Sorozat: Terror / The Terror - 1. évad
2018. június 14. írta: Werewolfrulez

Sorozat: Terror / The Terror - 1. évad

az alaptétel változatlan: "a könyv mindig jobb mint a mozgóképes feldolgozás"

the-terror-francis-harris-john-hinds-1.jpg

FroG írása a sorozat első két epizódjáról itt olvasható

Abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy a Dan Simmons Terror című kötetét párhuzamosan tudtam olvasni a könyvből készült sorozat megtekintésével. Ilyen még sohasem történt velem, és talán nem is fog. Hol a könyvben jártam előrébb, hol a mozgóképes változat ismertetett meg valamely fordulattal. Most, hogy ez a rendhagyó befogadói élmény lecsengett, és mindkét médiumban megismerkedtem a Terror és az Erebus hajók északi felfedezőútjának tragikus történetével, meg kell mondjam, hogy egyszerűen nem tudok napirendre térni a sorozatot kísérő lelkendező kritikák és az általam irreálisan magasnak tartott imdb (8.2) pontszám felett. Mit szeretnek ebben az emberek? Ennyire kevesen olvasták az alapjául szolgáló könyvet? Csak én látom a kihagyott ziccereket és a megcsonkított mondanivalót?

Persze nem katasztrofális a sorozat, de a regény nyújtotta élménytől fényévekkel elmarad az, amit a mozgókép kínálni tud. A casting mondjuk nagyszerű, a veterán sorozatszínészek (Jared Harris a Mad Menből, Tobias Menzies és Ciarán Hinds a Trónok harcából) kiválóan teljesítenek, ezen a téren nem lehet belekötni a sorozatba. Még a látványra is azt mondom, hogy a tévésorozatos keretekhez képest teljesen vállalható és hangulatos lett a kivitelezés, különösen a sarki fény által megvilágított hómezők képe volt megkapó. A helyenkénti véres jelenetek (amputációk, csonkolások) is nagyon valósághűek és húsbavágóak voltak, és a CGI szörnyeteg megvalósítása is tűréshatáron belül maradt.

A külcsínyen kívül azonban minden másban találtam hibát, nem is keveset. Ahogy a könyv, úgy a sorozat is rengeteg szereplőt mozgat. Amíg az írott alapban Dan Simmonsnak sikerült a karaktereket bravúrosan bemutatnia, és még a súlyozni is tudott közöttük, addig a sorozatban ez korántsem esik ennyire a talpára. A sok karaktert képtelen lettem volna számon tartani, ha nem olvastam volna a regényt, a számtalan szakál-vokál matróz és tiszt összemosódk, csak a legfőbb szereplők különíthetőek el, és azok is a inkább a kinézetük, mint a jellemvonásaik vagy a múltjuk miatt.

A dramaturgia szintén hagy kívánni valókat maga után. Néhány kivételtől eltekintve az ez egyes epizódok abszolút nem nyújtják a "kerek egész" érzetét, az első pár résznek egyáltalán nincs semmiféle íve. Az évad végére azért összekapja magát a forgatókönyvírói brigád, de ez már nem változtat azon, hogy az alapanyag ismeretében ennél sokkal feszesebbre és hatásosabbra is lehetett volna írni a sorozatot.

the-terror-episode-1-review.jpg

Az írott alap és a mozgóképes feldolgozás viszonya kapcsán válik a mindkét verziót ismerő néző igazán szomorúvá. A cselekménybeli változtatások sajnos a történet és a mondanivaló lebutítását eredményezték, pedig álláspontom szerint a sorozat jelentette terjedelmi keretek között ez nem minősíthető indokoltnak. Néhány  példa: míg a könyvben a jegesmedve-szerű szörnynek komolyan kibontott szerepe és mitológiája van, addig a sorozatban ez a szál csak látszólag építkezik (Némaság kisasszony jeleneteivel, a lélekszívás pillanataival), végül sohasem kerül rendesen megmagyarázásra a rémség kiléte, és az utolsó részben az is csorbul, hogy a fagyos vadon "avatárjaként" a lény mozdíthatatlan és legyőzhetetlen természeti erőt jelképezne. Aztán ott van a SPOILERVESZÉLY miatt e helyütt meg nem nevezhető "túlélő" tiszt figurája is, aki a mozgóképes verzióban nem a születésével magában hordozott különlegessége  (ergo a vadonhoz való misztikus kötődése) és saját teste egy darabkájának feláldozása miatt válhat kiemelkedő, a tájjal szimbiózisba lépő szereplővé, hanem a nyelvtudása és vak szerencséje miatt - ergo a szereplő által bejárt út és a mondanivaló (a vadon változtathatatlan, az embernek kell változnia a túléléshez) is kurtábbá válik. További fájdalmas változtatások: Magnus Manson, az Egerek és emberekből kölcsönzött "élő fegyver" karakter bántóan elsikkad. Cornelius Hickey mélységesen emberi gonoszságát az írógárda egy teljesen felesleges fordulattal (SPOILER: ő nem is igazi matróz) elszeparálja a legénységtől, pedig pont az lenne a helyzet lényege, hogy az egyszerű matrózokból válik őrült a nyomás hatására... Azt, hogy a könyvben felbukkanó, és az értelmezésnek új rétegeket adó irodalmi referenciák a minimumra lettek vágva (bye-bye Hobbes!), már nem is minősítem.

Az eredeti történeten végrehajtott változtatások, butítások, szelektálások után végül mi maradt? Egyrészt a pazar körítés a veszedelmes tájjal és kiváló díszletekkel, másrészt a történet váza, tehát egy olyan pszichologizáló kaland történet, ami elsősorban az emberi lélek és morál torzulását mutatja be a szélsőséges körülmények között. Horrorként néhány gore pillanat az, ami ütni tud, de a feszültségkeltés csak korlátozottan működik, mivel a néző számon tartani sem tudja a sok szereplőt, nemhogy izguljon értük. Nem mondom, alkalmanként ez a csupasz "váz" is tud szórakoztató lenni, de a könyvben meglévő "díszítés" nélkül a végeredmény már nem egy közel zseniális alkotás, csak maximum egy korrekt produkció.

Kár érte.

6,5/10

A sorozat teljes adatlapja a MAFAB oldalán

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr6414006740

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hunormagor84 2018.06.14. 06:19:59

Nagyon egy véleményen vagyok. Én tudatosan elsőnek a könyvet olvastam el, ami számomra magával ragadó élmény volt.
Viszont korábbi tapasztalatok alapján én eleve elvárások nélkül egyben néztem meg a sorozatot.
Sajnos nem egy dimenzió. A karakterek változásai minden előzmény nélkül mennek végbe, de ez lenne a legkisebb gond.

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2018.06.14. 08:53:41

@hunormagor84: lehet generációs dolog, hogy közös véleményen vagyunk. (ha tényleg '84-ben születtél ;) )

Harley 2018.06.14. 09:58:52

Vélhetően az alkotói szárnyalásnak némi keretet szabott a költségvetés

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2018.06.14. 14:02:01

@Harley: Érdekes, hogy amihez nagyobb pénz kellett, az pont működik a sorozatban. A látvány patent, vannak viszonylag "neves" színészek, stb. Ami hiányzik, ahhoz nem kellett volna sok dollár, mert pl. a Hobbes-referenciához csak néhány szóval több kellett volna Crozier szájába, Magnus Mansonhoz csak egy nagyobb darab színész, és egy kicsit másabb forgatókönyv kellett volna, de semmi nagyobb money shotot nem igényelt volna a dolog. Itt inkább olyasmire gyanakszom, hogy az alkotók nem bíztak abban, hogy a tévénézőt érdekelni fogják a szépirodalmi hivatkozások meg effélék...

G_Norton 2018.06.14. 22:32:11

Aki olvasott egy Dan Simmons-kötetet, az a sorozat láttán sejtheti, hogy tuti rengeteg érdekes dolgot kihagytak, mert vagy nem fér bele, vagy nem tudják "beleírni" hogy hasonló hatást keltsen, illetve csak 10 részük volt rá, hogy kezdjenek valamit.

SPOILER

A sorozat elején nagyon tartottam tőle, hogy szörnyfilm lesz az egészből, szerencsémre rám cáfoltak. Csak a sorit megnézve egyáltalán nem volt borzalmas, jó volt, nekem tetszett. Az nem, hogy a karaktereket tényleg nem volt könnyű megjegyezni, és Tuunbaq is csak úgy félbe lett hagyva.

Ami tetszett és totál sokkolt, az a vége. És nem az, hogy Crozieren kívül mindenki meghalt, hanem a tény, hogy Croziernek ezt végig kellett néznie. Élete legnagyobb kudarca, és végig _kellett_ néznie, hogy minden egyes rábízott ember szörnyű halált hal az ólommérgezéstől, éhezéstől, Tuunbaqtól, az őrülettől. Mondhatni, hogy jól "megtréfálta" ezzel a sors. (És persze nem derült ki, hogy az egyik fazon miért dekorálta ki a fejét nyakláncával, de gondolom a könyvben benne van.) És mindez nem sikerülhetett volna Jared Harris alakítása nélkül, aki mindent el tudott játszani, zseniális volt. Hinds-ből többet is elnéztem volna, Menzies is rendben volt, Nagaitis-ről remélem hallunk még a jövőben.

A könyvet is el fogom olvasni, a Hyperioni énekek és a Káli dala után mindenképp el kell. Sajnos az előbbi is feldolgozhatatlan ebből a szempontból (ki ismeri a költő Keatset és a munkásságát?), utóbbiból azonban lehetne egy fasza horror-thriller.

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2018.06.14. 22:54:05

- A nyakláncos dekoráció nekem nem rémlik a könyvből, szerintem ott nincs ilyesmi.

- A Hyperionból szvsz kiváló sorozatot lehetne csinálni. Ha a nézők fel tudták fogni, hogy a Lost-ban egyes szereplők filozófusok neveit viselik (Locke, Hume), akkor Keats sem feltétlenül zsákutca. Hihetetlenül jó lenne, ha valaki egy sorozat hatására kezdene Keatset olvasni...

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2018.06.14. 22:55:41

@G_Norton: lsd. fentebb + Jared Harris tényleg atomjó volt!

G_Norton 2018.06.15. 00:12:11

@Werewolfrulez: Hát ugye elvileg készül belőle egy sorozat, 3 vagy 4 éve jelentették be hogy Bradley Cooper akar belőle sorozatot csinálni amiben szerepelne is, azóta semmi. Nem csak egy ütős forgatókönyv kéne (én tátott szájjal olvastam az első történetet, az a csattanó basszus), hanem valami istenkirálypríma látványvilág is. Ha nálam lenne a Hyperion jogai, én nem apróznám el, dobálnám bele a százmilliókat meg a rajongó filmeseket, hogy csinálják meg.

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2018.06.15. 00:23:46

@G_Norton: ma már van pénz a sorozatokra is, szóval reménykedjünk, hogy tényleg lesz sorozat a Hyperionból, és minden szempontból minőségi is lesz.
süti beállítások módosítása