnak, és már van akkora múltja, hogy nehéz újat mutatni. A lényeg itt inkább a mennyiségen és a módszeren van - abban Tarantinonak párja sincs :) Mondom ezt úgy, hogy egész jó filmkészítőnek tartom egyébként.

Nyílméregbéka 2014.07.14. 15:34:32

@danialves: Ez mondjuk ízlés kérdése, de szerintem a Lincoln egy remek film volt, úgyhogy számomra Spielberg még mindig varázsló, igaz előtte elkövette az Indy4-et meg azt borzalmas giccses lovas filmjét, de az én szememben javított. :)
Tarantino egyelőre még úgy is érdekes és jó tud lenni, hogy sokszor önmagát ismétli, a Django is jó példa erre, lehet hogy lassan ráférne egyfajta megújulás, de csak úgy, hogy azért megmarad a jellegzetes Tarrantino stílus is.
Wes Anderson meg eddig ügyesen nem ontotta magából a filmeket, pont olyan időközönként jön elő egy-egy filmmel, hogy ne lehessen ráunni. Persze ez is egyéni preferencia, hogy kinek mennyi a sok... :)
Cuaron a Gravity-vel inkább csak kitérőt tett mint megújult szerintem, azért az a film a képi világában, ritmusával még mindig tipikus Cuaron.
Nolannal egyet értek veled, irónikus, hogy sokak pont Batman széria miatt kezdték isteníteni, pedig az inkább a betli kategória a filmográfiájában, és ha egyáltalán felmerül a túlértékeltsége, az pont a Batman filmek miatt lehetne. Remélem az Installer nagyot szól és valami újat hoz...
Guy Ritchie pont ellentéte Tarantínónak, sikerült két film alatt elcsépelnie saját magát (bár nekem az első Shelock film tetszett). Na meg azért besegített a sok wannabe gájricsi is, egy időben ontották a hasonló stílusú angol gengszterfilmeket.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.07.14. 15:52:56

@Nyílméregbéka: Nem bírom megállni. :D

Nolannel betli a Batman? Maximum a 3. rész, és annak is a vége. Azok a filmek akciófilmként, szuperhős filmként, thrillerként, mindenhogy megállják a helyüket. Egyszerűen tökéletesek. A szuperhősök iránti, vagy Batman iránti utálat szülhet csak olyan kijelenést, hogy a Batman betli a karrierjében.

Dr_utcai_arcos 2014.07.14. 16:04:16

Ne izéljetek már. Pont Tarantino a példa, hogy tudod, hogy mire mégy be. Nem értem ezeket a megújulásra való ösztökéléseket. Ott van Sly, Van Damm mostanában Statham, senki nem várja el tőlük, hogy Shakespeare-t szavaljanak a színházban. Ha jegyet váltasz, tudod jól, hogy üsd vágd és ez pont ok. Milyen lenne már, hogy beülnétek egy Bay filmre és 2 órán keresztül két szerelmes, egymást soha meg nem kapó 60+-os pár szenvedése menne? Ezek a rendezők kiszolgálnak egy tömegízlést. Ennyi. Ott vannak a kísérletezgető rendezők, megpróbálnak kilépni a védernyő alól és 10-ből 9-szer akkorát buknak mint egy ólajtó.

Nyílméregbéka 2014.07.14. 16:21:52

@REMY: Nolan többi filmjeihez képest a Batman filmek inkább kisiklások. Na jó, talán a Sötét lovag nem, de azt is Joker karaktere miatt. Mint film, nem olyan nagy szám egyik sem szerintem, mint ahogy sokak szemében a Batman trilógia miatt lett Nolan az isten.
Tökéletesek??? Na nemá! Most komolyan, csak valami elvakult Batman/Nolan fetisizmus mondathatja ezt velet! :D Az első érdekes és újszerű volt, kellemes változás az azt mehelőző karaktergyalázások után. De tökéletes? Koránt sem (8/10). A másodikban mindent vitt Heath Ledger mindent lehengerlő alakítása, szépen elfedte a film kissebb hiányosságait (8/10). A harmadikra már nem maradt semmi, a király meztelen. Egy hosszú, sokszor bizony unalmas lezárása a sorozatnak (7/10). Egy szóval sem mondom, hogy ezek rossz filmek lennének, sőt a képregényfilmek közül a jobbak táborába tartozik, de közel sem tökéletes, és Nolan nem ezzekkel a filmekkel büszkélkedhet a karrierében.
Amúgy meg imádom a képregényfilmeket, és a rajzfilmeket is, ezt te is nagyon jól tudod, :) mindet megnézem, de nem vagyok elvakult egyik irányában sem.

Thoras 2014.07.14. 16:32:44

A lista egy részével nem értek egyet, de ez nem is érdekes, mindenkinek megvan a maga véleménye. Az ilyen mondatok, mint: "csak zavarosak és céltalanok, mélység helyett a mélység érzetét kommunikálják. Ez nagyjából a komplett európai művészfilmes mezőnyre igaz", kivágták a biztosítékot.
Igen nagyvonalú megfogalmazás egy olyan valakitől, aki (tippelek) a büdös életben értékelhetőt nem tett le az asztalra, de annyira tudja a tutit, hogy nem értékel, hanem kinyilatkoztat. Mivel ő eztet nem szereti, meg nem érti, ezért szar, és kész. De volt még pár olyan, aki hasonló megjegyzéseket tett, így van itt még hozzá hasonló okostojás.

Ok, ezt most kamunak fog tűnni, de csak most néztem meg melyik blogon vagyok. Elnézést kérek, nem kellene csodálkoznom, hogy ilyenekbe futok bele. Korábban már megfogadtam, hogy ide nem teszem be a lábam többet, mert csak felidegesítem magam az elképesztő mennyiségű értékelhetetlen, hozzá nem értő íráson. Pont mint ez. Persze, akkor minek szólok hozzá? Mert idegesít, hogy páran ilyen baromságokat írogatnak, aztán vannak mások, akik őket kezdik el követni, és hasonló, innen vett baromságokkal kürtöli össze a többi blogot.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.14. 16:33:25

@Nyílméregbéka: @Dr_utcai_arcos: Tisztázzunk valamit: a megújulás nem azt jelenti, hogy valaki hirtelen eldobja az összes stílusjegyét, és elkezd teljesen más filmeket csinálni. Hanem azt, hogy Spielberg, aki egykor korszakalkotó volt, legyen szó űrlényes filmről, kalandfilmről, blockbusterről, háborús filmről, mostanra csak a kitaposott úton képes járni. Erre pl. nagyon jól példa a Lincoln, nem rossz tényleg, de kb. egy történelemkönyv felmondása, amit bárki megcsinálhatott volna, és igazán semmi előremutató nincs benne. (És éppen ezért nagyon rossz példa Cuarón.)
Wes Andersonnal sem az lesz a baj, hogy milyen szar már, hogy szimmetrikus elrendezésű beállításokat használ, hanem hogy ugyanazt a történetet akarja elmesélni újra és újra.

Ha valakit az tesz boldoggá, hogy Statham évente 3-szor eljátssza ugyanazt, vagy Bay kétévente csinál egy robotpornót, akkor egészségére, de ezért ne kelljen már külön megdicsérni ezeket az alkotókat, mert nem ezzel megy előre a filmezés. Hanem olyan filmesekkel, mint Cuarón, Nolan, na meg amilyen Spielberg és Tarantino volt egykor.
Ha nem lennének ilyen "10-ből 9-szer hatalmasat bukó" kísérletezgető rendezők, akkor nem lenne Hetedik, Memento, Gravity, Mátrix , de még Star Wars vagy A gyűrűk ura sem.

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.07.14. 16:54:57

@Thoras:"Igen nagyvonalú megfogalmazás egy olyan valakitől, aki (tippelek) a büdös életben értékelhetőt nem tett le az asztalra, de annyira tudja a tutit, hogy nem értékel, hanem kinyilatkoztat." Erre a tippedre azért ne vegyél mérget, de komoly összegű fogadásokat se próbálj rá kötni. ;) (Mondom ezt úgy, hogy egyébként nem feltétlen értek egyet a cikkből kiemelt mondattal.)

