Rust and Bone / De rouille et d'os (2012)
2013. január 18. írta: danialves

Rust and Bone / De rouille et d'os (2012)

Franciaország számomra sokáig az idióta vígjátékok, szánalmasan művészieskedő filmek, illetve Luc Besson agyszüleményeinek hazája volt, azonban az elmúlt években elindult egy olyan folyamat, amely visszaadta a hitemet a francia filmgyártás értékteremtő képességében. Kezdődött ez Jacques Audiard Prófétájával, majd folytatódott a méltán világhírű Életrevalókkal, és idén ismét Audiard jelentkezett egy remek alkotással.

Alain (Matthias Schoenaerts) a nyitó képsorokon 5 éves kisfiával egy vonaton kukázik, hogy legyen mit ennie. Ebből a kilátástalan helyzetből indul a nincstelen férfi, hogy nővére családjánál találjon szállást, illetve keressen munkát. Így biztonsági őr lesz egy szórakozóhelyen, ahol egy este összefut Stephanie-val (Marion Cotillard). A találkozásnak nincs hosszabb távú folyománya, egészen addig, amíg a lány egy szörnyű balesetet nem szenved, a lábadozás után pedig Alain-t hívja elsőnek. Innentől kezdve pedig egyre több időt töltenek együtt, mivel mindkettejük életében komoly változásokat eszközöl a másik jelenléte.

Kezdeném azzal, hogy kevés hibát lehet találni ebben a műben. A rendezésben a legutolsó apróságokkal bezárólag mindennek tökéletes helye van, kezdve a minimalistán megkomponált, szinte dokumentumfilmszerű pillanatoktól a legérzelmesebb momentumokig. A történet is jó, ugyan valamennyire kiszámítható, de kiválóan szolgálja a két főszereplő karakterdrámáját. És amellett, hogy a karakterek is remekül vannak ábrázolva, az őket alakító színészek sem maradnak le semennyivel, elsősorban Cotillard teljesítménye az igazán emlékezetes.

Azonban a fent említett kevés hibát is fel kell sorolnom: először is, óriási butaság volt egy Katy Perry számot beleilleszteni a filmzenébe. Tudom, hogy ez így most nevetségesen és szőrszálhasogatóan hangzik, de képzeljük el azt a zenei szerkesztőt, aki egy ilyen komoly és eredeti drámához Katy Perry üvöltözésbe hajló közhelyeit képzeli el tökéletes hangulati adalékként, a Firework c. szám formájában. Ez zenei ízléstől függetlenül borzalmas nagy mellélövés, és csak azért nem tudok elmenni mellette, mert számomra az egyik legjobb jelenetet tette tönkre. A másik ilyen problémám az volt, hogy bármennyire is remek rendező Audiard, hangulatot nem tud teremteni. Amennyiben nem a képernyőn látottakon agyalunk, az alkotás elég nehezen köt le, és igazából semmilyen atmoszférája nincs, hogy ezt áthidalja.

De összességében ez egy kiváló mű, amely manapság ritkán látható karakterdrámákat idéz meg, egy igen jó koncepcióval. Ajánlom mindenkinek, aki szeretne elszakadni a cukormázas hollywoodi valóságtól, vagy csak szimplán egy jó filmet szeretne látni. Afelett pedig ismét csak sajnálkozni tudok, hogy ilyen filmek nem kapnak bemutatást a magyar mozikban.

8,5/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr25024568

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

George baba 2013.01.18. 00:57:17

"méltán világhíres Életrevalókkal"??

George baba 2013.01.18. 01:31:12

szerintem az életrevalókat túlértékelik. közepes film, amit valamiért felkaptak. ezért tartom túlzásnak a méltán kifejezést :) a cikk ettől függetlenül tetszik :)

George baba 2013.01.18. 01:48:17

jó meg leszámítva ezt: "Franciaország számomra sokáig az idióta vígjátékok, szánalmasan művészieskedő filmek, illetve Luc Besson agyszüleményeinek hazája volt..." ezzel sem értek egyet mert Jeunet filmjei szerintem nagyon jók, illetve itt van a nem is olyan régi Srác a biciklivel, ami szintén egy remek darab lett, aztán egy másik remek film lett a Szilvás csirke is. Amúgy az életrevalókat szerintem a Taxi simán lehagyja.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2013.01.18. 07:33:20

@George baba: a francia filmek mindig is talányok lesznek. Egyedi stílusok van és egyedi felfogásuk. Vagy nagyon utálják őket, vagy nagyon szeretik őket. Számomra a francia újhullám egyenesen kínzás, míg a 90-es évektől imádom őket. Életrevalók meg egy hatalmas film.

Ez meg már beszerezve egy ideje ;)

George baba 2013.01.18. 14:15:13

@REMY: nem az újhullámra gondoltam, amikor a jó filmeket hoztam fel. én csak azt mondom, hogy az emberek miért mindig csak a közepes filmeket kapják fel és az igazán jókat figyelmen kívül hagyják. de persze ez csak személyes vélemény. :) ettől még lehet jó film az életrevalók :D
süti beállítások módosítása