Metallica: Through the Never (2013)
2014. február 22. írta: NY124

Metallica: Through the Never (2013)

metallica-through-the-never-dane-dehaan1.jpgA legújabb Justin Bieberről szóló koncertfilmes szörnyeteg után itt az ideje, hogy egy valóban olyan könnyűzenei csapatról legyen szó, akik ténylegesen tartalmiak, sőt, zenetörténelmi jelentőségűek. Úgyhogy kezembe vettem a Metallica tavalyi stílusmegújító ambíciókkal rendelkező filmjét, ami magyar vonatkozásban sem szenved hiányt. A rendező és forgatókönyvíró ugyanis a csapat hozzászólásával Antal Nimród, az operatőr pedig Pados Gyula. Ha pedig zenetörténeti jelentőségről van szó, akkor a Metallicánál keresve sem találhatunk jobb alanyt, mert nem kevesebbet tettek, mint a Big Four legnagyobb szereplőjeként megteremtették a mai heavy metal alapjait. Azt, hogy felnő-e Nimród filmje a csapat nagyságához nem biztos, azonban kivételesen ötletes, sok meglepetéssel szolgál. Nem mellékes, hogy ott van még a ma már a The Amazing Spider-Man második részében feszítő Dane DeHaan is, aki az egyedi beépített sztori főszereplője.

A fiatal küldönc, Trip (Dane DeHaan) általában lényegtelen feladatokat kap, ám ma este a Metallica koncert alatt egy különlegesen fontos csomagot kell kézbesítenie. Először ez nem tűnik nagy dolognak, csak egy bosszantó tényező, ami hősünk és a koncert megtekintése közé áll. Ám hamar kiderül, hogy Trip elég egészen elképesztő akadályok gördülnek az út során.

Az már látszik, hogy a történettől nem fog leesni az állunk. Ám a hangsúly, koncertfilm lévén, nem is itt van. A Through the Never ugyanis egy monumentális, fantáziadús, meglepő koncertfilm, ami kissé felemásra sikerült. A sztori szerepe pedig az, hogy az egész performansznak egy különleges ízt adjon, hogy erősítse a nézőben, hogy itt bizony nem akármilyen élményben lehet része. Ezt teljesíti is. De néhol kilóg a lóláb.

metallica_through_the_never14_1020_large_verge_super_wide.jpgA film az én nézetemben egy négyes, pontosabban kétszer kettős szerkezettel van megáldva. Van egyszer a koncert és a beleépített történetszál, ezek együtt adják a filmet, ám felette ott lebeg a zenekar és annak felépített fundamentuma. Ennek a feladatnak a következőképp próbált megfelelni a rendező és stábja: különleges látomásokkal, történésekkel, ötletekkel amiben Trip szála bővelkedik. A probléma ott van, hogy ezek folyamatosan a nevetségesen gagyi és a brutálisan király között ugrálnak egyfolytában.

A színes, kissé tompa, neonfényekkel bevilágított, még nem depresszív, de sötét hangulat, nagyon találó. Az, hogy az audiovizuális elemek folyamatosan „átfolynak” egymásba zseniális: a koncert hangjai és képei folyton átfedésben vannak Trip „tripjének” ugyanezen aspektusaival. De sajnos vannak erőltetett dolgok is, a sötét hangulatot sokszor oda nem illő megoldással akarják érzékeltetni, ennek például már az elején sötét ómenje a poroltós snitt. Ráadásul a koherencia a forgatókönyvben nem valósult meg. A sztorinak a képen és a zenén túl nincs nagy átkötő történése, csak grandiózus akadályok és események gördülnek hősünk útjába, plusz van egy kis humor is. Így bár telitalálat a lovas alak, az egész mű nem koherens, hanem feldarabolt.

metallica_through_the_never.jpgA profi közeli és távoli felvételek a tagokról, a kiváló operatőri munka és rendezői beállítások, a koncert történései majdhogynem hibátlanok. Minden számnak van egy egyedi atmoszférája, speciális eleme, ami miatt emlékezetessé válik, például a The Memory Remains és az ...And Justice for All. A számok listája önmagában impozáns (a The Unforgiven hiányát és a Wherever I May Roam kivágását sajnáltam). Azonban itt is megjelenik a másik oldal: tudjuk, hogy a mai Metallica már nem a kilencvenes évek Metallicája. Kicsit olyan, mintha a film azon fáradozna, hogy ezt elfelejtesse velünk, és minden grandiózus elemmel azt akarná visszahozni, amit már nem lehet. Hiába az állati brutalitás, a pörgés, látjuk, hogy a tagok öregednek és már nem úgy megy minden, mint régen. Erre egyáltalán nem reflektál a film. Szerintem még Jusztícia hatalmas szobra sem volt sok, de az utolsó nagy színpadi történés már igen. DeHaan is kettős produkciót nyújt: beleillik az atmoszférába, illik rá a szerep, de olyan felejthető, hogy az már fáj. A csodálatos Pókember 2. remélhetőleg változást hoz ilyen téren.

Summa summarum, a Metallica Through the Never nem ajánlható mindenkinek. A zenekedvelőknek, a rajongóknak, nosztalgiázni vágyóknak viszont teljes mértékben. A felemás, olykor nehezen hihető megvalósítás kevés. Hiába az óriási ambíció és a küzdés, ha nem alkot teljes egészet. Így a stílusmegújítás elmarad, viszont ez már tényleg több mint koncertfilm, ahol a valóság és a képzelet összefolyik. A metál öregjei még egyszer utoljára, remegő kézzel, de eljátszották a régi, nagy dalukat.

6,5/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr465825555

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.02.22. 12:08:48

Jó film ez, csak a soundtrack lehetne jobb.
A narratív (?) részeket én kifejezetten élveztem, kivétel nélkül, nekem sokkal inkább a Metallica vált egy idő után egysíkúvá. A koncert szétesése viszont tényleg egy kicsit erőltetett lett.
Amúgy Antal Nimród mesélte azt, hogy a Metallica még úgy kérte utólag, hogy legyen benne több Trip sztorijából, szóval emiatt is tűnhet egy kicsit inkoherensnek.
De az egész film eszméletlen jól néz ki, engem teljesen lenyűgözött amit Pados meg Antal művelt.

pacagánycsök 2014.02.22. 22:18:27

egy nagy szar. Steril műanyag ripacskodás.
Helyette tessék megnézni inkább a '91-es Monsters of Rock-ot. Moszkva, 1,6 millió ember előtt, na az odabasz.
süti beállítások módosítása