Szerelmes Shakespeare / Shakespeare in Love (1998)
2013. december 13. írta: FilmBaráth

Szerelmes Shakespeare / Shakespeare in Love (1998)

shakespeare-in-love.jpg"Az vagy nekem, mi testnek a kenyér
s tavaszi zápor fűszere a földnek;
lelkem miattad örök harcban él,
mint a fösvény, kit pénze gondja öl meg;
csupa fény és boldogság büszke elmém,
majd fél: az idő ellop, eltemet;
csak az enyém légy, néha azt szeretném,
majd, hogy a világ lássa kincsemet;
arcod varázsa csordultig betölt,
s egy pillantásodért is sorvadok;
nincs más, nem is akarok más gyönyört,
csak amit tőled kaptam s még kapok.

Koldus-szegény királyi gazdagon,
részeg vagyok és mindig szomjazom."

A 75. szonettből feketén-fehéren kiderül, hogy milyen az, amikor Shakespeare szerelmes. Hogy kibe, az irodalomtörténeti rejtély, a találgatások száma végtelen, az sem biztos, hogy hölgy volt az illető, de igazából mindegy, ránk az utókorra csak a csodás sorok tartoznak, ugye? Dehogyis! Megesz minket a kíváncsiság, hogyan, milyen körülmények között fogantak az örökbecsű sorok, ki ihlette például Júlia alakját? Vajon csak a fantáziáját használta a mester, vagy tényleg átélte a hatalmas szerelmet?

A filmesek képzelőerejét is megmozgatta ez az izgalmas kérdés, rengeteg alkotás készült Shakespeare magánéletéről, mégis egy Tom Stoppard kellett ahhoz, hogy maradandó feldolgozás szülessen. Ugyanis a kulcs a forgatókönyv (egyébként is, de ebben az esetben fokozottan), és nagyon eredetinek kell lenni ahhoz, hogy Shakespeare-t  idézzünk Shakespeare-től, úgy, hogy ne legyen unalmas vagy utánérzés.

A Rosencrantz és Guilendstern halott című filmmel Tom Stoppard bebizonyította, hogy nagyon is ismeri az avoni hattyú klasszikusait, és nem fél kreatívan kísérletezni az irodalmi alapanyaggal. Ki másra bízták volna a forgatókönyvet? A feladat nem volt könnyű: a Rómeó és Júlia kerettörténetbe ágyazva romantikus filmet írni Shakespeare-ről. De Stoppard szereti a kihívásokat, a tehetség adott volt, az eredmény: egy magával ragadó történet, áradó érzelmek, klasszikus sorok teljesen más kontextusban.

Shakespeare mester (Joseph Fiennes) alkotói válságban szenved a 16. századi Angliában. Nem túl jó az időzítés, mert a színház igazgatójának (Geoffrey Rush) roppant nagyszámú adóssága halmozódott fel, és a művészetrajongó uzsorásnak a következő darab bevételét ajánlja fel törlesztésként (plusz egy szerepet). Szóval sürgős lenne az írás, ámde a toll dologtalanul pihen a mester asztalán. Aztán nem meglepő módon jön egy szerelem, amelynek hatására izzó szavakkal telnek meg az addig üres papírlapok. A bökkenő az, hogy a szerelem nem kicsit reménytelen: Lady Violetbe (Gwyneth Paltrow), egy gazdag kereskedő lányába szeret bele, akit már elígértek egy nemesembernek (Colin Firth). Ámde a leány nem sok vonzalmat érez leendő férje iránt, annál inkább érdeklik a világot jelentő deszkák. Férfiruhában, Thomas Kentként elmegy a Rómeó és Júlia meghallgatására, el is nyeri a szerepet, és a próbák alatt szárba szökken a románc. Azonban a kikényszerített esküvő időpontja közeleg, ahogyan a bemutatóé is..

 

Tom Stoppard zseniálisan jó forgatókönyvének köszönhetően a film azonnal magával ragad. Shakespeare korában találjuk magunkat, a korabeli Anglia mindennapi életébe nyerhetünk bepillantást, a csepűrágók és a nemesek szemszögéből egyaránt. A bohém művészek és az álszent arisztokrácia teljesen különálló világa a színház varázslatos világában találkozik, ahol végül minden megoldódik, rejtély, hogyan. A klasszikus szöveg teljesen más kontextusba helyezve egy teljesen más történetet eredményez, ami nem kevésbé romantikus, mint a Rómeó és Júlia, mégis rengeteget tesz azért, hogy közelebb hozza Shakespeare korát a mai nézőkhöz. Ugyanakkor a társadalomkritika sem marad el, sőt, nagyon is erős, azonban olyan jól bele lett ágyazva a romantikus csomagolásba, hogy egyáltalán nem zavar minket a felhőtlen szórakozásban. Ellenben a szöveget a karakterek kontójára helyezték előtérbe: a főszereplők alakja elég felületesen lett megírva, a jellemfejlődést csak nyomokban lehet felfedezni, ezért másodjára azért már lesz egy kis hiányérzete a nézőnek (elsőre teljes a beájulás, és ez így van jól). Akad néhány üresjárat, nem lett minden helyzet és jellemkomikum kihasználva, de ez nem változtat azon, hogy összességében egy nagyon jó filmhez van szerencsénk.

Shakespeare_in_Love3.jpgJoseph Fiennes egy közepes színész, ennek megfelelően az alakítása is ennek megfelelően sikerült (azóta sem tudta felülmúlni ennek a filmnek a sikerét, pedig elég ideje és lehetősége lett volna rá..). Gwyneth Paltrow-val ugyanez a helyzet, hiába kapott Oscar-díjat a filmért. De legalább nem játsszák le egymást a vászonról, vagyis jól működik a kettősük. Ben Affleck megdöbbentően jó az egyik mellékszerepben, Geoffrey Rush kiváló, Judi Dench pedig egyszerűen zseniális (neki méltán járt a szobrocska).

A rendező, John Madden közönségbarát, kicsit felszínes, mégis nagyon jó filmet rendezett a kiváló forgatókönyv alapján. Nem lehet rá panasz, azonban a zsenialitásnak a szikráját sem sikerül felfedezni a munkájában. Tisztességes iparosmunka, de annak nagyon jó.

Egy nagyon szép és magával ragadó romantikus film, Rómeó és Júlia története Shakespeare korába és magánéletébe helyezve. Kötelező darab!

7/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr295637896

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jenyei 2013.12.14. 00:10:41

Semmi köze semmilyen szerelemhez a szonetteknek. A film persze ettől még, mint fikció, lehet jó.
süti beállítások módosítása