(Kedves olvasók. Eme film nem szerepelt a King Kong-maraton során boncasztalra fektetett filmek listáján, hajnaltájt azonban eszembe jutott, hogy eme alkotás is része King Kong mozgóképes mitológiájának, megosztván Godzilla huszonnyolc filmes repertoárjával.) King Kong Godzilla ellen. A crossoverek zsenialitásának mozgóképes példája. Ha a New Yorkot földúló gorillát, és a Tokyo városát elpusztító óriásgyíkot egyazon filmben tünteted fel, abból minősíthetetlen produktum nem lehet, ugye? A Godzilla-mítosz Krisztusa, Ishiro Honda három esztendőt töltött a Universal Studios King Konggal kapcsolatos jogainak megvásárlására elegendő pénzösszeg összegyűjtésére. King Kong karakterének filmbéli feltüntetése és szerepeltetése végül három millió dollárt kóstált, Godzilla pedig - lévén, hogy az Ishiro Honda által létrehozott Toho Films Corporation tulajdona - egy vattacukor árába sem került. A keleti és nyugati monstrum csatája Japánban 1962-ben, az Egyesült Államokban pedig 1963-ban került bemutatásra, s igencsak vegyes érzelmeket váltott ki nézőközönségéből...
A történetet nem bonyolítta túl a ferdeszemű direktor úr. Godzilla felébred hét évig tartó hibernációjából, s azonnali pusztításba kezd a szigetországban, így az amerikaiak egy kimagasló intelligenciával és verhetetlen harcművészeti képességekkel felfegyverzett óriásgorillát szállítanak repülőgépek és luftballonok segítségével az óriásgyík elpusztítására: Kongot. (A verhetetlen harcművészeti képességekkel kapcsolatos leírással azért tudnék vitatkozni, főleg, hogy Kong gigantikus méretű valagát egyetlen gépágyú képes volt egy életre megpörkölni.) Kong tengerparton történő landolása után a két világhírű szörny ádáz küzdelembe kezd, melyet csak egyikőjük élhet túl...
A film realisztikussága több szempontból is megmosolyogtató: egyrészt, Kong, huszonkilenc esztendővel tragikus halála után, hogyan térhet vissza ilyen váratlanul és megmagyarázatlanul az élők sorába, mindezt az amerikai hadsereg segítségével, másrészt ez a két szteroid-vadkan hogy küzdhetne meg egymással, mikor jelentős méretbeli különbségeik miatt találkozásuk jelentéktelen volna, elvégre Godzilla a maga százhatvannyolc méterével és kétszáznegyven tonnájával könnyedén végezhetne a nyolc méter magasságú Konggal - elég, ha csupán eltapossa, vagy rálehelli ezer celsius fokos tüzét. A látvány kiábrándítóan nevetséges, illetve a stop-motion hiánya is frusztráló, főleg, hogy a filmográfiáért felelős úriemberek gumiabroncsból készült ruhákat alkalmaztak képkockákról képkockákra való fényképezés helyett.
A filmnek két befejezése van, melynek egyike sokáig csak alternatívaként volt számon tartva. A japán változatban Godzilla legyőzi Kongot, az amerikai változatban azonban Kong győzi le Godzillát. Az amerikai változatban bónusz tartalomként szolgáló új jelenetek is találhatók, amerikai statiszta-színészekkel és egy narrációt biztosító rádióműsor-vezetővel. A King Kong Godzilla ellen Japánban az 1962-es év legsikeresebb filmjének bizonyult, Amerikában azonban kritikailag és pénzügyileg is fatális bukás volt. A szörnyfilmek megszállott fanatikusai remekül elszórakozhatnak rajta, kollégáim és olvasóink számára azonban csak megfelelő mennyiségű alkohol, vagy tudatmódosító szer társaságában ajánlom. A King Kong és Godzilla nevével fémjelzett szörnyfilmes komikum folytatást is fialt (King Kong Versus RoboKong), melyről szintén készíteni fogok egy iromány formájában publikálásra kerülő kritikát, méghozzá a holnapi napon.
3/10