John le Carré teljes mellszélességgel kiállt a film mellett: producerként is beszállt, sőt egy cameo erejéig színészként is megjelent a filmben. A forgatókönyvet viszont nem ő írta. Sajnos, ez látszik is. Elkövettem azt az óriási hibát, hogy rögtön a zseniális könyv elolvasása után megnéztem a filmet. És földhöz is vágtam azonnal dühömben, mert teljesen mást láttam a filmben, mint amit én elképzeltem magamnak. Szidtam a rendezőt, hogy ezt az álomszereposztást hogyan hagyta semmibe veszni, szidtam a forgatókönyvírót, hogyan ronthatta el ennyire a szöveget. Aztán higgadtam egy hetet, és megnéztem újra. Nos, másodjára azt kell mondanom, hogy egész jó film született, de kicsit jobb rendezővel lehetett volna ez mestermű is.
Gary mindenkit lemos a vászonról, pedig olyan játszótársai vannak, mint pl. John Hurt, Colin Firth (ebben a szerepben közel sem olyan meggyőző, mint A király beszédében, de azért hozta a szintet), Ciarán Hinds (Cézár a Róma c. sorozatból), Toby Jones. Kedvenc Benem magához képest halvány egy kicsit, a Garyvel közös jelenetekben pedig azért látszik, hogy van még mit tanulni.. Tom Hardynak van néhány jó jelenete, de szerintem messze túlhájpolják a fiút, jó, jó, de azért annyira nem.
Nagy öröm, hogy néhány mellékszerepben magyar színészek is feltűnnek (Mucsi Zoltán, Kállóy-Molnár Péter), köszönhetően annak, hogy Budapesten forgatták a film egy részét (ezzel bezzeg nem volt tele annyira a sajtó, mint a Die Harddal, pedig Bruce Willist egy lapon sem lehet említeni a filmben szereplő színészekkel, de hát ez van). Budapest is saját jogán és nevén szerepel nagyon szép képekkel, jó érzés viszontlátni a filmvásznon.
A film jól tükrözi a regény hangulatát: hideg, rideg, érzelemmentes. Nagyon jól sikerült bemutatni a 70-es évek atmoszféráját, a kamerakezelés brilliáns: a színészek egy-egy tekintetéből kiolvasható egy egész emberi sors. Ami miatt nem lett mestermű: a rendező elkövette az a hibát, hogy túlságosan visszafogta a színészeit, hagyni kellett volna őket játszani, a másik probléma pedig a vágás: időnként nem elég feszes a film, nem tudja fenntartani az intenzitást, kizökkenünk, és néhány jelenetet fel kellett volna cserélni időben.
Összességében egy jó film született, az angol film ismét megmutatta, hogy mire képes. Ahogy olvastam, eldőlt, hogy folytatják a filmet, már készül a forgatókönyv, remélem a rendezőt lecserélik, és végre láthatunk egy kiváló John le Carré filmadaptációt.
8/10