Az X-Men-trilógia
2014. május 21. írta: danialves

Az X-Men-trilógia

x-menleather7.jpeg2000-ben viszonylag kevesen fektettek volna komoly pénzeket egy szuperhős-franchise-ba, köszönhetően többek között Joel Schumacher kitartó munkájának. Ebbe az űrbe érkezett az X-Men, és indította el azt a folyamatot, amelynek most már remélhetőleg a betetőzését látjuk. Azonban nem csak kronológiailag volt meghatározó ez a trilógia, az egyes darabok jellegén tökéletesen lemérhető, hogyan jutottunk el 6 év során a 90-es évektől egészen a mai divatig.

X-men: A kívülállók: Ennyire öregnek nem éreztem még magam, mint amikor ezt a filmet újranéztem. Letaglózott, hogy egy, az új évezred hajnalán készült produkció már mennyire elavultnak tud tűnni, legyen szó effektekről (meg sem próbálták elfedni, hogy zsinóron huzzák az összes kaszkadőrt), díszletekről (Logan flashback-jét tessék összehasonlítani a 2009-es filmmel), a kissé ügyetlenül összepakolt akciójelenetekről, vagy a mára már túlhasználttá vált szuperhősklisékről. Sajnos emellett a történet mélységei is kimerülnek a sorozat fő vonalát adó Magneto - Professor X konfliktusban, még a kvázi főszereplő Wolverine-nek sem jut több néhány homályos visszautalásnál. De valljuk be, abban az időben ennél többre nem is lehetett igény: az X-men egy olyan szuperhősfilm, ami lehet, hogy semmire nem jó, de legalább végig lehet nézni anélkül, hogy fájdalmat okozna. 6/10

x-men-the-last-stand-original.jpgX-Men 2: Ha egyetlen pozitívuma is van az első rész egészen semmilyen voltának, az az, hogy a második rész valóra tudta váltani annak beteljesületlen ígéreteit. A +50 millió dolláros büdzsé már elegendő volt egy tisztességes és profi látványhoz, amelyhez hozzátartozik, hogy ezúttal sokkal inkább praktikus effektekben gondolkodott a rendező (tessék megnézni például Mystique átalakulásait). A +30 perc játékidőnek köszönhetően pedig a számos karakter nagy része megkapja a saját történetét, miközben az előző felvonást uraló Professor X - Magneto páros szorul a háttérbe. Kettejük konfliktusának visszatérő körei helyett az egyes szuperhősök saját vívódásának bemutatása egy újfajta hangulatot kölcsönöz az alkotásnak. Ebből a szempontból tehát ez a film sokkal emberközelibb és érdekesebb tud lenni, mint elődje, bár valódi, átütő érzelmekre még így sem feltétlenül képes. A nagyságnak pedig olyan ára is van, hogy a túlságosan sok szál miatt elnyújtott és szétdarabolt finálé folyamatosan leül, ahelyett, hogy az izgalmakat fokozná. 7,5/10

X-Men: Az ellenállás vége: Ugyan sem mélységeiben, sem bonyolultságában nem üti meg az előző felvonás szintjét, azonban így annak hibáit is sikerül kiküszöbölnie. A Bryan Singert váltó Brett Ratner elképesztő könnyedséggel pakolta össze a nagyköltségvetésű szuperhősfilmek iskolapéldáját, amely szinte tökéletes kifinomultsággal adagolja a modern blockbusterek azóta már kötelezővé vált alkotóelemeit. Ez persze részben azt is jelenti, hogy a 2. rész egyedisége is hiányzik belőle, helyette viszont kapunk egy valódi fináléhoz méltó látványt és izgalmakat, valamint visszatérést a mutáns-ember szembenálláshoz (ez utóbbit viszont végül elnyomja a nagy összecsapás szükségessége). Jean Grey karakterfejlődése (amelyben azért sok része van az X-Men 2-nek is) pedig egy kellően érdekes központi elemet tud szolgáltatni az enélkül minden bizonnyal könnyen kiüresedő blockbusterbe. 8/10

Érdekes látni tehát, hogy mindössze 6 év alatt hogyan jutott el a zsáner a tisztességes középszertől a mai szuperhős-őrület megalapozásáig ennek a trilógiának a segítségével. 3 egészen különböző film, de mindegyikük valamilyen szinten elődjének mondható a mostanában készülő daraboknak. Most már csak az a kérdés, hogy a folytatás is képes lesz-e ennyire korszakalkotó lenni.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr446186161

