Mennyit ér egy színész?
2013. június 27. írta: danialves

Mennyit ér egy színész?


szinesz1.jpgDowney Jr. 50 millióért aláírt a Bosszúállók második és harmadik részére
. Liam Neeson mégis bevállalja a Taken 3. részét - 20 millió dollárért. Ezekre a hírekre fel sem kaptuk a fejünket az elmúlt napokban, ugyanis Will Smith és még jó néhány színész már évek óta 20 millióról indítja az alkudozást. Az már inkább meglepetés, amikor olyasmi történik, hogy Roland Emmerich szemrebbenés nélkül penderíti ki a fent említett Smith-t A függetlenség napja folytatásából, szimplán azért, mert nem hajlandó megfizetni az igényeit. De valóban hozzátesz annyit egy színész egy alkotáshoz, hogy a költségvetés negyedét-felét zsebre tehesse? Igazságos ez az egész? Egyáltalán nevezhetjük még korrektnek, ahogy ezek az emberek eljárnak?

A Mátrix: Újratöltve összesen 1943 ember munkája volt. Vagy legalábbis ennyit sorolt fel a stáblista. De mindenesetre kijelenthető, hogy egy produkción sok száz ember dolgozik összesen. Ugyanakkor természetesen minden cégnél, projektnél, üzleti vállalkozásnál megvannak azok az emberek, akik többet keresnek mindenki másnál. Általában ők a vezetők, a projekt mögött álló zsenik, vagy egy csapatsportban a legjobb játékosok. Egy dolog közös bennük: képességeik, betöltött szerepkörük révén egyértelműen ők felelősek legnagyobb részben a cél sikeres eléréséért, és ezt jelzi a juttatásaik nagysága. De vajon igaz ez ezekre a sztárokra? Lehetne ezen bőven vitatkozni, azonban az igazán nagy kérdés az az, hogy tényleg akkor szerepük van a sikerben, hogy ENNYIRE ARÁNYTALANUL vannak előnyben részesítve?

Ott van például az a forgatókönyvíró, aki örül, ha már milliós összeget markolhat fel munkájáért. Vagy nem örül, és sztrájkol, mint az 2007-2008-ban történt. Közben meg hétről-hétre azt látom a moziban, hogy a legtöbbjüknek fogalmuk sincs arról, hogy mit csinálnak. A fél éves - éves csúszások most már teljesen normálisak, mert két embernek még gyorsan át kell írnia a történetet, hogy valami elfogadható végeredmény szülessen, de ott sem minden tökéletes, ahol erre nincs szükség. Itt van például David S. Goyer legújabb műve, amelynek láttán szerintem Syd Field minimum elsírta magát, de még azt sem tartom elképzelhetetlennek, hogy könyvének legújabb kiadásába beleírja elrettentő példaként. Szóval tényleg ennyire tartunk egy jó szkriptet, ami az egész mű gerincét képezi? (Jó esetben) néhány millió egy 100-200 milliós blockbusternél? Aztán említhetném a VFX-stúdiókat, akiknek például a Pi élete lenyűgöző látványáért annyi jut, hogy lekeverik őket az Oscar-gálán, amikor szóba hozzák, hogy tulajdonképpen a filmipar CGI-ra költött milliárdjai ellenére a csőd szélén állnak. A producereket, rendezőket meg még nem is említettem. És akkor jön Smith, Downey Jr., Neeson és társaik, és azt mondják, hogy 20 millió vagy nincs üzlet, a producerek pedig örömmel kifizetik nekik.

Persze mit is tehetnének, amikor ez már nem alkudozás, hanem egyszerű zsarolás. Mert melyik stúdiófőnök merné lecserélni Vasembert vagy új színésszel leforgatni a harmadik Takent? Tisztában vannak vele, hogy ez a 20 millió egy kis összeg ebben a filmgyártásnak nevezett szerencsejátékban, ahhoz képest, amit egy ilyen színészcserével veszíthetnek. Dexter karaktere elképzelhetetlen lenne Michael C. Hall nélkül, és ezt pont a színész tudta a legjobban, amikor leült "alkudozni" a két utolsó évadra járó fizetéséről. Innentől kezdve pedig csak a nézettség és a csatorna reklámbevételei jelentették a felső határt.

szinesz2.jpgNem vitatható el, szerepük van a sikerben. Nem véletlenül nem lenne Dexter Michael C. Hall nélkül és nem véletlenül nem lenne Vasember Downey Jr. nélkül. Ráadásul sok esetben ezek az összegek nem is a színészi tehetségnek, hanem a márkanévnek szólnak, és helyesebb lenne inkább marketingköltségként kezelni őket. Azt ennek ellenére soha nem fogjuk megtudni, hogy a Vasember 3 ugyanígy 1,2 milliárdnál tartana, ha nem Downey Jr. alakítja a címszereplőt. Hiába számolta valaki ki, hogy ez 9 % lenne, nincs objektív mérce arra, hogy egy színész mennyit hoz a konyhára. A sztárok kora viszont egyre inkább leáldozóban van. 20 éve Richard Altman klasszikus szatírájában, A játékosban még alapelvként volt kihirdetve, hogy minden filmbe kell Julia Roberts és Bruce Willis, de ma a nézők egyre inkább Christopher Nolan és Quentin Tarantino nevét keresik a stáblistán egy előzetesben. A Másnaposok ugyan sztárrá tette Bradley Cooper-t és Zach Galifianakis-t, de ők már nem tudták egyedül eladni a harmadik részt, köszönhetően elsősorban a második felvonás gyalázatos önismétlésének. A fent említett Willis sem tudta egyedül eladni a Die Hard 5-öt, miközben másodvonalas színészekkel kaszál százmilliókat a Halálos iramban franchise legújabb felvonása. Az Avatar vagy a Pi élete főszerepét gyakorlatilag én is eljátszhattam volna, annyira lényegtelen volt ez a tényező a film szempontjából (annál inkább számítottak a fent említett vizuális effektek). DiCaprio, Brad Pitt, Johnny Depp és a komplett Expendables-csapat egy olyan letűnőben lévő korszak maradványai, amely korszakról Nicholas Hoult vagy Michael Fassbender már le fog maradni. Ettől függetlenül még vége biztosan nincs, a World War Z-re is sokan fognak még beülni Pitt miatt, de a sztárparádé a Gengszterosztagot már nem mentette meg, mint ahogy az After Earth bukása is kongatja a vészharagot, hogy bizony Shyamalan negatív brandje képes elnyomni Will Smith reklámértékét. (Bár lehet, hogy itt nem egy olyan filmmel kéne példálózni, amelynél még a Piranha 3D is nagyobb pontszámot kapott imdb-n)

Úgyhogy úgy érzem, Emmerich döntésével és a fentiekkel együtt jelen pillanatban egy nagyon fontos mérföldkőnél járunk ebben a folyamatban. Arra én sem számítok, hogy egy évtizeden belül filmről-filmre, a sorozatoknál évadról-évadra cserélgetik majd a főszereplőket, takarékossági okokból, de azt el tudom képzelni, hogy a következő Vasembernél már csak annyi fog lejátszódni a fejünkben, hogy "ha Shane Black írta, akkor jöhet", és hamar túltesszük magunkat Downey Jr. hiányán. (Hacsak nem azért lebegteti a távozását, hogy még több pénzt sajtoljon ki a Marvel-Disney párosból.) Ahhoz már viszont már teljesen más jellegű változások és változtatások kellenének, hogy ezzel párhuzamosan egy író vagy egy motion capture artist munkája sokkal többre legyen értékelve, márpedig a jelen helyzetben is inkább ez a a felháborító, nem Liam Neeson fizetése.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr705378380

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2013.06.27. 12:53:41

Ugyanígy látom én is helyzetet. De nem marasztalom el a sztárokat, mert most komolyan: ha te a munkahelyeden választhatnál, hogy havi 100e-t, vagy 1M-t keresel, azt hiszem, nem lenne kérdés...

Egyébként nem Nolan, meg Black neve lesz a döntő, hanem maga a franchiseból lesz az új márkanév. Már kész a cikkem, amiben ezeket is megemlítem, vasárnap postolom :D

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.06.27. 13:39:24

honnan tudni azt az 1943-at???

Egyébként pont annyit ér amennyit hajlandóak érte kifizetni.

Neki (illetve a menedzsmentjének) az az érdeke, hogy az összeg minél magasabb legyen. Ez logikus, ha menedzser lennék én is ezt tenném. :)

Néha az az érzésem, hogy ezeket a számokat is a pr miatt mondják el, "rdj kapott 50et, fú nem semmi film lehet akkor." típusú beszélgetésekhez, blogbejegyzésekhez. ;)

2013.06.27. 15:47:33

A tömegnek szánt film marketingeszköze a sztár, gyakorlatilag a gázsija marketingköltség, a neve viszi be az embert a moziba. Kiírhatnák a forgatőkönyvíró, zeneszerző, rendező stb nevét méteres betűkkel, adhatnának nekik 20 milliót, de a néző egyrészt őket nem látja, nem ismeri, másrészt nem is érdekli, hogy kik ezek. A többség azt mondja, láttad az új Brad Pitt, Will Smith, Angelina Jolie (etc) filmet? és nem azt, hogy, ó, de megnézném XY forgatókönyvíró, rendező, vágó, zeneszerző filmjét. Így működik a mainstream film piaca, a sztárok adják el az alkotás, néha egy-egy popkultúrába beivódott nevű rendező (Nolan, Scott, Spielberg stb), de elsősorban a sztár. Így a sztár megfizetése kikerülhetetlen, és hiába kerül Neeson 20 millióba, busásan visszahozza, mert egyébként ez esetben például kifejezetten alacsony költségvetésű a film, így ezzel együtt se nagyon lesz 80-90-nél több, úgyhogy belefér, mármint a befektetőknek, stúdiónak, producernek, és ha nekik így jó, és főleg rentábilis, akkor miért acsarkodnának, hiszen az elvárt hasznuk bőven meglesz, és ez a lényeg, ha blockbusterről beszélünk. Az egész folyamatot a piac árazza be, így felesleges lamentálni azon, hogy megéri-e, tisztességes-e, mert ugye ki kérne kétmilliót, amikor huszat is adnak neki szemrebbenés nélkül? Így megy ez minden területen, a cégvezetéstől a profi sporton át a befektetési tanácsadásig. Mindenki annyit kér, amennyit még fizetnek neki.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.06.27. 16:37:22

@lisztes: Gondolj bele, hogy a Batman franchise mennyit ért Nolan előtt, és mennyit ér Nolan után. Ugyanez a Supermannel, a Man of Steel minden trailere úgy kezdődött, hogy "A Sötét lovag trilógia írójától és a 300 rendezőjétől", a főszereplőt meg meg sem említik. Spielberget kis túlzással kizárólag azért fizeti Michael Bay, hogy minden Transformers elé odaírhassa, hogy "Steven Spielberg producertől". Órákig tudnám sorolni a példákat.
De gyakorlatilag manapság már minden filmet úgy reklámoznak, hogy ha csak a fővilágosítónak is volt korábban is sikeres projektje, azt rá kell írni a plakátra.
Ettől függetlenül természetesen igazad van a franchise-ok kapcsán is, de szerintem nagyon alulértékelik azt, amit egy rendező, producer neve jelent. (Még ha nem is maga a név, hanem úgy megfogalmazva, hogy "az XY sikerfilm rendezőjétől/producerétől")

Én meg ettől függetlenül tartom, hogy ez amellett, hogy nem fair (a producerek, stúdiófőnökök részéről), nem is tisztességes.
Képzeld el, h a munkahelyed valami olyat csinálsz, ami kapcsán nehéz lenne helyettesíteni. (A szakértelmed, a tapasztalatod miatt.) És amikor erre rájössz, akkor az az első dolgod, h bemész zsarolni a főnököt, h "vagy kapok 10szeres pénzt, vagy viszlát"? És most tegyük fel, hogy egyáltalán nem vagy alulfizetve, sőt, az egyik legjobb kereső vagy a vállalatnál.
Mert azt értem, hogy ha mondjuk egy másik cég ajánl (fontos kifejezés, AJÁNL) neked 10szer annyi pénzt, akkor gondolkodás nélkül átmész oda. De az egészen más tészta, hogy (nincs jobb kifejezés rá) ZSAROLOD a jelenlegi munkaadódat. Én ebben az egészben Emmerichet értem meg a legjobban, aki elküldte Smith-t a picsába. És valószínűleg a Függetlenség napja el fogja adni magát Smith nélkül is.
@doggfather: imdb-n találtam még korábban, tök véletlenül

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.06.27. 18:01:02

@danialves: de nem a munkaadóját "zsarolja", hanem egy cég (rdj) egy másikkal szerződik (stúdió). Ebben az esetben rdj, vagy akármelyik színész maga a termék, és keresi a forgalmazót. :D

Ahogy a stúdiók is keresik a forgalmazókat ha kész a film. :)

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2013.06.27. 18:16:23

@danialves: Nézd, a Taken például tipikusan az a film, ami nem kiáltott folytatás után. A pénz viszont nagy úr, úgyhogy elkészült. Olyan is lett. Liam Neeson tudja jól, hogy 60-as papaként lett akciósztár és ez a dolog bezony tiszavirág életű, szóval ha kisajtolja belőle a pénzt, nem tudok érte haragudni.

És ez nem zsarolás. A filmstúdiónak nem létkérdés a Taken 3, abból a pénzből csinálhatnának mást is, ahol nem kell pénzzel tömni a színészt, ők mégis ezt csinálják, mert még így is megéri (és mert biztonsági játékot űznek).

RDJ esete egy kicsit más. Egyfelől ő sem akar szerintem hátralévő életében Vasembert játszani (beskatulyázás, idővel esetleges minőségbeli romlások), de a stúdiónak meg az az elve, hogy pénzpénzpénz. És pénzért hajlandóak bármire. Ők erre befektetésként gondolnak: invesztálnak 50 milliót egy színészbe, akitől jó a karakter, ami meg bevonzza az embereket.

Egyébként is szerződések vannak, az lejárt, a Marvel volt a hülye, hogy ilyen feltételeket vállalt, most foghatja a fejét RDJ népszerűsége miatt. És ez Bobby részéről még csak nem is színtiszta kapzsiság, egyszerűen ő most már ennyit ér és ezt tudja is magáról.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.06.27. 18:31:45

@lisztes: rdj-t nem nagyon tudják beskatulyázni már ő azon túl van, tony esetében pedig nem nagyon kell alakítania, ahogy holmes esetében is csak magát adja és kész.

Annyira, hogy se stark a képregényben, se holmes a regényekben nem ilyen, mint az rdj féle filmekben. :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.06.28. 12:46:49

@lisztes: Amit leírtál, abban igazad van, de még mindig nem arról van szó, hogy ne lehessen adni egy színésznek 20-30 milliót. Adjanak neki nyugodtan, csak akkor a forgatókönyvíró meg kapjon 40-et, a rendező 60-at, az effektekre meg adjanak kétszer annyi pénzt, hogy azok se haljanak éhen, akik azokon dolgoznak. Mert ha színészre futja 20-50 millió, akkor erre is kéne, hogy fussa. De nem ez megy, mindenki máson spórolnak, ezeknek az embereknek meg minden kívánsága teljesül. Ezt értem az alatt, hogy nem fair a producerek részéről.

Az is tiszta sor, hogy annyit kérnek, amennyit megkaphatnak, és ezt racionálisan nézve nagyon jól csinálják. A Marvel tényleg nem volt előrelátó, tényleg onnan indul az egész, hogy hajlandóak fizetni ennyit stb. stb. De ettől még nem fogom tisztességesnek tartani. Attól, hogy egy tábla csokinak el tudod venni a felét és ezt hagyják is neked, még nem biztos, hogy tisztességesen osztozkodsz rajta a másik 200 emberrel. Pl. A legnagyobb vita azon megy most az Avengers 2-nél, hogy mindenki fizetésemelést akar, mert valaki csak 200 ezret keresett, miközben "Vasember" 50 milliót kapott. Downey (akinek az első filmnél még semmi problémája nem volt ezzel) meg úgy kampányol értük, mintha nem miatta lenne ez az egész bérfeszültség. És nem mintha nagyon sajnálni kéne a Marvelt, de szerintem az is nonszensz, hogy a film megvalósulásának legnagyobb akadálya jelen pillanatban, hogy bizonyos színészekkel kell alkudozni a pénzükről. (Még ha ezt nagyrészt ők is hozták a saját fejükre.) Szóval ezt értem az alatt, hogy nem tisztességes a színészek részéről.

A parlamenti képviselők is megtehetik, hogy megszavaznak maguknak egy 10-szeres fizetésemelést. Akkor is azt mondanád, hogy okosan csinálták, mert megtehetik, és nem tudsz rájuk haragudni? Lehet, hogy rossz a példa, de csak azt akarom érzékeltetni, hogy attól, hogy valamit megtehetsz, és racionálisan nézve meg is tennéd, még nem biztos, hogy tisztességes.

De igazából a poszt sem erről akart szólni, mert az részletkérdés, hogy Smith vagy Neeson most helyesen cselekszik-e (és valószínűleg kicsit sokat is várok el tőlük), nehogy azt érezd, hogy őket akarom kihozni legfőbb bűnösnek ebből, inkább a poszt utolsó mondata a lényeg (illetve amit ennek a kommentnek az elején leírtam), hogy ezzel párhuzamosan mindenki más van nagyon kevéssé megbecsülve.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.06.28. 17:19:16

@danialves: hát az én tapasztalatom szerint a filmkészítők egész jól meg vannak becsülve, persze a sztárokhoz képest nem, de az "átlagszakmákhoz" képest nem keresnek rosszul.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.06.28. 17:31:49

@doggfather: Az egész poszt arról szól, hogy RELATÍVE mennyire nincsenek megbecsülve. Mondhatod, hogy mi életünkben nem fogunk annyit keresni, mint valaki egy forgatókönyvvel, de az a helyzet, hogy amíg egy 250 milliós filmből 1-2-3-4 milliót kap egy író, addig baromira nincsenek megbecsülve. Sok más tényező is közrejátszik ebben, de nagyon sokszor a film sikerének legnagyobb letéteményesei markolják fel a legkisebb pénzeket.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.06.28. 17:38:15

@danialves: persze, de ha azt vesszük, hogy a vasember hoz több, mint egy milliárdot nem számolva a mercsandájszt (mert azt nem szokták ugye), meg a dvd kiadást, mert az még nem volt, akkor már rdj 20 millája se sok, ha már relative. ;)
süti beállítások módosítása