
A gondok alapvetően már a történetnél elkezdődnek, amely nemcsak a gótikus horror elemeiből dolgozik, de nagyot merít a melodrámák világából is. A viktoriánus kor Amerikájában - illetve a játékidő felétől - Angliájában járunk. Egy gazdag amerikai iparmágnás lányaként Edith Cushing (Wasikowska) egy Jane Austen/Emily Brontë/Mary Shelley-típusú írónőként jelenik meg, aki férjjelöltek keresgélése helyett inkább szellemtörténetek papírra vetésével tölti az idejét. A hölgyemény életébe a szerelmet az elszegényedett ifjú angol nemes, Thomas Sharpe (Hiddleston) hozza el, aki Edith apjának támogatását igyekszik elnyerni, hogy megvalósíthassa nagyszabású agyagbányászati elképzelésit. A két fiatal bimbódzó románcára azonban árnyékot vet néhány felkavaró momentum: a lányt szellemek kísértik, a családjában egy gyanús haláleset következik be, és még ott van Thomas titokzatos, rideg nővére, Lucille Sharpe (Chastain) is.
Mi tűnk ki a szinopszisból, ami zavaró lehet? Az, hogy ebben a filmben a kísértetek a történet margójára szorulnak az emberi kapcsolatokkal szemben. Ez még nem feltétlenül baj, hiszen pl. az Ördöggerinc igazi mozgatórugói sem a szellemek voltak. Viszont jelen esetben del Toronak nem sikerül megteremtenie a szerves egységet a gótikus horror körítés és a melodramatikus beltartalom között. Az egyes alkotóelemek csak csikorogva illeszkednek össze, a horrorvonal - egy-két villanásnyi brutális kivételtől eltekintve - nem elég ütős, a romantikus szál pedig nem elég mély és kidolgozott ahhoz, hogy igazán jól működjön. A film megtekintése így felemás érzés...

A tökéletes látvány érzetét azonban több helyen otrombán összezúzza a CGI trükkök használata, konkrétan a szellemek megjelenítése. A kísértetek ugyanis koncepcionális szinten el lettek szúrva. Az alkotók nem tudták eldönteni, hogy a szellemeknek legyen-e fizikai testük, vagy csupán éteri lényekként jelenjenek meg, és végül egy hologramnak tűnő átmenettel oldották meg a dolgot. Meg kell mondanom, az én szememben körülbelül annyira illettek bele a viktoriánus díszletek közé a levegőben foszladozó CGI-hologramok, mint mondjuk a X-szárnyú űrhajók. Már korábban is felfigyeltem arra, hogy del Toro alkotásaiban néha igencsak... khm... "sajátosak" a számítógépes trükkök, de a Bíborhegy szellemei valami kritikán alulira sikerültek. És még az operatőri munka vagy a vágás sem sem tompítja a megjelenítésük gyengeségeit, hiszen általában jól láthatóan, az adott jelenetet másodpercekig kitartva láthatjuk őket!
Essünk túl gyorsan a többi negatívumon is: a történet fordulatai nem egyszer bántóan logikátlanok (egy-két helyen egyenesen úgy éreztem, hogy a forgatókönyvíró hülyének néz), és többnyire idejekorán ki is találhatóak; a film ritmusa is egyenetlen, valamit a színészek többsége sem nyújt igazán emlékezetes teljesítményt. Ez utóbbi alól Jessica Chastain kivétel, ő lubickol az "acélkurva" szerepében, és néhány mellékszereplő - pl. Burn Gorman, Jim Beaver - is ügyesen él a szerepében rejlő lehetőséggel.

6,5/10
A film teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán