A kezdő / The Intern (2015)
2016. február 20. írta: danialves

A kezdő / The Intern (2015)

intern.jpgNancy Meyersről a többségnek (magamat is beleértve) valószínűleg a kellemes, de viszonylag kevés értékkel bíró romantikus dramedyk jutnak az eszébe, még azt is megkockáztatva, hogy nála profibban senki nem műveli ezeket. A kezdőtől is alapvetően valami hasonló élményt vártam, de meglepve kellett tapasztalnom, hogy sokkal jobb, mint Meyers munkáinak átlaga - és sokkal jobb, mint amilyen darabokat De Nirotól láthattunk mostanában.

Ben Whittaker (Robert de Niro) ahelyett, hogy élvezné a nyugdíjas éveket, végtelenül haszontalannak érzi magát. Feleségét már elvesztette, fia és unokái az ország másik végében élnek, ő maga pedig beleunt a tipikus, "öreges" szabadidős tevékenységekbe. Éppen ezért lelkesül fel, amikor talál egy álláshirdetést, ahol nyugdíjas gyakornokokat keresnek egy gyorsan növekvő startuphoz. Ben megkapja az állást, és egyből az alapító-igazgató Jules Ostin (Anne Hathaway) mellé osztják be. Jules eleinte úgy érzi, hogy számos teendője mellett csak púp a hátán egy 70 éves gyakornok, azonban hamar rá kell jönnie, hogy Ben hatalmas segítséget jelenthet, és nemcsak szakmai, de magánéleti szempontból is.

intern2.jpgKét nagy tévedés is volt az ezzel a filmmel kapcsolatos prekoncepcióimban: egyrészt arra számítottam, hogy Meyers végül majd néhány kényelmesen semmitmondó klisével varrja el forgatókönyvének szálait, másrészt pedig Ben vélt "haszontalanságát" vártam a történet összetartó erejének. Azonban A kezdő koncepciójának érdekessége és humora hiába rejlik az ő karakterében, összességében sokkal inkább Jules filmje, és az ő konfliktusai hajtják előre. De egyáltalán nem arról van szó, hogy egy újabb tipikus romkomot láthatun felépítve egy 30+-os, felső középosztálybeli nő problémáira, a rendező ugyanis remekül látja meg, hogy milyen kurrens jelenségek ragadhatók meg Jules alakján keresztül. A számos nő számára kihívást jelentő karrier és családi élet összeegyeztetés, illeve ennek párkapcsolati vonatkozásai, a startupok és az Y-generáció munkakultúrájának hatása erre mind hihetetlenül intelligensen kerül megjelenítésre A kezdőben, Ben pedig tulajdonképpen arról gondoskodik a film során, hogy erre egy kissé kívülálló, analitikus megközelítéssel is tekinthessünk.

Természetesen nem csak ennyi a funkciója a kvázi-címszereplőnek, a mű bájos humorát folyamatosan táplálja, ahogy Ben mérhetetlen bölcsességével segít eligazodni a huszonéves kollégáknak, ők pedig cserébe útmutatást adnak egy számára már szokatlan világ feltérképezéséhez. Rettentően szeretetteljesen vannak kidolgozva ezek a jelenetek, és ez poénok ezrének hiányában is egy elképesztő jó érzést kelt a nézőben. Meyers egy közvetlen, hatásvadászabb elemei ellenére is teljesen természetes filmnyelvet alakít ki, amellyel sokkal könyebben von be ahhoz, amikor már tényleg halálosan komolyan akarja kivesézni Jules életének főbb kérdéseit.

Az egyetlen botlása azonban mégis pont itt történt számomra A kezdőnek, elsősorban abból eredően, hogy akármennyire igyekezett eddig a pontig elkerülni a közhelyeket és a felszínességet, a fent említett kérdésekre adott válaszai kivétel nélkül meglehetősen amerikaiasak (minden probléma egy-két lépésből tökéletesen megoldható, és nem marad semmilyen negatív következmény - aki látta a Mentőexpedíciót, az pontosan tudja, miről beszélek), amelyekkel személy szerint sem emberileg, sem szakmailag nem tudok egyetérteni. Úgy gondolom, a filmben felvetett gondolatok sokkal többet érdemeltek volna annál, hogy néhány mondattal és egy "Majd lesz valahogy!" felkiáltással varrják el őket.

Ezt leszámítva viszont Nancy Meyers egy nagyon kellemes, feelgood mozit tett le az asztalra, amely nemcsak szórakoztatni akar, de sok nézőnek képes lesz egy aktuális üzenetet közvetíteni a saját életével kapcsolatban is, ahelyett, hogy csak évtizedes kliséket ismételgetne. Az már csak egy külön bónusz, hogy mindezt éppen egy 70 éves karakter szemén keresztül képes átadni, rengeteg elbűvölő humorral.

8/10

A kezdő teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr1008398366

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2016.02.21. 19:08:34

@danialves:

Ez a film egy nagy büdös semmi. Ha két olyan színész, mint de Niro és Anne Hathaway odaálltak volna egymás mellé egy kamera elé, kezükben egy-egy telefonkönyvvel és fölváltva fölolvastál volna azt, legalább ilyen jól szórakoznánk (ill. valószínűleg még jobban), mert de Niro akkora színész, Hathaway pedig annyira ütős-sütős nő.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.02.21. 19:14:46

@bbjnick: Azért kíváncsi lennék az arcodra egy Utódodra ütök vagy egy Nagyfater elszabadul közben, nem vagyok biztos benne, hogy akkor is jól szórakoznál, csak mert "de Niro akkora színész"...

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2016.02.21. 20:00:24

@danialves:

Ezzel azt akarod mondani, hogy A kezdő jobb film, mint, mondjuk, az Utódodra ütök vagy a Nagyfater elszabadul?

Ezt az ilyen típusú filmeknél könnyen eldönthetjük:

Dirty Grandpa:

Budget $11.5 million
Box office $64.2 million

5,5

Little Fockers:

Budget $100 million
Box office $310,650,585

3,1

The Intern:

Budget $35 million
Box office $194.5 million

5,5

Én nem látok közöttük esztétikai minőségi különbséget (különböző zsánerek, nagyjából azonos, megbízható szakmai szinten kivitelezve), de ez irreleváns, mert nem azért készültek, hogy minket elkápráztassanak vagy elgondolkoztassanak, hanem, hogy csörögjön a kassza.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.02.21. 20:19:43

@bbjnick:
" Ha két olyan színész, mint de Niro és Anne Hathaway odaálltak volna egymás mellé egy kamera elé, kezükben egy-egy telefonkönyvvel és fölváltva fölolvastál volna azt, legalább ilyen jól szórakoznánk (ill. valószínűleg még jobban), mert de Niro akkora színész, Hathaway pedig annyira ütős-sütős nő." - írtad, frappánsnak gondolt hasonlatoddal jelezvén, hogy a szóban forgó film akkora semmi, hogy pl. de Niro személye önmagában is jobban elszórakoztatna téged, mint ez a konkrét mű. Ismervén azonban az úriember elmúlt években mutatott munkásságát, bátorkodtam felhozni, hogy szerintem léteznek olyan művek is a világon, amelyeknek még az sem tud élvezeti értéket kölcsönözni, hogy Robert de Nirot tudhatják a vásznon. A költőnek ezzel kettős célja volt: egyszerre kívántam felhívni a figyelmet arra, hogy vannak bőven rosszabb alkotások annál, mint amit te "nagy semmi"-nek nevezel (ezt az értelmezést valóban jól ragadtad meg), és nagyon kíváncsi lennék, hogy vajon azokat akkor hogyan értékelnéd, valamint arra, hogy szellemességedben minden bizonnyal kissé túlzó megfogalmazást tettél, hiszen számos olyan példát tudnék mutatni, amikor nem volt igaz az a tétel, hogy önmagában már attól szórakoztató lesz egy alkotás, hogy de Niro szerepelt benne. Szóval nagyjából ezt akartam mondani.

De én kérek elnézést, nem tudtam, hogy olyannal van dolgom, aki a box office alapján mondja meg egy filmről, hogy jó-e...
Nem vagyok biztos benne, de ha esetleg nem azt tekintenéd egy film fő céljának, hogy "csörögjön a kassza", hanem hozzám hasonlóan elkezdenél gondolatokat meg értékeket keresni benne, jó eséllyel sikerülne többet találnod a nagy semminél. ;)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2016.02.21. 20:45:59

@danialves:

Gondolatokat és értékeket ott érdemes keresni, ahol előfordulnak. A amerikai tömegfilm nem ez a kategória (ha ezekben ilyeneket találsz, az legtöbbször gyártási hiba következményei). Ezek a filmek standardok alapján, nagy precizitással előállított tömegipari termékek, konkrét funkciókkal, amelyek között nincs közötte a szellemi értékteremtés. Az viszont igen, hogy az érzékeinkre, érzelmeinkre hassanak, igényeket ébresszenek vagy elimináljanak, motiváljanak, manipuláljanak. Mint ilyenek, csak a jelenben léteznek és a jelennek szólnak.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2016.02.21. 20:47:28

@bbjnick:

ha ezekben ilyeneket találsz, az legtöbbször gyártási hiba következményei=ha ezekben ilyeneket találsz, azok legtöbbször gyártási hiba következményei

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.02.21. 21:09:32

@bbjnick: Nem tudom, hogy a filmes jártasságod, az árnyalt gondolkodásmódod, vagy a legkevésbé sem sznob világlátásod nyűgöz le jobban :D

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2016.02.21. 21:22:26

@danialves:

Nem vagyok én sznob, csak egy kicsit értek a filmhez; ez zavarhat meg téged.:-) Épp a napokban jutott eszembe, hogy írok nektek néhány filmes posztot, a blogot színesítendő. Majd emilben jelentkezem!:-)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.02.21. 21:34:25

@bbjnick: Jaj, hát persze, biztos voltam benne, hogy több ezer tömegfilmet aprólékos odafigyeléssel elemezve jutottál erre a következtetésre, és nem csak előadod a nagy kultúrembert, ha évente kétszer szembejön egy. Szerintem ne is nálunk próbálkozz, hanem egyenesen az ELTE filmtudományi intézetnél jelentkezz professzornak, biztos lenne igény egy kurzusra, ahol kifejtheted, hogyan kerül érték "gyártási hibából" egy tömegfilmbe. ;)

para_noir 2016.02.22. 10:38:31

Szerintem ez egy rémesen ostoba és buta film volt. A valóságtól totálisan elrugaszkodott nyálas-csöpögős mese Disney-módra, ahol mindenki kedves, aranyos, cuki, minden kerek és hibátlan, a konfliktusok mondvacsináltak és súlytalanok, az egész fröccsöntött műanyag világban játszódik. A feldobott problémák ész és értelem, de főleg emberi logika nélkül kerülnek lezárásra, a félrekúró férj kérdése megoldásra kerül annyival, "meg van bocsájtva, szeretlek", az az eleve satnya alapállás pedig, hogy a csaj élete azért szar, mert csak a munkájának él úgy oldódik meg, hogy a végén úgy dönt, hogy pont ugyanannyit fog dolgozni, mint az elején. Az egésznek kompletten semmi értelme nem volt, nulláról indul, majd következik 80 perc bájolgás, és a kezdőponton ér véget, Totál tragédia az egész film, pedig az alapötlet, az idős mentor és az izgága pártfogolt kapcsolata lehetett volna egy jó kis életszagú független film alapja, ehelyett egy rózsaszín élettelen álomvilág lett.

borosnyuszi 2016.02.22. 18:02:45

Ez egy aranyos film nem kell földbe döngölni. Kellemes szombat délutáni matiné nem is akar több lenni. De Niro nem ripacskodja túl Hathaway élvezhető (a férjét alakító színész viszont borzalmas, barátok köztben lehet találni ehez fogható kvalitást). Nem kell minden filmben feltétlenül mély filozófiát keresni (gyászt sem az élet sem non-stop szívás) ami szerintem meg nagy büdös semmi, abban Lorenzo Lamas játszik vagy az elcseszett képregény adaptációk és olyan ismétlések mint a Múmia 2 vagy a Skorpiókirály.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.02.22. 20:49:55

@para_noir: Te biztos, hogy ezt a filmet nézted? Mióta súlytalan konfliktus, hogy egy nő nem tud karriert építeni és egy férfi nem lehet főállású apa anélkül, hogy lenéznék, arról nem is beszélve, ahogyan ez szép lassan tönkreteszi a házasságukat (hozzáteszem, ez már nemi felosztástól független, de szintén jellemző epizód a kisgyerek szülők életében)? Vagy mi mondvacsinált van abban, amitől a titkárnője szenved, hogy halálra dolgoztatják kb. nulla elismerés mellett? (Ez szerintem csak a magyar munkavállalók kb. felénél mindennapos ügy...)
Nem irigyelem az életed, ha neked ennél csak súlyosabb és valósabb problémáid vannak...

KCicó 2016.02.22. 21:01:19

Még nem láttam de a legtöbb kritika lehúzza.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.02.22. 22:04:13

@KCicó: Így elnézve a legtöbb kritika-aggregáló oldalt, még a kritikát fele sem húzza le. ;)

para_noir 2016.02.23. 08:32:24

@danialves: Azt megfigyeltem, hogy te nagyon agresszívan válaszolsz, rögtön támadsz, pedig csak a véleményemet mondtam el, nem kell rögtön mellre szívni, nem te csináltad a filmet, nem kell körömszakadtáig védeni. Az említett konflitkusok elméletben súlyosak, de a filmben ábrázolt módon súlytalanok, ez dramaturgiai hiba. Egyszerűen nem érződik súlyos konfliktusnak sem a munkaügy, sem a házastársi gond (ami csak a film harmadik harmadában kerül elő, ez is elég rosszul időzített), mert a szereplők nem reagálnak életszerűen, nem viselkednek úgy, mint a valóságban, a problémák feloldása pedig végtelen primitív és összecsapott. neked nem zavaró, hogy a munkaügy például tényszerűen úgy oldódik meg, hogy marad minden a régiben? Ez a problémafelvetés komolyságát is aláássa rendesen.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.02.23. 10:13:41

@para_noir: Már bocsi, de egyelőre aki itt támad, az te, legalábbis te kezdtél el itt nagyban a stílusommal foglalkozni a véleményem helyett. Mellesleg nem szívtam mellre semmit, nem is védem körömszakadtáig a filmet (nem véletlenül arra reagáltam csak, ahol nincs egyetértés közöttünk), de azért a véleményem mellett remélem, még kiállhatok... És azért ismerve és látva, hogy milyen sarkos kifejezésekkel fogalmazol meg véleményt filmekről, szerintem nem éppen korrekt visszarettenned, amikor valaki ugyanebben a mederben válaszol neked. ;)

ON:

"neked nem zavaró, hogy a munkaügy például tényszerűen úgy oldódik meg, hogy marad minden a régiben?"
Direkt írtam a kritikában, hogy a végével sem szakmailag, sem emberileg nem értek egyet, és mennyire giccses. ;) De ez számomra pont, hogy nem ássa a alá a problémák felvetésének és kidolgozásának komolyan vehetőségét. Alapvetően szerintem itt van az egyet nem értésünk forrása, mert én abszolút életszerűnek éreztem a megjelenítésüket, de akkor kérdezném, neked miért nem volt az?

para_noir 2016.02.23. 11:32:29

@danialves: off: én nem latolgattam, hogy milyen az életed, csak és kizárólag a filmről írtam normális hangnemben a hsz-ben, amire reagáltál. Vissza meg nem rettenek, főleg nem egy kommenttől. Plusz már máskor is tapasztaltam, hogy kissé agresszívan válaszolsz, holott csak filmről dumálunk. Mindegy, ez a része nem annyira érdekel.

On.
Életszerűtlen a hogy mindig minden kerek, mindenki kedves, minden jól alakul, senkinek nincs problémája senkivel, mintha a Neveletlen hercegnő startup verzióját nézném. A megcsalás nem töri össze a nőt, sőt, még kb elnézést kér, hogy amiatt lehet, hogy sokat dolgozott és egyedül hagyta a paliját. Így szoktak viselkedni a nők, ha megcsalják őket, főleg az egyébként is frusztrált, a munkától leterhelt nők. Japersze. Erre pedig az lesz a megoldása, hogy a kiinduló terveivel ellentétben ugyanannyit fog dolgozni a jövőben. Hát ez nekem se nem életszerű, se nem logikus, da ha elfogadom, hogy lehet ilyen, és persze miért ne, akkor viszont filmforgatókönyv alapanyagként rossz. Mindesetre lehet, hogy rosszul érvelek, de ha neked ez az egész sztori életszerű és reális volt, akkor feloldhatatlan ellentét van köztünk ebben a kérdésben.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.02.23. 12:42:37

@para_noir: Pont ezt nem értem, hogy ha szerinted a "végtelen primitív" és a "rettentően buta" a normális stílus részei, akkor mi agresszív van abban amit írtam, de most így felnézve az adatlapodra, az általad más helyeken megütött hangnem jegyében én ennél még hatszor agresszívabb dolgokat is elkövethetnék, és egy szót sem szólhatnál... Szóval szerintem ezt itt zárjuk le.

