Waterworld - Vízivilág (1995)
2014. november 04. írta: danialves

Waterworld - Vízivilág (1995)

waterworld.jpgEgy dolog soha nem változott és valószínűleg soha nem is fog változni a filmtörténelem során: a stúdiók mindig is szerettek hatalmas pénzeket kidobni körültekintő tervezés nélkül kétes sikerű produkciókra. Az utóbbi években például a Disney volt ennek nagymestere a John Carter és a Lone Ranger révén, de aztán villámgyorsan belátták, hogy mindenki jobban jár, ha a Marvelt futtatják inkább. Most viszont ennek a jelenségnek a legjobban elhíresült példájáról, a Waterworldről kell beszélnünk.

Több száz évvel a sarki jégsapkák elolvadása után az egész Földet víz borítja. A szárazföld csak egy legenda, miközben az emberek közösségekben vagy egyedül próbálnak túlélni, éhezve és szomjazva, és a motoros vízjárművekkel, valamint lőfegyverekkel rendelkező bandáktól rettegve. Névtelen főhősünk (Kevin Costner) magányosan rója a végtelen óceánt, egészen addig, amíg egy véletlen folytán védelmébe nem vesz egy különös kislányt, hátán egy furcsa tetoválással. Amely mindenki szerint a szárazföld helyét jelzik.

waterworld2.jpgKoncepció szintjén egészen izgalmas filmről beszélhetünk, ez alatt pedig nem az azóta kvázi napi szintre emelődött globális felmelegedés alapötletét értem, hanem az ehhez kapcsolódóan felépített világot. Már az első pillanattól kezdve remekül elevenedik meg előttünk, hogy mennyit számít egy jó vitorlás, vagy éppen, hogy a termőföld egy ilyen helyzetben még az édesvíznél is többet érhet. Sajnos azonban ez az aprólékosság megragad a díszletek, kellékek és az ezekből fakadó sztorielemek terén, és nem emelődik át a karakterek vagy a cselekmény fő vázának szintjére.

Ennek megvan a maga magyarázata, ugyanis Peter Radner eredetileg gyerekfilmként képzelte el az alkotást, ehhez mérhetően eltúlzott fordulatokkal, szereplőkkel és bárgyúsággal. Ezután került a képbe David Twohy, aki ugyan átírta az egészet egy vízi Mad Max-szé, de a forgatókönyv gyerekességének éléből nagyon keveset tudott elvenni. Viszont még ez sem kifogás arra, hogy a fordulatok szánalmasan kiszámíthatók, a párbeszédek pedig fájdalmasan buták. (Pedig elvileg az utolsó pillanatban még Joss Whedon is beugrott átírni őket, igaz, itt minden bizonnyal az "utolsó pillanat"-on van a hangsúly.) Egész egyszerűen két akciójelenet között a Waterworld nézhetetlen, és sajnos hiába van ilyenekből sok, azért annyira nem dominálnak, hogy könnyű legyen átvészelni ezeket a hullámvölgyeket.

Arról nem is beszélve, hogy ezek az akciók is hagynak kívánnivalót maguk után. Hiába látszik meg rajtuk pozitívan, hogy az alkotók semmilyen erőforrást nem kíméltek, ha látványos kaszkadőrmutatványokat kellett kitalálni, azonban a 70-es, 80-as éveket idézően ügyetlen vágás sokszor hiábavalóvá teszi ezt az igyekezetet. A koreográfiát sem sikerült mindig úgy alakítani, hogy egy igazán működőképes élményt kapjunk, és jó pár ötlet itt is inkább egy rajzfilmbe illene, mintsem egy magát minimálisan is komolyan vevő alkotásba.

Az ezek után már szinte fel sem tűnik, hogy végeredmény gyakorlatilag Kevin Costner öntömjénezése lett mellékesen. Kevin Reynolds rendező nem véletlenül hagyta ott idő előtt a produkciót, főszereplője irányításmániájára panaszkodva, és a Costnert hosszan pásztázó beállítások sorát látva ezt meg tudom érteni. (A színész egyébként két éve múlva egy hasonlóan bárgyú posztapokaliptikus filmben, a The Postmanben végre kiélhette itt háttérbe szorított rendezői ambícióit.)

Őszintén szólva egyetlen okból érdemes megnézni a Waterworld-öt: elrettentő példaként, hogy a filmiparban mekkora összegeket tudtak elszórni mennyire értelmetlenül. És ehhez még a forgatást övező problémákkal sem kell képben lennünk, mert már önmagában az is sokkoló, hogy egy ennyire bugyuta filmtervre adtak ki egy akkor rekordnak számító összeget. Mindenesetre, ha mással nem is, egy stílusos világgal és néhány korrekt akciójelenettel gazdagodott a filmtörténelem.

4,5/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr926849773

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zoltanek 2014.11.04. 07:47:21

Moziban láttam még 95-ben, és akkoriban különleges volt az a sok víz egy filmben. De már akkor is éreztem valami bajt, pedig később sokszor megnéztem. Tavaly újra elővettem. És már tiszta, hogy miért is tetszett a film : James Newton Howard. A díszleteket és pár ötletet leszámítva Howard zenéje az, ami maradandó benne. Amúgy egy kihagyott lehetőség. Viszont hónapokig ötleteltem magamban egy esetleges előzményfilmről, mert abban lenne fantázia. Mármint hogy hogyan is jött létre ez a világ, hogy kezdtek el az emberek a vízen élni és hogy a lassú vízszint emelkedés miatt hogyhogy nem mentek magasabb helyre letelepedni...:D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.04. 08:02:48

@zoltanek: Mondjuk ez a sok víz ma is különleges, illetve különleges lenne, mert ma már csak kimennek két greenscreennel a stúdió parkolójába, oszt' kész is a film. (ld. Pi élete) :D De viccet félretéve, a mai napig lenyűgöző ez a része szerintem.

Engem amúgy egy előzményfilmben az érdekelne, hogy ha 500 évvel a világvége után is képtelenek 3 db paradicsomnál többet megtermelni (ne adj Isten, halászni), akkor hogy a fenébe húzták ki addig?

zoltanek 2014.11.04. 08:29:01

@danialves: Hát igen, rengeteg következetlenség van a filmben. Döbbenetes, hogy félkész projektbe belevágnak, pénzzel tömik ki a lyukakat és ezt évente megismétlik és mindig bukta lesz a vége. Bár szerintem a John Carter és a Lone Ranger más kategória. Előbbinek a marketingje volt elhibázott, utóbbinak is, de ott meg befigyelt a Johnny Depp-megcsömörlés is. Pedig egyik sem rossz film, Lone Ranger néha eléggé bátor is, szóval ennél ezerszer cikibb filmek lettek sikeresek.

A jövő hírnöke a másik film, ami nincs rendesen kidolgozva. Iszonyúan ostoba és naiv az egész, és ezen sem a látvány, sem Will Patton, sem Olivia Williams nem tud segíteni. Ez meg a Waterworld azért is érdekesek, mert pont Costner csinálta meg évekkel korábban a Farkasokkal táncoló-t, ami a mai napig lenyűgöző, tele szebbnél szebb és érdekesebb pillanattal és keserédes befejezéssel. Azért a Fegyvertársak c. rendezésével bebizonyította, hogy van tehetsége, ha nem arcoskodik.

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.11.04. 08:56:30

Nem volt ez olyan iszonyat rossz film, érdekes színfolt a poszt-apokaliptikus filmek "tengerében". Vannak benne baromságok, de gyerekfejjel (kb. 12 évesen) teljesen jól élvezhető volt, és nem mellékesen anyám is bírja a mozit :)

Újranézni mondjuk nem merem, mert tuti lenne a csalódás. :D

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.11.04. 12:51:00

talán az egyetlen film aminek az értékelésében egyetért szinte mindenki. :D

Mármint abban, hogy naaaaaaaaaaaaagyon rossz film. :D

nandras01 2014.11.04. 14:36:27

kövezzetek meg, tiltsatok ki örökre, de akkor is bevallom, hogy nekem tetszett a film.
pontosabban még mindig tetszik és időnként újranézem és elgondolkodom azon, hogy miért is bukott akkorát.*
az igaz, hogy a mese néhol túlságosan is mese, a mondanivaló pedig elég didaktikusra sikeredett, de ezen problémákért bőven kárpótol a látvány, no és dennis hopper. ő úgy tudja karikírozni a főgonosz archetipusát, hogy fel sem tűnik, hogy karikírozza a figurát.

* bár, ha jók az információim, akkor csak amerikában bukott nagyot, világszerte azonban végül behozta a bekerülési költségét- az viszont igaz, hogy ezt azért nehéz lenne sikernek eladni.

Rafael Jiménez Valéra (barátoknak csak Rafi) 2014.11.04. 16:59:11

Egyszer valaki beírta, mennyire idegesítik az anakronizmusok (engem is), a legnagyobb hibája a filmnek, hogy ez is tele van ilyenekkel: egyszerűen érzi az ember, hogy pl. az apokalipszis óta nem telhetett el elég idő a kopoltyú kifejlődésére, egy olyan óriási cet vagy hal mutálódására, amit leölnek, ellenben az Exxon Valdez rég elrohadt volna.

Valamint hány száz métert kellett emelkednie a tengereknek, hogy a város legmagasabb felhőkarcolójának eléréséhez is perceket kelljen lefelé merülni? Honnan ez a vízmennyiség? Costner az ámbráscetekhez hasonlóan olyan irányban is mutálódott, hogy el tudja viselni a rettenetes mélytengeri nyomást búvárharang nélkül is?

Bizony, kínos kérdések ezek…

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.04. 18:27:56

@zoltanek: John Carterrel annyi a baj, hogy ha olvastad az eredeti regényt, abból azért látszik, hogy mennyi lehetőség lett volna abban a sztoriban, aztán csináltak belőle egy Avatar 2-t. Bosszantóan generikus blockbuster lett belőle annak ellenére, hogy nem lett volna kötelező.
A Lone Rangert meg a mai napig nem mertem megnézni, de arról a filmről már a bemutató előtt tudni lehetett, hogy orbitálisat fog bukni. Eleve a díszletet szétverte valami tornádó, csomó pótforgatás és a trailer finoman szólva sem volt meggyőző...

Amúgy erről A jövő hírnökéről írni akartam, csak az már tényleg annyira naiv és bárgyú, hogy a felénél tovább nem bírtam. Ezt is csak azért szenvedtem végig, mert valaki kérte az olvasók közül.

@Werewolfrulez: Na jó, te hagyjál ilyen Rockandroll szamurájok után ezzel :D

MolnarErik · http://heraldika.blog.hu/ 2014.11.04. 22:54:12

Ez 1 élvezetes vízi Mad Max koppintás. Van néhány laposabb része, de messze nem az összes nemakciójelenet.
Azért bukott meg, mert Titanic szintű sikernek kellett volna lennie, h ne legyen bukás.
süti beállítások módosítása