[A FORGATÓKÖNYV INNEN TÖLTHETŐ LE]
Sokszor érzem úgy a spec szkriptek tulajdonképpeni krémjének tartott Black List mentén olvasva, hogy a szakma (a Black List leegyszerűsítve a producerek tetszési indexét mutatja) nem hogy a megvalósítás, de ötletek terén sem értékeli az igazán merész vállalkozásokat. A múlt héten kivesézett The Time Traveler's La Ronde erre jó ellenpélda, de pont az In the Blink of an Eye előtt esett meg velem életemben először, hogy félbehagytam egy forgatókönyvet, annyira klisés és (a rossz értelemben véve) iskolás volt. Ezért úgy érzem, súlya van annak, ha azt mondom, ezúttal egy kimagaslóan eredeti könyvvel van dolgunk.
Az In the Blink of an Eye ugyanis látványosan áthág minden forgatókönyvírói konvenciót: történetszálai között a kapocs maximum jelképes, azok pedig csak eleinte hagyományos konfliktussal bíró drámák és hamar átváltanak élet-krónikákba - egész pontosan egy neandervölgyi ősember, egy jelenkori kutató és egy exobolygó felé utazó telepes-asztronauta sorsát követhetjük. Colby Day szkriptjének témája ugyanis (Douglas Adams szavaival élve) „az élet, a világmindenség meg minden”, ami egyszerre tűnhet rendkívül üres és bátor öndefiníciónak is. Üresnek, hiszen ebbe a kategóriába gyakorlatilag minden belefér, az írónak pedig nem kell többet tennie néhány hatásos, alapvető katarzis (születés, elmúlás, szerelem, barátság) megrajzolásánál, bátornak, mert a történet lényegesen nagyobb léptékben gondolkodik, mint az egyszerű tanulságokat (vagy még azokat sem) megfogalmazó művek.
Hasonló próbálkozás ez, mint amit a szintén megosztó reakciókat kiváltó Felhőatlasz esetében láthattunk, itt azonban még jobban sikerül elvonatkoztatni a konkrét eseményektől és ok-okozatiságtól, ami természetesen még inkább kétélűvé teszi a szkript egyensúlyozását. Érzésem szerint ez igazán csak akkor fog eldőlni, ha a filmvásznon látjuk majd a végeredményt, ugyanakkor az vitathatatlan, hogy Day biztos kezű íróként alkotta meg az In the Blink of an Eye-t. Legyen szó ősemberekről vagy új világok felé utazó űrhajósokról, a szerző elképesztő érzelmi hitelességgel formálja meg karaktereit és életük sorsfordító eseményeit. Sokat elmond, hogy előbbi szálat (bár a szkriptben még "feliratozva" van) minden értelmezési segédlet nélkül képzelné el, és a leírtak alapján nincs kétségem afelől, hogy megfelelő rendezői és színészi támogatással működne is.
Sok tekintetben tehát kísérletezés, amit ez a szkript művel, túl sok bizonytalansági tényezővel ahhoz, hogy egyértelműen kiemelkedő műként dicsérjem, ugyanakkor izgalmas, bevállalós kísérletezésez , ami nemcsak eredmény esetén, hanem folyamatában értékes. Akármivé is váljon végül az In the Blink of an Eye, mindig örvendetesnek fogom tartani, amíg ilyen, a saját útjukat járó és a filmírási hagyományokra fittyet hányó darabok születnek.