Szarból várat - van-e érték a Zs-kategóriában?
2016. március 26. írta: danialves

Szarból várat - van-e érték a Zs-kategóriában?

Nem új keletű dolog, hogy a trash egy komoly kultuszt épített ki maga köré, a filmvilágban napjainkban betöltött szerepéből kiindulva pedig meglehetősen szokatlan korszakot élünk abból a szempontból, hogy a legnagyobb publicitást és forgalmazást kapó alkotások (egy-két kivételtől eltekintve) alapvetően mind egy legalább közepes minőséget képviselnek. Ma már semmi létjogosultsága nincs annak, hogy egy stúdió az aprópénzét egy B- vagy ZS-kategóriás darabra költse, inkább öli ezt az összeget a legújabb szuperprodukció reklámozásába, a kortárs látványmozik kissé már túlzásba is vitt esztétikája pedig beverte az utolsó szöget is a néhány évtizede divatos baltával faragott akciósztárok és akciófilmek koporsójába. Ezzel együtt azonban amikor például az Asylum-stúdió termékeire terelődik a szó, rendre felmerül egy láthatóan feloldhatatlan kérdéskör: képviselhet-e bármilyen értéket az, hogy valami "direkt szar"?trash-movie.jpg

Az érvelés a támogatók között nagyjából az alábbi módon néz ki: a különböző trashfilmek fő erénye az őszinteség, míg egyesek 250 millióból hoznak össze olyan filmeket, mint a Batman v Superman (és még szégyentelen bérkommentelőkkel hazudnak is róla a premier előtti napokban), addig egy Sharknadonak pár százezerből is megvan, ráadásul nem árul zsákbamacskát, és egy percig sem próbálja elhitetni, hogy több annál, ami. Néhányan egyenesen egyfajta szatíraként is értelmezik, hogy a kortárs blockbuster legfontosabb erősségének számító produkció értéket elvéve valósítják meg ugyanazokat a történeteket, így világítva rá, hogy igazából csak az jelenti a különbséget, hogy az aktuális óriásszönyön hónapokig dolgoztak a CGI-modellezők, vagy valaki egy délután alatt dobta össze After Effects-ben.

Ebben a logikában nincs is semmi hiba, a kérdés inkább az, hogy ezt a fajta szándékot értelmezhetjük-e úgy, mint ami egyből értéket és létjogosultságot ad ezeknek a műveknek? Több lesz-e a Horrorra akadva hatmilliomodik része azáltal, hogy más műveket parodizál? (A közvélemény álláspontja itt már teljesen más képet mutat.) Teljesítmény-e az, hogy valaki tisztában van saját képességeivel, pontosabban annak hiányával, és összemérhető-e ettől már azokkal, akik talán egy kicsit nagyzolnak, de lényegesen jobban értenek a filmművészethez?trash3.jpg

De van itt egy teljesen más érték is: ahogy már korábban is írtam erről, a közönség egyértelműen afelé mozdul el, hogy egy filmet kinevetni akar, mint beleélni magát, és ebből határozottan profitál egy olyan trashfilm is, amely nem veszi túl komolyan magát. Nem hiszem, hogy egy mondatban meg lehetne magyarázni a paródia műfajának kortárs haldoklását, de mindenképpen köze van hozzá annak, hogy a paródia kiindulópontja mindig az az arrogancia, hogy az alapul vett produkció(k) kinevetésre szorul(nak). Azonban ahogy az évek során egyre csökkent a paródiák produkciós értéke (érdemes összehasonlítani egy Csupasz pisztoly költségvetését mondjuk az Éhezők viadala kifigurázásáéval - vagy csak ránézni a fenti képre), úgy vált egyre álszentebbé ez a hozzáállás is részükről. (Ez egyébként a Deadpool kirobbanó sikerét is magyarázza.)

Egyszóval ha már a filmművészet ilyen téren cserben hagyja őket, a nézők megkeresik maguknak a lehetőséget, hogy a komolyan vett alkotások után kieresszék a gőzt, és innen érdemes megközelíteni az "olyan szar, hogy az már jó" népszerű tételmondatot is. Ez minden bizonnyal nem arra utal, hogy a színvonal lineáris helyett körkörös skálán mozog, ahol az iszonyatos mélységek hirtelen visszatérnek a zsenialitásba, hanem leginkább arra, hogy egy igénytelen alkotást is lehet jó élmény nézni. Tagadhatatlan, hogy haverokkal, a megfelelő tudatmódosító szerek hatása alatt az Inherent Vice egy trashfilm is kiváló szórakozás, mint ahogy számos tanulságot lehet levonni belőlük, sőt, kifejezett kutatás alanyává téve őket elemezni a megoldásaikat, de ez jóformán csak annyit mond, hogy a Zs-kategóriában is film készülnek, amelyek elemezhetők, valamint mások kínos performanszain remekül tudunk szórakozni. De érdekes módon a legjóízűbben pont azt szoktuk kinevetni, ami nincs tisztában a saját hiányosságaival (rendőrségi prevenciós videók vagy a klasszikussá vált református ifjúsági műsor), és éppen azzal az arroganciával jelenik meg a vásznon, amelynek hiányát a trashfilmek külön erényeként idéztem fentebb.trash2.jpg

A trashfilmek tehát főként valahol azt a funkciót kezdték beltölteni, amire a paródiák már egyre inkább képtelenek: levezetni azt a feszültséget, amelyet egy-egy film kapcsán a kétkedés felfüggesztése, okoz, és lehetőséget teremteni arra, hogy egy végletekig eltúlzott formában kinevessük a még a legjobb alkotásokban is létező modorosságokat, valamint egy olyan filmélményben részesülni, amelynek befogadásához sem odafigyelésre, sem intelligenciára nincs szükség. (vö.:"Nem tudom mit várt a hülye kritikus, én egy agyatlan popcornmozit, és meg is kaptam.") Azonban ha ezt nem tudjuk a megfelelő formában levezetni, egyre nehezebb lesz meghúzni a határvonalat: egyszerre panaszkodunk a Transformers igénytelenségére, de ugyanakkor céltudatosan keressük is azt. Ha pedig ilyen mozikban is kialakulhat egyfajta trash-kultusza, akkor végeredményben éppen annak az ellenkezője lesz igaz, amit a bevezetőben írtam: a Zs-kategória nem kiszorul a filmszínházakból, hanem egyenesen uralni fogja azokat. Avagy a trash legnagyobb értéke éppen az lehet, ha nem engedi saját magát beszűrődni a filmvilág többi részébe.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr578520920

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.03.26. 11:46:00

@REMY: Mert egyébként mi ez a film? :D Nem vágom.

The Man Who Laughs · http://trashneveles.blog.hu/ 2016.03.26. 12:08:47

Az egyik legkultikusabb trash gyöngyszem :D (Sajna még én sem láttam)

A legjobb trashfilmek éppen azok, amelyek nem akarnak trashfilmek lenni. Ahol tehetségtelen emberek pénznélkül, de sok odaadással próbálnak összehozni egy filmet, aztán végül lesz belőle egy Room, Troll 2 vagy esetleg Szamuráj Zsaru. trashneveles.blog.hu/2016/02/19/szamuraj_zsaru

Persze lehet jó és szórakoztató, parodisztikus jelegű direkt rossz filmet is csinálni. De egy Kung Fury, vagy Grindhouse sosem lesz olyan őszintén szórakoztató, mint az igazi. Persze az átlag nézők ezt fogják szeretni, és ezt fogják trashnek tartani, mert rendes trasht vagy nem néznek, vagy nem veszi be a gyomruk. Hiszen ahhoz azért bőven kell hozzáállás/hangulat/alkohol, hogy élvezni lehessen. (Ráadásul a legtöbb trash/nagyon rossz film csak simán unalmas/érdektelen az olyan gyöngyszemek, mint amiket fentebb is említettem meglehetősen kevés van belőlük. Ráadásul a legtöbben tényleg az az egyetlen szórakoztatási faktor, hogy a készítői mennyire nem értenek a filmgyártáshoz

Ami a Sharknadot illeti nem igazán szerettem, mert egyszerűen egy unalmas szarfilm volt, ami éppen, hogy túl komolyan vette magát (a film legnagyobb részét nem a cápatornádó elleni harc, hanem a főszereplő érdektelen, szarul előadott családi drámája adja). Az Asylum filmeknek általában van egy "ütős"/figyelem felhívó koncepciójuk, de semmi kreativitás nincs bennük, hanem a legnagyobb hollywoodi blockbuster sablonokból épülnek, csak jóval szarabbul előadva azokat. Ellenben mondjuk egy Luigi Cozzi filmmel (pl.: trashneveles.blog.hu/2014/07/27/herkules_a_80-as_evek_ura), ami színészileg/történetben hasonlóan szar, de van benne kreativitás és nem egy cinikus cashgrabnek érződik, mint az Asylum. (Persze vita ne essék az olasz trashfilmesek voltak a 20. század második felének Asylum-ja, tekintve, hogy lekoppintottak mindent ami Amerikában egy kicsit is sikeres volt a Szandálos filmektől kezdve a Mad Maxen át a Star Warsig, de ezekben a filmekben mégis érződik, hogy a lehetőségeikhez képest jó filmet akartak csinálni. Még a B gyáros Roger Corman profukcíóiban is néhol fel villan a tehetség - pl.: James Cameron is nála kezdte. trashneveles.blog.hu/2015/10/07/a_felelem_galaxisa