Amúgy meg megkérdeztem, hogy mi a bajod a problémaFELVETÉSSEL, erre jössz megint a végével, miközben arról is már csak kétszer írtam le, hogy az nekem sem volt szimpatikus...
Amit meg a film többi részéről írsz, az továbbra sem igaz, nem igaz, hogy "senkinek nincs problémája senkivel", hogy "A megcsalás nem töri össze a nőt" (ja, azért sír Ben vállán egy órát, mert egyáltalán nincs összetörve), alapból nem igaz, hogy frusztrált lenne, és hát valljuk be, közhely, hogy egy kapcsolat elrontásához két ember kell, de ettől még én azt éreztem volna irreálisnak, ha kizárólag a megcsaló félre próbálják meg kenni az egészet, miközben ő is jogosan mondhatja, hogy kb. semmit nem kapott éveken keresztül a partnerétől. Pont az az érett a karakter és a film részéről, hogy ezt belátja.
Szóval ismét: az, ahogy fel vannak oldva ezek a konfliktusok, totálisan giccses és rózsaszín, de maguk ezek a konfliktusok, és az élethelyzetek, amelyekre reflektálnak, abszolút valósak és jól vannak ábrázolva. És nem jött át, hogy szerinted miért nem, és ne mondd azt légyszi, hogy azért, mert megoldódnak végül, vagy mert ez és ez a vége. Engem pont az érdekel, hogy egy házasság szétesése, egy munkahelyi konfliktus, a munka-magánélet összeegyeztetésének problémája stb. miben drasztikusan más a való életben, mint ahogy ebben a filmben ábrázolva van?

para_noir 2016.02.24. 09:15:58

@danialves: az megvan ugye, hogy a két idézett jelzős szerkezetet a filmre írtam, nem rád vagy a posztra? És hogy abban mi a durva, hogy "buta" vagy "primitív" azt nem tudom, úgy látszik te még nem hallottál durva szavakat. Tovább nem olvastam, és a blogodra sem térek vissza többé, jobb lesz így mindenkinek. Szevasz.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.02.26. 18:39:29

@para_noir: Azt mikor leszel képes leírni, hogy mikor voltam agresszív veled? Megpróbálom még egyszer utoljára a fejedbe verni, hátha végre sikerül: semmi problémám azzal, ha valaki végletes jelzőkben képes beszélni csak egy filmről, de ne menjen már át hisztigépbe, ha ebben a mederben haladva megkérdezem tőle, hogy egyáltalán látta a szóban forgó produkciót, mert akkora marhaságokat beszél...
Megfogalmazom máshogy, talán ez átmegy: ha valakinek minden második kommentje az interneten abból áll, hogy beleköt másba, az lehetőleg ne tartson prédikációt agresszivitásról. Már ha nem ez is csak egy ürügy arra, hogy itt is nekiállhass kötözködni, mert láthatóan a hepciáskodásra több energiát fordítottál, mint arra, hogy elolvasd, mit írtam a posztban, vagy hogy akár válaszolj az elég egyértelmű kérdésemre...
Mindenesetre abban igazad van, hogy tényleg jobb lesz így mindenkinek...

==T== 2016.02.27. 20:26:11

Szerintem ez egy rémségesen gyenge, közhelyekkel teli feminista propagandafilm. Az a nő a menő benne, aki agyondolgozza magát és közben lesz/ja a családját.

Luighi 2016.02.29. 08:22:31

A film nem jó, maximun 1x nézhető közepes. De az epicentrumába(tényleg a közepére) helyezett gondolat miatt mégis megérte megnézni: "Ha a jó úton jársz, nem tévedsz el" (Mark Twain)
Persze akkor még ott a kérdés, hogy melyik is a jó út. És ezt egy zaklatott világban, ahol ráadásul az értékeket szándékosan devalválják nem lehetne (?) eldönteni, ahogyan sokaknak nem is sikerül, még jó szándékkal sem, és tényleg tévelygés lesz belőle.
Hogy melyik a jó út? Bevallom én sem tudom, ahogyan sokan mások sem. Viszont a legjobb utat tudom! Mert közmondásunk is van róla. A legjobb az EGYENES út!

Father Merrin 2016.02.29. 17:09:07

Bevallom én Tarantino "ajánlására" futottam neki a filmnek, aztán sajnos rá kellett jönnöm, hogy Quentin bizony megöregedett. A kezdés még oké, de aztán annyira lejtmenetbe kerül a film, hogy csak fogtam a fejem - lásd de Niro és R. Russo bármelyik masszázsjelenetét, ami kb. 20 évvel ezelőtti Amerikai Pite-féle poénokat idéz. Azzal se tudtam igazán mit kezdeni, hogy Nancy Meyers az idősek-fiatalok problematikát ilyen rettenetesen közhelyes vonalon ábrázolta, a rózsaszín, mézes-mázos világról nem is beszélve. Aztán a film úgy felénél kétharmadánál van egy váltás és problémafelvetésében próbál komolyabb vizekre evezni (ez sikerül is), hogy aztán a legsemmitmondóbb megoldással zárja a filmet. Érezhető, hogy a két főszereplő az első kétharmad robotpilótája után ebben az utolsó harmadban él, dolgozik igazán. Nézhető film, köszönhetően a főszereplő párosnak, de maximum közepes. (10/6)
süti beállítások módosítása