
Colm Tóibín regénye egy Eilis Lacey (Saoirse Ronan) nevű ír lány történetét dolgozza fel, aki az 50-es évek elején munkát keresve Írországból New Yorkba emigrál. Eleinte borzasztóan megviseli a váltás: édesanyja és nővére fájóan hiányzik, az új kultúra, a folyton lenéző és pletykálkodó lakótársak és a monoton munka pedig alaposan próbára teszik a kitartását. De amikor megismerkedik egy olasz származású fiatalemberrel (Emory Cohen), valamint belekezd egy esti tanrendű könyvelő-képzésbe, úgy tűnik, új életében is helyére kerülhet minden.

A mű savát-borsát főként ezek a figurák adják, kezdve a főleg a humorért felelő mellékszereplőktől egészen a történet fő alakját jelentő Eilisig, akiben tökéletesen jelenik az összes olyan dilemma és szenvedés, amely ezzel a helyzettel jár. És bár ennek hála Saoirse Ronan alakítása is kiváló, a leglenyűgözőbbé Emory Cohen válik, aki viszonylag kevés játékidő révén is képes átadni karaktere egyszerre rámenős és bizonytalan jellemét.
Ez már csak azért is fontos, mert a Brooklyn lényege azok az érzelmek, élmények, amelyet hősei megélnek, és legyenek akármennyire is egy letűnt világ képviselői, ennek az alkotásnak az egyik legnagyobb tanulsága, hogy a honvágy 60 év alatt sem lett könnyebben leküzdhető, az újrakezdés sem lett egyszerűbb, és ezt hihetetlenül őszintén, empatikusan és pontosan tolmácsolja nekünk az alkotógárda. (És itt muszáj felemlegetnem Crowley 9 éve készült művét, a Boy A-t, amely hasonló erényekkel bír.) Ugyanakkor éppen ezért bánt, hogy a fináléhoz közeledve a film egy olyan szálat kezd el felépíteni, amely inkább a dramaturgiai szempontokat helyezi az emocionális hitelesség elé. Dicsérendő, hogy a forgatókönyv (és persze az eredeti regény) megpróbálja egy konfliktussal hangsúlyozni üzenetét, de Nick Hornby mintha itt már nem egészen tudta volna úgy alakítani a szkriptet, hogy az a megfelelő hatást váltsa ki belőlünk.
A Brooklyn viszont ezzel együtt is az idei díjszezon legjobb darabjai között követel helyet magának, és egy olyan országban, ahol a korabeli Írországhoz hasonló méreteket kezd ölteni a kivándorlás, egy különösen is fontos és erős darab tud lenni. De ezt félretéve is egy remek drámáról van szó szerintem, amelyet hiba lenne kihagyni, és amelyre nem csak az Oscar-jelölései miatt érdemes odafigyelni.
8,5/10
A Brooklyn teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán