Hogyan ne írjunk filmet? (Avagy tanmese Neill Blomkamp-ról)
2013. augusztus 20. írta: danialves

Hogyan ne írjunk filmet? (Avagy tanmese Neill Blomkamp-ról)

 I don't want to work on huge budget films among the political world of Hollywood. /Neill Blomkamp/

A forgatókönyvírásnak megvan az a szépsége és egyben nehézsége, hogy a temérdek oktatóanyag, tipp és módszer ellenére szinte lehetetlen egy biztos receptet mondani arra, hogyan írjunk egy jó forgatókönyvet. Olyannyira, hogy a legnagyobbak is beleesnek a hibába sokszor. Itt van például rögtön Neill Blomkamp: a District 9 magabiztos elsőfilmese mintha egy másolót kért volna fel második filmjének megírására. Ő pedig ugyan szolgaian átvette az első produkció minden fontosabb elemét, de mindezt annyira lelketlenül és művien, hogy a végeredmény teljesen csalódást keltő lett.

(Az írás mindkét filmre nézve spoileres)

Az alapötletElysium1.jpg

Nem tagadom, hogy egy film szempontjából szerencsés, ha egy általános jellegű üzenete van, amit nem csak bizonyos kultúrák vagy korosztályok értenek meg, azonban az Elysium ebben (is) kicsit átesik a ló túlsó oldalára. Az Occupy mozgalom korában népszerű az anyagi javak igazságtalan elosztásáról regélni, azonban például Andrew Niccol, valamint a TDKR kifejezetten erőltetett felhangjai sok más filmmel együtt teljesen kifárasztották ezt a koncepciót. Főleg, ha az ember olyan sablonosan nyúl hozzá, hogy a filmjében gyakorlatilag az egész Föld egy nagy Mexikó, a gazdagok űrállomása pedig egy űrben lebegő Beverly Hills. A gyár tulajdonosa meg természetesen egy gonosz kizsákmányoló kapitalista, aki a haldokló munkástól még a lepedőt is sajnálja. Mindez pedig néhány teljesen felesleges és sablonos hatalmi játszmával van megspékelve.district.jpg

Ezzel szemben a dél-afrikai nyomornegyedek világa és etnikai feszültségei bár valószínűleg hidegen hagyják a világ többi részét, egyben egy sokkal érdekesebb koncepcióra adnak lehetőséget. Gavin Hood már a Tsotsi-ban is teljesen elvarázsolt és sokkolt ezzel a környezettel, Blomkamp pedig a nigériai fegyvernepperekkel, a kormány titkos kísérleteivel, a humoros mellékzöngékkel (mint a macskakaja vagy a gumievés) ugyan egy abszurd, de élő és eredeti világot hoz létre, amit mindenáron meg akarunk ismerni. Lepusztult los angeles-i külvárost viszont láttunk már bőven a filmekben.

A szereplők: a pozitív hős...

elysium2.jpg

Rendezőnk itt is kifejezetten szolgaian másolja magát: legyen valami végzetes átalakulás, ugyanakkor kicsit erőltetett módon Max is megkapja a különleges képességeit, aztán végül ő is feláldozza magát Wikushoz hasonlóan. A "hogyan" kérdése viszont itt is egészen nagy különbségeket mutat.

Teljesen erőltetett módon érkezik a történetbe ez a furcsa exoskeleton, ami nyilvánvalóan Wikus átalakult karjának felel meg, de ha jobban belegondolunk, nincs semmi szerepe a történetben. A District 9-ban egy különösen hangsúlyos történetszál volt az idegen fegyverek kezelésének problémája, így ez szerves részévé tudott válni a történetnek, Max különleges képessége viszont annyiban merül ki, hogy puszta kézzel le tud nyomni egy robotot, tulajdonképpen ezzel az egy alkalommal veszi hasznát. Ez a mélység, természetesség Max karakteréből is hiányzik, ő alapból egy jófej szupermen, és az első perctől kezdve nem kérdés, hogy segíteni fog gyerekkori szerelme leukémiás kislányának (hiába erőlködik valamiféle konfliktuson itt a film). De azért ezt muszáj megalapozni néhány borzalmasan klisés flashback-kel, illetve bántóan szájbarágós vízilovas történettel.

district2.jpg

Wikus metamorfózisa viszont azért volt különösen drámai, mert ő nem egyszerűen egy idegen lénnyé vált. Persze önmagában már ez sem jelentéktelen dolog, de számára ez azt is jelentette egyben, hogy elveszíti a feleségét, ráadásul mindezt úgy, hogy a nő soha nem tudja meg az igazságot. És Max? Őt hajtja a túlélő-ösztön, hogy...izé....hogy folytathassa az életét, amit egy félig romos ház és egy szar meló között ingázva tölt? Engem nem győzött meg egyáltalán.  Tekintve azt, hogy már az életben maradásra sincs (az én szempontomból) racionális motivációja, az önfeláldozás is magától értetődően, és minden katarzistól mentesen érkezik a néző számára.

A végső küzdelmükben pedig ez csak még jobba kicsúcsosodik. Wikust egész végig nem érdekli semmi, csak az, hogy visszafordítsa a benne lezajló folyamatot, ám az események hatására a rákokat megvető és kigúnyoló valakiből egy olyan ember lesz, aki végül hajlandó feláldozni magát csak azért, hogy elősegítse egy másik faj boldogulását. Ezért is hátborzongatóan erős jelenet, amikor a robotban ülve végül visszafordul, hogy megküzdjön üldözőivel. Valami ilyesmit hívnak karakterfejlődésnek. Nem azt, amikor Max elfogadja az elkerülhetetlen végzetet.

... és a negatív hőselysium3.jpg

Valahol már értékelnem kéne, hogy egy filmes végre nem Nolan Joker-jét akarja másolni egy agyafúrt, önmagát elfogató (ez semmiképpen nem maradhat ki) gonosszal, de sajnos a Sharlto Copley által megformált karakter ettől még pont ugyanolyan mesterkéltre sikeredett. Szinte átüt az izzadtságszag a vásznon, ahogyan Jodie Foster beolvassa nekünk a bűnlajstromát, és úgy érződik, hogy egy-két undorító dolgot még lazán a számlájára írna, ha ezzel gonoszabbnak tudja feltüntetni. Krueger gesztusai, mondatai pedig mintha csak egymásra akarnának licitálni, hogy minél gusztustalanabb legyen. Tulajdonképpen nem is tudunk róla mást, mint hogy nagyon rossz, és mivel az ellenfeléről is csak annyi mondható el, hogy nagyon jó, ez valahol passzol is, a drámai konfliktus meg nagyjából egy népmese bonyolultságával haldoklik.district3_1.jpg

Pedig a District 9-ban ezt is sokkal jobban sikerült eltalálni. Ugyan Koobus sem rendelkezik túlságosan egyedi vonásokkal, a túlbuzgóan kötelességtudó és enyhén vérszomjas katona archetípusát testesíti meg, de ennél többet nem is akar mutatni. Tulajdonképpen akaratán kívül kerül a szituációba (pont, mint Wikus), onnantól kezdve pedig csak teszi a dolgát, sallangmentesen. A parancsteljesítéshez, a gonoszsággal ellentétben, nincs szükség motivációkra, ezért is működik az ő karaktere. Ha úgy vesszük, nem is egy önálló valaki, hanem az MNU hozzáállásának  (Illetve főszereplőnk apósának) megtestesülése egy személyben, így állítva Wikusnak valódi ellenfelet.

A befejezés és az üzenet

Szinte már kötelező megemlíteni minden írásban, hogy milyen zseniális társadalomkritikai mondanivalója van a District 9-nak, mert egy elég nyilvánvaló párhuzamot húz az űrlényes analógiával, azonban szerintem az első fél órát leszámítva tulajdonképpen egyik alkotásban sem az enyhén szatirikus allegória kifejtésén van a hangsúly, hanem (nagyon szerencsés módon) a főszereplők drámáján. Azonban talán tudatosan, talán tudat alatt az utolsó percekben két teljesen eltérő üzenetet sugároz a két alkotás.Elysium4.jpg

Ha példát kellene mondanom a leggusztustalanabb hollywoodias giccsre, kis gondolkodás után biztosan rengeteg példa ugrana be, de az Elysium záró képsorai tökéletesen kimerítik ezt a kategóriát. Ez a teljesen utopisztikus optimizmus még a leginkább húsba vágó témaválasztást is hiteltelenné és elcsépeltté teszi. Mégis mit szűrjünk le ebből a fordulatból? Ha eléggé erősen kívánjuk, akkor egy csapásra meg tudunk szüntetni minden betegséget a világon? Ha elég sokáig vársz, jön egy messiás, és minden szép és jó lesz? Mintha arra bátorítanának, hogy lájkokkal is meg lehet gyógyítani a beteg gyerekeket, de legalább ahhoz nekünk nem kell tennünk semmit.

De álljon előttünk egy jó példa: a 3 éven belül (talán) visszatérő űrhajó ugyanúgy megadja a remény érzetét, és biztosítja a nézőt afelől, hogy a főszereplők küzdelme sem volt hasztalan. Azonban egy nagy különbség van ebben: igazán azzal teljesedik be a film üzenete, hogy ez önmagában gyakorlatilag mégsem old meg semmit, legalábbis addig nem, amíg Christopher Johnson vissza nem tér, hiszen a District 10-ben még mindig milliók nyomorognak. Magyarul bármi is történjen, az idegen menekültek problémája még mindig megoldásra (a mi megoldásunkra) vár, és semmiféle hős nem fogja helyettünk elvégezni a munkát. Természetesen egy meglehetősen furcsa és idegen gondolatnak számít Hollywood-ban, ahol jelenleg a szuperhős-kultuszba van mindenki belebolondulva, azonban ez is egy olyan elem, ami miatt a D9 még sokáig emlékezetes marad, legalábbis sokkal tovább, mint az Elysium.

district4.jpg

Hiszen maga a rendező mondta: "Hollywood likes to simplify real life and it likes to tie everything up neatly at the end which isn't how life plays out. The cool thing is that it's unresolved with Wickus at the end and to a certain extent it's unresolved with all the aliens." Ezek után felfoghatatlan, miért nem hallgatott saját magára.

Nem is tudom, hogyan foglalhatnám össze az egészet. Mintha az Elysium forgatókönyve egy first draft lenne, aminek a lényege csak az, hogy eljuttassa a történetet A-ból B-be, ehhez pedig az elsőként keze ügyében kerülő hollywoodi paneleket használja. Valahol itt kellett volna jönnie annak a résznek, ahol Blomkamp átgondolja, hogy ez hogyan is fog egy szerves egészet alkotni a karakterekkel, a film világával, így az események nemcsak a klisék mentén következnek egymásból. Nem zárom ki azt sem természetesen, hogy jelentősen belenyúltak a producerek a végső verzióba, elvégre alapvetően érthetetlen, ami itt történt.

De egy valami reménykeltő: ha District 9-nál a társíró Teri Tatchell (aki egyben Blomkamp felesége is) jelentette a különbséget, ha pont ő hiányzott az Elysium-ból, akkor van egy jó hírem. Tatchell visszatér Blomkamp következő projektjéhez, a jövőre érkező Chappie-hez, és remélhetőleg ismét egy kiváló művet láthatunk a mozivásznon.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr845467039

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2013.08.20. 12:16:12

Jó kis írás, noha az Elysiumot még nem láttam, így nem nagyon tudok nyilatkozni a témában :)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.08.21. 00:38:22

(Chappie közben 2015 márc. 27-re lett bejelentve, szóval mégsem jövőre jön.)

crazyfish 2013.08.21. 11:44:57

Egyszerű baja van Hollywoodnak...nincsenek jó sztorik, jó forgatókönyvek...mindent a látvánnyal akarnak eladni...3D,4D meg minden szar trükk...történet meg nincs, nem köt le 2óra lövöldözés meg szörnyezés...
Ha nagyon elegem van megnézem a Kémjátszmát...:))

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2013.08.21. 20:38:53

Még soha nem vártam filmnézés közben azt, hogy lője már le valaki a főhőst, mint az Elysiumban. IMAX miatt látványos volt néhány jelenet, de néha annyira primitív volt a forgatókönyv - SPOILER: miért pont Kruger lövi ki a rakétákat a Földről, ahelyett, hogy a rendszeres problémának számító menekült hajók ellen a habitumra telepítenének rakétákat? Ez azért kínzó kérdés, mert a szétrobbanó törmelékdarabok a Földről kilőtt rakéták esetén az állomásban okoznának kárt - hogy ha DVD-n néztem volna itthonról, abbahagyom.

Non est volentis · http://nonest.blog.hu/ 2013.08.21. 21:34:15

Elysium SPOILER ALERT

Alapvetően nem volt rossz film, nekem az egyszer nyugodtan megnézhető kategória...

Ami nekem nem tűnt túl logikusnak:
Főhős keze eltörik, kap egy nagy adag halálos sugárzást, majd abszolút lerohadt, szutykos helyen belecsavarozna egy exoszkeletont, és utána még tud járkálni meg verekedni...
Eleve nem értem, hogy lehet (lázadó) űrhajókat roncstelepről indítani...

A motiváció (azért fölmenni, hogy meggyógyuljon), kicsit nekem is kevés.

Az meg, hogy az egész emberiséget ráeeresztjük egy kb 10 000, vagy max 100 000 férőhelyes űrállomásra, semmit nem old meg (túlnépesedés, szegénység, lepusztult, leharcolt Föld), max 3 hétig enyhít valamennyit, majd ugyanott tartunk, mint a film elején.

Egyetértek a possztal, én azt szeretem, ha a gonosz (gyártulajdonos, vagy bérgyilkos) valamifajta személyiséggel, értelmes jellemmel is rendelkezik, azonkívülm hogy nagyon gonosz... (pl Hannibal Lecter)

Maga a roncsvilág amúgy elég jól sikerült, nyomasztó volt, nekem a robotok is bejöttek, se nem túl high-tech, se nem túl fapadosak, kellően ijesztőek voltak.

nekem 10/7 pontot ért a film.
SPOILER VÉGE

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2013.08.21. 22:20:16

Az Elysiumnak nem az a baja amik itt le vannak írva, hanem az hogy kb minden rossz benne. Bármilyen sztoriból lehet jót kihozni, sőt, a legerőltetettebb, legbénább darabokból is össze lehet valamit úgy rakni, hogy az végül jó legyen. (Ahogy fordítva is.) Egyszerűen ez egy rossz film.

A rendező egyetlen mentsége, hogy megcsinálta a D9. Ez akkor mentség, hogy ha a hátralévő életében csak rossz filmeket csinálna, akkor is megbocsátanék neki. :)

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2013.08.21. 22:21:10

@gergo: ez mondjuk elég világosan kiderül a filmből... a habitumról nem lövöldöznek, mert úgy tesznek mintha nem akarnának senki földit megölni

Punxsutawney Mormota 2013.08.21. 22:52:58

@gergo: Ott a pont! Egyébként a kritikával szemben én szarok arra, hogy mennyire finoman mutatják be a karakterek lelki csipkéit... Sokkal jobban érdekel, hogy ne legyenek benne bődületes marhaságok. Mint például Kruger, aki a Földről lövi ki az menekült-űrhajókat. Basszus, mi van, ha K-ügynök éppen nem elérhető? Eszik, a klotyón ül, vagy éppen meghág valakit?
Egy ilyen tetű nagy űrállomásnak rendelkeznie kellene valamiféle védőpajzzsal az illetéktelen betolakodók, továbbá a mikro- és nem mikrometeoritok ellen, különben néhány év alatt szétkapják az egész kócerájt.
Ami viszont legjobban kiakasztott az a vége: Krugernek szétrobban az agya, de semmi gond, az Ötödik Elemből lopott technológiával megfoltozzák a főnököt, és életre keltik, merthogy az agya nem sérült???? Mi van? Ugyanakkor a főhősünk, akit nyugodtan lehetni Johnny Mnemonic-nak is hívni, egy kis agyleszívástól simán bekrepál és maximum az Utolsó Ítélet harsonája ébresztheti fel.

Summa summárum:

Nem lett volna ez egy rossz film, ha még dolgoznak néhány hónapot a forgatókönyvön, hogy az üvöltő logikai hibákat elsimítsák illetve, hogy egy kicsit jobban elrejtsék a karakter- és kellék lopásokat

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.08.22. 00:13:51

@endike: "Az Elysiumnak nem az a baja amik itt le vannak írva, hanem az hogy kb minden rossz benne. Bármilyen sztoriból lehet jót kihozni, sőt, a legerőltetettebb, legbénább darabokból is össze lehet valamit úgy rakni, hogy az végül jó legyen."
Akkor mégis csak az a baja, ami itt le van írva, mert ez az írás pont arról szól, hogy Blomkamp hogyan tudott x db adott elemből egy jó és egy rossz filmet készíteni. District 9 sem volt eredetibb (ahogy azt mondjuk Koobus-nál is láttuk), de sokkal jobban volt megvalósítva.

K.Leslee 2013.08.31. 17:33:36

@gergo: a mozibol kisetalva nekem is ez volt az elso kerdesem. AZ Elysium egy mesterseges egitest sajat atmoszferaval, es re-atomizing berendezesekkel amikkel minden betegseg gyogyithato. Ennek ellenere nincs beepitett vedelmi rendszere????WTF? Meg a vegen, mikor a hackercsapat csak ugy siman leszall az Elysiumra...ahahahaha

Egyetertek a cikkel, de azt megemlitenem, hogy a hidraulikus exoskeletonnak fontos szerepe volt, mert ra van kapcsolva az ember idegrendszerere es a fohos le volt gyengulve a radioaktiv fertozes miatt. Anelkul csak vonszolta volna magat. Nekem kifejezetten tetszettek a filmben hasznalt eszkozok, ezen a teren Blomkamp nem multa alul magat szerintem. A legjobban a lezervago tetszett a valaszthato vagasi alakzattal.
Amugy kozepesnel alig jobb film mar-mar Armageddon-szeru giccses lezarassal. A D9 minden szempontbol jobb talan a latvanyt kiveve.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.08.31. 19:59:15

@K.Leslee: Fentebb már leírták, de akkor újra: próbálták azt a látszatot fenntartani, hogy nem lőnek le ártatlan bevándorlókat. Ezért volt szükség arra is, hogy egy beazonosíthatatlan földi ügynök lője ki az űrhajókat.

Ezt az exoskeletonról egyébként mikor mondták el? (Én nem emlékszem rá, de tényleg így lenne logikus.) Mondjuk igazából még akkor is arról van szó, hogy gyakorlatilag az egyik plot device által kreált problémát oldanak meg egy másik plot device-szal, szóval szerintem még mindig kitalálhattak volna valami értelmesebbet is ennél a halálos sugárdózis - exoskeleton komóbnál, hogy reprodukálják Wikus átalakulását.

K.Leslee 2013.08.31. 20:48:01

@danialves: olvastam fentebb is, de mi van akkor, ha nem szamithatnak foldi ugynokre? Nincs egy tartalek vedelmi rendszer, csak egy raketa vagy akarmi?

Ketszer is emlitik a filmben, hogyaz exoskeleton 'connected to his neuro system' de mar nem emlekszem hol. Valojaban szerintem tok indokolt volt, meg egyebkent nem all messze a valosagtol. A sugarfertozes az szerintem is rohadt eroltetett volt. Csak egy olcso indok volt arra, hogy elvallalja a munkat beallva az elcsepelt 'nekem mar ugyis mindegy' tipusu akciosztarok koze.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.08.31. 20:56:37

@K.Leslee: "de mi van akkor, ha nem szamithatnak foldi ugynokre?"
Akkor szívás van. De akkor most szerinted az lenne a logikus (és normális), ha minden további nélkül szarrá lőnék az illegális bevándorlókat, ha pl. (jelen világunkra értve a párhuzamot) az USA legéppuskázná azokat a mexikóiakat, akiket nem tudnak elkapni a határőrök? Mert az hülyeség, hogy aki át tud szökni, az ott lófrálhat Los Angelesben, anélkül, hogy falhoz állítanák és tarkón lőnék...

K.Leslee 2013.08.31. 21:17:49

@danialves: ertem a parhuzamot, ahogy Blomkampot ismerem O is erre celzott. Viszont az a hulyenek is egyertelmu, hogy azokat a bevandorlokat az Elysium lovette ki es nem maguktol semmisultek meg.
Itt nem arrol van szo, hogy egyik orszagbol a masikba atszoksz. Hanem megserted egy orszag, egitest legkoret. Ertem En a mai korra reflektalo politikai aspektust a latszolagos bekerol, stb. de
SPOILER
a vegen olyan siman atveszik a hatalmat az Elysium felett(beleertve azt a nevetsegesen egyszeru hackelest) ami egyaltalan nem vall a hely technikai fejlettsegere. Nem gondolod komolyan, hogy egy ilyen csilliardos urvarost ilyen konnyu lenne leigazni valojaban. Egy automata gepagyu kilotte volna oket mint a szart.
SPOILER OFF

Nekem mar ott megbukik az egesz, hogy miert van egyaltalan szukseg egy urvarosra, amit vagy szaz evig epitenek, mikor a Foldon is megepithettek volna az Elysiumot. Az urben csak a napenergiara szamithatnak, sajat legkort kell letrehozniuk es nincs nyersanyaguk. A Foldon meg tovabbi negy fo megujulo energiaforras van ami kiaknazhato, nem kell energiat pocsekolni a tobb millio tonna epitoanyag urbe szallitasara, stb.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.08.31. 21:29:56

@K.Leslee: Akkor pedig értened kéne azt is, hogy maga a technikai fejlettség nem minden, ha egyszerűen nem használhatják azt a technológiát. Pont ezt próbálom magyarázni, hogy az USA is eltörölhetné a Föld színéről Mexikót, aztán mégis inkább azzal szenvednek, hogy hogyan tudnak egyre nagyobb falat építeni a határra.

Egyébként sztem ebben van a válasz a másik felvetésedre, egyszerűen így tudtak megfelelően elszeparálódni, a Földön szerintem fél nap sem kellett volna ahhoz, hogy egyszerűen lerohanja a telepet a 20 millió nyomorgó.

K.Leslee 2013.08.31. 22:10:49

@danialves: viszont az USA-t nem fenyegeti az a veszely, h a mexikoiak lerohanjak a feher hazat es atveszik az iranyitast az egesz orszag felett. SPOILER A filmben marpedig ez tortenik. Miert? Mert osszesen kb 10 robotot latunk szaladgalni puskaval. 6 ember atveszi az iranyitast az egesz hely felett. Hogy a picsaba lehetseges ez? SPOILER
Nem kell hogy szarra lojek a bevandorlokat, de minden orszagnak van vedelmi rendszere. Az USA arra kolti a legtobb penzt. Akkor veszhelyzet eseten mikor egy urhajo csak ugy siman berepul Elysiumra, miert Kruger meg az a par robot az egyetlen remeny?

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.09.01. 00:51:14

@K.Leslee: "viszont az USA-t nem fenyegeti az a veszely, h a mexikoiak lerohanjak a feher hazat es atveszik az iranyitast az egesz orszag felett." Szerintem kb. pont ugyanekkora valószínűsége van annak, hogy valaki megpróbál elfoglalni egy űrállomást. Nem történik meg minden nap (és éppen ezért nem is igazán kell felkészülni rá), filmet viszont lehet forgatni róla.

(btw az irányítást nem azért tudták átvenni, mert elfoglalták a bázist, hanem mert szépen előkészítették nekik ezt Jodie Fosterék akaratukon kívül)

K.Leslee 2013.09.01. 14:10:46

@danialves: szerintem mindkettonknek igaza van:-)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.09.01. 15:20:43

@K.Leslee: meg igazából hülyeség is egy ilyen ökör forgatókönyvön vitatkozni :D
süti beállítások módosítása