Antológiasorozat lévén nem teszek nagy megállapítást a Black Mirror kapcsán azzal, hogy a mű sosem adott egy egységes színvonalat, hiszen minden egyes epizódnak újra el kellett nyernie a nézők kegyeit, a számos különböző műfaj és megközelítés miatt pedig még az sem mondható, hogy a közönség ízlése feltétlenül egybevágott volna a részek kapcsán. Azonban számomra egyértelműen felismerhető az időszakosan jelentkező kifulladás a szérián - ami sajnos éppen a negyedik évaddal vált időszakossá. Charlie Brooker ugyanis remekül indította alkotását, de a második szezonon már érződött az enerváltság. Három év szünet azonban elég volt ahhoz, hogy az Black Mirror-epizódok számára megduplázó harmadik évad újradefiniálja a sorozatot, és tekintve, hogy most egyetlen év leforgása alatt kellett volna ugyanezt a bravúrt megismételnie, nem kell meglepődnünk azon, hogy ez nem sikerült.
A negyedik szezon alapján tehát újra azt a következtetést vonhatjuk le, hogy a széria kezd kifogyni a szuflából, és Charlie Brooker fantáziájának is vannak korlátjai. Nem feltétlenül ötletek terén: bár itt is mintha feltűnne egy kis önismétlés, a legújabb 6 epizód szokás szerint izgalmas technológiákat vonultat fel, a probléma sokkal inkább azzal van, hogy a sorozat írója hogyan aknázza ki ezeket. A Black Mirror ugyanis hiába szeretik úgy megragadni, mint a technológiai fejlődéstől visszariasztó mesék füzérét, a széria alapvetően azzal lett híres, hogy ezeket a jelenségeket úgy tudja megragadni, hogy azok valójában az emberi pszichológiáról tegyenek állításokat, hősei saját gyarlóságukba bukjanak bele. Például visszajátszható emlékekkel a féltékenységről, a halott szeretteinket tovább játszó robotokkal a gyászról, a Nosedive mindent meghatározó értékelési rendszerével pedig a közösségi médiában mutatott hamis képekről mesélt Brooker.
Ez hiányzik most a részek többségéből: a Jodie Foster rendezte Arkangelben például még ugyan megvan erre az igyekezet, de a történet rendkívül lagymatag stílusban csak a legkézenfekvőbb konklúziókig jut el. A John Hillcoat kezébe adott Crocodile pedig meseszép izlandi tájai ellenére is az eddigi legfantáziátlanabb Black Mirror-epizód, egy szokványos "bűn és bűnhődés"-történet, messziről látható végső csavarral. A Metalhead meg egyszerűen csak olyan, mintha a Neill Blomkamp-féle OATS Studios gyártotta koncepciófilmek egyike lenne, csak most 20 helyett 40 perces hosszal. A Black Museum pedig nemcsak külsőségeiben idézi meg a korábbi Black Mirror-részeket, félig-meddig egyetlen univerzumba terelve őket easter eggjei révén, de narratívájában is egy az egyben Brooker korábbi manírjait sorolja fel, gyakorlatilag a White Christmas újrahasznosított változatát adva elő. (És sokakkal ellentétben én a White Christmast sem tartom az egyik legjobb epizódnak.)
A maradék kettő rész viszont nemcsak méltó a Black Mirror márkanévhez, de egyenesen a széria legjobbjai között követelnek helyet maguknak. A U.S.S. Callisterben a zsenialitásnak csak az első foka, ahogyan Brooker (és társírója, William Bridges) a Star Trek-paródiába oltott MMORPG szabályrendszerét megteremti, ahogyan az intertextualitással játszadozik (hogy például miért tudja egy az egyben megidézni a 70-es évek gagyi alakításait), viszont sokkal inkább figyelemre méltó, hogy a végeredmény ironikus módon éppen a geek-kultúra kevésbé szimpatikus vonásaira reflektál igencsak szellemesen.
A Hang the DJ-t pedig minden további nélkül nevezhetjük a negyedik évad San Juniperojának, a hasonlóságok ugyanakkor kimerülnek annyiban, hogy ezúttal is egy remekül megírt romantikus történetről van szó. Brooker itt már konkrétan a párkeresést veszi górcső alá a maga technológiavezérelt stílusában, egy-két áthallást talán A homárból is kölcsönözve a tökéletes partner megtalálásáról szóló világának megalkotásában. A San Juniperohoz hasonlóan a Hang the DJ is hibátlanul érzékelteti hősei egymásra találását, állít eléjük emberfeletti kihívásokat, egyszóval végigjár egy elképesztően sokoldalú és hiteles érzelmi skálát. (Egyébként Charlie Brooker mintha szerelmesfilmek írásában jeleskedne a legjobban a Black Mirror tudományos fantasztikumába szőtt számos műfaj közül.)
Azaz hiába érezni a kifulladás szagát a sorozaton, azért teljesen temetni még nem kell. A Black Mirror igenis képes megújulni, fejlődni, pusztán nem ilyen ütemben, évente hat darab, egész estés játékfilmnek is beillő epizódot szállítva. Brookernek a folytatás előtt mindenképpen fel kéne egy kicsit töltődnie, esetleg mostantól több társírót bevonnia, hogy a Black Mirror újra friss, úttörő széria lehessen, és ne éppen saját magát merevítse klisévé.
A Black Mirror teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán