Könyvkritika: Szaniszló Judit: Beenged (2016)
2016. április 11. írta: FilmBaráth

Könyvkritika: Szaniszló Judit: Beenged (2016)

szaniszlo_judit.jpg

"Minden unalmas. Téged érdekelne, hogy élni szar kicsit?" Nem, nem igazán merült fel bennem az a gondolat, hogy ilyen témakörben olvassak novellát (abszolút regénypárti vagyok ugyanis), pláne olyan írótól, akit egészen eddig nem is ismertem. Aztán belepillantottam az egyik kis gyöngyszembe, és azonnal tudtam, hogy nekem ez a könyv kell! Szaniszló Judit ugyanis annyira közérthetően, szórakoztatóan és mégis hihetetlenül mélyrehatóan tudja közvetíteni a gondolatait a hétköznapok gyönyörű mocsokságairól, hogy képtelenség betelni a szóvirágaival.

Elsőkötetes szerző körül ritkán van olyan felhajtás, mint Szaniszló Judit vonatkozásában, ami újabb bizonyíték arra, hogy az online világ mekkora népszerűséget tud adni még a szépíróknak is. A kortárs alkotókról még mindig az a tévképzet él az olvasókban, hogy valami földöntúli lények, akik elefántcsonttoronyban, cigizve/drogozva pasizva/csajozva merengenek az élet nagy kérdésein. Holott ők is ugyanolyan emberek, mint mi, dolgoznak, élnek, szeretnek, ugyanolyan mindennapi problémákkal küzdenek, mint bárki más. Csak ők ezt jól meg is írják nekünk. Mi viszont keveset olvassuk őket, mert nem jutnak el hozzánk. Blogot viszont mindenki olvas. Goldenblogot főleg. Zetor Leila nevűt pedig pláne. Szaniszló Judit írásait így előbb ismerte meg a közönség, mint a szakma, amely végülis befogadta. Ma már az Élet és Irodalomban, a Holmiban, és a Kultúrparton jelennek meg írásművei. Most pedig, miután sok éves kitartó munkával bevette az online felületet, eljutott odáig, hogy a klasszikus, papírra írott formában is kipróbálta magát. Nem hétköznapi írói karrier az övé, és nagyon szép jövő áll előtte, ugyanis rendkívül tehetséges nőszemélyről van szó.

Azt már tényleg csak futólag említem meg, hogy színházi darabbal is büszkélkedhet, ráadásul igen rendhagyóval: 2008-ban az Örkény Színházban egyfelvonásos dráma készült a blogszövegeiből. Tavaly megkapta a Petri György - díjat. Senki nem menti meg attól, hogy komoly tényezője legyen az irodalmi világnak. Ami az ő esetében egy multikulti kulturális világot jelent, egy hétköznapi lány, aki nagyon is a mában él, arra használja a világhálót, amire való, populáris formában, de értékeset alkot. Tényleg leég a pofimról a bőr, hogy eddig nem olvastam tőle semmit. Viszont most megvettem a rendkívül soványka novellás kötetét (140 oldal az egész), amelybe elsőre csak belelapozni terveztem, aztán elsüllyedt körülöttem a világ, és az utolsó betűig végigolvastam az írásait. És nagyon sajnáltam, amikor az utolsó oldal végére értem. Mert nagyon jót, jól és okosan ír!

 "A tudni az nem youtube prezentáció.

A megvilágosodni az nem index címlap.

A beszélni az nem magyar.

A hanyatt esni az nem szexualitás.

Az írni az nem közösségi oldal."

beenged.jpgA leghétköznapibb dolgokról mesél (a takonytól a magyarságig a legkülönbözőbb témákról) közel sem műmosollyal, a szürke mindennapok néznek vissza ránk az oldalakról. A saját hülyeségeink, problémáink, párkapcsolati gondjaink, a családi élet nehézségei, az egyedüllét minden fájdalma, és megannyi, mindannyiunkat foglalkoztató kérdés, amelyre nem kapunk választ, de mindenképpen elgondolkodhatunk rajta. Mindeközben csodálattal adózunk olyan szófordulatoknak, mint pl.: zsúrpubi, "kéne valami nagyon univerzálisat zsenializálni, azonnal. Nincs időm, mindig ez van"). Nőről lévén szó, természetesen a férfiakról írja a legjobbakat, az én abszolút kedvencem (naná, hiszen én is a szebbik nemet erősítem): "Mondja, kedves kisasszony, szabad lesz egy habkönnyű, keserédes matinédugásra?".

A novella műfaját nem szoktuk olyan komolyan venni, mint egy regényt (én sem sajnos), de Szaniszló Judit írásai annyira esszenciálisan fogják meg a pillanat színét és fonákját, amely gyorsan tovatűnik, mégis örökre velünk marad, hogy újra bele lehet szeretni az irodalom ezen szegletébe. A szeszélyes női lélekbe engednek bepillantást Szaniszló Judit sorai, amelyeket mindenkinek csak ajánlani tudok. Egyetlen negatívumot tudok felróni a kötetnek, a szerkesztés kicsit eklektikusra sikeredett, de ennél nagyobb bajunk tényleg ne legyen. Engedjük be bátran az írónő első kötetét az életünkbe, nem fogjuk megbánni!

9/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr428547342

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása