Megnyitunk egy posztot, elkezdjük olvasni, már a második mondatnál felforr az agyvizünk, és egyből ugrunk a kommentszekcióba, hogy jó alaposan elküldjük a szerzőt az anyjába, de nem tudjuk, mit írjunk... Ismerős az érzés? Ugye? Pontosan ezért vagyok itt, hogy segítsek, melyek azok a megfelelő szövegek és érvek, amellyel tökéletesen megsemmisíthetjük azokat, akik csak egy rossz szót is mertek szólni kedvencünkről.
"Túl nagyok voltak az elvárások"
Érdemes egy kissé biztonságosabb felütéssel kezdeni, habár ez nem a legszerencsésebb, hiszen elismerjük, hogy a műnek voltak hibái. De fordítsuk ez gyorsan visszájára: egy alkotás sem hibátlan, a konkrét mű pedig csak még tökéletesebb lesz esendőségétől, és az összes kritikai észrevétel igazából csak abból ered, hogy az illető valami elérhetetlen ábrándot üldözött, olyan magasra téve lécet, mint korábban semelyik másik produkció esetében sem. És ez persze kizárólag az ő hibája, nem a saját márkás WC-papírig mindenhová beférkőző marketingé, vagy éppen a miénk, akik napi 3-szor toltuk az arcába, hogy bizony ez lesz az év filmje. De mi van, ha egy olyan valakivel akadunk össze, aki történetesen az egész hisztivel kapcsolatosan cinikus volt a kezdetektől, és készségesen dörgöli az orrunk alá, hogy ő pontosan ilyen gyenge produktumra számított eleve?
"A kedves poszter előre eldöntötte, hogy utálni fogja a filmet" / "Aki nem szereti az akciófilmeket/Michael Bay-filmeket/Transformers-filmeket, az minek néz akciófilmeket/Michael Bay-filmeket/Transformers-filmeket?"
Kézenfekvő válasz, hogy amennyiben az első opció nem működik, úgy a szerző valószínűleg halálos ellensége a rendezőnek, valószínűleg már az oviban megsértődött rá, hogy elvette a játékát, esetleg a csaját szerette el (ezt már nem feltétlenül az oviban). Persze erre nehéz bizonyítékot szerezni (már ha maga a poszt nem számít annak), így induljunk ki egyszerűen csak abból, hogy a "filmkritikát" nem szabad etimologikusan értelmezni, és alapesetben kritikai észrevétel nélküli, rajongói ömlengést kéne, hogy tartalmazzon. Ami nem ilyen, az márpedig gyanús. Hozzáteszem, ez nehezen használható fel, amennyiben már eleve deklarálta az illető, hogy ő például igenis hatalmas akciófilm-rajongó, ez esetben vagy vessük fel, hogy hazudik, vagy ugorjunk a következő pontra.
"A szerző nem értette meg a filmet / nem ért hozzá"
Rögtön érdemes azzal kezdeni, hogy villámgyorsan deklaráljuk, nekünk már az oviban is Batman/slasher/Woody Allen volt a jelünk (még anno 1925-ben, csak hogy érezze a kis nyikhaj, kivel beszél), ebből PhD-ztünk, szóval alapvetően eléggé elképzelhetetlen, hogy nálunk nagyobb ismerője/rajongója legyen a témának a másik oldalon álló. (Megjegyzem, alapból ez kéne, hogy legyen a hozzáállás, szóval ha külön fel kell erre hívnom a figyelmedet, akkor ott már baj van.) Vagy választhatjuk az - elsősorban művészfilmeknél igénybe vett- másik utat, és vessük fel, hogy a szerző túl hülye volt felfogni a rendező utalásait, esetleg háttérismeretei hiányosak a mű megfelelő befogadásához. ("Poszter, majd ha egyszer fogsz te is Dodge Chargerben ülni, végre megérted, mi a zseniális a Halálos iramban 7-ben".) Valamint a rendezői szándék sem volt világos a számára, mert ha a szóban forgó műben rossz valami, az csak és kizárólag tudatosan, szándékosan lehet rossz, ezzel is bővítve a mű lenyűgöző eszközeinek tárházát. De mi történik, ha - legyen akármennyire is irreális a szituáció- felvetül, hogy a szerző kielégítően kompetens a témában, és tökéletesen értette a művet?
"Kedves blogger, neked nagyon szar az ízlésed, légy szíves művelődj egy kicsit, mielőtt legközelebb írásba fogsz"
Érdemes tehát felvetni batmanológiai ismereteink ecsetelése után, hogy a velünk szemben álló úriembermozgóképes témában is enyhén le van maradva, és nézzen meg villámgyorsan 4-5000 filmet, mielőtt nyilatkozik. További retorikai súlyt ad szavainknak, ha a végére hozzáfűzzük, hogy alternatívaként milyen alkotásokkal kéne foglalkoznia. ("Nem tetszett a Transformers? Akkor tudom ajánlani Az élet fáját, az pont neked való.") Ez általában olyan végső érvet jelent, amellyel véglegesen megsemmisíthetjük ellenfelünket. De ha esetleg még tovább akarunk menni, vessük fel, hogy eleve csak annak kéne véleményt mondani egy filmről, aki képes hasonlót vagy jobbat csinálni (mi is csak azért tesszük meg, mert a batmanológiai PhD-nk mellé egyébként 3 filmes iskolát is elvégeztünk, és egyébként Quentin Tarantino vagyunk álnéven.)
FONTOS!!! Véletlenül esetleg azt írtam volna, hogy rajongó vagy kedvenc? Pedig mindenképpen nyilvánvalóvá kell, hogy tegyük, hogy mi szigorúan elfogulatlan, érzelemmentes hozzáállással értékeljük a filmet. De ilyen emberekre is szükség van, elvégre ha mi nem vagyunk, ki lenne az, aki megmondja az igazat az interneten? Úgyhogy kommentelésre fel, rengeteg alkotás vár megvédésre!