Most akkor ugyanilyen lendülettel megkérdezhetném: te mit tettél le az asztalra ahhoz, hogy megítéld, mi a hozzá nem értés meg az értékelhetetlenség?

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.07.14. 16:57:16

zack snyder is simán ide való, mikor először olvastam, hogy látnoki erejű rendező majdnem lefordultam a székről.

Boyzndahood 2014.07.14. 17:28:18

@Nyílméregbéka: Kíváncsi vagyok, hogy szerinted melyik Nolan legjobb filmeje(i)?

mocsariszorny 2014.07.14. 17:31:25

@Thoras: Elfogadom a véleményed, de a nagyvonalúságot érintő kommented nem. Nagyon szívesen kifejteném bővebben, mire gondolok, mikor az európai művészfilmes liga egészét kritizálom, meg is fogom tenni egy hosszabb cikkben, de ez nem az az alkalom, mikor kellő hossz biztosított egy logikus gondolatmenet kifejtéséhez.

Amennyiben az "eztet" a rendező életművére vontakozik, valóban nem én vagyok a legnagyobb rajongója, ennek ellenére ismerem az életművét, és szerencsére értelmezni is képes vagyok a filmjeit. Van, amit kedvelek is, például a fent említett Pusher sorozatot vagy a Bleedert, esetleg a Bronsont, de ez nem jelenti azt, hogy ne csinálna oltári szar típusfilmeket, melyekre valóban a mélységérzet kommunikációja jellemző. És igen, céltalanok, zavarosak ezek az alkotások, a midcult kifigurázása, amennyiben műfaji kliséket használ, de a kliséket nem újrarendezi, hanem egymás mellé dobálja, a hézagokat pedig művészi "víziókkal" tölti ki, valódi, értelmezhető cél nélkül. Fürdik a megbecsülésben és dicsőségben, mint vizionárius, miközben olyan alkotók, mint Shane Carruth (akinek az Upstream Color című filmje valóban potens művészi vízió, amennyiben audiovizuális eszközökkel beszél el egy értelmezhető metafizikai fejlődéstörténetet) meghívást sem kapnak az európai fesztiválokra.
Na, azért túlértékelt.

Ezen túl persze igazad van, egy ilyen lista szükségszerűen hatalmas trollkodás.

Seigneur 2014.07.14. 17:54:10

A Malick-méltatás minősíthetetlen.

Nyílméregbéka 2014.07.14. 18:04:46

@Boyzndahood: A legjobb szerintem a Memento... vagy az Inception. Még nem tudtam dönteni, mindkettő más miatt tetszik, de nálam mindkettő 10/10-es.

@danialves: Azért nem mondanám, hogy bárki megcsinálhatná így a Lincolnt! Amellett, hogy igen, bizonyos szinten a történelemkönyv felmondása, hiszen a tényekhez ragaszkodni kell, a színészválasztás, a végletekig kidolgozott karakterek, a látvány maximalista komponálása mind mind nagyon Spielberges, ezt azért kevesen tudják így a filmiparban. De persze igazad van klasszikus megújulás nincs benne, csak hozzta a tőle elvárt kötelezőt.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.07.14. 18:09:36

@Nyílméregbéka: pont ezt írtam én is, meg @danialves: is, hogy hozza a tőle elvárt kötelezőt. nem kevesebbet ez igaz, de nem is többet már évtizedek óta. Ez viszont szomorú.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.07.14. 18:26:43

@Nyílméregbéka: +1. A Lincoln amúgy tényleg remek film volt.

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.07.14. 18:38:59

@Nyílméregbéka: Én a Tökéletes trükkre szavazok, fantasztikus az a film, minden szempontbjól.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.14. 18:53:28

@Nyílméregbéka: Nem is azt mondtam, hogy bárki _ugyanígy_ megcsinálhatná, hanem hogy egy Lincoln életrajzi film nem igazán az a mű sem vízió, sem megvalósítás szempontjából, amit ne tudna egy jobb rendező biztos kézzel levezényelni. Látod, te is 3 olyan dolgot soroltál fel Spielberg érdemeként, ami leginkább a castingot, a forgatókönyvet és a fényképezést dicséri, ebben a sorrendben. (Persze ha nincs Spielberg, nincs Kaminski sem, de azért a lengyel operatőr is bőven kivette a részét abból a látványból.)

