A hihetetlenül zsugorodó ember / The Incredible Shrinking Man (1957)
2014. augusztus 19. írta: Werewolfrulez

A hihetetlenül zsugorodó ember / The Incredible Shrinking Man (1957)

shrinkingman1.jpgA hihetetlenül zsugorodó ember című, Richard Matheson (Legenda vagyok) tollából kipattant történet kicsit sem meglepő módon arról szól, hogy egy férfi (név szerint Scott Carey) hihetetlen módon zsugorodni kezd. Mitől? Egy titokzatos, sugárzó ködfelhőtől, amibe emberünk hajója a tengeren belesodródik, és valami vegyszertől, amit kicsivel a tengeri baleset után véletlenül ráfújnak hősünkre. E két homályos tényező zavaros kölcsönhatása eredményezi a címben említett, ijesztő méretváltozást. Hogyan történik mindez? Lassan, de megállíthatatlanul. Az orvosok tehetetlenek, a média felkapja az ügyet, Scott Carey pedig rövid idő alatt nagy híresség lesz, majd egyre kisebb és kisebb…

Mielőtt belevágnék a mű tényleges elemzésébe, némi keresetlen gondolatébresztővel kezdenék. A különféle művészeti alkotások, így a filmek, könyvek, festmények, fotók, stb. mindig annak a kornak a lenyomatai, amelyben készültek. Az adott korszak technikája, látásmódja, ízlésvilága, politikai/kulturális/gazdasági közege meghatározó minden művészeti alkotás számára. A kritikusnak igen nehéz dolga van akkor, ha nem a saját életének, tapasztalatainak időszakából származó művel szembesül, hanem valami jóval régebbivel, valami mára egészen idegennek hatóval. Hogyan tudná beleélni magát a 3D mozizásba született ember egy olyan befogadó helyzetébe, aki a fekete-fehér filmet a tartotta a „mozivarázs” csúcsának? Hogyan tud a recenzor kilépni a saját emberi korlátai, gyarló elvárásai közül? Azt hiszem, a kritikusnak ilyen esetben össze kell szorítania a fogát, és őszintén, de körültekintően, minden szempontot megrágva kell leírnia a véleményét. Nem szabad tehát figyelmen kívül hagyni egy film „öregedését”, viszont a másik végletet is el kell kerülni, jelesül a „régen minden jobb volt” mantra hajtogatását. Az igazság szokás szerint valahol félúton lakozik a két szélsőség között.

shrinking-man-screenshot.jpgHa ugyanazzal a szemmel tekintek a filmre, amivel mondjuk a napokban A galaxis őrzői látványvilágát csodáltam, akkor egyszerűen siralmasnak minősíthetem ezt a mozit. Több mint fél évszázaddal ezelőtti technika, fekete-fehér felvételek, vetített hátterek, hiányzó árnyékok, megmosolyogtató eufémizmusok (a cirkuszi „valódi” törpe hölgy gyakorlatilag egy normál testarányokkal rendelkező nő kicsinyített mása), nehezen magyarázható logikátlanságok (egy macska mióta fúj az egérméretű zsákmányra? Megfogja, játszik vele, megeszi, de nem fúj rá…), és így tovább: ezek miatt egyszerűen nem tudom tiszta szívvel dicsérni a filmet. Nem, nem vagyok hajlandó egy olyan mozit remekműként ajánlani, amelynek hiányosságai fölött én magam sem tudok napirendre térni.

Az azonban vitathatatlan, hogy ennek az alkotásnak rengeteg értékes tulajdonsága van. Azokban a jelenetekben, ahol a készítők nem egymásra vetítést alkalmaztak, hanem óriási maketteket, megvan „az a bizonyos”, nagybetűs Mozivarázs. Ahogy Scott Carey-t, úgy a nézőt is beszippantja az egyre növekvő és egyre veszélyesebbé váló világ. Az alapkoncepció nagyon ígéretes, és ennek különféle aspektusait a forgatókönyvíró (az irodalmi alapot is jegyző, fentebb már említett Richard Matheson) és a rendező (Jack Arnold – a legismertebb alkotása talán A fekete lagúna szörnye) párosa igen következetesen járja körül. Scott Carey (Grant Williams lényegre törő, felesleges maníroktól mentes alakításában) egy esendő karakter, aki eleinte az orvosoktól remél megoldást az állapotára, később megpróbálja elfogadni a zsugorodását, utána bezárkózik, majd sorstársakat keres, végül pedig küzd, harcol, igazi hódító fehér emberként uralni akarja egyre szűkülő - számára mégis egyre hatalmasabbá váló - környezetét. A forgatókönyv szépen rávilágít az ember alapvető túlélési ösztönére, és egy felejthetetlen, drámai utazásra invitálja a befogadót, amely nem pusztán A pontból B-be tart, de egyik állapotból a másikba is, és amely utazásnak talán sohasem szakad vége, hiszen az univerzum – legalábbis jelenlegi ismereteink szerint – nem pusztán kifelé, de befelé is végtelen. A méretből fakadó erő, státusz, hatalom, és úgy általában az emberi mivolt elvesztése, ezáltal az új, „alacsonyabb” szintekre való átkerülés, a folyamatos, végtelennek tűnő szerepváltozás olyan téma, amely elgondolkodtatja az embert, és többféleképpen is értelmezhető. A megmagyarázhatatlan zsugorodást valamely szerzett testi fogyatékossággal vagy betegséggel is behelyettesíthetjük, és így, ebben a durván sarkított formában ráeszmélhetünk, hogy milyen küzdelmekkel, kihívásokkal, milyen „ligákban” harcolva kell néhány embertársunknak élnie a mindennapokban.

SkrinkingMan02.jpgÖsszességében A hihetetlenül zsugorodó ember belbecs szempontjából egy hihetetlenül jó film, igazi klasszikus, ami sajnos külcsín tekintetében cefetül megöregedett. A zavaró hiányosságok kiküszöbölésére én két megoldást tudok elképzelni:

1. El kell olvasni a film alapjául szolgáló Richard Matheson-regényt (sajnos ennek magyar kiadásáról nem tudok). Ott tuti nem öregedett meg a látványvilág, és vélhetőleg a bosszantó apróságokból is kevesebb van.

2. Szólni kell pár hollywoodi fejesnek, hogy forgassanak le egy, az effekteket felújító és a kisebb logikai bakikat kiküszöbölő, de a film lényegét érintetlenül hagyó remake-et. Igény lenne rá...

Megjegyzés: aki egy kicsit másabb, alaposabb szemszögből is tanulmányozni kívánja ezen mű mondanivalóját, az a kommentek között vessen egy pillantást Oldfan meglátásaira, megéri!

7,5/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr676612609

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Oldfan 2014.08.19. 20:17:30

Matheson műve nagyon összetett tartalommal bír, a film képi világa pedig ahhoz szabott. Máig a mozi erőssége. De lássuk sorban.
A korszak egy magabiztos embere élvezi a maga teremtette világának gondtalanságát, amikor váratlanul áthalad egy radioktív felhőn és lassan zsugorodni kezd. (Ez ugyan tipikus áltudományos megoldás, de ha belegondolunk, hogy az atomerő még a kiválóan képzett Isaac Asimovnál is hányszor szerepel hol megváltóként, hol örök félelemként, nincs mit csodálkozni, hogy akkoriban tökéletesen megfelelt kiinduló pontnak.)A megmagyarázhatatlan kisebbedés felborítja a főhős életét és belép a paranoia. Először a legközvetlenebbül jelentkezik - a férfiénje sérül. Hiszen a feleségén át mérheti le, hogy gyerek lesz, babaházra szorul. Ez már nem házastársi kapcsolat többé. Utána a tudományban csalódik, amely nem képes segíteni rajta. A megszokott világában lassanként inkább a szenzáció alanya lesz, mint emberi lény. Ahogy a zsugorodás nem áll le, a külvilága átalakul, ellenségessé válik. (A macska nem puszta zsákmányt, hanem a szokatlansága miatt vetélytársat, ellenséget is lát benne, amely betolakodott a felségterületére, ezért a fújás teljesen hiteles.)Ettől a szakasztól kezdve a szürrealista látásmód lép be a moziba, amikor tárgyak megváltozott volta állandó fenyegetések sorát jelenti főhősnek. (A hétköznapi világ (tárgyak) elleségessé válása tipikus horror fogás, de igényesebb sci-fikben sem ritka. A korai Cronenberg moziknak visszatérő témája. Ő még az emberi hús problémájával is kibővíti.) Hősünk ekkor még a régi szemléletével rendelkezik, tehát harcol az ellenségessé váló világgal, nem hozzáidomul. A saját fenyegető őrültsége szintén belép a leküzdendő problémák közé. Az ép esze megőrzésére azt az utat választja, ami logikus. Lassanként elfogadja az új helyzetét. Ezután a külső valóság már nem fenygető erő lesz, mint például egy lezuhanó súlyos vízcsepp, hanem kihívás. Kezdi újra használatba venni a környzetét, hasznosítja ami a rendelkezésére áll, legyen az élelem morzsa vagy gyufa, akármi. Úgy, mint egykor a civilizáció felé haladó ősünk. Bár már lassan mikroszkopikus méret felé tart, kapaszkodik az emberiességébe. Aminek a legjobb kifejezése, hogy újra találékony lesz. A végén, amikor át tud lépni a pincéből a szabadságát gátló rácson egy teljesen új világba, - a természetbe - ami egyben az univerzumba kilépő emberiség parabolisztikus ábrázolása, a kép szinte felragyog, oda a fenyegetettség. Az az Ember, - így, nagybetűvel, - amely elfogadta, hogy parányi része és nem az Ura az Univerzumnak, már szívesen látott teremtmény. Kezdődhet a nagy kalandja.
A mozi képi világa a próbák sorához igazodik, ragyogóan leképezi a szellemi fejlődési folyamatot. Miért kéne effektekkel szájbarágni azt, ami a nézőnek gondolkodtatásnak lett szánva? A modernizálás látványosabbá tudná tenni a remake-et, de tartok tőle, elvenne a gondolatiságából, mert a stúdió bevételváró urai miatt óhatatlanul más elvárásoknak kéne megfeleni minden, meglehet jószándékú rendezőnek, mint amit Richard Matheson kigondolt. (Lásd: Star Trek reneszánsz, ahol "csak" Roddenbery alaposan felépített eszmeisége lett oda az akcióhalmazban.)Maradjon meg ez a mozi olyannak, amilyen. Jó volna, ha minél többen látnák, igazi klasszikus ez, sok-sok erénnyel.

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.08.19. 20:53:49

@Oldfan: az ilyen hozzászólásokért érdemes blogolni. Nagyon köszönöm, hogy megtiszteltél vele! Én ezúttal - belátom - nem tudtam ilyen jól rávilágítani a mű erényeire. Valószínűleg kissé eltompított az utóbbi időben a blockbusterek és az egyéb hatásvadász filmek csalfa ragyogása.

Oldfan 2014.08.19. 22:08:50

@Werewolfrulez: Te pedig egy alig ismert filmről írtál, ami az elfeledett klasszikusok sajnálatosan hosszú sorát gyarapítja. Ezekről a mozikról gyakorlatilag alig van érdemi információ a magyar nyelvű oldalakon, pláne elemzés, a blogok ilyen szempontból mindenképp hasznosak. Tehát, aki közfigyelembe hozza őket, azt nem elmarasztalni kell, mert jó cél vezette. (Ügyeltem is rá, nehogyúgy fogalmazzak, ami leszólásnak hatna a munkádról, mert ha hiányos is, azért sok jó van benne.) Miután a téma meglepően összetett, az ilyen mozikról szóló írás az átlagnál nehezebb, több utána járást igényel és még akkor sem biztos, hogy a megfelelő információt bányássza elő az ember valamelyik idegennyelvű oldalról. Ha a kommentárommal sikerült egy bővebb értelmezését adnom a műnek, annak örülök. Hozzátartozik az igazsághoz, hogy korántsem minden az én meglátásom benne. Egy régebbi anyagomat használtam, amelyben felhasználtam egyes sci-fi szakírók meglátásait. (A férfi önérzet kérdését valószínűleg az életben nem veszem észre, de az Ember és az Univerzum viszonya első látásra beugrott.)De úgy érzem, képzettebb emberektől tanulni nem csak nem szégyen, hanem a önfejlesztés egyik módja.
Remélhetőleg, így együtt, sikerül pár új nézőt szereznünk a filmek, ami magyarítva is elérhető, hál' istennek.
További jó munkát!

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.08.19. 23:10:43

@Oldfan: egy igazi gentleman vagy :)

Én Stephen King Danse Macabre c. "horrorról elmélkedős" kötetében olvastam először erről a filmről, ahol King több aspektusát is kiemelte és dicsérte a műnek (a könyvnek is). Nemrégiben újranéztem a Drágám, a kölykök összementek...-mozit, akkor villant be ez a film, mint egyértelmű előzmény. Mivel Matheson Legenda vagyok novelláskötetét is nagyon szeretem, kézenfekvő volt, hogy tennem kell egy próbát az ő regényéből készült A hihetetlenül zsugorodó emberrel is. Magyar nyelven felszínes keresés után egy érdemi blogos bejegyzést találtam a filmről, szóval úgy éreztem, nem lesz fölösleges ez a cikk. Ezek szerint nem volt az...

Köszönöm a bátorító szavakat, sokat jelentenek!

maisel 2014.08.20. 13:03:13

Igen,ez nagyon jó,hogy egy ilyen filmet valaki végre újra elővesz!!! Reméljük,hamarosan láthatunk itt néhány dolgot Vincent Price-cal, mint "A légy" eredetije... vagy más klasszikust,mint az "Elátkozottak faluja"...
süti beállítások módosítása