Robert Eggers napjaink egyik legnagyobb ígéretű, újhullámos indie-horror rendezője. A köztudatba a 2015-ös A boszorkánnyal robbant be, amely film nem csak Eggers-t indította el karrierje útján, hanem a fiatal színészgeneráció egyik legizgalmasabb arcát is, Anya Taylor-Joy-t, aki Az északiban újra együtt dolgozhatott a rendezővel. 2019-ben pedig megjelent a talán leginkább elvont, legművésziesebb alkotása, A világítótorony, ami erős atmoszférája és szimbolizmusa mellett leginkább a Robert Pattinson-Willem Dafoe páros káprázatos alakításáról marad emlékezetes. Az északi esetében pedig minden eddiginél nagyobb költségvetéssel dolgozhatott, lássuk, hogy sikerült eme vérgőzös viking történet.
Egy viking törzs királyát annak fivére öli meg, így átvéve a trónörökösi helyet tőle. A néhai uralkodó fia szemtanúja lesz az eseményeknek, és elhatározza, ha törik, ha szakad, bosszút áll azokon, akik felelősök az apja haláláért.
A szinopszis alapján is leszűrhető, hogy ez egy szögegyenes, klasszikus bosszúsztori, és ebből a szempontból a film nem is árul zsákbamacskát. A főhőssel együtt eljutunk A pontból B pontba, mindezt az eggers-i hangulatteremtés köntösébe bújtatva. A rendező nem is hazudtolja meg önmagát: Az északi lenyűgöző képi világgal rendelkezik. Impulzív operatőri munka jellemző szinte az egész filmre, ami ugyanúgy ámulatba tudja ejteni a nézőt a 120. percben is, mint a játékidő legelején. Hangvételét és stílusát tekintve talán ez a legközönségbarátabb Eggers-mozi, persze nem kell aggódni, így is akadnak bőven szürreális, túlvilági ihletésű, bizarr jelenetek is. Arról nem is beszélve, hogy az egyes szegmensek igencsak kegyetlenek és erőszakosak, de szerencsére ez nem válik öncélúvá, hanem az autentikus, skandináv kultúrát hivatottak reprezentálni.


Idő lett volna bőven arra, hogy Eggers kiaknázza ezeket a lehetőségeket, ő azonban inkább a vizuális történetmesélés mellett tette le a voksát. Hagyja, hogy a képek meséljenek, amik szépek, látványosak, de nem tudják elvonni a figyelmet teljes mértékben a fentebb említett hiányosságokról. Érzésem szerint az időhúzás is gyakori tünete a filmnek, gyakran önismétlődőek a jelenetek, amik szintén nem teszik túl színessé az összképet. Arról szó nincs, hogy ez egy rossz film volna, egyszerűen csak más történetmesélési eszközöket használ, mint amire talán számítani lehetett.
Végszó: Mint moziémény, Az északi egészen lenyűgöző. Hipnotikus zenéjét és szuggesztív képi megoldásait érdemes a nagyvászon előtt átélni, azzal viszont számítani kell, hogy nem egy kapkodós alkotás, és túl sok kapaszkodót sem ad a nézőnek. Érdemes megnézni, de az előző filmek után kisebb csalódásnak érződik.