Lassan véget ér a nyári szabadság, kezdődik újra a mókuskerék, most egy jó ideig megint csak képzeletben járhatunk messzi tájakon. Sokunk álma egy világ körüli út, amiben lássuk be, Phileas Fogg a szaktekintély, hiszen emberünk 80 nap alatt abszolválta a feladatot, igaz, hogy csak Verne Gyula képzeletében és még bőven a repülőgép előtti korszakban, de akkor is. A kalanddús regénynek a filmváltozata lett klasszikus, a belőle készült rajzfilm-sorozat is felejthetetlen, de a Pierce Brosnan főszereplésével készült tévésorozat is bőven megér egy vasárnap délutánt. Látványos, hangulatos, romantikus, izgalmas, mégis elsősorban a színészi alakítások miatt érdemes megnézni, és a szinkron is nagyon jól sikerült, ha nem vágyunk másra, mint egy kis felhőtlen kikapcsololódásra, tökéletes választás még ma is. Picit megrágta már az idő vasfoga (látszanak a trükkök, kicsit megfakult már a gyerekkorban olyannyira lenyűgöző élmény), de még mindig a nagybetűs KALANDOT kínálja a nézőjének ez a jó kis minisorozat.
Phileas Fogg (Pierce Brosnan) nemcsak tökéletes angol úriember, hanem a pontosság és a kiszámíthatóság megszállottja is. Egy kártyacsata hevében fogadást köt arra, hogy 80 nap alatt megkerüli a Földet, és a parti befejezése után már útra is kel frissen felvett inasával, Passepartout-val (Eric Idle). Rengeteg kaland várja hőseinket, miközben versenyt futnak az idővel, le kell gyűrniük az előttük tornyosuló akadályokat, és akkor a szerelemről még szó sem esett...
Egy angol úriember sohasem veszíti el a fejét, kerüljön akármekkora slamasztikába, mindig udvarias a hölgyekkel, de ha kell, megmutatja a nagy szájú amerikai cowboyoknak, hogyan kell előkelően földbe döngölni az ellenfelet. Phileas Fogg a legvadabb indiai dzsungelben is meg tudja őrizni a hidegvérét, kivéve ha egy szép fiatal özvegy máglyahalálát kellene végignéznie, ez már neki is sok, és szokásától eltérően nem túl átgondoltan, de annál látványosabban megmenti a szépasszonyt, inasa tevékeny közreműködésével. Aztán persze szépen lassan beleszeret, amelyet még magának is nagyon nehezen vall be, nemhogy a hölgynek, mert a szív útjai zegzugosak, amelyeket elég nehéz átlátni az ő racionális agyával. A forgatókönyv egyik legjobb húzása volt, hogy nagyon jól kidolgozták, hogyan talál egymáshoz lassan, de biztosan Auda hercegnő és Fogg. Kár, hogy a hercegnő karaktere nem kapott akkora hangsúlyt a történetben, mint lehetett volna, így Julia Nickson főleg arra lett kárhoztatva, hogy gyönyörű száriban és ékszerekben premier plánban szép legyen, és csak keveset láthatunk abból a csillogó intellektusból, amellyel elvileg lenyűgözte a megrögzött agglegény főszereplőt, és eléggé passzív szerepet kapott az akciójelenetekben, de hát ez a történet és a sorozat még a mostanában tomboló girl power előtt született, és ahhoz képest egészen jól sikerült árnyalni a karaktert. Én ilyen szempontból konzervatív vagyok, nem kell mindig a lányoknak szétrúgni a rosszfiúk hátsó felét, felüdülés tud lenni egy igazi gentleman, aki kötelességének érzi, hogy megvédje álmai hercegnőjét minden reá leselkedő veszélytől.
Egy régen letűnt világba tehetünk időutazást, a viktoriánius Anglia minen szépségét és rútságát megkapjuk szelidített formában a pofinkba, miközben a korszak olyan ismert személyiségeivel is összefuthatunk, mint Sarah Bernhardt, vagy Jesse James. Miközben a jó öreg Londonban mindenki a teáját iszogatja, Fogg és útitársai, Auda hercegnő, Passepartout és Fix nyomozó olyan egzotikus helyszíneken fordulnak meg, mint India, Burma, de nem marad ki Párizs és Olaszország, és természetesen a Vadnyugat sem. Miközben gőzhajóról vonatra - időnként elefánthátra, riksára és lovaskocsira - szállunk, mesés tájakon barangolunk, és a világ kikötőiben csatangolunk, űzzük a kalandot, szurkolunk hőseinknek, különös módon egyre biztosabbak leszünk abban, hogy mindenhol jó, de legjobb otthon, főként akkor, ha van kivel megosztani. A hosszú úton barátságok kötettetnek, életre szóló élményekre tesznek szert a szereplők, akiket megváltoztat a sok kaland, mindenkinek fejlődik a jelleme, természetesen pozitív irányba. A sorozat ugyan időnként előtérbe helyezi a látványt a történet ívével és a párbeszédekkel szemben, de összességében mégis egy szórakoztató minisorozatot kapunk, amelybe még ma is simán bele lehet feledkezni.
Pierce Brosnan tökéletes választás volt a főszerepre, kiválóan alakítja a makulátlan angol úriembert, aki mindig ura a helyzetnek, kivéve, amikor egy szép fiatal özvegyet kellene megértenie. Eric Idle lubickol Passepartout karakterében, franciás sikkel terelgeti gazdáját az érzelmek útvesztőjében, miközben méltó társa lesz a kalandokban. Peter Ustinov Fix nyomozóként tragikusan komikus jellemet formál meg, Julia Nickson azonban főleg csak a szépségét adta a sorozat sikeréhez. Lee Remick-nek és Christopher Lee-nak csak epizódszerep jutott, mégis emlékezetes alakítást tudtak nyújtani.
Felhőtlen kikapcsolódást kapunk ettől a nem mostanában készült sorozattól, amelytől nem idegen a társadalomkritikai él sem, de csak annyira, hogy ne feküdje meg túlságosan a néző gyomrát. Nincs hiány akcióból, humorból, érzelemből, látványos és érdekes helyszínekből, izgalmas kalandokból, bár időnként kicsit erőltetett módon kerülnek hőseink olyan helyekre, mint pl. a Tiltott Város, de ennél nagyobb bajunk ne legyen. Szerethető kis sorozat, amely nem veszi magát túlságosan komolyan, igazi felüdülést tud nyújtani az utolsó meleg nyári napokon.
8/10
A 80 nap alatt a föld körül teljes adatlapja a Magyar Filmes Adatbázis (Mafab) oldalán.