De hagyjuk a múltat, beszéljünk a jövőről: nézd meg, hogy egy del Toro milyen projekteket próbál átverni a fafejű stúdiófőnökökön (Mountains of Madness), nézd meg Aronofskyt, Nolant hogy küzdenek az elképzeléseikért, Spielberg meg még azt is eldobálja, amit neki kínálnak fel. (Ld. Robocalypse, de nem tudom, az megvan-e, hogy az Interstellar is eredetileg az övé lett volna.)
Egyszerűen azt látom, hogy 0 ambíció van már abban az emberben, hogy valami egyedülállót alkosson, inkább megcsinálja majd az Indy5-öt, a Tintin 2-t, meg még mellé két Oscar-filmet és kész.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.14. 18:56:47

@doggfather: Mondjuk én már ezt a Watchmenre meg a Dawn of The Dead-re is megszavaztam volna Snydernek, szóval ehhez képest amennyit őt szidják, még inkább alulértékelt is. (Mondjuk a Man of Steel óta baromi pipa vagyok rá, szóval valahol megérdemli.)

Dr_utcai_arcos 2014.07.14. 19:25:07

@danialves: Háááááát, ezekből a filmekből, a Gravity, a SW és a Mátrix mind mind csak technológiailag hozott újdonságot, az áttörést csak ebben látom (mielőtt mindenki majd a torkomnak ugrik, persze mind a 3-at szeretem!)A Hetediket és a Mementot sem érzem áttörésnek, mert ott a téma volt az, ami eladta a filmet. Az azért világos, hogy a legnagyobb bukó az Lucasnál lehetett volna, a többieknél max annyi lehetett volna, hogy ebben lett volna még több. 2014-ben forradalmit végrehajtani? Mit fogunk forradalminak tartani...?Egy új kamerahasználatot? Egy eddig még nem használt forgatókönyvet? Új, véletlenül beleválasztott színészeket? Tényleg nem értem. Ha valakinek valami működik, arról azért nehéz letérni. Ha az eddigieket, amiket eddig elmondtatok, összegyúrnánk rendezőkké, biztosan 10 alatt lenne a végeredmény. Coppola?Scorsese?Bergmann?Fellini? És még?

Dr_utcai_arcos 2014.07.14. 19:29:45

És most egy furcsa összehasonlítás. Akkor Phelps a világ legjobb úszója, viszont Egerszegi elég rendesen túlértékelt, hisz ő csak 3 egymást követő olimpián nyerte a 200 hátat?

mocsariszorny 2014.07.14. 19:49:13

@Dr_utcai_arcos: Olyan, hogy "áttörés" valójában nem létezik már. Ugyanakkor arról van szó, hogy a filmkészítés, különösen a műfajfilmek készítése folyamatos kommunikációt jelent a múlt alkotásaival. Tehát amikor mondjuk David Fincher megcsinálja a Hetediket, akkor a filmje illeszkedik a thrillerek sorába, amik addig elkészültek. Attól lesz egy alkotó fontos vagy egyéni hangú, hogy képes-e a diskurzushoz valami fontosat vagy érdekeset hozzátenni. A Hetedikkel egy évben készülő Tökéletes másolat című filmre emlékszik valaki? Eltörpült a Hetedik mellett, egyszerűen azért, mert nem volt képes a műfajhoz (tehát az az adott diskurzushoz) olyat hozzátenni, ami miatt hivatkozási alap lehetne.

A Hetedik például azért hivatkozási alap, mert újraértelmezi a noir stíluselemeit, látványában és hangulatában újszerű, és nem csak a műfaján belül kommunikál (tehát nem csupán egy egyszerű thriller szeretne lenni), hanem az emberi társas létről és az általános emberi állaportól fogalmaz meg állításokat, melyekkel lehet ugyan vitatkozni, de épp ez a lényeg. Ugyanez áll a Mementóra, csak az inkább az irodalmi intellektualizmus felől közelíti meg a műfajt (a történet dekonstrukciója, megbízhatatlan narrátor, stb.). A lényeg az, hogy ezek a filmek ezért "áttörések". A SW azért nem csak technológiai áttörés, mert műfaji paradigmaváltás is (bevezeti az űropera műfaját a mainstreambe), a Mátrix revitalizálja a saját korában a sci-fi-t, a Gravity pedig azért érdekes, mert pontosan rétegzett film, gyakorlatilag survival sci-fi köntösbe csavart egzisztencialista dráma, illetve metafizikai elmélkedés az evolúcióról.

A valódi "áttörés" az lenne, ha abszolút új műfaj jelenne meg, vagy ha a film alakulna át radikálisan.

A rendezőknek pedig valóban az a halála, ha elkezdenek önismételni (és ez alól a klasszikus európai művészfilmesek sem jelentenek kivételt). Ilyen szempontból a szerzői rendezők hasonlóan működnek a műfajokhoz vagy visszatérő témákhoz. Az első talált kamerás horror még reveláció, a második, harmadik is, a hatodik-hetediknél kezd megkopni a dolog, a huszadikat meg sem nézed. Ugyanez van a rendezőknél, hacsak nem képesek újra és újra csavarni a saját sémáikon.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.14. 20:02:18

@Dr_utcai_arcos: És Egerszegi indul az olimpián és mindenki hatalmas esélyesként tartja számon? Csak mert akkor tényleg túlértékelt, de nekem nem úgy tűnik, hogy ilyesmi állna fenn.

@mocsariszorny: Jól kiszúrtál velem, olyan jól összefoglaltad azt, amit én is írtam volna, hogy most ki is törölhettem egy fél kommentet :D
Amúgy ha már a Fight Club kapcsán ezt elkezdtem pedzegetni, csak a nosztalgia teszi, vagy az ezredforduló óta tényleg lényegesen megfogyatkoztak az ilyen jellegű filmek?

Dr_utcai_arcos 2014.07.14. 20:14:14

@mocsariszorny: "Gravity pedig azért érdekes, mert pontosan rétegzett film, gyakorlatilag survival sci-fi köntösbe csavart egzisztencialista dráma, illetve metafizikai elmélkedés az evolúcióról. " @danialves: Na most fejezzétek be mert szétültetlek benneteket :PPPP. Megyek is megnézem a Piranhaconda-t, az legalább tényleges áttörést hozott a filmművászetben!!!!444

Dr_utcai_arcos 2014.07.14. 20:16:05

@mocsariszorny: Én m ár az első FF filmnél vissza akartam kérni mind a száz forintomat ami a hátsó bejáraton való bejutást elősegítette a moziba. Film után annyi bazdmeget még nem hallottam egységnyi idő alatt :D. De most komolyan Blair-i boszorkányok???WTF?

mocsariszorny 2014.07.14. 20:23:08

@danialves: Ténylegesen megfogyatkoztak. Már a Fight Club is úgy készült el, hogy utána kirúgták az összes executive-ot., aki engedélyezte a filmet. Vicces, de kábé ugyanekkor szintén a Fox kirúgta azokat is, akik az első X-men filmet engedélyezték, még akkor is, ha az később siker lett. Egyszerűen azért, mert túl nagy kockázat volt (akkor még nem voltak menők a képregényfilmek). Olyan filmet kell gyártani, amit jól lehet marketingelni.

