Az 5 legjobb színész - szerintem
2013. június 14. írta: FilmBaráth

Az 5 legjobb színész - szerintem

Ritkán veszek a kezembe bulvárlapot. Akkor is minek. Unottan lapozgattam a sajtóterméket (már a nevére sem emlékszem), amikor megakadt a szemem egy toplistán, melyen állítólag a legjobb színészek szerepeltek. Azonnal hatalmasra tágult a szemem, és kíváncsian néztem a színészek listáját: Channing Tatum, Ryan Gosling, Vin Diesel stb. A lap természetesen azonnal miszlikbe lett szaggatva, agyam el lett borulva. Mert charme-nak és jól kidolgozott izomzatnak valóban nincsenek híján a nevezett fiúk, de azért a jó színész nem a külseje alapján ismerszik meg. Szerintem. Hanem a színészi tehetsége, az emberábrázolási képessége, a művészi mélysége, a karizmája az, ami számít. Ha egyébként jól néz ki, az nem hátrány (én sem vagyok fából, és álszent sem vagyok), de igazából nincs jelentősége. Sőt, szerintem egy színésznél kifejezetten előny, ha nem egy virtigli szépfiú, egyrészt mert így rá van kényszerítve, hogy a tehetségével hódítson (vagyis nem fog felületesen játszani), másrészt pedig nem ér véget a karrierje kb. 40 éves korában, amikor már a plasztikai sebész sem tudja eltüntetni a kor nyomát a szép kis pofiján.

A legdögösebb színészekről szóló toplisták nagyon becsapósak, hiszen az éppen aktuális filmeket tükrözik vissza, az abban szereplő sármos pasik mosolyognak rajtuk. Pedig a színészi pálya hosszú (a színésznőké viszont annál rövidebb, kegyetlen tény ez, de attól még igaz), az évek során sok izgalmas alakításnak lehetünk tanúi, ha figyelemmel kísérjünk kedvencünk munkáját.

Az alábbi lista az én kedvenc színészeimet tartalmazza, nem szépfiúk, viszont kiváló művészek. És bár tudom, hogy velem ízlésről csak pofozkodni lehet (egy kommentben kaptam ezt a kedves meglátást, azóta szállóige lett a szerkesztőségben), azért kíváncsian várom a véleményeteket.

5. Christian Bale

christian bale.jpg

Be kell valakinek mutatni Batmant? Természetesen nem ezzel a szerepével lopta bele magát a szívembe, hanem az Amerikai pszichóval. Brutálisan letaglózó volt az alakítása, percekig tartott, míg magamhoz tértem a film után. Nem mondanám, hogy túlságosan finom az emberábrázolása, és a karakterek mélységébe sem szokott a végsőkig leásni, de olyan átütő erővel van jelen a vásznon, hogy ez ritkán tűnik fel. Most, hogy vége a Batman filmeknek, végre komolyabb szerepben is láthatjuk.

4. Guy Pearce

guy-pearce-20070522-259435.jpg

Nem fogom fel, hogy ez az ember miért nem világsztár? Az hagyján, hogy majdnem lemosta a vászonról Robert Downey Jr-t a Vasemberben, de amit a Fékezhetetlenben művelt, az minimum egy Oscar-jelölést ért volna szerintem. Sokoldalú művész, rengeteg arca van, széles érzelmi skálát tud megjeleníteni a filmvásznon. Valamiért azonban nem jött össze neki az igazi karrier, bár  több sikerfilmben is játszott, mégis inkább karakterszínész, ezért nem volt annyira szem előtt. Remélem, ez a helyzet a Vasember hatására megváltozik, és elfoglalja méltó helyét a hollywoodi nagyágyúk között.

3. Benedict Cumberbatch

benedict-cumberbatch-2012-vanity-fair-oscar-party-01.jpg

A részletes véleményem róla itt.

Most óriási a hisztéria körülötte, ez egy-két éven belül le fog csengeni, de ő akkor is ugyanolyan kiváló színész marad, mint most.  Bátor, bevállalós típus, minden filmjében teljesen más, klasszis színész. Az emberábrázoló képessége kivételes, mindig leás a karakter teljes mélységéig, ezért izgalmasak az alakításai. A klasszikus angol színjátszás mintaképe, és mivel Hollywoodban kevés az igazán jó színész, szép jövő elé néz.

2. Robert Downey Jr.

72416-robert-downey-jr-637x0-1.jpg

A Sherlock Holmesnak és a képregényfilmeknek köszönhetően lett igazán sztár. Pedig ragyogó színész, nemzedékének legjobbja. A Chaplinben teljesen lenyűgözött mindenkit (engem is, szabályosan sütött a vászonról a tehetsége, aki nem látta azt a filmet, sürgősen nézze meg!), úgy látszott, sima az út Hollywood trónjáig, Azonban jöttek a drogok, a karrier romokban. Aztán - talán az utolsó pillanatban - összeszedte magát, szerencséje is volt, jöttek a kasszasikerek. Remélem, lassan véget ér blockbuster-korszak nála, és jönnek a mélyebb, maradandóbb filmek. Nem mondanám, hogy tudatos színész, inkább ösztönös. Óriási őserő munkál benne, a saját képére formálja  a szerepeit. Filmvászonra született, kíváncsian várom az újabb alakításokat!

1. Gary Oldman

GaryOldman.jpg

Az én korosztályomnak ő Drakula. A mai napig nem láttam olyan összetett színészi alakítást: egyszerre volt lágy, kemény, rémisztő, romantikus. Gyakorlatilag mindenkit le szokott mosni a vászonról, mégsem tartják igazi színészistennek, valószínűleg azért, mert főleg karakterszerepeket játszik, pedig ennél sokkal több van benne.

A legjobb alakítását a Suszter, szabó, baka kémben nyújtotta, azért járt volna az Oscar. Finom karakterábrázolás jellemzi, ugyanakkor van benne egy nagyon lefojtott, brutálisan erős belső tűz, ami miatt izgalmas tud lenni még egy sablonszerepben is. Bűn kihagyni egyetlen filmjét is!

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr305354488

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2013.06.14. 15:02:27

Fasza lista, de ezeket a képeket cseréld le pls, mert nem túl szépek.

Asszem nekem jó pár órát kellene törnöm a fejem, hogy összeállítsak egy ilyen listát :)

FilmBaráth 2013.06.14. 15:07:38

@lisztes: Örülök, hogy tetszik a lista. Nekem néhány percig tartott az összeállítása. :-)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.06.14. 16:14:02

Egy kis kötekedés :P :
-A színésznői pálya sztem nem rövid, elég csak Susan Sarandonra, Meryl Streepre vagy Helen Mirrenre gondolni. Streep 62 évesen nyerte harmadik Oscarját.
- Pearce szerintem kicsit túlzásba vitte már a Fékezhetetlenben, számomra az LA Confidential-ban volt a legjobb, már ott meg kellett volna kapnia a jelölést.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.06.14. 16:15:51

Viszont nagyon jó lista (leszámítva azt, hogy Michael Fassbender sehol), nekem nehéz lenne az 5 legjobbat kiválasztani, de az biztos, hogy ez az 5 úriember mind kiváló színész.

FilmBaráth 2013.06.14. 16:47:09

@danialves: Ők a kivételek, akik erősítik a szabályt. A színésznők 98%-a nem kap szerepet 40 éves kora után.
Az LA Confidentialban tényleg jó volt Pearce, de szerintem a Fékezhetetlenben sokkal kiforrottabb az alakítása.
Örülök, hogy alapjában véve tetszik a lista, Fassbendert én továbbra sem szeretem annyira, tényleg tehetséges, de azért hol van pl. Bentől? :-)

Horváth Ádám Dida 2013.06.14. 18:10:11

nekem Di Caprio hiányzik.

Bale nekem minden filmjében unszimpatikus (bár ez lehet a feje miatt van:)

MolnarErik · http://heraldika.blog.hu/ 2013.06.14. 22:55:53

Edward Norton és Kevin Spacey mindenképp hiányzik.

hátsó szándék 2013.06.15. 07:45:01

Edward Norton, Jude Law, John Malkovich.

ThePretender 2013.09.08. 23:19:29

De miért csak ilyen kisfiúk vannak rajta? Hol vannak az igazán nagy színészek? Dustin Hoffman, Marlon Brando, Humphrey Bogart, James Stewart, Al Pacino.

FilmBaráth 2013.09.08. 23:46:41

Ezekből a kisfiúkból lesznek idővel a nagy színészek.

ThePretender 2013.10.25. 22:57:41

Inkább arra gondoltam, hogy lehetnének korszakos legendák, valóban nagy színészek is a listán, nem csak az utóbbi tíz év-tizenöt év híresebb, jobb színészei, akik közül egyik se fog, még Oldman sem fog felnőni az általam említettekhez.
süti beállítások módosítása