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.05.21. 00:08:14

Jajj ne.. miez?!? Első 6 pont, második 7,5 (ez már jobban tetszik)és a szaros 3. kapott 8/10-et? :D

Sok látogatód lesz, de kevesen lesznek azok, akik egyetértenek. :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.05.21. 02:21:01

@REMY: Hát, a hitelességemet pont a napokban vesztettem el, úgyhogy ezzel már nem kell foglalkoznom ;)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.05.21. 10:38:14

szerintem is érdekes, hogy a 3. tetszett a legjobban. Még így is, hogy sokakkal ellentétben én nem tudom annyira lehúzni azt a részt se, mert nem volt az olyan rossz.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.05.21. 10:58:02

@doggfather: Persze, én sem mondom, hogy vállalhatatlan, de kb olyan, mintha a Batmaneknél a 2 Burton filmet lehúznánk, majd a Mindörökké Batmant éltetnénk :D Nem utálom Schumi alkotását sem, csak na... :D

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.05.21. 12:13:32

@REMY: épp ez az, hogy nem olyan. Az ellenállás végével csak az a baj, hogy sokat akart főnixet is, meg gyógyszert is, de egyébként az az első, és máig az egyetlen igazi x-men film ahol a "csapat" csapat, mert az x 1-2 gyakorlatilag rozsi és az x-men. :S a 1st class meg x-men origins magneto.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.05.21. 12:29:50

@doggfather: Pedig ha valamelyik filmet meg lehetne vádolni azzal, hogy sokat akart, az az X2. Abból a szempontból inkább csapat ott a csapat, hogy mindenkinek van saját kis története, karakterfejlődése, nincs hangsúlyos főszereplő. Meg eleve elég sokan vannak Magnetoékat is beleszámolva.
A Last Standben meg gyakorlatilag van Wolverine-Storm-Iceman, meg még egy-két mellékszereplő, akik korábban csak említés szintjén szerepeltek.

Egyébként szegény Storm-nak valahogy emléket kéne állítani, ott van minden filmben, de a forgatókönyvírók részéről olyan magasról van leszarva, hogy még az is túlzás lenne, hogy egydimenziós karaktert írtak neki.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.05.21. 13:02:51

@danialves: nem is akart berry már benne lenni a 3. részben a legenda szerint pont emiatt.

Az x2 sokat akart? lehet, de simán tudta is hozni. Egyébként nincs ott semmi sok, az x-fegyver program vs a mutánsok és kész.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.05.21. 13:13:42

@doggfather: Pont az a sok benne, hogy mindenkinek megvan benne a maga kis sztorija, és a végén már kb. 4 helyszín között ugrál a film. Direkt megnéztem, hogy 50 percig tart a nagy finálé. Ami így azért elég széttöredezett és lapos lett, de főleg akkor nagy a kontraszt, ha egymás után nézed a The Last Standdel. Ezen kívül viszont tényleg simán tudta hozni, persze lehet, hogy ide is csak egy kicsit összeszedettebb rendezés kellett volna, és nem történetileg volt a gond.
(OFF, de szigorúan az X1et és az X2-t nézve Singer nem éppen arról győzött meg, hogy valami nagy rendezőzseni lenne.)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.05.21. 13:59:35

@danialves: pont egymás után néztem őket, az asszonnyal felzárkóztatást tartottunk a múlt héten. :D

Szerintem a last stand széttörtebb.

Singer nem zseni az biztos, de eddig csak ő tudott igazán jó x filmet csinálni.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.05.21. 14:14:43

Amikor megláttam, az X1-re dobott 6-ost már felvontam szemöldököm, mert azért az a film simán van egy 7-es, egy erős hetes, aztán mondom no az ifiúr is valszeg az X2-t részesíti előnyben, nem hiába fejlődőképes, Lehet a JRCS-t azóta se látta, de határozottan van ok a reménykedésre.

Aztán sajnos továbbkattintottam, és MIAKURVANYÁM???? A Last Stand, az a rakás szar, a 8-as? Hááát, úgy látszik mégse a mai nap lesz az amikor danialves kap tőlem egy virtuális vállveregetést...

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.05.21. 14:25:25

@scal: Érdekes az biztos. Persze nem rosszból mondom neki, de nagyon furán látja a régebbi filmeket. Természetesen én elfogadom, mert mindenki más és más, csak ritkán találkozok olyannal, aki kb minden 10-15 évnél idősebb filmet lepontoz. :D (nyilván túlzás, de van benne igazság is)

Azért egy Kommandó kritikát megnéznék tőle :D :P

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.05.21. 15:03:47

@scal: Ezek után nem is tudom, mihez kezdjek az életemmel, teljesen összetörtem.
Meghajlok ilyen hatalmas érvek súlya alatt, mint hogy "hogy lehet 8 pontot adni rá".

@REMY: Csak el ne olvasd, amit írtam az Expendables-ről, mert a végén már ott fogunk tartani, hogy minden 3 évnél idősebb filmet lepontozok :P
Lehet úgy csinálni, mintha még mindig 2000-et írnánk, de attól még, hogy az a film menő volt akkor, a folytatásai vagy az elmúlt pár évben készült képregényfilmek agyonverik kb. minden szempontból.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.05.21. 15:16:02

@doggfather: Most nem is az X2-ről volt szó, azzal sok bajom nincs is a fentebb kifejtetteken kívül.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.05.21. 15:18:39

@danialves: értem én, csak az, hogy

"az elmúlt pár évben készült képregényfilmek agyonverik kb. minden szempontból. "

Tételesen nem igaz. Csak egy példa Szellemlovas 2. ;)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.05.21. 15:26:10

@doggfather: Valahogy úgy érzem, az első és az utolsó példa is az IM3, Thor2, AmKap2, TDKR, Kick-Ass, Bosszúállók sorral szemben. ;)
(Amihez nagy jóindulattal hozzá lehet csapni még mondjuk a Pókember rebootot is.)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.05.21. 15:28:24

@danialves: hát a thor 1-2nél az x filmek jobbak szerintem. Meg a hulk filmeknél is. Vagy a pókembereknél is (tobey vagy garfield mindegy is).

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.05.21. 15:31:59

@doggfather: A Thor 1-ről szó nem volt, azt inkább felejtsük is el. Hulk filmek meg azért nem az elmúlt pár évben voltak, mint ahogy az első Pókember-trilógia sem. Azok közül tényleg egyiket sem mondanám jobbnak a Kívülállóknál. (A folytatásairól pedig még mindig nincs szó ;))

Razzul 2014.05.21. 18:20:49

@REMY: Szerintem A kívülállók már a maga idejében sem volt túl nagy cucc. Az lehet, hogy azelőtt nem készültek igazi szuperhősös filmek, de hasonló akció blockbusterek igen. Lehetett volna már akkor is honnan meríteni egy jobb film megalkotásához.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.05.21. 19:56:46

@Razzul: annyira nagy cucc volt, hogy a képregényfilmek reneszánszát hozta el.

Razzul 2014.05.21. 20:07:31

@doggfather: Ja, mert ha az X-Men nem született volna meg, a 2002-es Pókember nem tette volna meg ugyanezt a hatást.

Nyílméregbéka 2014.05.21. 21:15:38

Én pont fordítva pontoznám, és gondolom ezzel nem leszek egyedül. :)

@danialves: "Valahogy úgy érzem, az első és az utolsó példa is az IM3, Thor2, AmKap2, TDKR, Kick-Ass, Bosszúállók sorral szemben"

Ezzel azt akarod mondani, hogy szerinted az Ironman3, TDKR, és a Kick-Ass2 is jobb volt az elődeinél? Vagy én értelmeztem rosszul? Remélem! :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.05.21. 21:23:50

@Nyílméregbéka: Ezzel azt akarom mondani, hogy az IM3, a TDKR és a Kick-Ass is jobb volt az X-Men 1-nél.

Nyílméregbéka 2014.05.21. 21:28:23

@danialves: Ja értem. Azt hittem hogy az I3 jobb mint az első rész, mert ezen meglepődnék. :)

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.05.22. 08:33:07

@Razzul: Ha az X-Men nem születik meg akkor nem biztos, hogy lesz Pókember... :)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.05.22. 09:36:25

@Razzul: nem sok értelme van az ilyen "mi lett volna ha" kérdéseknek.

Tény:

A szuperhősfilmek (marvel, elsősorban) a mozivászonra az x-men-nel indultak el. (Mert bár a Penge korábban volt, azt a hc rajongókon kívül nem nagyon tudta senki, hogy képregényhős)

Mivel ezt jól fogadta a közönség jöhetett a pókember, f4, daredevil, szellemlovas, megtorló.

Így igenis nagy cucc az első x film.

Razzul 2014.05.22. 17:06:21

@doggfather: Részben danialves kollégának is köszönhető a dolog.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.05.23. 08:15:31

@Razzul: ha nem azt mondta, hogy "ne vitatkozz már a hülyékkel" akkor ő is ügyes volt. :D:D

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.05.23. 19:51:56

@danialves: az IM3???? ami egy kihagyott ziccer? a Spiderman reboot, ami miatt minden kritikus menekült vissza Raimihez? a Thor 2, bocsánat Loki 2, ami Loki nélkül ugyan olyan rossz lenne mint az első rész, a TDKR elmaradt a TDK-tól, a Kick-Asst meg nem is tudom hogy lehetett ezek közé betenni (jah és annak is szar a vége)

ezeket MIND agyonveri még ma is az X2, de még az X1 is, ami ezek mellett szól az a sokat javult CGI, ami annyit javult, hogy egyik másik úszik a gejlben

amúgy tudom mihez kezdj az életeddel, nyomás megnézni a JRCS-t

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.05.23. 20:10:19

@scal: "Ezzel azt akarom mondani, hogy az IM3, a TDKR és a Kick-Ass is jobb volt az X-Men 1-nél."
->
"ezeket MIND agyonveri még ma is az X2"
Látom a szövegértésed még mindig a régi, úgyhogy nekem is van egy ötletem, hogy mihez kezdj az életeddel ;)

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.05.24. 17:08:46

@danialves: ne tereljél, az X2-t se kezeled helyén, azokra is áll ez a kijelentés, HA nem akkor írd csak le szépen :)
szal aki a Last Standet tartja legjobbnak az egyéb aljasságokra is képes

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.05.25. 15:57:58

@scal: Írtam valamit az X1 kapcsán, erre elkezdesz az X2-ről beszélni, és még én terelek... Mondjuk tőled már nem az első alkalom, hogy képtelen vagy felfogni, amit írok, úgyhogy emiatt abból automatikusan az én terelésem lesz...

Kicsit sajnállak már, hogy 10ből 9-szer csak magadat égeted itt, szóval adok egy tanácsot: amíg ennyire nem tudsz tartalmat tenni a nagypofájú hőzöngés mögé, addig ezzel csak a saját álláspontodat gyengíted, és nem azt, amit éppenséggel támadni szeretnél.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.05.25. 21:21:12

@danialves: égetés terén téged akárhogy is akarlak, sajnos nem tudlak utolérni

persze, hogy képtelen vagyok felfogni amit írsz, most is azt vizionáltam, hogy a Last Stand a legjobb X-men az eredeti trilógiából

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.05.25. 21:26:37

@scal: Sebaj, az a lényeg, hogy következetesen, egyáltalán nem terelve eljutottál odáig, hogy most már az első rész helyett a harmadikról beszélsz.
Persze azt a mondatot még mindig képtelen voltál felfogni, amire reagáltál, de jó szokásod szerint ez most már annyira irreleváns, hogy el is felejtetted, egyáltalán miért is jöttél ide.

Deepblue Noir (törölt) 2014.05.25. 23:05:26

@scal:

a last standben szerepelt ellen page, az előző kettőben pedig nem. íme egy érv.

Near93 2014.05.26. 21:01:54

Ki gondolta volna hogy Bryan Singernek esze ágában nem volt forgatni egy képregényfilmet. Mikor rá akarták bízni az első X-men filmet húzta a száját és azt mondta hogy neki a képregények egyáltalán nem komolyan vehetőek és ő valami olyat szeretne ami jobban üt.

Aztán végül sikerült megírni egy olyan forgatókönyvet, amire már rábólintott, és ezzel az új évezredre megreformálta a képregényfilm műfajt. :D

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.05.26. 21:11:33

@Near93: nah ezt még nem hallottam olvastam eddig. :D

Én azt hittem, hogy ő rajongó, mint whedon.
süti beállítások módosítása