Könyvkritika: R. J. Hendon: Médák (2021)
2021. december 15. írta: chipolino

Könyvkritika: R. J. Hendon: Médák (2021)

Izgalmas és elgondolkodtató sci-fi egy „szép új világban”

img_medak_blog.jpg

Borzasztóan szeretem ezt a sorozatot, nem titok, hogy az első kötet, a Korcsok (kritika itt) az egyik kedvenc könyvem, és a tavalyi előzménykötet, a Gyomláló (kritika itt) is bekerült az éves TOP10-embe. Most végre itt van az Overtoun-trilógia második kötete, amely azonban az én olvasatomban elég markánsan különbözik az előző könyvektől. Na nem színvonalában; R. J. Hendon még mindig kimagaslóan jól ír, ez a kötet azonban hangulatában, építkezésében és a hangsúlyainak elhelyezésében számomra merőben más volt, mint az eddigiek.

Rany Seren tizenkét éve él az Overtount vezető Mentmore-család tagjaként, amikor végre elhagyhatja a várost, és férje oldalán Jurába mehet diplomáciai látogatásra. A találkozót félbeszakító rejtélyes támadás azonban nemcsak a városok közötti kapcsolatokra, hanem az egész élővilágra veszélyt jelenthet. Rany megpróbál hazajutni, hogy válaszokat kapjon, mielőtt késő lenne. Eközben a médák, Overtoun mesterségesen létrehozott, gyermeki testben élő munkásai emlékezni kezdenek… A háttérben pedig egy régmúlt, mindent megváltoztató erő is ébredezik.

Őszinte leszek, úgy érzem, ennek a kötetnek nem én vagyok a célközönsége. Egyrészt kifejezetten nyomasztónak és depresszívnek éreztem a hangulatát: a szereplőkkel semmi jó nem történik egész végig, ellenben folyamatosan megtámadják, fogságba ejtik, kínozzák őket, menekülniük kell, éheznek, rosszabbnál rosszabb dolgok derülnek ki számukra. És ez még csak Rany és Ayers, a médákról ne is beszéljünk. Másrészt a hangsúly ebben a kötetben a karakterekről áttolódott a világépítésre, ami (sokszor leírtam már) engem legtöbbször hidegen hagy. Sokkal inkább érzem sci-finek ezt a kötetet, mint a korábbiakat, és valóban lenyűgöző a háttér és a setting, érzékletesek a leírások, bámulatosak az aprólékosan kidolgozott részletek, nekem viszont nagyon hiányzott a karakterfejlődés.

Nem hittem volna, de egyszerűen képtelen voltam kedvelni Ranyt ebben a kötetben. Senki más sem került érzelmileg közel hozzám, így viszont nem tudtam érdemben kapcsolódni a történésekhez. Ranynak és Ayersnek nem sok szerepe van a dolgok alakulásában, az egyetlen súlyos döntést a polgármester asszony hozza meg, ő viszont olyannyira mellékszereplő, hogy rám semmilyen hatással nem volt az egyébként sorsdöntő és tragikus elhatározása. Az Epilógus előtti utolsó fejezetben, azon a másfél oldalon szinte több érzelem van, mint az egész kötetben… Könnyes szemekkel olvastam azt a fejezetet, és messze nem csak a viszontlátás miatt.

Az olyan apróságok, mint a karakterekhez való érzelmi hozzáférés valószínűleg csak az én szőrszálhasogatásom, de kicsit úgy érzem, mintha az eddigi kötetekben végig jelen lévő humanizmus is eltűnt volna. Nekem itt hiányzott az emberekbe, az emberségbe vetett hit – hogy nem csak félelemből, számításból vagy a lelkiismeret megnyugtatása céljából lehet egymásnak segíteni, hanem létezik még kedvesség, együttérzés, és ami a végső: irgalom.

A cselekményvezetés remek, R. J. Hendon nagyon jó érzékkel hagy függővéget, a két szálon futó események és a jelen és múlt közötti ugrálás is szépen simul a narratív keretbe. Az atmoszférateremtés az egyik nagy erőssége a regénynek, a mesterséges világ egészen hátborzongató. Megkapó a kontraszt a jurai paradicsomi állapot és az épülő „szép új világ” között, viszont valószínűleg ez is rátett egy lapáttal, hogy nyomasztónak éreztem a kötetet. Roland gyönyörűen ír, a mondatok szépen gördülnek, és nagyon jól érez rá az emberek közötti dinamikára, a párbeszédek például kivételesen életszerűek. Libabőrözős élmény, amikor Rany a Gyomlálóra emlékezik, és valójában ez egy remek regény tele feszültséggel, izgalommal és titkokkal. Nagyon kíváncsian várom a befejező kötetet.

 

8/10

A kötetet a Főnix Könyvműhely jóvoltából volt lehetőségem elolvasni.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr2216781648

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása