Halhatatlan szeretők / Only Lovers Left Alive (2013)
2014. április 10. írta: danialves

Halhatatlan szeretők / Only Lovers Left Alive (2013)

Only-Lovers-Left-Alive.jpgA filmet a Titanic filmfesztiválon volt lehetőségem megtekinteni.

Jim Jarmusch a Törvénytől sújtva című alkotásával olyannyira meggyőzött, hogy nemcsak első, hanem egészen eddig a pillanatig az egyetlen is volt filmjei közül, amit láttam. De most adtam még egy esélyt, és szerencsére a fejlődést abszolút látni. Egy dolog azonban nem változott a bő 25 év során: rendezőnk még mindig bajban van, ha valamit írnia is kéne a forgatókönyvbe.

Írnék sztorileírást, de ennek a filmnek egész egyszerűen nincs története. Adott egy vámpír-szerelmespár, Adam és Eve (éééééééééérted...), a remek Tilda Swinton és Tom Hiddleston alakításában, akik igazából rohadt unalmas életet élnek. Néha szereznek egy korrupt orvostól vért, Adam közben pedig zenélget és antik hangszereket vásárolgat haverjától. Már egy óra is eltelik a játékidőből, mire valami minimális konfliktus érkezik Eve húgának (Mia Wasikowska) betoppanásával, de sok izgalmat az sem hoz.

onlylovers1.jpegMindenki készüljön tehát egy elég unalmas alkotásra, azonban ez még nem minden:  Jarmusch minden áron olyan bugyuta összekacsintós poénokra akarta felépíteni a dialógusait, mint hogy milyen történelmi személyiségeket ismertek hőseink. (Úgy tűnik, mindegyiküket.) Amellett, hogy két, egész nap otthon ülő karakter kapcsán elég nehéz elhitetni, hogy ezek valamikor Byronnal, Schuberttel, valamint minden korban az irodalmi és tudományos világ színe javával lógtak együtt puszta szórakozásból, az egész még egy olyan hatást is kelt, mintha Az őslakó bárgyú remake-jét látnánk. Ezeket pedig néha olyan modoros környezetvédő kiszólások színezik, amelyeket még Aronofsky is szégyellt volna belerakni a Noéba.

De a helyzet nem teljesen reménytelen, Jarmusch ha forgatókönyvíróként nem is, rendezőként sok helyen egészen hipnotikus élményt tudott kreálni, mint ahogy a színészek is egészen sokat ki tudnak hozni a semmilyen karakterekből. És ha maga a történet nem is, a koncepció alapvetően érdekes: egy egészen új perspektívát nyújt azzal, hogy a vámpírokat nem agresszív vérszívókként, hanem az emberek több ezer éves társaságába belefáradt külső szemlélőkként mutatja be. Ezen felül pedig jobb híján még el is tudjuk foglalni magunkat olyan gondolatkísérletekkel, mint hogy a vérivás valójában egy metafora-e a droghasználatra, vagy mit jelent a két főszereplő nevének szimbolizmusa. (Előbbi egyébként egy-két apróságot leszámítva még ki is jön.)

Szóval összességében nem lett ez olyan vészes film, azonban ez sem tudja jóvátenni a bárgyú szövegeket és azt, hogy nem történik benne semmi. Sznoboknak még jó lehet, de rajtuk kívül más nagyon amúgy sem vetemedik Jarmusch filmjeire. Mondjuk ha vámpíros-szerelmes történet kell, inkább ezt nézzétek meg, mint a Twilightot.

5,5/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr686003447

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nyílméregbéka 2014.04.10. 10:10:18

Ezek szerint a Szellemkutya maradt még mindig az egyetlen jó filmje...

obscuriloquium 2014.04.10. 12:43:53

Abban a formában, amire te gondolsz, tényleg nincs története egyik filmjének sem (még talán a Szellemkutya a leghagyományostörténetmesélősebb kivétel, valóban). De nem is kell, mert az az állapot, az a hangulat, az az állókép a lényeg, amit azért "hipnotikus élményként" te is észrevettél. Van, akinek emiatt unalmas a Permanens vakáció, vagy a Stranger Than Paradise, vagy a Törvénytől sújtva, vagy a Dead Man, vagy ez a mostani csodálatosan dekadens kis mütyürje, de szerintem meg olyan élményt adnak, amit jelenleg nem nagyon tud más. Még a Limits of Controlt is a listára venném, ha nem lett volna annyira önmagába zárt, hogy az megnehezítse a befogadást, így az élményt.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.04.10. 20:30:10

@obscuriloquium: Csak amikor már 60-75. perc környékén azon gondolkodom, hogy hogyan vágjam fel az ereimet, akkor már annyira nem nagy az élmény, és lehet hogy kellene bele valami történetféle is. :D
A Down by Law egyébként még ennyire sem volt egységes hangulatilag, itt legalább ez megvolt, de még ezek is inkább csak pillanatok voltak. (Mondjuk ha ezt a bárgyú humort hanyagolták volna...)
Mindegy, ha kevesen is, de szerencsére azért vannak olyan rendezők, akiknél a történet-hangulat nem vagy-vagy kérdés, hanem "is".

obscuriloquium 2014.04.10. 21:30:17

@danialves: Sebaj, meglehet, hogy Jarmusch is az "acquired taste" címkével illethető alkotók közé tartozik. Én ugyan nagyon szeretem a dolgait (kevés kivétellel), de hát én a Nosztalgia medencés jelenetét is szerettem, pedig azon aztán tényleg bealudtam. :-D
Milyen bárgyú humorra gondolsz?

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.04.10. 21:39:33

@obscuriloquium: Amit a posztban is emlegetek. "Emlékszel amikor a [illessz be random híres embert ide]-val/vel lógtunk?" vagy "[Random történelmi személyiség] milyen jó/rossz arc volt". Illetve ennek párja "a zombik hogy mérgezik a vérüket, a Földet stb.".
Ebből még az első Eddie Cochran-es volt jó, a többi már elég erőltetettre sikeredett. Főleg, hogy kb. minden második párbeszéd erről szólt.
Másrészt meg még ha működött volna is, kicsit méltóságon alulinak és közönségesnek éreztem volna ettől a filmtől az ilyen típusú humort.

obscuriloquium 2014.04.10. 23:45:46

@danialves: Azok szerintem nem poénok akartak lenni, hanem tudatos, szerzői eszköz arra, hogy érzékeltesse, minek tekinti ezeket az élőhalottakat: az emberiség kulturális emlékezetének. Azért Ádám és Éva. Persze elismerem, hogy ezek a bedobálgatott utalások elég hipszterszagúak lehetnek.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.04.10. 23:49:31

@obscuriloquium: Ha nem poénok akartak lenni, akkor az még gázabb.
süti beállítások módosítása