Goodnight Mommy / Ich seh, ich seh (2014)
2015. március 11. írta: danialves

Goodnight Mommy / Ich seh, ich seh (2014)

ichseh.jpgA filmet a Scope50 program keretén belül volt lehetőségem megtekinteni.

Azt gondolná az ember, a művészhorror valami olyan kategória, amit a hozzám hasonló ökör bloggerek sütnek el szánalmas humorizálásukban. Azonban most bizonyítékot nyertem arra, hogy ez a kategória tényleg létezik, még akkor is, ha a szóban forgó darab igazából se nem horror, se nem art film, hanem tulajdonképpen a kettő között lebegő semmi.

Elias és Lukas (Elias és Lukas Schwarz) otthon édesanyjuk (Susanne Wuest) hazatértére várnak, aki az elmúlt hetek során egy komoly arcrekonstrukciós műtéten esett át. Azonban a fején folyamatosan kötést viselő nőről nem akarják elhinni, hogy az anyjuk, viszonyuk csak egyre rosszabb lesz, ahogy engedetlensgükkel egyre jobban magukra haragítják mamájukat. De a két srác megingathatatlan, és úgy néz ki, bármit megtennének azért, hogy a házukban élő nő helyett régi anyjukat lássák viszont.

ichseh1.jpgKézenfekvő lenne azt mondanom, hogy az Ich seh, ich seh azt a hibát követi el, hogy nem tudja eldönteni, mi akar lenni (hiszen a film utáni beszélgetésben mi is erre jutottunk), azonban számomra sokkal komolyabb probléma, hogy nem tud következetesen végigvinni egy koncepciót. A filmben például van egy fordulat, amire a néző a 3.-tól egészen a 93. percig szinte bármikor rájöhet (a jelenlévők elég nagy szórást mutattak ilyen téren), és ez egyértelműen amiatt van, hogy az alkotók sem képviseltek egy határozott álláspontot azzal kapcsolatban, mennyire engedik ezt sejtetni. Ez a határozatlanság pedig megjelenik abban is, hogy a forgatókönyv egyszerűen képtelen megmagyarázni a film első felében, hogy mi okozza a gyerekek irracionális rettegését és kifejezetten durva elutasítását. És bár később ezt valamennyire megértjük, magának a zsigeri érzésnek az átadása meghaladja az alkotás képességeit.

Így többször érezni azt, hogy a cselekmény egy helyben téblábol (már csak azért is, mert vannak egyébként is felesleges jelenetek), és igazán csak a középponti fordulat után kapja el a fonalat, ekkor viszont már tipikusan elkésett ahhoz, hogy egy valódi csúcspontot fel tudjon építeni. Viszont még így is egy kifejezetten megdöbbentő és elemi erejű élménnyel szolgál ez az 50 perc, felvillantva a zsenialitás szikráját. Azonban a nagyon is hasonló témát feldolgozó The Babadookkal ellentétben itt a metafora nem jön ki, az üzenet és a film kiindulópontjai nem világosak, mint ahogy a történet fókusza is nem ritkán elkalandozik.

Innentől kezdve az már tényleg csak hab a tortán, hogy horrornak kifejezetten ingerszegény, egy komoly drámához vagy egy klasszikus art filmhez képest viszont túlságosan is egyszerű eszközökkel operál a mű. Mindenesetre én a két szék között a padlóra jelenség ellenére is pozitívan éltem meg, és egy alapvetően egyedi, kellemesen kellemetlen filmként tudom ajánlani ezt a produkciót.

7,5/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr627255557

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Két film röviden: Anya csak egy van, Éjjelek és nappalok 2016.01.04. 21:48:55

Az elmúlt napokban két 214-es mozifilmet is láttam. Ezekről írtam pár szóban szubjektív véleményt.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Darkcomet 2015.08.14. 18:52:09

Hát ja. Mit is írjak... Sértés nélkül... Ugye... Art horror... Az mi is lenne? néhány példa esetleg? Vagy a kísérleti horrorokat nevezitek ennek? Akkor tessék Andrey Iskanov, meg korai Shin'ya Tsukamoto filmeket nézni. De olyan, hogy art horror nincs.

"Kézenfekvő lenne azt mondanom, hogy az Ich seh, ich seh azt a hibát követi el, hogy nem tudja eldönteni, mi akar lenni (hiszen a film utáni beszélgetésben mi is erre jutottunk)"

Baromság! Pontosan tudja, hogy mi akar lenni.

"...azonban számomra sokkal komolyabb probléma, hogy nem tud következetesen végigvinni egy koncepciót. A filmben például van egy fordulat, amire a néző a 3.-tól egészen a 93. percig szinte bármikor rájöhet (a jelenlévők elég nagy szórást mutattak ilyen téren), és ez egyértelműen amiatt van, hogy az alkotók sem képviseltek egy határozott álláspontot azzal kapcsolatban, mennyire engedik ezt sejtetni."

Abszolúte következetesen végigviszik. Az egy más tészta, hogy rutinos filmbuzinak kiszámítható az egész, de a megvalósítás teljesen logikus és korrekt. Aki nem kapcsol az elején, hogy mi van, annak utólag is nehéz elmagyarázni, azt ami van. A ruha egyeztetés után meg én is megvezetve lettem néhányszor.

"Így többször érezni azt, hogy a cselekmény egy helyben téblábol (már csak azért is, mert vannak egyébként is felesleges jelenetek)"

Nem téblából. Kibaszott jól építkezik. Felesleges jelenetek sincsenek. Minden cuccnak később lesz értelme.

"Azonban a nagyon is hasonló témát feldolgozó The Babadookkal ellentétben itt a metafora nem jön ki, az üzenet és a film kiindulópontjai nem világosak, mint ahogy a történet fókusza is nem ritkán elkalandozik."

Rohadtúl nem azonos a téma, és hiába van ott a metafora, ha van egyáltalán, nagyon hamar lebukik a dolog, és ha valami csak egyszer nézhető durranás, akkor az az The Babadook.

"Innentől kezdve az már tényleg csak hab a tortán, hogy horrornak kifejezetten ingerszegény..."

Mert ez baromira nem horror. Erről ennyit. Ez inkább thriller. Ha nem ismeritek a zsánert, akkor fölösleges kategorizálni.

Ez egy fasza thriller, ami nem a szokványos eszközökkel építi fel magát, de annyira nem is akar formabontó lenni, hogy nézhetetlenné váljon. Tesz jeleket az elején, aztán következetesen építi fel magát, később kissé durva lesz, de megmarad a maga egységes koncepciója mellett. Ez egy igen fasza film.

Mit hozzak fel mellé példának. Mondjuk olyan, mint a Borgman.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.08.15. 10:05:00

@Darkcomet: Nem.
Nem.
De.
Nem.
De.
De.
De.
Nem.
De.

Élmény volt veled beszélgetni. ;)

Darkcomet 2015.08.15. 10:51:09

@danialves: Köszi! :) Amúgy mi volt a probléma a kommentemmel? Én csak egy mezei user vagyok és nem hivatásos kritikus, nem kell szofisztikáltan megfogalmazni a gondolataimat egy filmről.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.08.15. 12:35:18

@Darkcomet: Igazából csak annyi, hogy arra nem igazán tudok mit válaszolni, hogy kiidézel tőlem x mondatot és mindegyikhez odaírsz lényegileg annyit, hogy "de nem így van", akármilyen szofisztikáltan is fogalmazod meg. Mármint nem baj, csak erre én sem tudok ennél többet reagálni. :)

Darkcomet 2015.08.16. 16:17:51

@danialves: Oké, értem. Akkor majd másképp írom meg a mondanivalómat. További víg napot polgartárs!

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2015.08.22. 23:09:06

Nálam 8/10 lett, egyébként mindennel egyetértek. Már megint, a fene egye meg! :)

TommyFCIM 2015.08.24. 11:48:30

Most akkor ez jó vagy rossz? A kritikában gyakorlatilag lehúzod, aztán adsz rá 7,5 pontot, ami nálam kifejezetten jónak számít.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.08.24. 12:32:00

@TommyFCIM: Ha csak annyi érdekel, hogy jó vagy rossz, akkor használd a pontszámot, ha egy ennél komplexebb véleményt keresel, akkor meg olvasd el a kritikát, de akkor meg ne vesd a szememre, hogy nem tudod egy mondatra redukálni.
Nem "húzom le gyakorlatilag", a hiányosságait ecsetelem, a kettő között van különbség.

TommyFCIM 2015.08.24. 14:15:59

@danialves: A pontszám szubjektiv, mindenkinél mást jelent. Viszont a kritikában gyakorlatilag alig sorolsz fel pozitivumot a filmmel kapcsolatban, ezért volt számomra a végén fura a ehhez képest magas pontszám. Nem kötekedni akartam, még ha esetleg annak is tűnt.:)

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2015.08.24. 14:35:34

@TommyFCIM: pozitívum: "Viszont még így is egy kifejezetten megdöbbentő és elemi erejű élménnyel szolgál ez az 50 perc, felvillantva a zsenialitás szikráját."

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.08.24. 14:40:15

@TommyFCIM: Persze, de azért ne csak a mennyiséget nézd, hanem a "minőséget" is. Egy kétszavas fikázás néha súlyosabb lehet, mint egy ötmondatos, csak a tartalomtól függ, ezért is tiltakozom az ellen, hogy "lehúznám", pozitív irányban pedig egyébként is sokkal erősebb kifejezésekkel illettem.
Btw mindig igyekszem kihangsúlyozni, ha az ilyen eltolt hangsúlyok nem reprezentatívak a végős értékelés szempontjából, ez itt viszont elmaradt, ez abszolút az én hibám.
Amúgy nem vettem kötözködésnek, csak a legutóbbi ilyen beszélgetés 2 nap után már ott tartott, hogy statisztikát gyártottunk abból, hogy hány pozitívumot és hány negatívumot írtam és ebből mi következik, azóta nem igazán van energiám és türelmem az ilyen jellegű vitákhoz. :)
süti beállítások módosítása