Damien Chazelle esete a túl emberfeletti filmekkel
2017. február 21. írta: danialves

Damien Chazelle esete a túl emberfeletti filmekkel

Tavaly májusban egy remek írás jelent meg elsősorban a The Revenant és a Mad Max hiányosságait, illetve erősségeit taglalva, de egyben számos alkotást érintve a filmnyelvi funkcionalitás kapcsán. Magát a cikket már csak puszta terjedelme miatt is lehetetlen összefoglalnom (de akinek van fél órája, feltétlenül olvassa el, mert a legjobb filmes témájú írás, ami az elmúlt egy évben megjelent), de lényegi gondolata az, hogy Iñárritu annyira saját stílusa foglya, hogy képtelen a történeteiből eredő érzelmeket átélhetővé tenni nézője számára.the-revenant-header.jpg

A párhuzam csak azért érdekes, mert rengeteg hasonlóság fedezhető fel a mexikói rendező és Damien Chazelle felfogásában. Mindkettejüket foglalkoztatja a művészi kiteljesedés, az emberfeletti teljesítmények (ebből a szempontból szerintem a La La Land a Birdmannel, a Whiplash pedig A visszatérővel hozható párhuzamba), mindketten jellegzetes vizuális stílust applikálnak műveikre, és Chazelle-t is érheti az a kritika, hogy éppen az érzelmek megfelelő kommunikálása veszik el alkotásaiból - ráadásul kifejezetten hasonló módon.

A Whiplash és A visszatérő is egy hihetetlen küzdelem krónikája, és mindkettőre egyaránt igaz, hogy valahol már túl hihetetlenek is. Utóbbiban a sorozatos túlélés, a szenvedéspornókba illő kálvária fekheti meg a gyomrunkat, előbbiben pedig az ambíciók mérete. Andrew Neiman harca Fletcherrel egészen jól átélhető, amíg a bizonyítani vágyó, mentorát lenyűgözni igyekvő diák történetét és bukását követhetjük nyomon. Azonban hamar megértjük, hogy Andrew nem átlagos: ő nem pusztán egy kihívást akar teljesíteni, hanem a legnagyobbak legnagyobbjává válni, mint ahogyan azt előbb unokatestvéreinek címzett lekezelő megjegyzéseiből, majd a barátnőjével való szakításból is kiderül. Ezekben a momentumokban nem is az az érdekes, hogy főhősünket egy meglehetősen antipatikus figuraként kezdi el árnyalni, hanem hogy Chazelle ezzel egyre inkább eltávolodik attól a képtől, ami az átlagember sikerfelfogásával egyenértékű. Természetesen érthető, hogy mekkora elszántság, mekkora áldozatok húzódnak meg a legnagyobbak eredményei mögött, de a szó szerint vérrel és verejtékkel kiérdemelt kiválóság már többnyire a bizarr perverziók kategóriájába esik. Ezzel pedig (csakúgy, mint A visszatérőben) egyre inkább megfigyelői és nem részesei vagyunk a fájdalomnak és szenvedésnek.top2.png

Chazelle mentőöve, hogy utánozhatatlan alapossággal mutatja be a témát, így az élmény még az esetlegesen érzelmi kiábrándulás ellenére is lenyűgöző tud maradni: Fletcher és Andrew párharcának fináléja még akkor is pazar, ha történetesen egyik féllel sem akarunk már együttérezni. Ez pedig magyarázata annak is, hogy miközben a Kaliforniai álomnak látszólag sokkal jobban kéne működnie érzelmek tekintetében, valójában a rendező ugyanazt a hozzáállást alkalmazza egy fokkal nagyobb léptékben. Második alkotása kapcsán Chazelle már nagy hangsúlyt fektet arra, hogy minél átélhetőbbé tegye, ennek leglátványosabb jeleként a szándékos anakronizmusokkal tarkított retro-modern hangulati hibridet, illetve zárásként a naiv szentimentalizmus tagadását láthatjuk: mindkettő a klasszikus musicalek irreális romantikáját (legyen szó táncra perdülő és éneklő színészgárdáról vagy a történet végkifejletéről) igyekszik a valóság talajára horgonyozni. Azonban ezzel egyben a Whiplash karaktereinek, ambícióinak tanulmányozásra érdemes érdekessége veszik el, miközben azok átélhetetlen sajátossága megmarad.

Ez megmagyarázza azt is, hogy miért működik hibátlanul a film első fele, de a második már kevésbé. Csakúgy, mint előző művében, elsőre Chazelle itt is egy abszolút általános problémát rajzol fel hősei számára: Mia és Sebastian is szeretné megvalósítani az álmait, kiteljesedni a művészetben. Külsőleg hiába ebben a szakaszban a legszokatlanabb a mű, itt a legátélhetőbb, hiszen ki ne vágyna az önmegvalósításra vagy a kitörésre? Azonban az események hamar furcsa fordulatot vesznek: amikor Mia a Start a Fire-t hallgatva csalódik Seb-ben, nemcsak az a furcsa, hogy John Legend művét kvázi alantas popdalként definiálja, hanem az a felismerés, hogy ezen a ponton tényleg egyikük sem lehet elégedett.la-la-land-movie-trailer-image-still-13.png

Sebastian ugyanis nem a sztárságot, a sikert kereste, nem is azt, hogy megszabaduljon a saját, kiteljesedését korlátozó Fletcherétől. Ő a jazz kissé elitista apostola akar lenni, aki megtisztítja a Los Angeles-i bárokat a szambától és tapastól, és újra népszerűvé teszi ezt a műfajt. De hányan tudjuk igazán átérezni ezt a kompromisszummentes kultúrmissziót, ahol a Start a Fire már nem elég jó dal, és ahol ennyire meghatározott formában érkezhet csak a siker? Mia is hasonló utat jár be: esetében még csak nem is egyértelmű, hogy a hírnév vagy a hasonló művészi ambíciók motiválják, hiszen színdarabja egyszerre pályafutása berobbantásának eszközeként és egy sokkal értékesebb alkotói hagyatékként is felfogható. A film láthatóan előbbi mellett teszi le a voksát, viszont ha az előadás mindvégig csak eszköz és nem cél, teljesen át kell értékelnünk a bukás tragédiáját is. Azaz, ha csak írói, és nem színészi kudarcról beszélhetünk, akkor annak valójában sokkal jelentéktelenebbnek kellene lennie.

Chazelle tehát akarata ellenére is beleragad abban a világba, amelyet végtelenített castingokra járó pincérnők, nagyravágyó jazz-zongoristák (és -dobosok) töltenek meg, és amelyről ismét bizonyítja, hogy kiválóan ismeri, de nézője számára túlságosan sajátos ahhoz, hogy valódi átéléssel vehessen részt benne. Ezért is ironikus, hogy a Kaliforniai álmot éppen azért szeretik kiemelni az Oscar-mezőny több tagjával szemben, mert eszképista módon kiszakadást jelent a hétköznapokból - miközben a rendező szándék nyilvánvalóan nem az, hogy egy valóságtól eltávolított, mesterséges stílusgyakorlatot vigyen a vászonra.cloverfield-3-64f4845a-0ca9-4674-ad46-9d733c690f25.jpg

Mint ahogy az is tanulságos, hogy a Cloverfield Lane 10-ben (amelynek végleges szkriptjét szintén neki köszönhetjük) a valószerűtlen alapötlet ellenére is mennyivel hatásosabb karakterívet alkotott: Michelle útja a nyilvánvaló fantasztikum mellett is emberibb, hiszen az önmagukért és másokért kiállás nehézségei általánosabb és relevánsabb problémák, mint a megfelelő stílusú jazzklub létrehozásának nehézségei. A legtanulságosabb pedig az, hogy ennek ellenére sem tartom jobb filmnek, mint a Kaliforniai álmot vagy a Whiplasht. Utóbbi pedig pont arról mesél, hogy a zseni a megalkuvást nem tűrő hozzáállásával, az átlagemberek számára felfoghatatlan erejével válik zsenivé, valamint, hogy nem éri be annyival, mint a többség. Lehet, hogy nem barátkoznánk Andrew Neimannel, lehet, hogy nem kötnénk össze az életünket Sebbel vagy Miával (hiszen még ők ketten sem működtek egy párként), és ennek megfelelően a róluk szóló filmek sem vágnak földhöz katarzisaikkal, de éppen az a lenyűgöző bennük, hogy ezt a két órát ezekkel a csodálatos figurákkal és az ő világukban tölthetjük el.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr9612269380

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2017.02.21. 14:05:27

DE HISZEN A KALIFORNIAI ÁLOM EGY BOLDOGSÁGBOMBÁBA CSOMAGOLT SZERELMI VALLOMÁS!

Az evidenciákat félretéve: szerintem marha jó párhuzamot lehet vonni Nolan és Chazelle között, olyan tekintetben, hogy mindketten szeretik a csodabogár figurákat, ugyanakkor egyikük sem igazán ért a valódi érzelmekhez. Ahhoz annál inkább, hogy megmutassák az adott szereplő hányattatásait és kitartását ahhoz, hogy beteljesítsék az álmaikat.

A legjobb példa erre a nolani életműből, és szerintem ezek közé a filmek közé is jól simul a Tökéletes trükk.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.02.21. 18:26:39

@FroG: Jaja, egyébként a linkelt cikk említi Nolant és hogy ezért működik az Inception, amíg az Interstellar nem igazán.

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2017.02.25. 12:11:13

@danialves: Érdekes gondolatok vannak ebben a cikkben, és a Whiplashnél én is hasonlóan gondoltam, egy idő után már nem tudtam azonosulni Tellerrel, és nem is értettem vele egyet, de ennek ellenére baromi jó volt a film.
A La La Landnél már több helyen is olvastam, hogy az első fele jobb, és lehet én vagyok rosszul összedrótozva, de nekem a második fele minden alkalommal jobban tetszett, meg átélhetőbb volt. A Start a Fire szerintem nincs "alantas popdalként" definiálva, amikor veszekednek, Mia is csak annyit mond, hogy tudja, hogy Seb nem erre vágyik (mert egy jazz sznob), de ettől még nem hiszem, hogy feltétlenül negatív megvilágításba kerülne ez az amúgy elég jó dal. Valahol olvastam is egy interjút Chazelle-el, ahol külön kifejtette, hogy nagyon fontos volt számára, hogy ne egy gagyi, hanem egy igényes dalt hallhassunk azon a koncerten.
Chazellenél a hírnév meg a művészi ambíciók kiteljesedése nem különválasztható, kéz a kézben jár, és végülis a saját filmjei is erre a sorsra jutottak.
Viszont mindenképpen sok igazság van abban, amit írsz, látva a sok gyalázkodást a kommentfalakon, a nagy többség számára a fent felsorolt okok miatt valószínűleg tényleg nem igazán átélhető élmény a La La Land.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.02.25. 15:57:34

@Santino89: Nyilván erről van szó, hogy Seb ambícióinak fényében tűnik alantasnak, még ha ez így nincs is kimondva. Vagyis jobban fogalmazva nem maga a dal (mert az tényleg igényes), hanem az a felszínes popvilág, amit képvisel (ld. a jelenetet a fotózással).
De a lényeg az, hogy szerintem mi nem néznénk le egy igényes, tehetséges mutató produkciót csak mert nem felel meg bizonyos magas művészeti standardeknek (filmekre lefordítva, mondjuk nem húznánk a szánkat a John Wicken csak mert egy óriási zúzda az egész), ezek a karakterek meg igen, és bár érteni értem, azonosulni ezzel nem tudok.

Amúgy csak hogy egy kicsit sokkoljalak, ezt olvasd el :D
www.theguardian.com/film/2017/feb/23/la-la-lands-inevitable-oscars-win-is-a-disaster-for-hollywood-and-for-us

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2017.02.25. 17:39:17

@danialves: " bár érteni értem, azonosulni ezzel nem tudok." ja, értelek, meg ebből következik egyenesen a cikked utolsó mondata is.

Csak átfutottam, nincs ezzel baj, meg ez mindig jár a hype mellé, sőt kell is, de nem tudok egyetérteni vele, szerintem pont hogy örökérvényű dolgokról szól ez a film.

A La la land vs Whiplash témában meg ott anno zavart egy kicsit, hogy a romantikus kapcsolatot hanyag lábjegyzetként dobja félre Chazelle, itt meg pont ez a nagy tragédia, és ezzel jobban tudok azonosulni.

Te melyik filmet szeretted a legjobban a legjobb film mezőnyből?

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.02.25. 17:59:53

@Santino89: Érdekes, mert szerintem mindkét film alapvetően ugyanabból az okból vet véget a romantikának (és ezt a cikk is remekül látja meg), hiszen végeredményben Seb és Mia is az ambíciói okán szakít. Sőt, én igazából azért nem is éltem meg ezt tragédiaként, mert szerintem alapvetően már addig sem valódi párként, hanem egymás mentoraiként viselkedtek. Pont akkor nem támogatták egymást párként, amikor arra szükség lett volna, pl. szerintem az előbb említett vita a Start a Fire-ről inkább egy life coach-i, mint barátnői megnyilvánulás volt Mia részéről (legalábbis ebben a tálalásban mindenképpen). Sőt, ugye a tipikus grand gesture is Seb részéről tulajdonképpen Mia karrierjéről szól.

Így szerintem a végső montázs sem annyira az elvesztett szerelmet mutatja, hanem azt, hogy mi lett volna, ha nem a törtetés, az ambíció lebeg mindig a szemük előtt. (Pl. érdekes belegondolni, hogy talán az első momentum benne az egyetlen, ami totál irreális, hiszen Seb aligha csókolt volna meg egy vadidegent, ugyanakkor abból a szempontból jól illeszkedik a sorba, hogy akkor éppen azon volt felháborodva, hogy a bunkó főnök nem értékeli a tehetségét és legkevésbé sem azzal foglalkozott, hogy ezt a lányt elvarázsolta a játéka.)

A mezőnyből én a Manchester by the Sea-nek adnám, kb. annyira jött be mint az Érkezés és A fegyvertelen katona is, de nálam ez a film volt a legkerekebb.

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2017.02.26. 20:01:00

@danialves: Hát ez a life coach dolog kurvajó meglátás... 3x láttam már a filmet, de ez nem jutott eszembe, kicsit más megvilágításba is helyezted ezzel az egészet.
Annyi hozzáfűznivalóm van csak még, hogy a végső montázsnál szerintem nem zárja ki egymást a két dolog (az elveszett szerelem, meg a mi lett volna ha...), láttam youtube-on egy videót, ahol hasonlóan boncolgatták a dolgot, és akkor is ezt gondoltam, hogy miért ne lehetne mind a kettő?
Nálam ha nem ez, akkor szintén a Manchester by the sea, a másik kettőbe most inkább ne menjünk bele.
süti beállítások módosítása