[A FORGATÓKÖNYV INNEN TÖLTHETŐ LE]
Nem érzem véletlennek, hogy ez a forgatókönyv ragadta meg elsőre mindenki figyelmét a legjobban a 2014-es Black Listről, hiszen Daniel Kunka egy olyan szkriptet írt, amelyről nyugodtan kijelenthető, hogy nem született még hozzá fogható. De a Yellowstone Falls nemcsak arról szól, hogyan lehet egy klasszikus természetfilmet zseniálisan összeházasítani egy posztapokaliptikus akciómozival, hanem a történetmesélés és karakterépítés kapcsán nagyon is alapvető igazságokra mutat rá.
Farkasfalkánk a hatalmas és érintetlen Yellowstone Nemzeti Park határain belül él, ahol mindenük megvan, az alfahímnek pedig éppen most született három kölyke. Azonban ahogy a kis farkasok elkezdenek felnőni, a csapat azzal szembesül, hogy valamiért egyre kevesebb élelmet találnak. Ennek oka pedig hamarosan ki is derül: egy vírus vérszomjas ragadozókká változtatta az embereket, egyben pedig azt a vadászcsapatot, aki a nemzeti park területén tartózkodott. Ők pedig szisztematikusan elkezdik elpusztítani az útjukba kerülő összes élőlény, köztünk a falkavezért is, így párjára, az anyafarkasra marad, hogy megvédje és biztonságba juttassa három kölyküket.
Amennyire elvetemült ez az elképzelés, legalább annyira izgalmas is papírra vetve: gyakorlatilag egy magas fordulatszámú zombifilmet láthatunk, amelyet egyenesen még pörgősebbé is tesz, hogy hősei nem emberek, hanem sokkal egyszerűbb eszközökkel dolgozó, ugyanakkor kitartóbb állatok. Ahogyan maga a forgatókönyv is egy mérhetetlenül letisztult verziója a hasonló történeteknek ugyanebből kifolyólag: néhány ecsetvonásból meghúzott karakterfejlődések és konfliktusok, egyenes vonalon haladó, világos cselekmény. Akár még azt is mondhatnám, ilyen téren tulajdonképpen kiszámíthatósággal és felszínességgel ellenpontozza a mű a lenyűgözően jellegzetes körítést.
De ami érdemes megfigyelni a Yellowstone Fallsban, az pontosan a történetmesélés spártai egyszerűsége: írója gyakorlatilag saját magát szorította sarokba azzal, hogy nincs lehetősége párbeszédekkel magyarázni, azonban éppen ezért remekül vágja ki magát. Meg sem tudnám számolni, hány olyan filmet láttam, ahol a szereplők didaktikus szövegekkel, életszerűtlen módon magyarázták a gondolataikat, itt ennek az opciónak a hiányával Kunka kénytelen nonverbális eszközökhöz folyamodni, ezekkel téve hihetetlenül sallangmentessé és érzékletessé művét. Természetesen kérdés, hogy amit papíron van tere egyértelműsíteni, mennyire működhet a vásznon a különböző állatok kommunikációján keresztül, de például A majmok bolygója-előzményfilmek eredményeiből kiindulva ez egy felkészült vfx-csapat számára nem jelenthet komoly problémát.
Az már viszont egy jobb kérdés, hogy mennyire mer valaki belevágni egy filmbe, amelyben nincsenek sztárok, két jelenetet leszámítva emberi szereplők és párbeszédek sem, és valószínűleg jelentős mennyiségű vizuális effektre lenne benne szükség. (A jogok egyébként a QED-nél vannak, akik olyan produkciók létrejöttét segítették, mint a District 9 vagy a Harag, úgyhogy aggodalomra nincs sok okunk.) Mindenesetre amennyiben el is tűnik a Yellowstone Falls valahol a development hell mélyén, ezt a forgatókönyvet érdemes lesz tanulmányozni - főleg annak kapcsán, hogy ha el akarunk mesélni valamit, néha a kevesebb több.
------
Múlt héten a Situation Comedy-t választottátok a 2014-es Black List szkriptjei közül, de ha esetleg most nem a lista végéről szeretnétek egy darabot, újra itt az öt lehetőség:
Aether by Krysty Wilson Cairns
A közeli jövő Londonjában egy technológia üti fel a fejét, amely képes arra, hogy hangokat órákkal azután is felvegyen, hogy kiadták őket. Harry Orwell nyomozó, aki egyben a módszer feltalálója is, egy tesztprogram során egy gyilkosság fő gyanúsítottja lesz.
Tau by Noga Landau
Egy okosházban fogvatartott nő rájön, hogy az egyetlen esélye megszökni elrablójától, ha a házat vezérlő számítógépet alkotója ellen fordítja.
North of Reno by Banipal Ablahad és Benhur Ablahad
Egy lecsúszott börtönőr megpróbál megölni egy frissen szabadult rabot, és ellopni az elrejtett 500 ezer dollárját.
Martriarch by Eric Koenig
Egy börtönpszichológusnak 48 órája van megtudnia egy sorozatgyilkos utolsó áldozatának hollétét, mielőtt az illetőt kivégzik.
The Defection by Ken Nolan
Egy Edward Snowdenhez hasonló külsős hírszerző Észak-Koreába emigrál egy titokzatos tartalmú csomaggal, a CIA pedig egy hidegháborús veteránt állít rá az ügyre. (Ken Nolan egyébként A sólyom végveszélyben forgatókönyvírója volt.)