Az / It (2017)
2017. szeptember 07. írta: hannigabi

Az / It (2017)

Gabi vagyok, az utóbbi egy évben találkozhattatok velem a Supernatural Movies oldalán. Mostantól itt próbálok majd filmeket jól megkritizálni, illetve fejlődni. Odavagyok Joon-ho Bong és Xavier Dolan munkáiért, a kedvenc színészeim James McAvoy, Tom Hardy, és Emma Thompson, a múzsám pedig Elle Fanning. 

Stephen King regényeit adaptálni minden filmesnek egyfajta kihívást jelent, hiszen hosszú, több száz oldalas történeteit meglehetősen kilúgozva, általában botrányos formában láthattuk viszont a mozivásznon. Darabont volt az, akinek sikerült három King könyvet is legalább jól, de A köd esetében már kiválóan megrendezni. Ezen kívül Kubrick Ragyogása mondhatja el magáról, hogy jó film lett, a többi próbálkozás viszont maximum a közepes szintet érte el. 2009 tájékán Cary Fukunagára került a sor, hogy megalkossa az ötödik olyan produkciót, ami méltó King nevéhez. A stúdió viszont 2015-ben nem engedte, hogy megvalósítsa saját, elborult vízióját, és úgy gondolom, ez volt a legnagyobb hiba, ugyanis megfosztottak minket egy újabb – feltehetőleg – kitűnő King adaptációtól.  

it.jpg

Egy Maine területén lévő kisvárosban kitör a nyári szünet. A The Losers Club tagjai alig várják már, hogy naphosszat ökörködjenek és élvezzék a hosszú, sulimentes időszakot. Hozzájuk csapódik egy kicsit különc, lázadó lány és az idén suliba érkezett, visszafogott „új srác”. Csakhogy a település napjait folyamatos tragédiák árnyékolják be. Egyre több gyerek tűnik el rejtélyes körülmények között. A banda csak hamar rájön, hogy az események mögött a rejtélyes entitás, azaz Pennywise áll. Elkezdik hát felvenni vele a harcot, de közben a nyakukon érzik a környék rosszfiújának, Henrynek a leheletét.

A rendezői székbe végül azt az Andy Muschiettit ültették, aki a 2013-as Mama című horrorért felelős. Ugyan, mint film, nem igazán állta meg a helyét, de egy olyan nyomasztó atmoszférát sikerült teremtenie, ami hatalmába kerítette az embert. És ez nincs másképp az Az esetében sem.  A cselekmény helyszínéül szolgáló Derry elképesztően szépen ki van dolgozva. Eljutunk a csatornarendszerbe, hőseink házába, egy leamortizált romba, egy sziklához, és a várost körülölelő erdőbe is. Ezek a helyszínek pedig teljes részletgazdagságukban jelennek meg előttünk. És legfőképpen ennek köszönhetően a misztikus, kisvárosi hangulat átjárja az egész filmet, így sikerül magával ragadnia az embert. Ebben pedig nem kis segítségére van Wallfisch baljós, sokszor idegtépő zenéje. Erre pedig szüksége is van a filmnek, mert sajnos kongóan üres lett.

it2.jpg
Üzenetet vagy mögöttes tartalmat nem is érdemes keresni a műben. Pedig kézenfekvő lett volna, ha a tragédiáktól árnyékolt felnövés történetet kapunk, csak ehhez komplex személyiségekre is szükség lett volna. Csakhogy 7 főszereplő személyisége 1-1 múltbéli baleset vagy valamilyen félelem köré van fűzve, ezért pedig iszonyat egysíkúak lettek, arról nem beszélve, hogy fájóan tipikusak. Ráadásul, mivel sokan vannak, időt így is temérdeket kell szánni rájuk, és nincs lehetőségünk megismerni az elveszett gyerekek miatt megtört lakosságot. Erről képet csak Bill szemén keresztül kapunk, de ez sem átfogó.  

Olyan forgatókönyvi bakikról már nem is beszélve, hogy miért egy 12-13 éves kis srácnak lesz először a gyanús a rengeteg eltűnés, és az, hogy a rettentően sok áldozatot követelő halálesetek ciklikusan ismétlődnek? A gyerekek evilági ellenlábasát, Henryt meg egy az egyben ki lehetett volna írni a sztoriból, mert nem csak, hogy íve nincsen a karakterének, de nem is tesz hozzá semmit az eseményekhez. Nincsen dramaturgiai szerepe. Őt láthatóan a Stand by Me Ace Merilljéről akarták mintázni, de nem csak jelentőségében, és összetettségében esik távol tőle, de Nicholas Hamilton is teljesen impotens a szerepben, pláne Sutherlandhez képest.
 
A pozitív oldalon viszont ott áll Bill Skarsgård, aki lehengerlő Pennywise szerepében, és láthatóan élvezte azt, hogy gonoszkodhat. Miatta azt tanácsolom, hogy ha van lehetőségetek, inkább eredeti nyelven nézzétek meg. Annak ellenére, hogy a színész kiválóan alakít, az írók a karakterével és annak misztikumával is rendesen elbántak. Az egy dolog, hogy vannak megkérdőjelezhető döntései, de azt nem igazán értem, hogy miért nem ölte meg a kiszemelt áldozatait akkor, amikor volt rá lehetősége? Ez tudtommal a könyvben – amit én nem olvastam – meg van magyarázva, de itt teljesen elhanyagolják. Ezzel pedig élét veszik el egy alapvetően izgalmas gonosznak.

it3.jpg
És ebből pedig nem csak ennek a produkciónak, hanem a horrornak, mint műfajnak az egyik legnagyobb hibája következik. Elképesztően gyáva lesz és a kezdeti ijesztgetések után már nem félelmetes. Nem mer meghúzni váratlan fordulatokat, hirtelen bekövetkező tragédiákat, amik elindíthatnák valahová a karakterek fejlődését. Erre még az is rátesz egy lapáttal, hogy a gyerekek az életkorukkal abszolút össze nem egyeztethetően viselkednek. A legkatasztrofálisabb mégis az, amikor ez a két elem egyszerre van jelen a vásznon. Ezek a kihagyott ziccerek és a kezdés - ami egy elképesztően könyörtelen filmet ígér - döbbentenek rá minket, hogy ebben a filmben voltak lehetőségek, voltak jó meglátások, a készítők csupán bátortalanok voltak. Arról nem is beszélve, hogy a végén arcpirítóan szánalmas módon próbálnak megvezetni bennünket.

Hiába a kiváló nyitójelenet, a magával ragadó kisváros és a szinte zseniális Bill Skarsgård, az Aznak nincsen helyén se az esze, se a szíve. Pontosan azért készült el, amiért az idei év másik King-adaptációja, A setét torony is, hogy pénzt hozzon a házhoz. Csak ennek, társával ellentétben, ez sajnos össze is fog jönni, hála a remekül összevágott előzetesnek és a kezdeti lelkes visszajelzéseknek. Őszintén remélem, hogy egyszer Cary Fukunaga is megrendezheti saját verzióját, ami jóval sötétebb, könyörtelenebb, de ezek miatt jóval drámaibb is lesz. Mert látszik, hogy ez a világ, ez sztori tele van lehetőségekkel. Kár érte.

4,5/10

Az Az teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (MAFAB) oldalán. 

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr7712806378

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Intimitás Gourmet · http://intimitasgourmet.blog.hu/ 2017.09.07. 09:37:32

Úgy 90-ig minden King regényt elolvastam. És lehet én vagyok balfék, de nekem a 4 részes Végítélet minisorozat, meg a Langoliekerk is tetszet a nagyon béna CGI-vel együtt.
Az Az talán valahol a legbetegebb viszont legjobban összerakott műve, nekem jobban bejött mint a Ragyogás.
A Tim Curry féle verzóból csak Tim Curry maradt meg.
Most elbizonytalanítottál, mert eddig csak jót olvastam erről, de pont arra tapintottál rá, ami a regényben erős volt.
Így most kénytelen leszek úgy megnézni, hogy nem is tudom mit várjak.

Aurora Borealis het noorderlicht 2017.09.07. 10:04:46

@Intimitás Gourmet: én azt szoktam ilyenkor csinálni, hogy megnézem, elvárások nélkül, és utána újra elolvasom a könyvet, és a magam fantáziavilágába helyezem. Így egy kicsit helyrebillentem a mérleget :)

én a Dark towert sem merem megnézni (meg fogom), mert már eleve kiakadtam Roland karakterén, holott semmi bajom Elbával.
Ezt is megnézem, de ez az írás hűen tükrözi azt, amitől eddig is tartottam. Engem már nem lehet megetetni pokolian jó előzetesekkel :)

robertdani · http://robbiedani.tumblr.com 2017.09.07. 10:18:58

Végre valaki aki mer 7 pont alá pontozni. ☺

Hajnal Pappa 2017.09.07. 22:52:23

Én ma néztem, engem teljesen elvarázsolt, és pont annyira volt félelmetes, ami az eredeti műt ismerve elvárható. Történetileg olyan dolgokba kötöttél bele, amik hűen át lettek emelve az eredetiből, szerintem kifogásolhatóbb lett volna, ha kiveszik őket. Nem tudom, miért haragszol ennyire erre a filmre, 10-ből 4.5 rettentően lehúzó... Persze a te véleményed, szíved joga.

2017.09.09. 18:48:08

Ez a kritika épp akkora hülyeség mint az agyonhájpolt film... miért kellene, hogy egy HORROR bármiféle drámai mondanivalót hordozzon????

hannigabi 2017.09.09. 21:01:56

@hullajelölt88: Nem muszáj, de ha egyszer megpróbálkozik a drámával, akkor az igenis legyen mély, erős, és szépen kidolgozott. Arról meg nem is beszélve, hogy a legjobb horrorok igenis tartalmaznak drámai mondanivalót. Például Babadook. De azért jól megmondtad.

Periodista. 2017.09.09. 23:08:50

Van film, ami jónak tűnik a promók, reklámok, sztori alapján és az ember előre érzi jó lesz. Na ez az a film, ami alapból sem tűnik jónak!

Ogre_ 2017.09.09. 23:43:03

Nagyon gyenge film. A bohóc megjelenítésre alapozó hatásvadászat is idegesítő és ostoba. Mind Kingből, mind Andres Muschietti -ből, mind Bill Skarsgard -ból sokkal tőbbet néztem ki.

2017.09.10. 09:39:50

@hannigabi: ne keverd a horrorisztikus elemeket tartalmazó, eredendően drámai(?) filmeket (megkockáztatom: Amerikai pszicho) az eredendően horrornak készült filmekkel!

Intimitás Gourmet · http://intimitasgourmet.blog.hu/ 2017.09.10. 22:23:12

Tegnap megnéztem. Azt hiszem mind a jó, mind a rossz kritikákkal van egy nagy probléma. Szerintem nemhogy ezt, de szerintem a többi King könyvet sem olvasta a legtöbb kritikus.
Jó film, nekem bejött ez a Spieberges-Kinges 80-as évek feeling. Volt benne Állj mellém, egy kis Goonies, egy kis E.T., nem értem miért kellett volna sokkal sötétebbnek lennie, vagy jobban horrornak.
Nem tökéletes film, sok minden hiányzott, de valahol meg pont jó.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.09.10. 23:41:05

@hullajelölt88: Vagy ne keverjük a műfajokat és a filmekkel szemben támasztott alapvető követelményeket ;)

AldoWinnfield 2017.09.11. 17:43:51

@Intimitás Gourmet: Nem is kell olvasni egy film értékeléséhez a könyvet. Maximum abból a szempontból érdekes a könyv ilyenkor, hogy milyen adaptáció a belőle született film. De attól még, hogy valami jó adaptáció, nem biztos, hogy jó film, és attól, hogy rossz adaptáció, filmként még akár működhet is...

Intimitás Gourmet · http://intimitasgourmet.blog.hu/ 2017.09.11. 18:48:52

@AldoWinnfield: valahol igaz, de ha valaki nem ismeri egyáltalán az író világát, hanem csak és kizárólag a mostani stílust erőlteti, akkor lemarad egy jó élményről.

zsommand 2017.09.24. 13:06:54

En nem ismerem se az elso filmet, se a regenyt. Ez a film az elejetol a vegeig lekotott (nagy szo) es elegge felkavaro volt (szinten nagy szo mert a Japan subkult elegge megedzett). Szoval kilora megvett.

A 4,5 ertekelesed erthetetlen, hacsak nem a sajat irasodra vonatkozik.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.10.05. 14:25:48

Hihetetlenül felidegesítettem magam, mert ez a film konkrétan nem szól semmiről, nincs dramaturgiája, 135 percen keresztül annyi történik csak benne, hogy halálra fosatják ezt a hét gyereket. Egy scarefest az egész, annak viszont mesteri, Muschietti továbbra is iszonyat tehetséges és stílusos, és amíg olyan jeleneteket alkot, mint a vetítős, nem lep meg, hogy megbocsátják neki.

De ez megint a klasszikus esete annak, amikor a papírvékony karakterek, a tematikai ív és az atmoszféra hiánya (Derry olyan, mint egy King utánérzés-utánérzése, ami még a Stand By Me kedves-aranyos felnövéstörténete akar lenni félig és ahol szinte semmilyen szinten nem sikerül reflektálni arra, hogy tucatjával tűnnek el a gyerekek, szülőt még csak nem is látni szinte a filmben) meg a totál felesleges kitérők (Kiefer Sutherland-hasonmás suhanc...) meg vannak bocsátva, csak mert horror. Ja meg persze 80-as évek, nosztalgia, meg most volt a Stranger Things, amivel már olyan szinte minden mindennek utánérzése, hogy azt sem tudjuk, mi volt előbb. 6/10

Szabó Zsolt Szilveszter 2018.05.14. 09:37:46

Erősen túlzónak érzem a filmnek (pláne a műfajnak!) tulajdonított negatívumokat. A könyv és a két ismert filmadaptáció összevetése adhat teljes képet. Van, amiben igenis progresszív ez a darab. Hogy mást ne mondjak: a klasszikusok fű alatti beledolgozása a filmszövetbe egyenesen fenomenális!
süti beállítások módosítása