Hogyan ne írjunk filmet? (Avagy tanmese Christopher Nolanről)
2014. november 15. írta: danialves

Hogyan ne írjunk filmet? (Avagy tanmese Christopher Nolanről)

"However, it was not yet written at the time, and Nolan determined that rather than writing it as an assignment, it would be more suitable to his working style if he wrote it as a spec script and then presented it to the studio whenever it was completed. So he went off to write it, thinking it would take "a couple of months", but it ultimately took nearly eight years."

Tolmácsot kérőknek röviden és tömören: jó munkához idő kell. Ez lehetne a kulcsmondata ennek az írásnak, amely a tavalyi Blomkamp szakmai nekrológ szellemében vetné össze az Eredetet és a Csillagok között-et. Azaz a filmet, amelyről a fenti idézet is szól, és amely 8 év fáradhatatlan munkájával állt össze, valamint az alkotást, amely gyakorlatilag úgy jött létre, hogy Christopher Nolan barbár módon szétverte testvére forgatókönyvét. (De ne szaladjunk előre.) Ezúttal viszont nem találó párhuzamokról lesz szó, hiszen a két mű rengeteg elemben tér el, sőt, szöges ellentétei egymásnak sok szempontból. Viszont pont ezért lesz ez remek szemléltetése annak, hogy mit rontott el Nolan - vagyis inkább mit volt lusta kidolgozni.

(Az írás mindkét filmre nézve spoileres.)

Célok

Egy alapvető forgatókönyvírói szabály, hogy az első felvonás végén egy világos célt kell adni a főszereplő(k)nek, amely aztán egységes mederbe önti a cselekmény további menetét. Optimális esetben ez egy mondatban megfogalmazható ("Ültess egy gondolatot Robert Fischer fejébe!"), azonban az Interstellarban totális káosz uralkodik ilyen szempontból. Az idő előrehaladtával folyamatosan változik ez a cél, ezt a megfoghatatlanságot azonban alapvetően az A és B terv pluralitása teremti meg, már a kezdetektől. Márpedig ha van B megoldás, akkor az A tervnek annál kevesebb tétje van, és amikor sokadszorra buknak el úgy szereplőink, hogy még mindig van remény, az nem, hogy növeli a feszültséget, hanem csökkenti. Interstellar-Trailer.jpg

Tétek

A szemfülesebbek persze mondhatják, hogy az alapvető cél itt is csak annyi, hogy "Mentsük meg az emberiséget!", és nincs is ezzel probléma. De sajnos van, nagyon is sok: mint már fentebb pedzegettem, a tétek elengedhetetlenek a néző bevonásához, viszont azt csak egy amatőr forgatókönyvíró gondolhatja, hogy minél nagyobb a tét, ez annál jobban fog működni. Sokkal hatásosabb egy apró, de a karakter számára annál fontosabb dolog: mint például hazajutni a gyerekeihez. Ez közös Dom Cobb-ban és Cooperben, azonban míg előbbinek a helyzet megoldása a kulcs ehhez, addig utóbbi önszántából szakad el tőlük, hogy egy nehezen megfogható célért küzdjön. De nézzünk bele egy kicsit mélyebben: ha Cobb megbukik az akcióval, nem elég, hogy nem kapja vissza a gyerekeit, de még börtönbe is zárják. Ha Cooper megbukik, akkor.... nagyon szomorú lesz, és éli tovább az életét egy távoli bolygón / meghal egy fekete lyukban és már úgyis mindegy neki. Avagy ezért érdekel jobban a szerelméért aggódó Batman, mint a Metropolist megmentő Superman. Csak úgy néz ki, Nolan sokat felejtett 2008 óta. (És akkor még bele sem mentem abba, hogy az idősek visszaemlékezései már az első másodpercekben elspoilerezik a küldetés sikerét.)

Időkorlát

Persze a tétek nem működnek megfelelő időkorlát nélkül: egy produkció feszültsége nagyban táplálkozik abból, hogy hősünknek csak limitált ideje van elérnie a célját. A projekció miatt Cobbnak és csapatának 1 hét helyett egy óra fog a rendelkezésére állni, majd amikor az első lökésről lemaradnak, újabb, még feszültebb rohanás következik. A "Mentsük meg a világot!" időkorlátja azonban pont annyira homályos, mint maga a cél. Ugyan hatalmas erejű jelenet, amikor egy laza kiruccanásról visszatérve Cooperék szembesülnek a közben eltelt 23 évvel, valójában pont ez húzza ki a talajt az alól, hogy innentől kezdve bármi is sürgős legyen nekik. Egészen jelenetszintre kell lemennem, hogy egy olyan pontot találjak, ahol ezt Nolan jól tudja használni: amikor a sérült űrállomásra kell dokkolni, mielőtt az belépne az atmoszférába.

Misztikum és rejtélyek

Ennyi hiányzó pillér után már nehezen állna meg a lábán bármilyen történet is, azonban ha a tétek, célok és az időkorlát nem is szögezi oda a nézőt, odaszögezhetik még a rejtélyek (copyright Damon Lindelof). Az Inception (hála a másik háromnak) nem fektet nagy hangsúlyt erre, ugyanakkor a főszereplő múltja Mallal, illetve a nyitójelenet értelme kellően sok kérdést vet fel így is a mű során. Ráadásul miközben Fischer projekciói üldözik kis csapatunkat, a legkevésbé sem azon fogunk agyalni, hogy vajon mikor hajtott végre már incepciót Cobb. A Csillagok között esetében tehát nem is feltétlenül az a gond, hogy tudatosan nem kreál mystery boxokat, viszont így a néhány nagyobb fordulat (szellem a szobában, Dr. Mann) felvezetése borzasztóan átlátszóvá válik.  Azaz, hogy tulajdonképpen nincs a forgatókönyvben elég "anyag" ahhoz, hogy a nagy csavarok alapozása eltűnjön a sűrűben.Inception_1.jpg

Linearitás és párhuzamosság

Ugyanis Nolan mindig is arról volt híres, hogy filmjeiben szinte a józan ész határáig képes fokozni a tempót és a feszültséget egyszerűen csak azzal, hogy megfelelő pontokon 3-4 szálat vág össze. Ennek iskolapéldája, ahogy az Inception fináléját a 3 álomszintből egymás mellé emelt akciójelenetek dominálják, de hála a sok karakternek, gyakorlatilag mindvégig van valamilyen párhuzamosság a forgatókönyvben. Ezzel szemben az Interstellar a játékidő kétharmadáig egyenes vonalon mozog, és akkor is csak a bevezetetlen (és éppen ezért elég gyengécske) földi történések hoznak bele valami dinamikát. Megint csak le kell szögeznem, hogy ez rengeteg filmben nem probléma, de azokban jellemzően az előző 4 pontnál nincs is gond.

Világos szabályrendszer

A bevezetetlenség kapcsán muszáj elismernem, hogy az Inception is bővelkedik ad hoc megoldásokban, hiszen az álom kezdetén gyakorlatilag teljesen újratervezik a küldetést, miközben mi is rengeteg új információt kapunk hirtelenjében. Nem véletlenül hánytorgattam fel, hogy a fél szövegkönyv gyakorlatilag a rendszer magyarázatából áll, azonban egy dolgot biztosan nem lehet film világának szemére vetni: hogy ne lenne elképesztően koherens és átlátható. A Csillagok között-tel sem az a baj, hogy a szeretettel lemorzézott képlet sokkal nagyobb hülyeség lenne, mint egy álomban ragadni 50 évig, csak mert meghaltunk (ettől függetlenül tényleg sokkal nagyobb marhaság), hanem az, hogy ide a tudományos igénnyel megalkotott féregjáratoktól és társaitól jutottunk el. De azt is érdemes megfigyelni, hogy amíg az Eredet kapcsán nincs megmagyarázhatatlan dolog, Lisztes kollégával 3-4 ponton egyszerűen képtelenek voltunk eldönteni, mi történt az Interstellarban. Mindenesetre a lényeg itt is az, hogy százszor könnyebben hisszük el A galaxis őrzőinek, hogy szkafander nélkül lehet rohangálni az űrben, mint a Gravitációnak.

Karakterek

Első látásra ebbe nehéz lenne belekötni: mindkét produkció az egy fontos főhős és rengeteg jelentéktelen mellékkarakter filmje. De pontosan azért kritikus az ember, hogy abban is belekössön, amibe nem lehet: az Eredetben ezeknek a szereplőknek funkciójuk van, akár a tervet nézzük, akár a főszereplő saját belső vívódását. Azonban a comic relief karakternek berakott robotok, az ágyútöltelék szerepét betöltő két másik férfi űrhajós (kiderült egyáltalán, mi volt a foglalkozásuk?) és a valódi partner helyett műkonfliktusok gyártására használt női főszereplő meglehetősen céltalanul lebegnek az Interstellar koncepciójában. Ráadásul az Inception színészgárdájából bármelyik két ember között komolyabb kémia volt, mint a Csillagok között sztárjai esetében bármikor.inception-story.png

Szerkezet

Azonban a kör a "funkciójuk volt" kifejezéssel zárul be. Az Eredet forgatókönyvében minden momentumnak szerepe volt, az egyes szálak tökéletesen kiszámított íven értek be végül, nehéz lenne akár csak egy olyan elemet is mondani, amely nem lett volna kellően megalapozott és következetesen végigvitt.  Ezzel szemben a Csillagok között semmiből indított szálak (könyörögve kérem, valaki mondja már meg, miből jött rá Cooper, hogy Brandnek az egyik tudós a szeretője!), légből kapott fordulatok és deus ex machinák tömkelegét tolja a képünkbe. De aki nekem nem hisz, olvassa el Jonathan Nolan eredeti forgatókönyvét: abban minden mondatnak tökéletes értelme van, és a kész filmben egy-az-egyben azok a dolgok hibádzanak, amelyeket a testvére írt át benne.

Igényesség

Igazán pedig nem is az Inception, hanem ez a szkript visz el a konklúzióhoz: Nolan egyszerűen hanyag és lusta volt. Fogott egy egészen jó sztorit, kihúzta, ami nem tetszett neki, a lyukakat pedig betömte azzal, ami éppen az eszébe jutott. Az Interstellar nem koncepcionális szinten volt halálra ítélve, hanem egyszerűen csak dolgozni kellett volna rajta. Ez pedig egy olyan igényes alkotóval szemben, mint Christopher Nolan, aligha lett volna túl nagy elvárás.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr806891755

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Razzul 2014.11.15. 14:51:42

Hol up, we dem boyz
Hol up, we dem boyz
Hol up, hol up, hol up, we makin' noise
Hol up, hol up, hol up, hol up, hol up

zenbubu 2014.11.15. 20:57:49

Sajnos nem olvastam az eredeti forgatókönyvet, elhiszem, hogy az még rendben volt. A filmet viszont még annyira sem lehetett komolyan venni, mint a Gravitációt. Minden szerkezeti, és egyéb, a cikkben felsorolt problémától függetlenül, a NatGeo és a Spektrum legalább 15 évvel ezelőtti "Hawking - Big Bang" ismeretterjesztő filmjeinek elméleti alapjait, pl. "fekete lyuk hatása a tér időre, és a féreg járatok keletkezése" elmagyarázni a "legrátermettebb, egyetlen alkalmas" űrhajósnak, aki a fekete lyukból a gravitációval morzézik, hát, számomra kimeríti a totális baromság fogalmát. Ezt csak egy példának emeltem ki, van ilyen bőven benne.
Egyet értek, ezen a filmen még dolgozni kellett volna. Sokat!

osvathzoltan 2014.11.16. 00:58:56

Az Interstellar gyenge.
Nolan filmjei alapból azok két kivételtől eltekintve
The Prestige - Memento
Ez Nolan - (Not much of an) Ez life

Csillámdementor 2014.11.16. 05:17:48

Az öregek interjúiról azt hittem, hogy az 1930-as évekbeli oklahomai porviharok átélőivel készültek, nekem nem szpojleres. Az egyetlen kiszámítható jelenet az volt, mikor Matt Damonnal elmentek sétálni kettesben, mondtam, itt gyilok lesz. A film legnagyobb problémája a párhuzamos univerzumok és időparadoxonok összemosásán túl, hogy nem derült ki HOGYAN vagy mivel mentette meg Murph az emberiséget. Ki építette az űrállomást és mennyi idő alatt a Szaturnusz mellett? Honnan voltak rá erőforrások? Míg Murph megöregedett? Nyilván volt felhördülés a teremben is, mikor pár perc alatt a 23 év eltelt. Anne Hathaway meg a végén nem öregedett semmit, netán ő is egy anomáliában landolt? És mire Coop odaér?
Annyiból mégis jó, hogy már csak legyintünk a Star Wars 7 "mikrokozmoszára", ahol "fénypercek" és "fényórák" alatt közlekednek, mert a "fényévekbe" még a testrablók is beleöregednének.

Flea 2014.11.16. 08:44:14

Elovastam, ez egy másik, kerek sztori! Ez így alaposan rombolja Chris renoméját nálam! Mit müvelhetett a többivel...

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2014.11.16. 09:32:17

@Csillámdementor: nah jah elég kiszámítható volt

valamint most az emberíség az usa lakosságát jelentette, vagy csak az államét ahol éltek?

lehet, hogy bennem van a hiba, de az is érdekelne, hogy ki mentette meg a főhősünket, morzézott, majd visszajött a jövőbe?

felmerült olyan dolog is, hogy a por teszi tönkre a termést, és üveges sört tudnak készíteni, de üvegházat már nem

az már csak egy kis semmiség, hogy az óra morze adása öt perc alatt átment

szintén apróság, hogy ok régen űrhajós voltam, de azóta eltelt pár év, gondolom, de megtaláltam az űrhajót és másnap már repülök is kicsit meredeknek tűnik

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.16. 11:00:10

@Flea: Pont ez az, hogy a többihez elég jól nyúlt hozzá.
A Memento Morit is el lehet olvasni ( www.impulsenine.com/homepage/pages/shortstories/memento_mori.htm ), Christopher Priest Prestige-éből meg az egyik legjobb adaptációt írta meg a tesójával.

@pingwin: (Nem a port teszi tönkre a termést, hanem a különböző kórokozók, élősködők.)

ntscpal 2014.11.16. 13:23:24

Érdekes Nolannel kapcsolatban, hogy minden egyes új filmjére teljes erőbedobással vetik rá magukat a "hozzáértők" és igyekeznek ízekre cincálni, belekötni mindenbe, legyen az technikai, vagy történetvezetési dolog.

Emlékszem mikor az Inception kijött, ott is ugyanez volt a forgatókönyv. Senkinek nem volt hozzá mersze, hogy azt mondja, hogy végre mozikba került egy olyan film is, amiben vagy egy kis eredetiség és nem az n+1-ik szuperhősfilm-másolat, vagy nem egy Bay-féle, csak kikapcsolt aggyal "élvezhető" látványfilm.

Szerintem kevés olyan rendező van manapság aki nagy költségvetés mellett kockázatot mer vállalni, mert ha bukta a film, akkor megvan az esély arra, hogy a karrier is megy a kukába.

A stúdiók is inkább franchise-okba fektetnek, mert egyszerűbb, kiszámíthatóbb, és hosszabb távon sokkal költséghatékonyabb, mintha a bevállalt egyedi ötletekből bukna néhány.
Ezzel csak az a gond, hogy jönnek szép sorban a tök egyforma iparosmunkák, addig amíg a széria teljesen ki nem fullad: Terminator 3-4-Genisys, Transformers 2-3-4-5-..., Die Hard 3-4-5, Fast and Furious 3-4-5-6-7-..., etc.

Persze Nolan is megcsinálta a saját -már-már- kötelező szuperhős filmjeit. Más kérdés persze, hogy azóta minden rendező, aki csak teheti próbálja másolni az ott bevált receptet a saját szuperhős filmjében, plusz ugye a TDK volt a beugró az Inception forgatásához.

Tény, hogy nem hibátlanok a munkái (nincs tökéletes film), de Ő az egyike azon nagyon kevés rendezőnek, akinek érdemes beülni a filmjeire és joggal várható el tőle, hogy valami újszerűt és egyedit lásson az ember a vásznon. A trolloknak is biztosan nagyobb kihívást jelent egy Prestige-t leoltani, mint mondjuk egy sokadik young-adult baromságot szétkapni.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.16. 13:38:42

@ntscpal: Ha már arra vetted a fáradságot, hogy külön ezért regisztrálj, akkor igazán futhatott volna az energiádból arra is, hogy elolvasd a posztot. ;)

Benyák Zoltán · https://www.facebook.com/Beny%C3%A1k-Zolt%C3%A1n-%C3%ADr%C3%B3-oldala-392693124194710/ 2014.11.16. 14:49:23

A negyvenedik oldalnál járok az eredeti forgatókönyvben. Realistább, mint a film.
SPOILER---
Nincs szellem, csak műhold, ami nyomra vezet :)
SPOILER VÉGE--

Jobbnak tűnik, de már itt is benne van a legnagyobb problémám a filmmel.
Megtalálják a NASA támaszpontot, majd pár percen belül felajánlják egy vadidegennek, hogy menjen vele az űrbe. Sajnos nekem ez nem ment le a torkomon. :((

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.16. 15:31:55

@J. Cross --- www.jonathancross.hu ---:
SPOILER
Azért ott eléggé jól meg van indokolva. Eleve Cooper egy profi mérnök, aki mindent megszerel, és teljesen lenyűgözi őket azzal, hogy ott, előttük szétkapja a műholdat. Utána meg Case eléggé jól elmagyarázza, hogy az improvizációs képessége miatt kell nekik.

zenbubu 2014.11.16. 18:22:15

@ntscpal: Nem mind ismerem a felsorolt filmeket, de túl nagy elvárás, hogy végre valaki csináljon egy olyan filmet amelyik nyugdíjazza Ridley Scott Alienjét? 35 éves az a film. Az utóbbi években reményt keltő várakozás volt az Avatar, a Prometheus, a Gravity és most az Interstellar kapcsán, de különböző okokból ugyan, a közelébe nem került egyik sem.
Igazad lehet, most már én is valószínűtlennek tartom, hogy lesz olyan már, mivel ennyi idő után, a mai világban teljesen más elvárások érvényesülnek, és ahogy már nem lehet jó filmet csinálni egy Hrabal könyvből (Menzel sem tud), jó scifi sem jöhet össze, alapulhat a forgatókönyv akár Philip K. Dick legjobb írásain is.

Benyák Zoltán · https://www.facebook.com/Beny%C3%A1k-Zolt%C3%A1n-%C3%ADr%C3%B3-oldala-392693124194710/ 2014.11.16. 18:34:23

@danialves: Igen. Az a forgatókönyv jobban indokol, vagy legalábbis próbál. Látszik, hgy a forgatókönyv íróban is felmerül a kérdés, és próbál válaszolni is. Ennek elelnére nekem meredek, hogy egy valaki betoppan egy űrhajózási projektbe és egy órán belül beveszik a buliba. Ez egy vidéki szalonnasütésnél még elmegy, de egy NASA küldetésnél sántít. Azt hiszem, a két Nolan közül Jonathan volt jobban képben. A végeredmény ennél sokkel elrugaszkodottabb lett, és nem a film előnyére.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.16. 18:48:51

@J. Cross --- www.jonathancross.hu ---:
Abban a könyvben a NASA egy max. 10 fős garázsprojekt, akik még az erőforrásaikat is elsüllyesztett robbanófejekből szerzik, miért lennének válogatósak?

Benyák Zoltán · https://www.facebook.com/Beny%C3%A1k-Zolt%C3%A1n-%C3%ADr%C3%B3-oldala-392693124194710/ 2014.11.16. 19:20:54

@danialves: Mert az emberiség megmentése a cél? És garázsprojekt ellenére van egy bolygóközi utazásra alkalmas hajójuk, amiből feltehetőleg nem tudnak még egy újabbat építeni. Biztosan nem a hétvégén rittyentették össze a dolgot. Ha én lennék a helyükben nem adnám a kormányt egy kukoricatermesztő kezébe, még akkor sem ha mérnök, még akkor sem, ha ügyesen hack-el drónt, meg műholdat. Ráadásul nemsokkal később ki is lövik őket. Ezek szerint nem is volt tervük pilótára? Vagy ráböktek volna az egyik traktorosra, hogy legyen ő? Nekem itt már moziban, első nézéskor megbicsaklott a dolog.
A másik dolog (immár a filmben) az volt, hogy az egyik pillanatban azt morzézza vissza, hogy "MARADJ", a következőben meg megadja magának a koordínátákat, hogy hová kell mennie. Most akkor akarja, hogy maradjon, vagy nem? (Elolvasom a forgatókönyv második felét is, de eddig úgy látom ez a szellem-epizód kimaradt onnan, talán jobb lett volna úgy. Persze nem biztos. Ezt már nem tudjuk meg.)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.16. 19:26:28

@J. Cross --- www.jonathancross.hu ---: Abban a forgatókönyvben egy betű nincs arról, hogy pilótának viszik. ;) Egyszerűen csinálnak még +1 helyet a fent részletezett okok miatt.

Filmhez: akarta, hogy maradjon, csak közbe rájött, hogy pont ugyanazt morzézza le, amit egyszer már megkapott, és aminek hatására nem maradt, ergo rohadtul értelmetlen a dolog.

Benyák Zoltán · https://www.facebook.com/Beny%C3%A1k-Zolt%C3%A1n-%C3%ADr%C3%B3-oldala-392693124194710/ 2014.11.16. 19:51:57

@danialves: A rohadtul értelmetlennel egyetértek. :) A lényeg az én szememben az, hogy az Eredet engem beszippantott, egy ponton sem akartam soha belekötni, csak élveztem a mesét. A Csillagok közt nem érte ezt el nálam. Nagyon nem.

Spacecake 2014.11.16. 20:51:28

@J. Cross --- www.jonathancross.hu ---: @danialves: ti melyik filmről beszéltek?;)a NASAsok vártak rá,nem 1 vadidegen volt számukra!!!

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.16. 21:07:02

@Spacecake: Nem a filmről, hanem a forgatókönyvről. ;) Még jó, hogy mindegyik kommentem azzal kezdődik, hogy "abban a forgatókönyvben" :D
süti beállítások módosítása