Képregénykritika: Pozsgay Gyula: Az Öreg Tigris (2022), Az ifjú Oroszlán (2023)
2023. augusztus 21. írta: FilmBaráth

Képregénykritika: Pozsgay Gyula: Az Öreg Tigris (2022), Az ifjú Oroszlán (2023)

Két remek képregény

az_oreg_tigris.jpg

 

az_ifju_oroszlan.jpg

Két remek képregény. Pozsgay Gyula egy kiváló képregény alkotó aki egyáltalán nem mellesleg tatabányai, ezért számomra dupla öröm volt, hogy kézbe vehettem ezeket a gyönyörű kivitelezett alkotásokat, amelyek annak ellenére lenyűgöztek, hogy teljesen hidegen hagynak a repülőgépek és a légi csaták. Mert ezek a képregények fantasztikus erővel vannak megrajzolva, óriási tárgyi tudással megtámogatva, és olyan filmszerű ábrázolással kialakítva, hogy öröm lapozgatni őket. Lány lévén egyáltalán nem nyűgöznek le a gépcsodák, de ezek a repülőgépek olyan remekül lettek megalkotva, hogy nem tudtam levenni róluk a szemem. Aztán elkezdődtek a légi csaták, és visszatartott lélegzettel drukkoltam a főhősnek - aki Az Öreg Tigrisben nem más, mint a szerző nagyapja - , magával ragadott ez az elementáris erejű alkotás, tényleg olyan érzés volt, mintha filmet néznék. Két képregény, két teljesen más történet, ami összeköti őket, az a szerző mesterségbeli tudásán kívül a történelem, hiszen megtörtént eseteket dolgozott fel az alkotó. Döbbenetes erejű képeket kapunk, amelyek egy kerek egész történetet mesélnek el, szépen megrajzolva és jól megírva. Szinte mi is ott ülünk a pilótákkal a repülőgépekben, együtt lélegzünk velük, drukkolunk nekik, és dobjuk el az agyunkat azon, hogy milyen légi ütközetekben vettek részt. Nekem természetesen a bánhidai csata lett a kedvencem - naná, mert az Tatabányán játszódik -, de kikerekedett szemekkel néztem a többi légi harcot is. Dacára annak, hogy történelemfüggésben szenvedek, eddig nem sokat tudtam ezekről az eseményekről, ezért jó sok új információval gazdagodtam. Mindenkinek ajánlom ezeket a nagyon szép és tartalmas képregényeket, akik érdeklődnek a légi csaták iránt, vagy szeretnénk egy különleges élményben részesülni, hiszen a műfajban nem sok ilyen témával foglalkozó kiadvány került megjelenésre.

Pozsgay Gyula nagypapájának igaz történetét meséli el az Öreg Tigris, amely nem több és nem kevesebb, mint egy légi csata bemutatása. Az ifjú Oroszlán egy hősi halált halt pilótának állít emléket, itt már több harcot láthatunk, ugyanolyan magas színvonalon megrajzolva, mint a másik képregényben.

Pozsgay Gyula munkáit először egy francia kiadó adta ki, hogy aztán a Képes Krónikák stábjának tagja legyen, amúgy Tatabányán él és alkot. Mivel jómagam szintén ebben a városban élek, ezért nyilván érdekelt a munkássága, és nagyon kíváncsian vettem a kezembe ezeket a képregényeket. Kicsit szkeptikus voltam, hiszen tényleg nem az én műfajom a történet, de hamar belefeledkeztem a remekül megrajzolt történetekbe, amelyekből sokat lehetett tanulni a repülőgépekről és a történelemről, hiszen valóban megesett eseményeket mutat be a szerző. Óriási háttértudás kellett ezeknek a rajzoknak az elkészítéséhez, amelyeket nem volt rest megszerezni az alkotó, aki kivételes munkát tett le az asztalra. Rengeteg technikai és műszaki ismeret volt szükséges ahhoz, hogy ezek az élethű repülőgép képek elkészüljenek, és egyáltalán nem mellesleg óriási munka lehetett ilyen dinamikussá alkotni a rajzokat, a filmszerű hatás elérése nyilván nem volt könnyű, ráadásul ezek a jelenetek tényleg gyönyörűek, bizonyosan sok időt és energiát kellett belefektetnie az alkotónak.

Már a borítók is lenyűgözőek, és ezeket csak tovább fokozzák a képregény belsejében található képek, amelyek egytől egyig nagyon szépek és kifejezőek. Ezek macsó darabok, romantikának helye itt nincs, ez bizony kőkemény akció a javából, elsősorban azoknak ajánlom, akik ezt szeretik, de én vagyok a bizonyíték arra, hogy a hölgyek is kiválóan szórakoznak rajta, vagyis mindenkinek érdemes a kezébe vennie ezeket a különleges kiadványokat. Szerintem nagyon érdekes, hogy valós történeteket mutatnak be ezek a fantasztikusan kivitelezett képregények, ráadásul nem túlságosan közismerteket, ezért rengeteg új információt tartalmaznak. Unalom kizárt, ezek nagyon akciódús alkotások, itt folyamatosan történnek a dolgok, nincs üresjárat, óriási kalandokat, nagy légi csatákat láthatunk, rendkívül látványos kivitelezésben. Mindkét képregény érdekes, tartalmas és nagyon szépen megrajzolt, a külcsíny és a belbecs egyaránt magas színvonalú.

Alapjáraton valóban hidegen hagynak a repülőgépek, most azonban azon kaptam magam, hogy a technikai információkat silabilázom, és kíváncsi vagyok mindenre, amit ezekről a gépszörnyekről tudni lehet. Vagyis nagyon érzékletesre sikeredett a kivitelezés, még nekem is gyorsabban kezdett dobogni a szívem, miközben a légi csatákat néztem, mert ez bizony nagyon érdekes volt, hatásos - de nem hatásvadász - képek sorakoztak a szemem előtt. Igényes és kimunkált darabok, amelyeket öröm kézbe venni és olvasni, könnyű beleveszni az események sodrába. Sok csatának állít emléket, azt pedig különösen érdekesnek találom, hogy a szerző a saját nagyapja kalandjait örökítette meg képregényes formátumban. Szép és művészi kivitelezés várja azokat, akik adnak egy esélyt ezeknek az alkotásoknak, mindenképpen érdemes rájuk szánni az időt, mert színvonalas kiadványokról van szó, amelyekből sokat lehet tanulni.

10/10

A képregényeket a szerző jóvoltából volt lehetőségem elolvasni.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr9918191905

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása