Unnatural (2015)
Ez a frissnek mondható, Maneater néven is futó jegesmedvés mozi sajnos a felejthető állathorrorok népes táborát gyarapítja. A tavalyi medvés felhozatalból így értelemszerűen nem annyira a drámai erejű Backcountryval, mint inkább a B-vonalas Grizzlyvel (újabb neve: Into the Grizzly Maze) rokonítható, bár annál is jóval gyengébb alkotás. A rendező, a coloradói Hank Braxtan megpróbált ugyan komolykodni, és némi - nem éppen túlbonyolított - környezetvédelmi maszlagot a filmjébe csempészni, de így sem tudta elpalástolni a produkció tagadhatatlan hiányosságait, és másod(harmad?)vonalbeli jellegét. A lecsúszott, egykoron jobb napokat is látott női főszereplő, Sherilyn Fenn mesterszar alakítással húzza lefelé a színvonalat (egy titokzatos kutatónőt megformálva), az örök B-listás James Remar kevés sikerrel igyekszik kihozni a maximumot a szolidan férfias karizmájából (ő alapvetően a "cool erdei idegenvezető" kliséjét hozza), a többieket meg inkább hagyjuk, említésre sem méltó sablonkarakterek (dögös modellek, beképzelt idióta fotós, stb.) sablon alakításait láthatjuk. A forgatókönyv borzalmas üresjáratokkal és logikai bakugrásokkal teli fércmunka, a zene semmilyen, maga a rém pedig nem túl színvonalas praktikus trükkökkel került megvalósításra - ez mondjuk akár pozitívum is lehet, már ha pl. az Asylum-féle übergagyi CGI állathorrorokhoz viszonyítunk. Ami még értékelhető, az az ordas hibáktól mentes vágás, és a hasonló minőségű operatőri munka. Mindezeket egybevéve a film alulról súrolja a közepes kategóriát. Három ok miatt azonban mégis érdemes lehet vele tenni egy próbát: 1. Valljuk be, azért elég kevés a kifejezetten jegesmedvés horror. 2. A hagyományos trükköket mindig jó látni. 3. Itt látható a világ leglogikátlanabb medvetámadása, ahol a maci percekig a befagyott folyó mélyén tartózkodik, identitászavaros vakondként pusztán a hatás kedvéért felpúposítja alulról itt-ott a jégpáncélt, majd végül a jeget áttörve a mancsával megmarkolja (figyeld a szembefordítható hüvelykujjat!) és lehúzza áldozatát a mélybe. Igen, itt kezdődik a trash kategória, köszönjük az élményt.
4,5/10
Az Unnatural teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán
The Veil (2016)
Manapság egyre divatosabbak a szektás horrorfilmek (Sacrament, Red State, stb.) ezek sorába illeszthető be a The Veil című idei darab is. Ami először feltűnt nekem ezzel a filmmel kapcsolatban, az az volt, hogy milyen sok, jobb sorsra érdemes színészt sikerült összeszedniük az alkotóknak: Jessica Alba láthatóan nem öregszik, és a neve még mindig nem cseng rosszul a filmiparban; Thomas Jane-t a The Mist óta érdemes figyelni, bár egyelőre bebetonozott helye van a B-kategóriában; Lily Rabe pedig az American Horror Story sorozatban szokott nagyokat alakítani. Persze jó színészekkel is lehet rossz filmet forgatni, szóval nagyon kíváncsi voltam, hogy mi sül ki ebből az alkotásból. Nos, nem igazán a szereplőkön múlt, hogy a végeredmény felemás lett - bár Thomas Jane színészi eszköztára a szektavezér szerepéhez azért éppen hogy csak elég lett. Igazából a becsületes iparos Phil Joanou rendezőt sem nagyon szidnám, hiszen mind képalkotási, mind történetmesélési szempontból korrekt alkotást tett le az asztalra, és még egy-két pofátlanul hatásos jump scare támadást is bevisz a nézőnek. Ha mindenképpen felelőst kellene találni, akkor a Jessabelle-t is jegyző Robert Ben Garant forgatókönyvírót nevezném meg, akinek ebben a filmben valóban jó ötleteket sikerült ügyetlenül elpuskáznia. Az alapszituáció ígéretes: 25 év elteltével egy riporter hölgy nyomoz egy titokzatos szekta tömeges öngyilkossági esete után, magával hurcolva a szekta egykori táborába a stábját és az eset egyetlen túlélőjét, aki a tragédiakor még csak kislány volt. A Jonestown-féle megtörtént eseményekre kísértetiesen emlékeztető helyzetből egy, természetfeletti elemekkel operáló horror nő ki, amely még akár jó is lehetne, ha a forgatókönyv jobban figyelembe venné a dramaturgiai szempontokat, nem magyarázná túl a csavarjait, és lenne valamiféle íve a cselekménynek. Így, bár érdekes összetevőkből épül fel, de nem nyújt maradandó élményt a film. Hasonló kategóriában a The Sacrament sokkal jobb volt - még akkor is, ha az csak egy "megvetett" found footage film.
5,5/10
A The Veil teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán