A kézikamerás horrorfilmek tündöklése és bukása - II. rész
2016. augusztus 25. írta: Werewolfrulez

A kézikamerás horrorfilmek tündöklése és bukása - II. rész

A found footage film devalválódása, valamint a horror műfajon belüli jelenlegi és jövőbeli pozíciója

found_fooatge_1.jpg

A kézikamerás horrorfilmekről való elmélkedésem első része itt olvasható.

Az, hogy a found footage horrorfilmek az utóbbi években leértékelődtek mind a kritikusok, mind a nézők szemében, egyértelmű tényként kezelhető. Ennek a devalválódási folyamatnak az okai azonban nem feltétlenül csak magában a jól körülhatárolható narratív stílusban keresendők. A kézikamerás film megvetetté válását, mint jelenséget érdemes egy tágabb kontextusba helyeznünk, hogy megérthessük: nem egy egyedi, elszigetelt folyamattal állunk szemben, csupán egy újabb trenddel, amely könnyen beleilleszthető a horrorfilm, illetve az egész filmművészet korábban "divatos" irányzatainak sorába.

A found footage stílus felemelkedése előtt is voltak trendek a horrorfilmeken belül. Vegyük például a slasher film divatját a '80-as évekből! Az 1978-as John Carpenter-féle Halloween után mindenki a siker receptjeként tekintett a slasherre, aki horrorfilmben gondolkodott. Nem kellett hozzá sok pénz, csak néhány félamatőr színész, egy jópofa maszk, valami egyedi szúró-vágó eszköz, meg persze pár liter művér, és máris lehetett forgatni egy olyan mozit, ami garantáltan kitermelte azt a pár ezer dolcsit, amit az alkotók felefeccöltek. Jó tíz évig tartott a slasher filmek uralma, aztán persze a közönség ráunt a szubzsánerre, aminek köszönhetően a slasherek a videotékák polcaira szorultak és megritkultak, az így keletkezett vákuum hatására pedig más horrorfilmes alműfajok törhettek előre. A slasher a kilencvenes évek második felében Wes Craven és a Sikoly hatására kapott egy újabb lehetőséget a fellángolásra, de mára már ez is lecsengett, és az alműfaj szépen belesimult a horror nagy olvasztótégelyébe.

Ha korábbra tekintünk vissza az időben, a slasherhez hasonló "siker-uralkodás-lecsengés" tendenciát felfedezhetünk a gótikus horrorfilmek, a zombifilmek, és az óriásszörnyes mozik esetében is. A filmes világ természetes körforgása ez: ami sikeres, azt sokan másolják, amit sokan másolnak, az egy idő után unalmassá válik, és végül már nem érdekli a nézőket. Ha elvonatkoztatunk a horrorfilmektől, láthatjuk, hogy ugyanez történt régebben a western filmekkel, és történik napjainkban a szuperhősfilmekkel is, csak persze jóval nagyobb tétekkel.

Ahogy a slasher vagy a szuperhősfilmek, úgy a kézikamerás horrorfilmek is sikeres receptnek bizonyultak. Jelenleg a túltelítettségi fázisban van found footage, amit három tény is bizonyít. Egyrészt a bevételi adatok már nem olyan erősek, mint néhány éve (bár az olcsóságuk miatt még mindig könnyű pénzt keresni ezekkel a filmekkel), az alzsáner elkezdtett más műfajokkal keveredni (az előző cikkemben ezt részletesebben is kifejtettem), másrészt megjelentek a paródiák és az önreflexív darabok (pl. Bodom, The Visit), amik mindig az adott trend kanonizáltságának biztos jelei.

slasher_1.jpg

A found footage mára kezdi elfoglalni a helyét a horrorfilmek megszokott alműfajainak rendszerében, és törvényszerű, hogy a nagy tömege miatt napról napra veszít a különlegességéből. Álláspontom szerint azonban ennek a folyamatnak a végén nem fognak teljesen eltűnni a kézikamerás horrorfilmek - ahogy a slasher filmek sem koptak ki teljesen a horrorfilmes palettáról - csak jóval kevesebbel fogunk találkozni belőlük. A filmes piac önszabályozása miatt viszont remélhetőleg a kevesebb FF film már eredetibb és jobb lesz, mint azok, amikkel a közelmúlt dömpingje során találkozhattunk. Hiszen elméletileg csak valami eredetivel lehet kitörni a nagy elődök árnyékából és az arctalan klónok hadából, nem?

A slasher filmek kapcsán igazolódni látszik a "kevesebb, de jobb" tétele, hiszen nem sok kaszabolós filmmel találkozhatunk manapság, ám minden évre jut egy-két, a műfaj eszközeit nagyon ügyesen és kreatívan használó alkotás (2015: Welp, 2016: Hush). A minőség tehát átveszi a mennyiség helyét, remélhetjük tehát, hogy hamarosan a found footage alkotásoknál is ez lesz a tendencia.

Ahogy a Sikoly hatására a kimúlóban lévő slasher esetében is volt egy újjáéledés, úgy nem kizárt, hogy a kézikamerás horrorfilmek esetében is tanúja lehetünk majd egyfajta revivalnak. A slasher esetében a műfaj szabályainak kiforgatása, az önreflexió és az önirónia jelentette a megújulás lehetőségét, ilyesmire a found footage esetében is vannak példák (pl. a magyar Bodom), bár ezeket még nem koronázta egyértelmű siker a közönség részéről. Lehetséges, hogy a FF filmek esetében nem a műfaj sajátosságaira való reflektálás lesz az esetleges újjáéledés kulcsa...

Ha most nem megyünk bele a más műfajokkal való keveredésbe, és a "vegytiszta" found footage horror felfrissülésének lehetséges útjait vizsgáljuk, ilyen irány lehet az önreflexión kívül a mozis 3D kihasználási lehetősége (a POV nézet miatt kézenfekvő lenne ennek az alkalmazása, idén jön is egy ilyen jellegű film); a képroncsolás mint narratív réteg hangsúlyosabb kihasználása (ere a japán Noroi-ban, és a V/H/S első részében történtek kísérletek); és a több talált felvétel összevetése (ilyesmi volt a REC második részében). Egyéb, nem technikai, hanem történeti jellegű reformokkal is újra felfuttatható lenne a műfaj, pl. ha nem talált felvételről beszélnénk, hanem egy biztonsági kamera, vagy egy valóságshow élő egyenes adását néznénk. Természetesen lehetnek egyéb utak is - elvégre egy önjelölt horrorkritikus sem gondolhat mindenre, nem igaz?

found-footage-3d.jpg

Addig is, amíg várunk a szubzsáner alkalmazásával forgatott művek mennyiségének csökkenésére, kiszelektálódására vagy esetleg az alműfaj esetleges újjáéledésére, zárásképpen álljon itt a kézikamerás horrorfilmek és a technika összefonódásáról egy záró gondolat:

Ahogy a szuperhősfilmeknek a számítógépes technika fejlődése nagy lökést adott az ezredfordulón, úgy a kézikamerás horrorfilmek aranykorát a képrögzítési technikák elterjedése és olcsóbbá válása lobbantotta be igazán. Ma már bárki tud found footage filmet készíteni - akár egy jobb telefonnal is. Mindebből azt akarom kihozni, hogy a technika fejlődése és elterjedtsége miatt a FF olyan hatalmas játszóteret jelent, ami mondjuk az egyes szám első személyben történő novella- és regényíráshoz hasonlítható. Eszközök, anyagi javak nem igazán kellenek a sikerek eléréséhez, csak különleges ötletek, és/vagy ügyes marketing kampány. A lehetőség még mindig benne van a műfajban, hogy valami nagyszerű és sikeres alkotás kerekedjen ki a használatából, de ehhez nem elég egyszerű stílusgyakorlatot letenni az asztalra. Én hiszek benne, hogy lehet még nagy hatású műveket alkotni a found footage segítségével - de ehhez a filmkészítőknek tudatosan és világos céllal kell felhasználniuk a kézikamerás stílust a jövőben.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr438878072

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.08.25. 18:04:45

Nem tudom, mennyire használták még ki azt, hogy magát a felvételt tegyék meg narratívának. Tehát arra gondolok, amit a Cloverfieldben pedzegettek (csak ott elég hülyén oldották meg, hacsak nem tekergette előre-hátra a kazettát az operatőr fickó...), hogy egy szalagra fel vannak véve a különböző időpontokban készített filmrészletek, és ezekből alakul ki valami nem feltétlenül kronologikus történet. (Mondjuk képzeld el a Mementot FF filmként.) Ebből iszonyatosan jó csavarokat lehetne kihozni, csak természetesen ehhez rettentő nagy önfegyelem kell, mert akkor egy kamerát lehet csak használni, nem lehet a vágással időugrásokat végrehajtani stb.

A másik eddig szerintem viszonylag kiaknázatlan lehetőség a filmkészítés, mint narratív keret felhasználása, nem feltétlenül úgy, mint a Blair Witchben vagy a Visitben (hogy filmet készítünk, aztán közben teljesen más irányba megy el a dolog), hanem arra a kontrasztra építve, hogy a szereplők hogyan viselkednek, amikor "adásban vannak", és hogyan, amikor nem látják őket, és hogy ezzel hogyan lehet megint a néző szemszögével játszani.

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2016.08.26. 08:35:17

@danialves: mindkettő általad említett megközelítésben komoly lehetőségek vannak. A filmkészítés, mint narratíva talán a Grave Encountersben jelenik meg valamennnyire, ott némi humoros médiakritikát hoznak ki belőle, de azért nem erre hegyezték ki a filmet.

Father Merrin 2016.08.27. 11:18:46

@danialves: @Werewolfrulez: A Grave Encounters helyett inkább a Veled is megtörténhet (Man bites dog/C'est arrivé près de chez vous); gyakorlatilag alig ismeri valaki és ezért van mindenki oda az Éjjeli féregért, holott az 1992-es(!) belga film mindent elmondott, amit Dan Gilroy filmje újdonságként próbál tálalni.

A horrornak az a baja, hogy a filmesek totál megfeledkeztek a szörnyekről. Mindenhonnan a szellemek meg a zombik ömlenek, de igazán jó A-kategóriás szörnyes horror már régen nem készült. Lehet replikázni, hogy persze, mert drága, nincs jó történet stb. stb. De kérdem én: egy totál felesleges, senkit nem érdeklő Ben Hur-remake-re elpattintunk 100+ millió dollárt, de nincs fele vagy harmadannyi, egy R-kategóriás horrorra?

A stúdióknak nem a közízlés után kellene rohannia, hanem a közízlést kellene formálnia. Tehetséges rendezők vannak, véleményem szerint jó alapanyag is van (nyilván millió egy helyről "szedte össze" az ötleteit, de miért nem lehet élőszereplős Dead Space-filmet csinálni?), csak éppen mindenki reszket a filmstúdióknál, ha minden egyes befektetett dollár nem térül meg 10X vagy akár 100X-san. Ezzel kapcsolatban pedig azt kellene megérteni, hogy a horror nem gyerekműfaj (a Spielberg-féle horrort hagyjuk, az más kategória). Tavaly tetszett Michael Dougherty Krampusza, de az is enyhén szólva "két szék között a pad alá" tipikus esete volt: jó sztori, jó rendezés, jó színészek, gyönyörű effektek, de bőven elbírt volna még vért (az alaphangulata eleve túl cinikus és sötét egy gyerekfilmhez még akkor is, ha Joe Dante meg főleg Spielberget emlegetik vele kapcsolatban), de nem lehetett, mert süt róla, hogy PG-13-ra volt belőve a bevételek miatt.

Megint elkalandoztam. :)

2016.08.27. 19:05:55

"történeti jellegű reformokkal is újra felfuttatható lenne a műfaj, pl. ha nem talált felvételről beszélnénk, hanem egy biztonsági kamera, vagy egy valóságshow élő egyenes adását néznénk", peldaul az interneten, valami youtube blogot, vagy webkameras tudositast, vagy ilyesmit, szerintem ebben van meg kraft. :)

En amugy azert szeretem ezt a mufajt, mert olcso, es en nagy hive vagyok annak, hogy kis penzbol kreativabb megoldasokkal lehet elni, a CGI-t peldaul utalom, es meg vagyok rola gyozodve, hogy a HD filmkeszites minden filmnek megolte a hangulatat, es jobb hijan filterrel probaljak meg azt potolni, es akkor erre szerintem erre egy teljesen adekvat valasz a fount footage.

@Father Merrin: Azt hiszem az a problemad, hogy teged, (es a kozonseg tobbi tagjat) a filmek, az otletek, mint muveszi produktum erdekelnek, es nem a penzcsinalas. :D Sajnos tenyleg az van, amit irtal, hogy szimpla befekteteskent tekintenek ra a finanszirozok, a kozonsegnek pedig nincs meg az ereje, hogy megbuntesse a rossz befektetest, hogy az ne teruljon meg, illetve, ha ezt meg sikerul is elerni, arra mar nem marad, hogy jutalmazzon, trendet csinaljon, bevonuljon a moziba es utat mutasson azzal kapcsolatban, hogy mibe is kene a tolni a penzt, ha alig van valasztek ilyenbol, raadasul csak 18 ev felett, akiknek nem lehet meg Happy Meal ajandekot is melle elsozni (pedig kivancsi volnek, mit lehet kihozni egy szornyeshorroros arukapcsolasbol!) :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.08.28. 10:43:16

Közben eszembe jutott (valahol talán már írtam is neked), hogy az még egy további fejlődési lehetősége lehetne a műfajnak, ha csak az eszközöket tartja meg, de a kereteket nem. A legtöbb FF film szenved attól, hogy fenn kell tartania ezt az illúziót, de mennyivel egyszerűbb lenne, ha nem kéne arra figyelmet fordítani, hogy szigorúan egy kamera, a hangfelvételnek is realisztikusnak kell lenni stb., hanem egyszerűen csak FF-szerűen néz ki vagy ilyen nézőpontra vált amikor úgy esik jól neki. Szerintem egyre inkább kezd elmosódni a határ, ld. End of Watch vagy Chronicle, ami simán használt estabilishing shotokat FF-en belül, de ha jól emlékszem, közben meg a Mamában vagy James Wan legújabb horrorjaiban is simán voltak FF-jellegű betétek.

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2016.08.28. 17:59:38

@danialves: meg a friss A zátonyban is voltak FF-jelenetek, plusz a 2013-as Afflictedben is lazábban kezelték a dokumentarista jelleget. Tehát több példát is lehet hozni ezekre az elmodódó határvonalakra, mindkét általad említett irányból.

@Father Merrin: @mojyo: a Veled is megtörténhetet már régóta pótolnom kellene, szánom-bánom bűnöm.

Szóval, szerintem minden gondra megoldást jelentene egy jó kis FF szörnyhorror, ami olcsó, látványos és véres. Olyasmi, mint a Cloverfield, csak kisebb szörnnyel, kevesebb katasztrófafilmes vonással, és több kiomló béllel. Hmmm....

Father Merrin 2016.08.28. 19:59:11

@mojyo: Nem hiszem, hogy a "pénzcsinálás" és a művészi értékek teljesen különböző utakat jelentenének. Egész egyszerűen Hollywood a könnyebbik utat választja, majd amikor nem jönnek be a számítások, a közönségre mutogat (holott mindenki tudja, hogy mindig a vevőnek van igaza). Nem akarok az új Szellemirtókkal kapcsolatos vitákba gázolni, de az jól mutatja, hogy miről van szó (a filmet hagyjuk, se az újat, se a régit nem láttam, bár annyit még hozzátennék, hogy engem alapvetően Paul Feig és Melissa McCarthy kettőse taszít a filmtől és nem az alapötlet). Viszont a vevő sokszor nem tudja, hogy mit is akar pontosan és ezen a téren kellene bátrabbnak lenni. Vagy ha már a bevett formulák, akkor ne csak a várható bevételt nézzék, hanem a filmet, mint művészeti alkotást. Ha már remake - miért dolgozzuk fel? miért most? mit adunk az eredetihez? mitől lesz ez más? stb. A 80-as évek remake-jei szinte kivétel nélkül csavartak az eredeti filmeken, többet és jobbat adtak. Nézd meg a Rémálom, a Péntek 13 vagy akár a Kabinlázat - utóbbi a 10 évvel korábbi eredeti forgatókönyvből készült, de akkor meg minek?

"a HD filmkeszites minden filmnek megolte a hangulatat, es jobb hijan filterrel probaljak meg azt potolni" - köszönöm! :D Végre valaki ezt is kimondja! A HD tényleg olcsóbb, könnyebb vele dolgozni, de valami mégis hiányzik a filmekből, pl. az a karcosság, amit az eredeti kópia adott (és itt most nem rossz képminőségre gondolok).

@Werewolfrulez: Ne szabadkozz! :D Nálam is egy sor "klasszikus" várja a sorát, mert mindig azt nézek, amihez akkor éppen kedvem van.

2016.08.28. 23:29:31

@Father Merrin: Igazad van, valoban nem kene, hogy ne metssze egymast a muveszi ertek es a penzcsinalas, es abban is egyetertunk, hogy az, hogy megsincs igy, amiatt van, hogy ez a konnyebbik ut. A remakekbol nekem is elegem van, en sem ertem, hogy mi az a hozzaadott ertek, amivel keszulnek, illetve a nosztalgia okokbol keszult "folytatasokat" sem (Twin Peaks, X-Aktak, most meg a Trainspottingnak is keszul...), kicsit olyan erzesem van ezektol, mint amikor az ember 30 evesen elmegy a tinikoraban imadott kedvenc rockzenekarara, es azok meg rekedthangon krakogjak a regi slagert, dagadtak meg rancosak de azert meg mindig rajtuk van a maskara es azt hiszik, meg mindig jol all rajtuk, vagy tudjak, hogy nem, de kell a penz, es kiabrandito az egesz. :D

Abban is igazad van, hogy "mindig a vevonek van igaza", viszont en azt is gondolom errol, hogy a piac annyira eltorzult a beleontott penznek koszonhetoen, hogy a vevo egyreszt korlatozva van a valasztasaban, masreszt emiatt vasarloereje sincsen bizonyitani, hogy mire hajlandoak kolteni a penzt, hiszen peldaul, ha nincs a moziban, megszerzik az interneten es igy nem latszik a fogyasztas, ami egy 100%-ban "tiszta" piacon azert jelezhetne a trendeket, az izlest, stb. Igy eleg nehez az, hogy a kreativitas eselyt kapjon. Azt hiszem, az egyik megoldas, hogy ennek az internetes generacionak is fel kell futtatnia a sajat "indie" vagyishat a mainstreamen kivuli kulturajat, ami az elozoeknek is volt, csak most ebben az uj kornyezetben kell ezt megcsinalni, ebben pedig az a nehez, hogy minden eddiginel konnyebb "fuggetlen" filmet csinalni, es igy rengeteg, rengeteg szemetbol kell kivalogatni az ertekeket, legalabbis en igy latom, de nem ertek hozza.

Orulok neki, hogy a HD-vel kapcsolatban is egyetertunk, nem tudom megfogalmazni, hogy miert baj az, hogy valami "tul tiszta", de ez van, foleg a horror szenved tole szerintem, a misztikumnak jot tett, hogy nem volt ez. Es a filterek meg a masik halalom, vannak ilyen filmek, hogy sarga, meg kek, meg zold, meg ugye szurke az egesz, mert, hogy "sotet" a tortenete, de ezt igy vizualisan is muszaj sulykolni? Na ne mar. :D

@Werewolfrulez: Hat ha en minden filmet megneznek, ami a "listamon" van, nem lenne eletem, valamikor meg dolgozni is kell azert, szoval ne bankodj, majd csak sor kerul ra. :D
süti beállítások módosítása