Könyvkritika: Trine Hahnemann: Skandináv karácsony (2020)
2021. február 08. írta: chipolino

Könyvkritika: Trine Hahnemann: Skandináv karácsony (2020)

„Játszadozás télben, hóban, forró italok, süteménysütés és együttlét a szeretteinkkel: ez a karácsony!”

skandinav_karacsony.jpg

Szeretek főzni, amikor van rá időm. Amikor nem kapkodva, egyszerre három fázist csinálva kell dolgozni, nem időre kell készen lenni, és amikor nem vár még ötven más dolog, amit meg kéne csinálni. Ilyenkor beteszek valami zenét, és csak a főzésre koncentrálok – engem elképesztően kikapcsol. (Sütni viszont nagyon utálok, és nem is igazán tudok; van néhány bevált receptem, amikhez bármikor lehet nyúlni, de a kísérletezés nem vonz különösebben.) Trine Hahnemann könyve sokkal több, mint receptgyűjtmény: bemutatja a skandináv ünnepi szokásokat, bepillantást enged saját családi hagyományaiba, és amellett, hogy rengeteg étellel-itallal megismerteti az olvasót, valami hihetetlen karácsonyi hangulatot áraszt. Az otthonosság és a „hygge” érzése tölti meg a lapokat – igazi lélekmelengető olvasmány.

Több mint 80 hagyományos és különleges recept kapott helyet a könyvben, amelyek gyönyörű fotókkal vannak illusztrálva. Messze nem csak az ételek szerepelnek a képeken: skandináv tájak, emberek, mindennapi élethelyzetek is megjelennek, olyan gazdag a fényképanyag, hogy már csak amiatt is érdemes kézbe venni a kötetet. A receptek hét téma köré csoportosulnak: karácsonyi sütemények, finomságok ajándékba, advent, ünnepi villásreggeli, karácsonyi parti, karácsonyi vacsora és karácsonyi svédasztal.

Trine Hahnemann nagyon személyesen ír: minden recept mellett ott egy történet, valami személyes emlék, és miközben a dán szokásokkal és hagyományokkal ismerkedünk, az ő életébe is bekukucskálhatunk. Minden receptnél érezni, hogy valóban kipróbált, bevált összeállításról van szó, nem csak a könyv és a fotó kedvéért készítették el. Végigolvasva a kötetet megállapíthatjuk, hogy nem éppen kímélő ételek kerültek bele, ami igazából nagyszerű. A karácsonynak gasztronómiai szempontból aztán végképp nem a diétáról kell szólnia (persze nem is a mértéktelen zabálásról), hanem a finom ételekről. A receptek ráadásul jó nagy adagokat is írnak; ezek valóban családi ételek, amelyek akár sok vendég jóllakatására is alkalmasak.

Megtalálhatók a könyvben olyan kifejezetten skandináv ételek és italok, mint például a glögg, a klejner, a „nisse” manó sütemény vagy az æbleskiver (és az elmaradhatatlan húsgolyó is helyet kapott), de találunk sült kacsához vagy malachoz is receptet. Eddig én két receptet próbáltam ki, amelyek kiválasztásánál a befektetett idő-energia volt egyelőre a legfontosabb: az egyik a kötet 16. oldalán található fűszeres karácsonyi sütemény, a másik a 82. oldalon található édes rizspalacsinta áfonyabefőttel. A fűszeres karácsonyi süteménynél hűen követtem a receptet, az eredmény hasonló is lett a képen szereplőhöz (az enyém is megrepedt), szépen feljött (sőt, igazából az enyém ki akart törni az ég felé a sütőformából…), állagra teljesen jó lett, és ami a legfontosabb, finom is lett. A karácsonyi fűszerek miatt az íze kicsit hasonlít a mézeskalácséra, állagra viszont puhább, és elég sokáig friss maradt hűtőbe téve. Nekünk kicsit száraz volt, én lekvárral, csokival megkenve, vagy teához ajánlanám.

Az édes rizspalacsinta kvázi egy sült tejberizs, amit én még soha nem ettem, de jól hangzott, ezért kíváncsi voltam rá. Viszont szerettem volna, hogy a kislányom is tudjon enni belőle, így bababaráttá tettem a receptet, úgyhogy lényegében egy rizspelyhes babacsinta készült (és fél adag). Megcsináltam a rizspelyhet, ráöntöttem egy banánra (nagyon gusztán nézett ki…), hozzáadtam a (bio)lisztet és a (bio)tojást, összebotmixereztem, és (bio)napraforgóolajon sütöttem ki. Kihagytam a receptből a cukrot (ezért került bele banán), a sót és a citromhéjat, és nem áfonyabefőttel ettük, hanem a kislányom őszibarackos péppel, mi a férjemmel pedig baracklekvárral és kakaóval. Olyasmi lett, mint a tarkedli, nagyon hamar elfogyott.

kaja4.png

Van még bőven olyan recept a kötetben, amit ki szeretnék próbálni, és szerencsére nagyon sok benne a gyerekekkel együtt készíthető süti. De annak is szívből tudom ajánlani a könyvet, aki nem szeret annyira sütni-főzni, viszont szereti a karácsonyi hangulatot. Átlengi egy olyan barátságos, nyugodt minden-rendben-van érzés, amire nagy szükség van manapság. Az egész kötetből árad a meghittség, az élet szeretete és élvezete, és csak remélni tudom, hogy jövőre végre mindenkinek ilyen karácsonya lehet: amely nem a távolságtartás és a kijárási tilalom, hanem a családi összejövetelek és a nagy vendégségek miatt lesz emlékezetes.

 

10/10

A kötetet a Corvina Kiadó jóvoltából volt lehetőségem elolvasni.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr9216410480

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása