Ismerős az az érzés, amikor egy dal annyira illik egy film egy jelenetéhez, hogy örökre beleég a dallam a fülünkbe? Sok esetben olyan zenékről van szó, amit amúgy meg se hallgatnánk, vagy ha igen akkor se végig. Olyan dalok, amiket még a film előtt, ha leadtak volna a rádióban, simán csatornát váltanánk. A film megnézése után viszont ki se tudjuk verni a fejünkből. Következzék hát ebben a tematikában egy top 25-ös lista! (Teljesen szubjektíven.)
+1 A Föld inváziója – Csata: Los Angeles / Battle: Los Angeles (2011) TRAILER
Johann Johannson – Sun’s Gone Dim
A listára egyszerűen, mint különdíjas rá kellett kerülnie a Battle: Los Angeles előzetesének, ami egyszerűen lenyűgöző. Mesterien ötvözi a melankolikus, minimalista zenét és a vészjósló képeket. Emiatt az előzetes miatt néztem moziban a filmet, ami már közel sem volt ilyen jó.
25. A gyűlölet / La haine (1995)
Cut Killer – Nique La Police vs Je Ne Regrette Rien
Ha valaki azt hiszi, hogy Nolan Inceptionje használta fel legjobban Piaf dalát, az bizony téved. A szín tiszta underground hip-hop bootleg a panel tetejéről. Elképesztően meghökkentő, ahogy az Nique La Police-t kiegészíti a Je Ne Regret Rien, mind zeneileg, mind jelentésileg. Hogy ez valakinek eszébe jusson…
24. Korcs szerelmek / Amores perros (2000)
Control Machete – Si Senior
A pénzkeresős, kutyaviadalos/üzletrablós mindennapok montázsa alatt van ez a zene. Nem nagyon hallgatok rappet, pláne nem latino rappet, de hogy ez milyen beteg jól hangzott a jelenetben az fantasztikus.
23. Vakok földjén / Land of the Blind (2006)
Opening theme
Egy elképesztően pocsék film üde színfoltja ez a rettentően minimalista gitár akkordokból álló zene. Nem tudom ezt egyáltalán lehet-e zenének nevezni, de hatásos annyi szent.
22. Barátság extrákkal / Friends with Benefits (2011)
Semisonic – Closing Time
A punk-rock korszak híres zenéi az ezredforduló környékére tehetőek. Ezen zenék és az életérzés filmbe való adaptálásának nagykövetei voltak az Amerikai Pite filmek. Azt azért nem raktam a listára, mert már nagyrészt befutott zenéket használtak (Fat Lip, Hell Song, Semi-charmed Life, One Week), míg a Closing Time a film előtt nem igazán volt ismert. Talán ennél a zenénél lóg ki a legjobban a lóláb, mert ez azért önmagában is egy elég jó számnak számít, de mégis úgy éreztem helye van a listán, mert a filmbe nagyon illett, és örültem, hogy egy ilyen szám végre nem csak a vadállatkodó tini vígjátékokban kap viszonylag fontos szerepet, hanem egy mára már azóta felnőtt generáció komédiájába is befér.
21. Mobil / Cellular (2004)
Nina Simone – Sinnerman (Felix da Housecat remix)
Ami a filmet illeti: egy elképesztően ígéretes thriller ötletből sikerült egy nem rossz könnyed filmet csinálni, ami elég szomorú. Viszont a film zenéje emlékezetes marad. Nina Simone, a méltán híres jazz énekesnő számából készült elektronikus remix képes a film alatt éreztetni azt a felfokozott tempót, amit Chris Evans karakterének kell diktálnia, hogy megmentse Kim Basinger karakterét, míg remix nem gyalázza meg az eredeti számot, és képes annak hangulatát nem eltorzítani.
20. Frank (2014)
Michael Fassbender – I love you all
Én a Franket egy elég jó filmnek tartom, ami kifejezetten a zenészeknek szól, de egy bajom van vele. Mégpedig az, hogy kihagyták azt az óriási ziccert, hogy írjanak hozzá két-három olyan számot, ami jó is. Viszont van egy, EGYETLEN olyan zene, ami tökéletes befejezés a filmnek. Ebben, az egyébként nem túl bonyolult zenében ér csúcsra Fassbender lenyűgöző játéka. Az érzések, amit hangja sugároz… Fassbender vérbeli színész.
19. Kasszafúrás techno zenére / Stark Raving Mad (2002)
John Digweed – Red record
Valamiért imádom ezt a filmet. És ez a két akkordos templomi orgona hang, ami ebben a zenében van, még a techno korszak zenitjén nem tud kimenni a fejemből. A filmes diszkóban bezzeg mindenki, még a DJ is azt mondja micsoda szar zene.
18. Brüno (2009)
3 Steps Ahead – Thunderdome Till We Die
3 Steps Ahead – Stravinsky’s Bass
Showtek – Raver
„Kinek jöhet néhány celeb orrba-szájba? Nekem igen. Ez a Tuti Celebek Orrba-szájba.”
17. Scott Pilgrim a világ ellen / Scott Pilgrim vs. the World (2010)
Sex Bob-Omb – We are Sex Bob-Omb
Sex Bob-Omb – Treshhold
Az ami a Franknek nem sikerült, az Scott Pilgrimnek igen. Sikerült berakni a filmbe néhány faék egyszerűségű fülbemászó garázs rock zenét. És ez az, ami a Sex Bob-Omb-ot ennyire lazává teszi.
16. Electroma (2006)
Jackson C. Frank – I want to be alone
Az Electroma egy bődületesen rossz film. Van egy értékes üzenete, amit borzasztóan unalmas és lassú formába sikerült becsomagolni. Az utolsó jelenet viszont kimondottan megindító ezzel a méltatlanul elfeledett gyönyörű szép zenével.
15. Idegen arcok / Attack the Block (2011)
Mikis Michaelides – Get That Snitch
A panel keresztapjának, az elborult agyú fűbárónak tökéletes himnusza ez a műmájerkodó szövegű, random káromkodásokkal teletűzdelt, fegyverkibiztosítás hangos, artikulálatlan BRÖP BRÖP BRÖP-s rappje. Így kell kiparodizálni a komolyan vehetetlent.
14. Mulholland Drive – A sötétség útja / Mulholland Dr. (2001)
Linda Scott – I’ve Told Every Little Star
Egy bohókás pop dalocskát ilyen bizarrá tenni egyszerűen művészet. A filmben a dal egyszerre ad felüdülést a film mérhetetlenül frusztráló atmoszférája alól és ülteti el a későbbiekben örökre a néző fejében, hogy megfelelő körítéssel baromi creepy tud lenni. Állandóan eszembe jut random időpillanatokban.
13. Tiszta románc / True Romance (1993)
Hans Zimmer – You’re So Cool
Nem tudom Hans Zimmer honnan vette ezt a marimbás ötletet, de hogy a film megnézése után kalapáccsal se lehet kiverni a néző fejéből az biztos.
12. Jay és Néma Bob visszavág / Jay and Silent Bob Strike Back (2001)
Moris Day & The Time – Jungle love
„A dzsumbi csaj… Oh! Hú de, hú de, hú de jó. Ráfázol, ha rámászol-szol.”
Ez a film egy érv a magyar szinkron mellett.
11. Hervadó virágok / Broken Flowers (2005)
Mulatu Astatke – Yegelle Tezeta
Jim Jarmush stílusos drámája Bill Murray kiváló játékával és egyetlen egy darab zenével. Én nem hittem volna, hogy egy etióp jazz számot ennyiszer meg lehet hallgatni, de tévedtem.
10. Penge / Blade (1998)
New order – Confusion (Pump Panel remix)
A mai napig ötletem sincs, vajon miként kapcsolódik, az eredeti Confusion és Pump Panel remix, mert kb egy hang nem ugyanaz a két számból, az viszont elképesztő mennyire híressé tette ez a rave-techno track a Penge nyitójelenetét.
9. Még mindig lakótársat keresünk / Les poupées russes (2005)
El Fudge – One Fudge (instrumental)
Kraked Unit – Poupées Russes
Már az első résznek soundtrackjei is fantasztikusak voltak, de az valami bámulatos, hogy a folytatás zenéi mit tesznek a film hangulatával. Ezekre igaz talán a legjobban, hogy ezek a film nélkül semmit nem érnek, de lenyűgöző, hogy ott mennyire működnek.
8. Trainspotting (1996)
Underworld – Born Slippy
Underworld – Dark and long
A Born Slippy-t a film zárójelenete tette igazán ismertté, és az Underworld leghíresebb számává. Egy furcsa okból pedig a film óta rendszeresen hallgatom tanulás alatt a Dark Train-t. Valamiért úgy könnyebben megy, nem tudom miért. Az viszont tagadhatatlan, hogy az Underworld-féle techno nagyban hozzájárult a kilátástalan drogos világ feelingjének kiépítéséhez.
7. Spíler / RocknRolla (2008)
Black Strobe – I’m a man
The Subways – Rock and roll queen
Ez megint kilóg a sorból, mert a dalok önmagukban is rohadt jók. Viszont számomra az igazi ízüket ez a film adta. Az I’m a man teljesen eggyé fonódott a Spílerrel. Ami pedig a Rock and roll queen-t illeti, még a The Subways is szerepel a filmben és a filmbeli koncertjük is (amiből csak keveset látunk sajnos) ugyanolyan király, mint egy igazi fellépésük.
6. Hanna – Gyilkos természet / Hanna (2011)
The Chemical Brothers – Container Park
The Chemical Brothers – The Devil is in the details
Ha maga a film annyira azért nem is jó, a The Chemical Brothers által írt soundtrackek borzasztóan királyak. A konténer parkos bunyó ezzel a zenével oltári jó. Ez a kedves mesés téma a fő gonosz megjelenésénél nem tudom mi, de hogy az állam is leesett az tuti.
5. Vanília égbolt / Vanilla Sky (2001)
Radiohead – Everything in its right place
Cameron Crowe már a Majdnem híresnél is bebizonyította, hogy nagyon ért a zenéhez és jó az ízlése. Ha Radiohead és melankolikus hangzás, akkor nem lehet hibázni, de ez még efölött van. Ez az a dal, amit bármikor meghallgatsz, elvezi az életkedved, és ettől olyan rohadt hatásos a Vanília égbolt openingje.
4. Harcosok klubja / Fight Club (1999)
Pixies – Where is my mind
The Dust Brothers – Main Titles
The Dust Brothers – Space Monkeys
A Fight Club és a Where is my mind kapcsolata olyan, mint a Spílernek és az I’m a man-nek a kapcsolata. Teljesen összefonódtak. Szerintem konkrétan erre íródott az egész dallam, hogy majd egyszer valamikor egy ilyen filmben használják fel. Ehhez asszisztál a szöveg zagyvasága és az amatőrnek ható hangszerelés. 10 évvel kiadása után megtalálta helyét az univerzumban. A The Dust Brothers kemény elektrotémái pedig a tökéletes hangulatfestők. De hogy a Space Monkeys közepén mi ez az éles váltás, azt a mai napig nem tudom kiheverni (a jó értelemben).
3. Kontroll (2003)
NEO – Metro
NEO – Everybody come on
NEO – It’s over now
A NEO-nak sikerült megcsinálnia pontosan azt, amiért minden rendező ölni tudna. Összedobtak egy olyan soundtrack albumot, amit a film nézése közben észre sem veszel, annyira eggyé válik a film világával, majd mikor utólag hallgatod, rájössz, hogy azon túl, hogy megelevenedik benned a film, még marha jók is trackek.
2. Tron: Örökség / TRON: Legacy (2010)
Daft Punk – The Game has changed
Daft Punk – Son of Flynn
Daft Punk – End of line
Egyik kedvenc filmem, úgy hogy teljesen tisztában vagyok vele, hogy a látványon és a zenén kívül úgy semmi sem valami nagy szám benne. Mégis ez a kettő olyan tökéletes összhangban van, annyira kiegészítik egymást, hogy magasan elviszi az egész produkciót a hátán. Hasonlóval még nem is találkoztam, ahol ezt így meg tudták volna csinálni. A Daft Punk itt valami zseniálisat alkotott. Mesterien játszanak a basszussal. Fantasztikus.
1. Drive – Gázt! / Drive (2011)
College & Electric Youth – Real Hero
Kavinsky – Nightcall
The Chromatics – Tick of the clock
A film elején lévő autós menekülés adrenalin pumpáló hatása nagyban köszönhető az elképesztő zenének. Ezek a soundtrackek tökéletesen a ’80-as évek zenéinek hangulatában mozognak, és ezt az elemi erejű hangulat bombát rászabadítják a filmre. Nem gondoltam volna előtte, hogy lehet ilyen erős filmet készíteni. Fele ennyire se lenne jó a zenéi nélkül, amik a film képsoraival felruházva felejthetetlen élményt adnak a nézőnek. Nem véletlen, hogy a megjelenés után ennyire befutottak ezek a számok, amik a Drive nélkül csak ’80-as években lehettek volna ismertek. Ezért nálam jár az első hely.
Ez lett volna az én top 25-ös listám a témában. Ha volt olyan, amit a kedves olvasók szerint kihagytam, akkor azokról komment formájában szívesen olvasnék.