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2016.03.26. 13:11:06

@danialves: Konkrétan újraértékeled az életedet, ha azt megnézed. :D Amúgy minden idők legjobb trashfilmje.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.03.26. 13:57:30

@REMY: Küldd be kívánságlistára akkor, és megnézem. ;)

Flea30 2016.03.26. 16:12:32

A magam részéről veszélyes hulladéknak tartom mind a Sharknado-t, mind a mozikban futó popcorn blockbustereket. A különbség köztük pontosan annyi, hogy míg előbbi megvalósítása filléres és igénytelen, az utóbbi dollárszázmilliókba kerül. Amúgy a végcél mindkettőnél azonos: a tömegek hülyítése.

Egyébként a gagyira jellemzően a 12-15 éves korosztály fogékony, akik számára az irónia- és minőségérzék nagyon friss megélés. Voltaképp először találkoznak az "annyira szar, hogy az már vicces" elnevezésű fenoménnal. Ezzel önmagában nem lenne gond, csak addig röhögnek fuldokolva a gagyibbnál gagyibb trash mocskokon, hogy az válik számukra alappá. Időközben nem jut elég idejük, energiájuk, később pedig agysejtük befogadni a valóban fajsúlyos, igényes művészi alkotásokat. Fogalmazhatnék úgy is, hogy kézen-közön elvész a gyerek.
Ez pont olyan, mintha a napjaid abból állnának, hogy kisétálsz a kínai piacra és körberöhögöd a prosztó vacak pulóvereket. Ha már kisgyermekkorodtól kezdve ezt teszed, időközben nem is ismerted meg a szép míves pulcsikat, a tudatalattid számára a kínai fos lesz a viszonyítási érték, amihez képest persze te is tudod, hogy van jobb, mégsem leszel már képes megfordítani a helyzetet, és az igényesebb cucc tükrében szemlélni a szemetet.
Elkeserítő tendencia, de hát ez van. A tömeghülyítés századát éljük (már megint!). Persze, ha aggyal és jó ízléssel rendelkező ember kezébe adjuk a trasht, aki kellően művelt ahhoz, hogy a helyén tudja kezelni, bármi megtörténhet - Tarantino is így kezdte.

Wikus Van De Merwe 2016.03.26. 16:20:04

@REMY:

Konkrétan kidobott másfél óra, rengeteg ősz hajszál és kiégett agysejt a vége.
Nem mondom, egy ideig vicces, röhejes, majd fárasztó és a végére szánalmas.
Egész konkrétan fejbe lőttem volna magam, ha van mivel...de mivel nincs, úgy kompenzálok, hogy büszke vagyok és hősnek érzem magam, hogy végig bírtam nézni.

És itt lenne egy fogadásom, hogy danialves kb. a felénél kiszáll.

Firestarter.18 · http://firestarter-18.blog.hu/ 2016.03.26. 16:38:15

A direkt trashnek készült filmek nem kötnek le, de néha el lehet csípni a kevésbé nívós filmcsatornákon igazi kis költségvetésű, rossz szereplőgárdával, rossz rendezővel és rossz könyvből forgatott filmeket. A Marabunta ezekhez képest egy Keresztapa. Ezek amellett, hogy viccesek, sokat is lehet tanulni belőlük. Aki filmekkel foglalkozik, ne adj isten rendező vagy forgatókönyvíró, azoknak szerintem kötelező :)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.03.26. 17:27:58

@Firestarter.18: Az egyébként biztos, hogy a legtöbbet a rossz filmekből tanultam a működésükről, de én mindig azt tapasztaltam, hogy a nüanszokat akkor lehet meglátni, ha csak 1-2 elem van elrontva, mert akkor nagyon látványosan kitűnik ez a néhány aspektus (és azok fontossága). A borzasztóan rossz alkotásokkal nekem az a bajom, hogy viszont ha minden el van rontva, akkor már nem venni észre, hogy mit és hogyan lehetne jobban csinálni, mert a triviális válasz az, hogy mindent.

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2016.03.26. 18:29:48

STORY OF RICKY OH GECIJÓ! NEMRÉG LÁTTAM, BESZARÁS JÓ!

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2016.03.26. 19:03:57

A Story of Ricky tényleg hatalmas, az Inherent Vice-ot szeressük, a cikk meg tetszett:)

Dr_utcai_arcos 2016.08.03. 20:41:30

Csak szólok, kijött a Sharknado 4. Húzzatok szalmaszálat...@Flea30: lassan már a 4x a jellemzőm, imádom a Zs filmeket, hatalmas gyűjteményem is van, de hidd el, vannak klasszikusaim is ;).
süti beállítások módosítása