Amikor valaki azt írja egy olyan rakás szarra, mint a Transformers, hogy "csak el kell dobni az agyad, néha ilyen is kell", akkor felkúrom magam, mert ez úgy hangzik, mintha a Transformers egy kis üde színfolt lenne az intellektuális, nagyon mély, kemény agymunkát igénylő műalkotások sötét tengerében. Pedig nem. Én annak örülnék, ha valaki azt írná, "csak ne dobd el az agyad, ehhez a filmhez kellesz". Ez befolyásolja a filmnézési kultúrát is, ami megakadályozza, de legalábbis megnehezíti, hogy izgalmas és újszerű filmnyelvi megoldásokat vagy témákat lehessen bevezetni.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.14. 20:36:15

@Dr_utcai_arcos: @mocsariszorny: Amúgy a metafizikai elmélkedés tényleg egy kicsit túlzás talán már arra, hogy volt benne két szimbolikus kép. :D

Én egyébként azt látom, hogy ha a mainstream filmgyártásból kihalt is ez, azért szerencsére már egyre inkább afelé tartunk, hogy nem stúdiófőnökökön múlik, hogy milyen filmeket láthatunk. Hanem otthon, kb. 0 pénzből is lehet újszerű filmet forgatni. Ha már úgyis említetted, az Upstream Color például kiváló példa erre.

mocsariszorny 2014.07.14. 21:17:37

@danialves: Egyáltalán nem csak egy-két kép, nagyon pontosan leírható metaforikus elbészélés van a filmben, ami azzal foglalkozik, hogyan lesz az élettelen anyagból élet, majd az életből szellem. De többet nem hajigálok ilyeneket, ígérem.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.14. 21:21:34

@mocsariszorny: "nagyon pontosan leírható"
Hallgatlak. :D
(@FroG:, figyelsz? Most fogják összezúzni végleg az álláspontodat a Gravitációról. :P)

mocsariszorny 2014.07.14. 21:46:29

@danialves: Még moziban láttam a filmet, de a dolog eléggé egyszerű, én meg most totál leegyszerűsítem. Ugye felriattal indul a film, hogy világűr mennyire alkalmatlan az életre. Nem azt mondja, hogy kurva veszélyes kimenni oda (azt csak sugallja a felirat), hanem hogy alapvetően nem lehetséges a világűrben az élet. De ugye az élet valahogy mégiscsak onnan jött. A filmnek a mozgással kapcsolatos szimbolikája az, ami ezzel a réteggel dolgozik. Az emberi alak mozgása az élet mozgása. Sandra Bullock teste ilyen módon az élet ideája, amit a valósággal szemben védeni kell (űrruha). Ugye a csaj kipörög a francba a világűrbe. Onnan indul a metaforikus elbeszélés. Van is egy tiszta kép róla, ahogy az abszolút sötétségben pörög (anyag nélküli idea). Ki kell szúrnia a Földet (az idea megtalálja a helyet, ahol testet ölthet). Sok vidám kaland következik, amelynek a lényege, hogy a csajnak egy rakat űrszemeten kell magát átverekednie, meg hogy különböző űrállomáskon próbálkoznia a Földre jutással. Ez analóg azzal, ahogy egy bolygó maga összeáll (gyakorlatilag egy rakat űrtörmelékből), és hogy mennyiben függ az élet kialakuláa attól, milyen anyagból kerül ki egy bolygó. Érdekes, hogy amikor bejut egy űrállomásra a test (a csaj), akkor űrruhát vált, az idea felkészül a valósággá válásra. Azonkívül az egész kaland a lét törvényszerűségeivel szemben zajlik, a filmben a szereplő legnagyobb ellensége a gravitáció és a tehetetlenség, az erő, amit nem lehet legyőzni ( az élet szüetése mindig küzdés). Mindenesetre a végén van egy szimbolikus születés (áthatolás a burkon, mely elválasztja a világűrt a Földtől, az élőt az élettelentől), melynek során az élet idája testet ölt. Ekkor már akadályt jelent az ideát eddig védő burok, mert az életnek adaptálódnia kell a környezethez (a víz, amelyben már lehúz a szkafander). A kiúszás a partra az evolúció, amennyiben az a túlélésért való küzdelem. Végül pedig a test feláll a gravitáció ellenében is, pedig gyakorlatilag szükségtelen a két lábra állás (kúszva is túlélne a csaj).
A film tehát a totális ürességtől az öntudatig vitte a szereplőt az anyagon (űrszemét) és a születésen (belépés a sztratoszférába). Ez a metafizikai szint. Nem olyan nagy extra, csak azt monodom, hogy végiggondolt, és hogy a legtöbb film még csak nem is póbálkozik.

Dr_utcai_arcos 2014.07.14. 21:59:40

@mocsariszorny: Dögöljek meg, hogy nem ugyan azt a filmet láttuk :DD!

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.14. 22:07:30

@mocsariszorny: Ok, írtál még pár momentumot, ami nekem nem jött át, de nagyjából erre mondtam, hogy talán túlzás a "metafizikai elmélkedés" kifejezést használni attól, hogy a szimbolika adott. Legalábbis ez nekem nem elmélkedés, csak egy szimbólumrendszer.
Mármint én nem vagyok az a típus, aki eldobja az agyát attól, hogy "fú, vannak szimbólumok a filmben", ha azoknak nincs funkciójuk. Most pl. itt is, ráhúzták a túlélésre, ill. a főszereplő kvázi újjászületésére, hogy ez amúgy egy nagyon lecsupaszított evolúciótörténetként is értelmezhető, na és akkor? A film (nekem) nem ezen a síkon működött, nem ettől lett igazán nagy élmény.

mocsariszorny 2014.07.14. 22:18:47

@danialves: Nem azt mondom, hogy ettől működik, de ettől is működik. A filmkészítés, sőt, a történetmesélés, akár a művészet lényege, hogy olyan struktúrát alakítasz ki adott elemekből, melyben az elemek saját literális jelentésükhöz képest többletjelentéssel ruházódnak fel. A Gravitáció, éppen azért, mert ennyire egyszerű koncepcióra épül válik képessé arra, hogy 4-5 jelentésréteget elviseljen úgy, hogy egyik réteg sem akadályozza a másikat a kiteljesedésben. Viszont ha nem lenne benne ez a réteg, szegényebb lenne a film, megkockáztatom, hogy kevésbé lenne hatásos még akkor is, ha nézőként nem értelmezel szimultán minden jelentést (miért is tennéd?). Azonban a Cuaron állít valamit az anyag és az élet kapcsolatáról, amit nem lehet egy egyszerű szentenciában összefoglalni, és éppen ettől válik izgalmassá ahhoz képest, hogy ez csak egy kalandfilm. Alapvetően ez veszett el az elmúlt évtized filmjeiből (nagy részükből).

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.07.14. 22:38:49

@Dr_utcai_arcos: Kezdek aggódni én is. Nálam bent volt az 5 legtúlértékeltebb filmben tavaly. :D

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.07.14. 22:39:38

@danialves: (Amíg ez nem neked sikerül, addig az egész tárgytalan. :P)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.14. 22:42:32

@FroG: Jogos, egy kicsit naiv voltam, tudhattam volna, hogy olyan ignoráns vagy, hogy semmivel sem lehet meggyőzni. :P

Mindegy, a lényeg, hogy egy kaviárban és homárban turkáló sznob, munkanélküli bölcsész vagy, ráadásul a büdös életben nem tettél semmit az asztalra (csak tipp - ja nem, rólad tudom is :P), úgyhogy inkább tényleg kezdj aggódni. ;)

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.07.14. 22:50:18

@mocsariszorny: na akkor mostan' megnézem ezt a furmányos Gravitáció filmet. Csakazéris', ha eddig nem! :)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.14. 22:53:58

@Werewolfrulez: Bocsi, de ezt lehet kimoderálom, azok után, hogy ma már többször is kiderült, hogy milyen amatőr szarok vagyunk, nem adhatok ekkora támadási felületet. :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.14. 23:04:40

@mocsariszorny: Te csak ne beszélj, miattad van az egész, hogy még semmit nem tettél le az asztalra. ;) :P

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.07.14. 23:09:27

@danialves: Igazából ha te nem kerülsz ide a bloghoz, vlsz. nem születik meg ez a cikk -> az egész a sarki cirkusz majma miatt van, aki mint tudjuk és emlegettük, nem jött el a tagfelvételre, és veled kellett beérnünk. Persze azóta se szállítod a sznobabbnál-sznobabb posztokat, csak az alpári okoskodások jutottak neked. Sajnálom.

mocsariszorny 2014.07.14. 23:12:31

@danialves: Most tettem le az asztalra egy zacskós tejet meg egy Pókemberes pénztárcát, amit egy szerencsétlen nyolcévestől vettem el erőszakkal az utcán. Szóval nekem senki se szóljon be!

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.14. 23:14:10

@FroG: De semmi baj nem lett volna a cikkel, ha a kolléga letesz valamit az asztalra. Bár gondolom azért véded, mert te sem tettél le hozzá hasonlóan. Nem is tudom, egyáltalán hogy lettél filmkritikus, mikor azok szigorúan mind csak elismert és tapasztalt filmkészítők lehetnek. Főleg a webkettőn.

Amúgy bájos, hogy az sznobozik, aki a Gravitációt túlértékeltnek tartja, inkább menj is vissza kaviárban és homárban turkálni.

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.07.14. 23:19:36

@mocsariszorny: Legalább Osloban tetted ezt? (Hogy tudjam, ha a te bűntetted köszön vissza egy Nesbo-könyvből.)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.14. 23:21:10

@FroG: Hát, én azért remélem, hogy a kolléga még nincs oszlóban. (He-he-he)

Amúgy ha nem alapítod meg a blogot, akkor ez az egész nincs, szóval a te hibád. (És megint nagyon eredeti voltam. :D)

blacker24 2014.07.14. 23:31:44

@danialves: az RT szerint még mindíg ő a Robocalypse rendezője, tehát még bármi lehet. Viszont ha a Münchenre vagy a Kapj el ha tudsz-ra gondolok egyik se a jók nyernek a végén tipusú film.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.14. 23:37:47

@blacker24: Jogos, hülyeséget írtam, nem hagyta ott a Robocalypse-t, csak nem kap jelenleg rá elég pénzt. Mindenesetre nem lepődnék meg, ha ezt is beáldozná valami egyszerűbb projektért.

blacker24 2014.07.15. 00:13:46

@danialves: állítólag a script nem elég jó ezért késik a forgatás. Ha emiatt jobb lesz, tőlem késhet egy kicsit. Mostanában sci-fi fronton nem vagyunk elkényeztetve. (2 Cruise film, Elysium). A sci-fi sorozatokat pedig jobb ha nem is említem.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.07.15. 01:06:56

@blacker24: “We found that the film was costing a lot of money and I found a better way to tell the story more economically but also much more personally. I found the personal way into Robopocalypse, and so I just told everybody to go find other jobs, I’m starting on a new script and we’ll have this movie back on its feet soon.”
Végül is...

Nyílméregbéka 2014.07.15. 01:33:47

@mocsariszorny: (leborulós szmájli) :D Bakker ezt jól összeszedted! Engedelmeddel ezt használni fogom mint taktikai csapásmérő fegyvert mikor legközelebb vitába keveredek "a Gravity csak egy látványfilm" témában. Sokszor próbáltam már elmagyarázni, érvelni amellett, hogy a filmnek több rétege van és tele van szombólumokkal, de ennyire még nem sikerült összeraknom.

mocsariszorny 2014.07.15. 08:25:05

@Nyílméregbéka:
Nyugodtan. De ez csak az egyik szintje volt a filmnek, ami alapesetben ugye a gyászfeldolgozásról szól.

mickeyknox 2014.08.12. 14:29:05

nolant baromság lenne túlértékeltnek nevezni. mikor lett túlértékelt? nem díjazták agyon fölöslegesen sosem. a following-ért, a memento-ért, az inception-ért meg a sötét lovagért kapott díjakat, amiből az első három tényleg meg is érdemli. vagy azért, mert akkora büdzsét kapott a batman-trilógiára?

mickeyknox 2014.08.12. 14:31:45

tarantinót meg le lehet pititolvajozni (?!?), de megkérdőjelezni a filmművészetre gyakorolt hatását szerintem dőreség.
süti beállítások módosítása